Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Roboty mojej mamy”
Termin: 29 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– ćwiczy słuch
– usprawnia narządy artykulacyjne oraz doskonali analizę i syntezę sylabową
– zna zagrożenia płynące z nieprawidłowego korzystania z urządzeń gospodarstwa domowego
– rozumie znaczenie znaków ostrzegawczych
– buduje wizje świata pełnego wieloczynnościowych robotów, dostrzegając zalety i wady takich rozwiązań
– wykazuje się kreatywnym myśleniem i płynnością słowną
– naśladuje ruchem, mową wymyślonego robota
– nabiera odwagi w prezentowaniu własnych umiejętności aktorskich
–tworzy pracę techniczną według własnego pomysłu
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – utrwalanie piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ
Zadanie 2 - zabawa logopedyczna „Robot”. Opowiadamy historyjkę o robocie i zachęcamy dzieci do naśladowania wydawanych przez niego odgłosów: Mama ma wspaniałego wielofunkcyjnego robota. Bardzo pomaga jej w kuchni i w domowych porządkach. Świetnie kroi warzywa (mówi: bżżżż, a dzieci powtarzają), szatkuje kapustę (mówią: ciach, ciach), robi soki (mówią: chlup, chlup), ubija mięso na kotlety (mówią: pach, pach). Potrafi zamiatać podłogę (mówią: szu szu szu). Umila także czas śpiewaniem (śpiewają: la la la). I wiecie co? On mówi. Ale bardzo, bardzo dziwnie. Posłuchajcie tylko (mówi: Dzień do-bry je-stem ro-bo-tem ma-mu-si i bar-dzo lu-bię po-ma-gać jej w pra-cy.). Czy zrozumieliście, co powiedział robot? Podajemy inne słowa podzielone na sylaby i prosimy dzieci o ich syntezę. Następnie dzieci mogą podawać własne przykłady wyrazów.
Zadanie 3 – zabawa dydaktyczna „Roboty od brudnej roboty” oraz ćwiczenie w Karcie pracy cz. 4, s. 43 – wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń AGD. Dzieci wymieniają nazwy urządzeń gospodarstwa domowego, z których korzystają ich rodzice. Zastanawiają się, jakie zagrożenia mogą ich spotkać, jeśli będą nieprawidłowo wykorzystywać te urządzenia (np. porażenie prądem, uszkodzenia ciała, zatrucie detergentami, groźba poparzenia lub pożaru itd.). Po rozmowie dzieci oglądają zdjęcia i opisują, jakie zmiany zaszły (ubrania brudne i czyste, owoce i koktajl, naczynia brudne i czyste, dywan zaśmiecony i czysty). Następnie próbują zgadnąć, jakie urządzenia zostały wykorzystane (pralka, blender, zmywarka, odkurzacz), odszukują je w wyklejance i wklejają we właściwych miejscach. Na zakończenie kolorują znak ostrzegawczy według wzoru.
Zadanie 4 - szukanie odpowiedzi na pytanie problemowe „Gdyby to za nas robiły roboty…” metodą „burzy mózgów”. Stawiamy problem i zachęcamy dzieci do przedstawiania różnych pomysłów na jego rozwiązanie, do wypowiedzi na temat robotów, które ludzie mogą wykorzystać w codziennym życiu. Pytamy też dzieci o negatywne i pozytywne skutki zwiększenia udziału robotów w naszym życiu.
Zadanie 5 - zabawa z elementem dramy „Roboty”. Zachęcamy dzieci do wyprawy na planetę zamieszkałą przez roboty, na której dzieci uczą się poruszać oraz mówić w języku robotów. Dzieci wykonują powolne, kanciaste ruchy, kroki do przodu, w tył, tańczą taniec robotów, mówią jak roboty.
Zadanie 6 - wykonanie pracy technicznej „Robot-pomocnik mamy”. Dzieci, wykorzystując materiały dostępne w domu projektują i wykonują według własnego pomysłu robota, który pomoże mamie w wykonywaniu prac domowych. Nadają mu imię i opowiadają, w jaki sposób może on pomagać mamie.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Rodzinne zajęcia i zabawy”
Termin: 28 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– potrafi ruchem naśladować określone czynności
– dostrzega wartość aktywnych form spędzania wolnego czasu z rodziną
– zwraca uwagę na prawidłową dykcję i regulację oddechu podczas mówienia wiersza
– doskonali procesy pamięciowe
– stosuje określenia przymiotnikowe charakteryzujące dom rodzinny
– prawidłowo formułuje zdania z przymiotnikami
– odczuwa wyjątkowość własnego domu i panujących w nim zwyczajów
– dostrzega własną rolę w rodzinie
– poprawnie wyznacza wynik dodawania z dwoma lub trzema składnikami
– szereguje elementy zgodnie ze wzrastającą ilością
– wymienia nazwy miesięcy w odpowiedniej kolejności
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – utrwalanie piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ
Zadanie 2- zagadki pantomimiczne „Co lubimy robić razem?”. Dzieci wypowiadają się, co lubią robić w domu razem z rodzicami, w co się wspólnie bawią, jak spędzają razem wolny czas. Następnie przedstawiają ulubione czynności bez słów, za pomocą mimiki i gestów. Rodzice odgadują, a później zamieniają się rolami.
Zadanie 3 - wysłuchanie i nauka na pamięć wiersza „Bajka dla mamy” H. Bechlerowej.
Mam laseczkę czarodziejską.
Usiądź, mamo, na tapczanie
i nic nie mów, patrz i czekaj,
a zobaczysz, co się stanie.
Stuknę laską, powiem szeptem:
„Niech się zacznie czar dla mamy”.
Już z podłogi rosną, rosną
kolorowe tulipany.
Stuknę w szafę. Drzwi się same
otwierają po cichutku
i już z szafy wyskakuje
pięć wesołych krasnoludków.
I zrywają tulipany,
i przy tobie stają wkoło.
Każdy bukiet ci podaje,
a ty śmiejesz się wesoło.
A ty śmiejesz się i dziwisz:
– Tak się tylko w bajce dzieje!
– To dla ciebie bajka, mamo,
jestem przecież czarodziejem.
Po wysłuchaniu treści wiersza dzieci odpowiadają na pytania, np. W kogo zmieniło się dziecko? Jakie kwiaty wyczarował dla mamy czarodziej? Kto wyszedł z szafy? W jaki sposób zareagowała mama na czary?
Następnie zachęcamy dzieci do nauki wiersza na pamięć przez rytmiczne powtarzanie.
Zadanie 4 -
Zadanie 4 - zabawa słowna metodą niedokończonych zdań „Mój dom jest…”. Prosimy, aby dzieci dokończyły kolejne zdania: Mój dom jest…, W moim domu często…, Dom to miejsce, gdzie…, Zawsze w moim domu mogę…
Zadanie 5 - zabawa matematyczna „Cyferkowe kręgle” oraz wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4, s. 41-42 – doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania. Przygotowujemy około dziesięciu kręgli. Możemy użyć gotowych zabawek lub zrobić je wraz z dziećmi z butelek po wodzie mineralnej. Każdy kręgiel powinien mieć naklejoną lub narysowaną flamastrem cyfrę od 1 do 5. Dzieci rzucają piłką, a następnie dodają do siebie cyfry z przewróconych kręgli i zapisują działania dodawania na kartce. Po skończonej zabawie dzieci przystępują do wykonania zadania na karcie pracy: wyznaczają wyniki dodawania oraz łączą kostki domina, zaczynając od tej, która ma najwięcej kropek, i kończąc na tej, która ma ich najmniej.
Zadanie 6 - oglądanie filmu edukacyjnego „Nauka miesięcy”.
https://www.youtube.com/watch?v=mUXa5Hg_QzI
Zadanie 7 - wykonanie pracy technicznej „Talerz z miesiącami”. Można zastąpić materiały pokazane na zdjęciach: np. talerz papierowy pokolorować na cztery kolory odpowiadające porom roku i dodatkowo zapisać na nich nazwy pór roku, jeśli nie mamy talerza można wyciąć koło z bloku technicznego, a spinacze do bielizny zastąpić paskami papieru.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Zawody naszych bliskich”
Termin: 27 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– doskonali umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów
– wykazuje zainteresowanie czytaniem
– wie, na czym polega praca ludzi przedstawionych na ilustracjach
– odczuwa szacunek dla każdego rodzaju pracy oraz dla ludzi ją wykonujących
– wykazuje zainteresowanie pracą zawodową rodziców
– odczuwa radość i dumę z osiągnięć zawodowych rodziców
– potrafi określić czynności ludzi przedstawionych na zdjęciach i dostrzega korzyści każdej pracy
– prawidłowo formułuje zdania oraz przelicza wyrazy
– właściwie rozpoznaje i nazywa akcesoria do różnych zawodów
– wzbogaca słownictwo
– doskonali umiejętność skupiania uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej
– tworzy ciekawe kompozycje z naturalnego materiału
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – utrwalanie piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ
Zadanie 2 - zabawa dydaktyczna „Sylabowe łańcuszki”. Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel łączy je w pary. Na środku leżą kartoniki z sylabami, np. ma, la, ta, do, wa, wo (po kilka sztuk). Dzieci losują ze zbioru dowolną sylabę i odczytują ją głośno. Następnie losują jeszcze trzy kartoniki z sylabami i próbują ułożyć z nich wyraz. Odczytują go.
Zadanie 3 - omówienie ilustracji „Poznajemy zawody”. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające osoby wykonujące różne zawody i nazywają je. Następnie odpowiadają na pytania dotyczące kolejnych specjalności, np. Czym zajmują się ludzie wykonujący zawód …? Jakich narzędzi używają w pracy? Dlaczego ich praca jest potrzebna? Co by było, gdyby nie istniał taki zawód, jak …? Czy każdy może zostać…? Na koniec rozmowy nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: W jakim zawodzie chciałbyś/ chciałabyś pracować w przyszłości?.
Zadanie 4 - wypowiedzi na określony temat „Gdzie pracują moi najbliżsi?”. Dzieci opowiadają, jaki zawód wykonują ich rodzice oraz gdzie pracują. Opisują czynności związane z ich profesją, a także wyjaśniają, dlaczego ten zawód jest pożyteczny dla innych
Zadanie 5 - omówienie zdjęć „Ciekawe zawody” w Karcie pracy cz.4, s.39. Dzieci nazywają zawody przedstawione na ilustracjach, wyliczają czynności wykonywane przez przedstawicieli danych profesji. Układają po jednym zdaniu związanym z wybranym zawodem, przeliczają liczbę wyrazów, które zostały użyte w danym zdaniu. Dzieci starają się ułożyć jak najdłuższe zdania.
Zadanie 6 - ćwiczenie w przyporządkowaniu „Narzędzia potrzebne do pracy” w Karcie pracy cz. 4, s. 40. Opowiadamy o zawodach przedstawionych na ilustracjach, zaczynając od wiadomości ogólnych aż do informacji szczegółowych. Zadaniem dzieci jest skojarzenie opisu z obrazkami i wskazanie odpowiedniego obrazka, np.: Do niedawna ten zawód uprawiali głównie mężczyźni… Osoby wykonujące tę pracę są bardzo dobrze wyszkolone, potrafią udzielać pomocy. Są wyposażone w różne narzędzia ratujące życie. Można je wezwać, wybierając numer 998. Często wyjeżdżają do wypadków w specjalnie oznakowanych samochodach, które są wyposażone w węże i zbiorniki z wodą do gaszenia pożarów (strażacy). Zawód ten wykonują kobiety i mężczyźni noszący biały fartuch. W pracy często korzystają z ostrych narzędzi. Aby pracować w tym zawodzie, trzeba mieć dobry smak oraz znać dużo różnorodnych przepisów. Osoby wykonujące ten zawód gotują w przedszkolach, szkołach, restauracjach (kucharze).
Następnie dzieci układają podobne teksty do pierwszego obrazka, na którym jest przedstawiony lekarz. Na koniec łączą przedstawicieli zawodów z przedmiotami używanymi przez nich w pracy.
Zadanie 7 - zabawa ruchowa z elementem równowagi „Dzielny strażak”. Przygotowujemy trasę slalomu, na końcu ustawiamy pojemnik z „pluszakami”. Dzieci „strażacy” biegną slalomem, wyjmują z pojemnika jedną maskotkę i szybko wracają na początek trasy. Po wyjęciu wszystkich zabawek, w drugiej rundzie dzieci odnoszą zabawki na miejsce.
Zabawa na powietrzu:
-układanie kompozycji „Kamykowe obrazki”. Dzieci zbierają różnorodny materiał przyrodniczy, a ze zgromadzonych elementów układają obrazy dla mamy: bukiety, krajobrazy, kompozycje według własnego pomysłu
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „W domu najlepiej”
Temat zajęć: „Z mamą i tatą”
Termin: 26 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– zdobywa doświadczenia pomagające zrozumieć stałość długości
– próbuje wykorzystywać proste metody pomiarowe
– potrafi dostrzec i określić pozytywne cechy najbliższych członków rodziny
– odczuwa więź emocjonalną z rodzicami
– dokonuje syntezy sylabowej
– odczytuje wyrazy
– odczuwa przyjemność planowania i sprawiania niespodzianek najbliższym osobom
– ma poczucie mocy sprawczej i wiarę we własne możliwości
– starannie wykonuje pracę plastyczną
– doskonali sprawność manualną podczas przewlekania wstążki
– śpiewa piosenkę
– zdobywa wiedzę przyrodniczą, nazywając zwierzęta i ich dzieci
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – utrwalanie piosenki „Moja mama wszystko umie”. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ
Zadanie 2 – ćwiczenia w porównywaniu długości ”Zygzaki ze sznurka”- doskonalenie umiejętności posługiwania się wspólną miarą oraz szacowaniem długości „na oko”.
Dzieci otrzymują rożne tasiemki, skręcone sznurki, druciki i próbują najpierw bez ich rozplątania oszacować, który z nich jest najdłuższy. Następnie je prostują i mierzą, przykładając jeden do drugiego, oraz szeregują od najdłuższego do najkrótszego. Podsumowując wykonanie zadania, dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Zadanie 3 - opracowanie listy atrybutów „Moja mama i mój tata”. Dzieci przygotowują dwa kartoniki z napisami: „mama”, „tata” i używając przymiotników, kończą zdanie: Moja mama jest…, Mój tata jest… Następnie opisują, czym się zajmują rodzice, co każdy najbardziej lubi, jaką niespodziankę chciałby dostać. Zastanawiają się, jaki prezent można podarować mamie i tacie z okazji ich święta, a także jaki prezent, nie zawsze materialny, można podarować im na co dzień. Zwracamy uwagę, że drobne rzeczy lub czynności mogą czasami sprawić większą przyjemność niż materialne prezenty.
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna w karcie pracy cz. 4, s. 38 „Czytamy” – utrwalenie poznanych liter, odczytywanie sylab i wyrazów. Dzieci odczytują sylaby zgodnie z kierunkiem strzałek i dokonują syntezy wyrazów: tuja, jagody, godło, miody oraz kuferek, kubek, wafelek, ko rek. W kolejnym ćwiczeniu łączą w pary sylaby tak, żeby utworzyły wyrazy (zebra, garnek, pajac, harfa, bułka) oraz wklejają obok całe wyrazy. W ostatnim ćwiczeniu czytają zdania i uzupełniają luki wyrazami, odpowiednio: hotel, foka, małpa.
Zadanie 5 - wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Kwiatki dla rodziców” z „Teczki małego artysty”. Dzieci wytłaczają kwiatki: jeden duży i trzy mniejsze. Wypychają dziurki w kwiatkach. Samodzielnie malują biały kwiatek. Na mniejszych kwiatkach przyklejają odpowiednio wycięte zdjęcia własne i rodzeństwa lub rysują postacie. Za pomocą wstążki przywiązują małe kwiatki do dużego kwiatka. Dzieci wręczają mamie kwiatki z okazji Dnia Matki i składają życzenia według własnego pomysłu, mogą zaśpiewać piosenkę „Moja mam umie wszystko”.
Dodatkowo:
– szukanie informacji w albumach przyrodniczych „Zwierzęta i ich dzieci”, zadaniem dzieci jest oglądanie i zebranie informacji o zwierzętach i ich młodych: jak się nazywają, jak wyglądają, jakie mają cechy wspólne.
Na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy:
-kartoniki z sylabami, z których można poskładać wyrazy