Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Obrazy zapisane w muzyce”
Termin: 14 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– bada zależność między poziomem wody w butelce a wysokością dźwięków
– ćwiczy spostrzegawczość słuchową, starając się szeregować butelki zgodnie z narastaniem wysokości dźwięków
– porównuje ilość wody w naczyniach
– szereguje naczynia zgodnie ze wzrastającą i malejącą ilością wody
– formułuje wnioski z obserwacji doświadczeń
– rozumie, że każdy może wyobrazić sobie własną treść i obraz do słuchanej muzyki
– rozwija kreatywność i twórczą ekspresję słowną podczas tworzenia własnych piosenek
– nabiera śmiałości w prezentowaniu własnych umiejętności oraz odczuwa satysfakcję i wiarę we własne możliwości
– interpretuje treść utworów muzycznych przez ekspresję słowną i ruchową
– potrafi opowiedzieć o własnych wyobrażeniach
– przedstawia za pomocą swobodnej ekspresji plastycznej nastrój oraz wyobrażony obraz powstały pod wpływem słuchania muzyki klasycznej
– operuje szeroką gamą kolorystyczną oraz stosuje prawidłową technikę malowania farbami
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - eksperymentowanie „Butelkowe granie” w celu wykonania instrumentu muzycznego z butelek napełnionych wodą. Jeśli istnieje taka możliwość przygotowujemy plastikowe butelki. Uderzamy w nie i zwracamy uwagę na uzyskiwane dźwięki. Następnie dzieci napełniają butelki wodą i szukają różnych dźwięków, których wysokość zależy od ilości wody. Dzieci grają na butelkach, próbują je ustawiać zgodnie z kolejnością dźwięków (w górę i w dół), wygrywają układane przez siebie rytmy.
Zadanie 2 - wykonanie zadania w Karcie pracy cz.4, s. 27. Dzieci szeregują butelki zgodnie z malejącą ilością płynu oraz rysują płyn w wazonach od ilości najmniejszej do największej i odwrotnie.
Zadanie 3 -– słuchanie opowiadania „O czym strumyk śpiewa?” i rozmowa na temat jego treści. Treść opowiadania:
W brzozowym gaju, wśród mchu zielonego, srebrzy się strumień. Płynie szybko, szemrze, wiruje i niesie na fali złote łódeczki – zeszłoroczne brzozowe liście. Przybiegł nad strumień zając. Nachylił się nad wodą, by przejrzeć się, czy ładnie wygląda w nowym, wiosennym futerku.
Aż tu słyszy – strumyk coś mruczy. Jakąś piosenkę śpiewa. Postawił zając uszy, posłuchał.
– Ojej, jaka to miła i wesoła piosenka! – krzyknął do siedzącej pod kamieniem żabki. – Chcesz, to ci ją zaśpiewam:
I zaśpiewał:
Plusk – plusk,
plim – plum,
plim – plam!
Przynoszę wiosnę wam.
Zakwitły pod płotem
mleczu kwiaty złote
i jaskier zakwita.
Najesz się do syta,
zajączku, plim, plum, plam…
Zaciekawiła żabkę piosenka. Skoczyła nad wodę. Oczy złociste wytrzeszczyła, słucha, co woda szepce… Słucha, słucha – i w śmiech!
– Co ty zmyślasz, szaraku! Strumyk przecież zupełnie inną piosenkę śpiewa. O, taką:
Plusk – plusk,ajęć Maj
plum – plum,
plim – plim!...
Przed boćkiem kryj się złym.
W srebrzystym strumyku
kamyków bez liku.
Woda czysta, chłodna,
Nurkuj, żabko, do dna!
Plusk – plusk,
plum – plum,
plim – plim!...
Obraził się zając. Co też ta żabka wygaduje! Zawołał tańczącą wśród leszczynowych gałązek wiewiórkę.
– Chodź tu do nas, posłuchaj, co śpiewa strumyk.
Przycupnęła wiewiórka na kamieniu, który z wody omszałą głowę wytknął, i słucha. Łepek to w tę, to w tę stronę przechyla. Rudą kitką wachluje się zadowolona.
– Prześliczna piosenka!
Słuchajcie:
Plum – plum,
plim – plam,
plusk – plusk!
Wiatr złoty pyłek niósł.
Chwieją się na razie
na leszczynie bazie,
ale się jesienią
w orzeszki zamienią.
Plum – plum,
plim – plam,
plusk – plusk!...
– Chyba żartujesz! – wykrzyknęli jednocześnie zając i żabka. – Przecież to całkiem, ale to całkiem inna piosenka!
– Wcale nie żartuję. Posłuchajmy jeszcze raz.
Nachylili się wszyscy troje nad szumiącą wodą. Słuchają. Słuchają pilnie. Ale każde tylko swoją piosenkę słyszy.
A właśnie szedł nad strumykiem niedźwiedź Kudłacz.
– Kudłaczu! Kudłaczu! – woła zając. – Pomóż nam rozstrzygnąć spór. Posłuchaj i powiedz, co śpiewa strumyk.
Pochylił się niedźwiedź nad wodą. Posłuchał chwilę i uśmiechnął się od ucha do ucha.
– Mądry ten strumień. Ho! Ho! A jaką ładną piosenkę umie!
I miś grubym głosem zanucił:
Plusk – plusk,
plim – plim,
plum – plum!
Czy słyszysz brzęk i szum?
To pszczoły bzykają,
sok z kwiatów spijają.
Będzie z soku kwiatków
miodek dla niedźwiadków.
Uhu! Plim – plam,
plum – plum!...
Popatrzyły zwierzęta na siebie. Dziwny ten strumień, dziwny. Każdemu śpiewa co innego, chociaż słuchają wszyscy razem. Może on zaczarowany?...
A strumyk – figlarz płynie szybko, szemrze, wiruje, skacze z kamienia na kamień. Bąbelkami srebrnymi pryska. Śmieje się.
Jeśli kiedy zawędrujecie nad leśny strumień, przystańcie, posłuchajcie. Strumyk zaśpiewa każdemu z was inną piosenkę. Taką waszą, własną.
A zaczyna się ona tak:
Plusk – plusk,
plim – plum,
plim – plam…
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci zastanawiają się, dlaczego każde zwierzątko słyszało inną piosenkę, dla kogo śpiewał strumyk?
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Moja strumykowa piosenka” - układanie własnych tekstów rytmizowanych i piosenek. Dzieci wymyślają swoje piosenki na wzór rymowanek z opowiadania. Każda piosenka zaczyna się od słów: Plim – plim, plusk – plusk, plam – plam...
Zadanie 5 – zabawa muzyczno-taneczna „Moja muzyczna opowieść”- słuchanie muzyki, opowiadanie wyobrażonej treści oraz swobodna ekspresja ruchowa. Dzieci kładą się wygodnie na dywanie i słuchają wybranego utworu muzycznego („Walc kwiatów” P. Czajkowskiego albo „W grocie króla gór” E. Griega). Następnie dzielą się swoimi wrażeniami, opowiadają o swoich wyobrażeniach i skojarzeniach. Po ponownym wysłuchaniu utworu dzieci prezentują własny układ taneczny związany z opowieścią.
„Walc kwiatów” P. Czajkowskiego https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
„W grocie króla gór” E. Griega https://www.youtube.com/watch?v=r__Dk4oWGJQ
Zadanie 6 - wykonanie pracy malarskiej „Obrazy malowane muzyką” - malowanie farbami do wysłuchanej muzyki. Dzieci malują interpretację utworu muzycznego, wysłuchanego w poprzednim zadaniu. Prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę nie tylko na malowane elementy, lecz przede wszystkich na dobór barw zgodnych z charakterem utworu.
Dodatkowo:
-ćwiczenie grafomotoryczne w Karcie pracy cz. 4 (rysowanie po śladzie na końcu książki)
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Tańczyć każdy może”
Termin: 13 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– odczuwa niezwykły klimat instrumentalnej muzyki elektronicznej i rozwija własną wyobraźnię
– poznaje różne rodzaje tańca, dostrzegając odmienność, podziwiając kunszt i piękno stylów tanecznych
– docenia wkład pracy włożony przez tancerzy w zdobycie tej umiejętności
– potrafi rozróżniać i naśladować podstawowe style taneczne
– potrafi precyzować wypowiedź o własnych marzeniach i planach
– nabiera wiary we własne możliwości
– utrwala znajomość zapisu cyfrowego liczb od 1 do 10
– wykazuje spostrzegawczość wzrokową podczas porównywania obrazków
– doskonali sposób poruszania się i orientację w przestrzeni
– pisze litery w liniaturze
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - słuchanie muzyki połączone ze swobodną ekspresją ruchową „Crazy Frog”. Zapraszamy dzieci do słuchania muzyki elektronicznej, zwracamy uwagę na swoisty nastrój utworów i brzmienie wytworzone przez aparaturę elektroniczną. Dzieci wcielają się w rolę szalonej żaby i tańczą samodzielnie lub z rodzeństwem, poruszając się zgodnie z charakterem muzyki. https://www.youtube.com/watch?v=k85mRPqvMbE
Zadanie 2 - prezentacja filmowa „Oblicza tańca”. Dzieci oglądają filmy i obrazy ukazujące różne rodzaje tańca, krótko je omawiamy, podajemy nazwy. Dzieci wyrażają swoje zdanie na temat obejrzanych tańców, określają, który podobał im się najbardziej i dlaczego.
balet https://www.youtube.com/watch?v=jSTia7AmWDI
taniec współczesny https://www.youtube.com/watch?v=tb97VvTiU7s
taniec hip - hop https://www.youtube.com/watch?v=lr4EjDWKOxU
taniec towarzyski: taniec samba https://www.youtube.com/watch?v=EqKEyM0kv7Q
walc wiedeński https://www.youtube.com/watch?v=fE9Ro0NR8eI
tańce na wózkach inwalidzkich https://www.youtube.com/watch?v=06B90jUS8q0
taniec flamenco z Hiszpanii https://www.youtube.com/watch?v=cm9IYSDxagc
taniec irlandzki https://www.youtube.com/watch?v=cPBn2kbBqV0
taniec na lodzie https://www.youtube.com/watch?v=hPJ4Raz2yIc
taniec ludowy krakowiak https://www.youtube.com/watch?v=ng_k6_zysAs
Zadanie 3 - wypowiedzi dzieci „Moje marzenia”. Zachęcamy dzieci do dzielenia się swoimi marzeniami i planami na przyszłość. Staramy się przekonać dzieci, że wszystkie zamierzenia mogą się spełnić, jeśli będą wytrwale do nich dążyć. Zwracamy uwagę na poprawne budowanie zdań i prawidłową wymowę.
93
arie zajęć Maj
Zadanie 4 - zabawa matematyczna „Roztańczone pary” połączona z elementem ruchowo-tanecznym. Rozkładamy na dywanie kolorowe kartoniki z cyframi od 0 do 10 (liczba kartoników powinna być parzysta, po dwa z każdą cyfrą). Włączamy dowolną muzykę, a dzieci tańczą pomiędzy kartonikami. Na przerwę w muzyce pobierają w pary kartoniki z takimi samymi cyframi. Po zebraniu jeden pary cyfr, tańczą dalej i znowu na przerwę w muzyce zbierają kolejną itd.
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczenia „Tańczący kosmici” w Karcie pracy cz. 4, s.26. Dzieci wskazują , który kosmita pokazany jest przodem, a który tyłem. Następnie dopasowują naklejki tak, aby każdy kosmita widziany był z przodu i z tyłu.
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4 (na końcu książki) - pisanie litery „h” w liniaturze
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Muzyka w moim domu”
Termin: 12 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– porównuje i szereguje przedmioty według wielkości
– poznaje zasady kulturalnego słuchania muzyki w taki sposób, aby nie zakłócać spokoju innych osób
– rozumie, że głośne słuchanie muzyki może spowodować zaburzenia słuchu
– poznaje zapis graficzny głoski h
– rozpoznaje literę h wśród innych liter
– pisze litery po śladzie
– rozumie, że w domu każdy powinien szanować i respektować prawa pozostałych domowników
– ćwiczy pamięć i spostrzegawczość
– kształci umiejętność wykonywania ćwiczeń wymagających koordynacji wzrokowo-ruchowej
– potrafi zaprezentować muzykę, która jest chętnie słuchana w rodzinnym domu
– rozumie, że każdy człowiek ma prawo mieć własny gust i upodobania
– wykazuje się logicznym myśleniem oraz przestrzega reguł gry
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - ćwiczenia matematyczne „Coraz większe lub coraz mniejsze”. Prosimy dzieci, by znalazły w domu duże rzeczy i stanęły przy nich. Dzieci porównują wielkość znalezionych przedmiotów. Następnie prosimy, aby dzieci wyszukały małe rzeczy i przyniosły je na dywan. Wspólnie dokonujemy wyboru najmniejszej rzeczy. Dzieci wykorzystują pomoce wykonane wczoraj: sześć wyciętych z papieru prostokątów różnej wielkości, układają figury od najmniejszej do największej i odwrotnie.
Zadanie 2 - scenka sytuacyjna „Hałas czy muzyka?”. Włączamy głośno muzykę techno i rozpoczynamy rozmowę z dzieckiem na temat muzyki w naszym domu, np. kiedy nam towarzyszy, jakiej muzyki słuchamy, jaka muzykę lubimy itp. Pytamy dzieci o ich ocenę wydarzenia: czy łatwo było rozmawiać w hałasie?, co powodowało zakłócenia rozmowy?, dlaczego nie należy słuchać takich głośnych dźwięków? Podsumowujemy wypowiedzi dzieci
i podkreślamy, że słuchanie bardzo głośnej muzyki może powodować uszkodzenie słuchu i bywa uciążliwe dla sąsiadów i innych osób, które są zmuszone do jej słuchania wbrew własnej woli. Pytamy czy muzyka, której słuchaliście połączyła ze sobą ludzi czy raczej ich podzieliła. Dzieci odpowiadają na pytanie: Kiedy muzyka łączy, a kiedy dzieli? https://www.youtube.com/watch?v=ITQxfeT6alY
Zadanie 3 - rozmowa kierowana „Przyjazny dom”. Dzieci opowiadają o domowych odgłosach, które im przeszkadzają i których nie lubią. Pytamy, jakich odgłosów domowych najbardziej nie lubią dzieci, rodzice, rodzeństwo. Podsumowuje rozmowę, przypominamy o konieczności szanowania praw i odczuć innych domowników.
Zadanie 4 – swobodny taniec do ulubionej muzyki dzieci.
Zadanie 5 - oglądanie filmów dydaktycznych „Litera H” - poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery. Dzieci oglądają zajęcia wprowadzające literkę i wykonują zadania pokazane na filmach, wykorzystując pomoce przygotowane wczoraj (kolorowe kartoniki, piasek/kaszę mannę).
Poznajemy literę H https://www.youtube.com/watch?v=zgeHsq5Uy7Y
Pisanie litery H, h w liniaturze, wydzielanie głoski h w wyrazach https://www.youtube.com/watch?v=pXFlpHzp-Us
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz.4, s. 24-25. Dzieci przyglądają się prezentowanym literom na karcie pracy i kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery h. Następnie dzieci kolorują kratki według wzoru, tak żeby powstała litera H. Na kolejnej stronie czytają połączenia i wyrazy z literą h, przyglądają się obrazkom, czytają podpisy i dopasowują je do obrazków. Na zakończenie rysują szlaczek i kilkakrotnie piszą h i H, najpierw palcem po śladzie, a następnie ołówkiem, zaczynając od kropki i zgodnie z podanym kierunkiem.
Dodatkowo:
-na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy po dwa kartoniki z cyframi od 0 do 10, w różnych kolorach
-karty pracy z literką „h”
-gra logiczna „Kółko i krzyżyk”
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Muzyka dawniej i dziś”
Termin: 11 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– poznaje rożne gatunki muzyki
– doskonali wrażliwość słuchową podczas rozpoznawania instrumentów po ich brzmieniu
– dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie instrumentów muzycznych
– dostrzega różnice w brzmieniu między utworami muzyki klasycznej a współczesną muzyką z udziałem instrumentów elektronicznych
– wyraża nastrój muzyki przez swobodną ekspresję ruchową
– zna podstawowe rodzaje instrumentów muzycznych (strunowe, dęte, perkusyjne) i potrafi je właściwie klasyfikować
– wykazuje umiejętności techniczne podczas montażu instrumentów
– ciekawie ozdabia instrumenty oraz porządkuje miejsce pracy
– bada efekty akustyczne i możliwości wygrywania różnych dźwięków na wykonanych instrumentach
– rozwija wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą podczas tworzenia własnej muzyki
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – wesoła zabawa gimnastyczna na dzień dobry
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0
Zadanie 2 – oglądanie filmiku „Instrumenty muzyczne” - prezentacja perkusyjnych, dętych i strunowych instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg
Zadanie 3 – rozwiązywanie zagadek słuchowych „Jaki to instrument?”. Dzieci zamykają oczy lub odwracają się tyłem i próbują rozpoznać dźwięk instrumentów muzycznych. Weryfikujemy odpowiedź dziecka, sprawdzamy i pokazujemy zdjęcie instrumentu.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Jakie czasy, taka muzyka” – słuchanie fragmentów utworów muzycznych z różnych epok oraz swobodna ekspresja ruchowa. Odtwarzamy fragmenty utworów o różnym tempie i nastroju pochodzące z różnych epok. Dzieci uważnie słuchają i starają się tańczyć, dostosowując ruchy do rytmu i nastroju słuchanych utworów.
-Chorały z okresu średniowiecza https://www.youtube.com/watch?v=wMGSgsOUKtc
-Muzyka barokowa https://www.youtube.com/watch?v=jjnyeZLNb3E
-Muzyka z okresu romantyzmu https://www.youtube.com/watch?v=4Tr0otuiQuU&list=PLiEy6EBp-7vHP843rC0XurU0sluPelbrQ
-Menuet z XVII/XVIII wieku https://www.youtube.com/watch?v=x8VoKeuOzZQ
-„Walc” A. Chaczaturiana grany przez współczesną orkiestrę symfoniczną
https://www.youtube.com/watch?v=Y7JxLgf3wLM
-Muzyka poważna grana współcześnie „Zima” A. Vivaldiego połączona ze współczesnym utworem „Mam tę moc” https://www.youtube.com/watch?v=6Dakd7EIgBE&list=PLH3iJFyMkB7Tam6Mt0b5OeZzHhKlyYVId&index=6
-Współczesna muzyka rockowa https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI&list=PLwecpwn_N4gLXsUXgJXPvhw4YHAErsxJj&index=1
- Współczesna muzyka pop https://www.youtube.com/watch?v=Q91hydQRGyM&list=PL2MiU6VTSezliX7u1CeDcC6NlJB_C41K4
-Muzyka elektroniczna https://www.youtube.com/watch?v=33UrKEYJ1ck
Zadanie 5 - wykonanie zadanie w Karcie pracy cz.4, s. 23 – dzieci nazywają i grupują instrumenty na strunowe, perkusyjne, dęte
Zadanie 6 - wykonanie pracy technicznej „Konstruujemy instrumenty”. Dzieci wykonują instrumenty muzyczne. Napełniają puszki lub inne pojemniki kaszą, grochem, piaskiem, ziarnami. Otwory puszek zaklejają plasteliną, pudełek – zakrywają mocnym papierem i mocują gumką recepturką. Pojemniki ozdabiają według własnego pomysłu, oklejając samoprzylepnym papierem kolorowym.
Zadanie 7 - eksperymentowanie z wydobywaniem dźwięków „Nasze granie” z wykorzystaniem wykonanych instrumentów oraz swobodne improwizacje muzyczne.
Dzieci śpiewają znaną piosenkę i akompaniują sobie na wykonanych przez siebie instrumentach
Dodatkowo:
-na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy:
*sześć prostokątów o rożnej wielkości (można skorzystać z linijki, należy utrwalić wygląd figury : dwa dłuższe i dwa krótsze boki)
*kilka np.10 papierowych kwadratów tej samej wielkości w kolorach: białym, czerwonym i niebieskim (do oznaczania głosek, samogłosek i spółgłosek) oraz kartoniki z literkami
* piasek/bułkę tartą/kasze mannę oraz tackę/ talerzy, które posłużą do pisania literek