Dodał: anna Data: 11/05/2020 - 11:43:42
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

    Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”

     

     

    Temat zajęć: „Obrazy zapisane w muzyce

    Termin: 14 maja 2020 r.

     

    Cele zajęć, dziecko:

    – bada zależność między poziomem wody w butelce a wysokością dźwięków

    – ćwiczy spostrzegawczość słuchową, starając się szeregować butelki zgodnie z narastaniem wysokości dźwięków

    – porównuje ilość wody w naczyniach

    – szereguje naczynia zgodnie ze wzrastającą i malejącą ilością wody

    – formułuje wnioski z obserwacji doświadczeń

    – rozumie, że każdy może wyobrazić sobie własną treść i obraz do słuchanej muzyki

    – rozwija kreatywność i twórczą ekspresję słowną podczas tworzenia własnych piosenek

    – nabiera śmiałości w prezentowaniu własnych umiejętności oraz odczuwa satysfakcję i wiarę we własne możliwości

    – interpretuje treść utworów muzycznych przez ekspresję słowną i ruchową

    – potrafi opowiedzieć o własnych wyobrażeniach

    – przedstawia za pomocą swobodnej ekspresji plastycznej nastrój oraz wyobrażony obraz powstały pod wpływem słuchania muzyki klasycznej

    – operuje szeroką gamą kolorystyczną oraz stosuje prawidłową technikę malowania farbami

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

    Zadanie 1 - eksperymentowanie „Butelkowe granie” w celu wykonania instrumentu muzycznego z butelek napełnionych wodą. Jeśli istnieje taka możliwość przygotowujemy plastikowe butelki. Uderzamy w nie i zwracamy uwagę na uzyskiwane dźwięki. Następnie dzieci napełniają butelki wodą i szukają różnych dźwięków, których wysokość zależy od ilości wody. Dzieci grają na butelkach, próbują je ustawiać zgodnie z kolejnością dźwięków (w górę i w dół), wygrywają układane przez siebie rytmy.

     

    Zadanie 2 - wykonanie zadania w Karcie pracy cz.4, s. 27. Dzieci szeregują butelki zgodnie z malejącą ilością płynu oraz rysują płyn w wazonach od ilości najmniejszej do największej i odwrotnie.

     

    Zadanie 3 -– słuchanie opowiadania „O czym strumyk śpiewa?” i rozmowa na temat jego  treści. Treść opowiadania:

    W brzozowym gaju, wśród mchu zielonego, srebrzy się strumień. Płynie szybko, szemrze, wiruje i niesie na fali złote łódeczki – zeszłoroczne brzozowe liście. Przybiegł nad strumień zając. Nachylił się nad wodą, by przejrzeć się, czy ładnie wygląda w nowym, wiosennym futerku.

    Aż tu słyszy – strumyk coś mruczy. Jakąś piosenkę śpiewa. Postawił zając uszy, posłuchał.

    – Ojej, jaka to miła i wesoła piosenka! – krzyknął do siedzącej pod kamieniem żabki. – Chcesz, to ci ją zaśpiewam:

    I zaśpiewał:

    Plusk – plusk,

    plim – plum,

    plim – plam!

    Przynoszę wiosnę wam.

    Zakwitły pod płotem

    mleczu kwiaty złote

    i jaskier zakwita.

    Najesz się do syta,

    zajączku, plim, plum, plam…

    Zaciekawiła żabkę piosenka. Skoczyła nad wodę. Oczy złociste wytrzeszczyła, słucha, co woda szepce… Słucha, słucha – i w śmiech!

    – Co ty zmyślasz, szaraku! Strumyk przecież zupełnie inną piosenkę śpiewa. O, taką:

    Plusk – plusk,ajęć Maj

    plum – plum,

    plim – plim!...

    Przed boćkiem kryj się złym.

    W srebrzystym strumyku

    kamyków bez liku.

    Woda czysta, chłodna,

    Nurkuj, żabko, do dna!

    Plusk – plusk,

    plum – plum,

    plim – plim!...

    Obraził się zając. Co też ta żabka wygaduje! Zawołał tańczącą wśród leszczynowych gałązek wiewiórkę.

    – Chodź tu do nas, posłuchaj, co śpiewa strumyk.

    Przycupnęła wiewiórka na kamieniu, który z wody omszałą głowę wytknął, i słucha. Łepek to w tę, to w tę stronę przechyla. Rudą kitką wachluje się zadowolona.

    – Prześliczna piosenka!

    Słuchajcie:

    Plum – plum,

    plim – plam,

    plusk – plusk!

    Wiatr złoty pyłek niósł.

    Chwieją się na razie

    na leszczynie bazie,

    ale się jesienią

    w orzeszki zamienią.

    Plum – plum,

    plim – plam,

    plusk – plusk!...

    – Chyba żartujesz! – wykrzyknęli jednocześnie zając i żabka. – Przecież to całkiem, ale to całkiem inna piosenka!

    – Wcale nie żartuję. Posłuchajmy jeszcze raz.

    Nachylili się wszyscy troje nad szumiącą wodą. Słuchają. Słuchają pilnie. Ale każde tylko swoją piosenkę słyszy.

    A właśnie szedł nad strumykiem niedźwiedź Kudłacz.

    – Kudłaczu! Kudłaczu! – woła zając. – Pomóż nam rozstrzygnąć spór. Posłuchaj i powiedz, co śpiewa strumyk.

    Pochylił się niedźwiedź nad wodą. Posłuchał chwilę i uśmiechnął się od ucha do ucha.

    – Mądry ten strumień. Ho! Ho! A jaką ładną piosenkę umie!

    I miś grubym głosem zanucił:

    Plusk – plusk,

    plim – plim,

    plum – plum!

    Czy słyszysz brzęk i szum?

    To pszczoły bzykają,

    sok z kwiatów spijają.

    Będzie z soku kwiatków

    miodek dla niedźwiadków.

    Uhu! Plim – plam,

    plum – plum!...

    Popatrzyły zwierzęta na siebie. Dziwny ten strumień, dziwny. Każdemu śpiewa co innego, chociaż słuchają wszyscy razem. Może on zaczarowany?...

    A strumyk – figlarz płynie szybko, szemrze, wiruje, skacze z kamienia na kamień. Bąbelkami srebrnymi pryska. Śmieje się.

    Jeśli kiedy zawędrujecie nad leśny strumień, przystańcie, posłuchajcie. Strumyk zaśpiewa każdemu z was inną piosenkę. Taką waszą, własną.

    A zaczyna się ona tak:

    Plusk – plusk,

    plim – plum,

    plim – plam…

     

    Po wysłuchaniu opowiadania dzieci zastanawiają się, dlaczego każde zwierzątko słyszało inną piosenkę, dla kogo śpiewał strumyk?

     

    Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Moja strumykowa piosenka” - układanie własnych tekstów rytmizowanych i piosenek. Dzieci wymyślają swoje piosenki na wzór rymowanek z opowiadania. Każda piosenka zaczyna się od słów: Plim – plim, plusk – plusk, plam – plam...

     

    Zadanie 5 – zabawa muzyczno-taneczna „Moja muzyczna opowieść”- słuchanie muzyki, opowiadanie wyobrażonej treści oraz swobodna ekspresja ruchowa. Dzieci kładą się wygodnie na dywanie i słuchają wybranego utworu muzycznego („Walc kwiatów” P. Czajkowskiego albo „W grocie króla gór” E. Griega). Następnie dzielą się swoimi wrażeniami, opowiadają o swoich wyobrażeniach i skojarzeniach. Po ponownym wysłuchaniu utworu dzieci prezentują własny układ taneczny związany z opowieścią.

    „Walc kwiatów” P. Czajkowskiego https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

     „W grocie króla gór” E. Griega  https://www.youtube.com/watch?v=r__Dk4oWGJQ

     

    Zadanie 6 - wykonanie pracy malarskiej „Obrazy malowane muzyką” - malowanie farbami do wysłuchanej muzyki. Dzieci malują interpretację utworu muzycznego, wysłuchanego w poprzednim zadaniu. Prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę nie tylko na malowane elementy, lecz przede wszystkich na dobór barw zgodnych z charakterem utworu.

     

    Dodatkowo:

    -ćwiczenie grafomotoryczne w Karcie pracy cz. 4 (rysowanie po śladzie na końcu książki)

     

     

    Dodał: anna Data: 11/05/2020 - 11:42:41
    Grupa 4

       

      Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

      (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

      grupa IV

      przygotowała: Anita Stanisławska

      Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”

       

       

      Temat zajęć: „Tańczyć każdy może

      Termin: 13 maja 2020 r.

       

      Cele zajęć, dziecko:

      – odczuwa niezwykły klimat instrumentalnej muzyki elektronicznej i rozwija własną wyobraźnię

      – poznaje różne rodzaje tańca, dostrzegając odmienność, podziwiając kunszt i piękno stylów tanecznych

      – docenia wkład pracy włożony przez tancerzy w zdobycie tej umiejętności

      – potrafi rozróżniać i naśladować podstawowe style taneczne

      – potrafi precyzować wypowiedź o własnych marzeniach i planach

      – nabiera wiary we własne możliwości

      – utrwala znajomość zapisu cyfrowego liczb od 1 do 10

      – wykazuje spostrzegawczość wzrokową podczas porównywania obrazków

      – doskonali sposób poruszania się i orientację w przestrzeni

      – pisze litery w liniaturze

       

      Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

       

      Zadanie 1 - słuchanie muzyki połączone ze swobodną ekspresją ruchową „Crazy Frog”.  Zapraszamy dzieci do słuchania muzyki elektronicznej, zwracamy uwagę na swoisty nastrój utworów i brzmienie wytworzone przez aparaturę elektroniczną. Dzieci wcielają się w rolę szalonej żaby i tańczą samodzielnie lub z rodzeństwem, poruszając się zgodnie z charakterem muzyki.   https://www.youtube.com/watch?v=k85mRPqvMbE

       

      Zadanie 2 - prezentacja filmowa „Oblicza tańca”.  Dzieci oglądają filmy i obrazy ukazujące różne rodzaje tańca, krótko je omawiamy, podajemy nazwy. Dzieci wyrażają swoje zdanie na temat obejrzanych tańców, określają, który podobał im się najbardziej i dlaczego.

      balet https://www.youtube.com/watch?v=jSTia7AmWDI

      taniec współczesny https://www.youtube.com/watch?v=tb97VvTiU7s

      taniec hip - hop https://www.youtube.com/watch?v=lr4EjDWKOxU

      taniec towarzyski: taniec  samba  https://www.youtube.com/watch?v=EqKEyM0kv7Q

      walc wiedeński https://www.youtube.com/watch?v=fE9Ro0NR8eI

      tańce na wózkach inwalidzkich https://www.youtube.com/watch?v=06B90jUS8q0

      taniec flamenco z Hiszpanii https://www.youtube.com/watch?v=cm9IYSDxagc

      taniec irlandzki  https://www.youtube.com/watch?v=cPBn2kbBqV0

      taniec na lodzie https://www.youtube.com/watch?v=hPJ4Raz2yIc

      taniec ludowy krakowiak https://www.youtube.com/watch?v=ng_k6_zysAs

       

      Zadanie 3 - wypowiedzi dzieci „Moje marzenia”. Zachęcamy dzieci do dzielenia się swoimi marzeniami i planami na przyszłość. Staramy się przekonać dzieci, że wszystkie zamierzenia mogą się spełnić, jeśli będą wytrwale do nich dążyć. Zwracamy uwagę na poprawne budowanie zdań i prawidłową wymowę.

      93

      arie zajęć Maj

      Zadanie 4 - zabawa matematyczna „Roztańczone pary” połączona z elementem ruchowo-tanecznym. Rozkładamy na dywanie kolorowe kartoniki z cyframi od 0 do 10 (liczba kartoników powinna być parzysta, po dwa z każdą cyfrą). Włączamy dowolną muzykę, a dzieci tańczą pomiędzy kartonikami. Na przerwę w muzyce pobierają w pary kartoniki z takimi samymi cyframi. Po zebraniu jeden pary cyfr, tańczą dalej i znowu na przerwę w muzyce zbierają kolejną itd.

       

      Zadanie 5 - wykonanie ćwiczenia „Tańczący kosmici” w Karcie pracy cz. 4, s.26. Dzieci wskazują , który kosmita pokazany jest przodem, a który tyłem. Następnie dopasowują naklejki tak, aby każdy kosmita widziany był z przodu i z tyłu.

       

      Zadanie 6 - wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4 (na końcu książki) - pisanie litery „h” w liniaturze

       

      Dodał: anna Data: 11/05/2020 - 11:41:35
      Grupa 4

        Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

        (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

        grupa IV

        przygotowała: Anita Stanisławska

        Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”

         

         

        Temat zajęć: „Muzyka w moim domu”

        Termin: 12 maja 2020 r.

         

        Cele zajęć, dziecko:

        – porównuje i szereguje przedmioty według wielkości

        – poznaje zasady kulturalnego słuchania muzyki w taki sposób, aby nie zakłócać spokoju innych osób

        – rozumie, że głośne słuchanie muzyki może spowodować zaburzenia słuchu

        – poznaje zapis graficzny głoski h

        – rozpoznaje literę h wśród innych liter

        – pisze litery po śladzie

        – rozumie, że w domu każdy powinien szanować i respektować prawa pozostałych domowników

        – ćwiczy pamięć i spostrzegawczość

        – kształci umiejętność wykonywania ćwiczeń wymagających koordynacji wzrokowo-ruchowej

        – potrafi zaprezentować muzykę, która jest chętnie słuchana w rodzinnym domu

        – rozumie, że każdy człowiek ma prawo mieć własny gust i upodobania

        – wykazuje się logicznym myśleniem oraz przestrzega reguł gry

         

        Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

         

         

        Zadanie 1 - ćwiczenia matematyczne „Coraz większe lub coraz mniejsze”. Prosimy dzieci, by znalazły w domu duże rzeczy i stanęły przy nich. Dzieci porównują wielkość znalezionych przedmiotów. Następnie prosimy, aby dzieci wyszukały małe rzeczy i przyniosły je na dywan. Wspólnie dokonujemy wyboru najmniejszej rzeczy. Dzieci wykorzystują pomoce wykonane wczoraj:  sześć wyciętych z papieru prostokątów różnej wielkości, układają figury od najmniejszej do największej i odwrotnie.

         

         

        Zadanie 2 - scenka sytuacyjna „Hałas czy muzyka?”. Włączamy głośno muzykę techno i rozpoczynamy rozmowę z dzieckiem na temat muzyki w naszym domu, np. kiedy nam towarzyszy, jakiej muzyki słuchamy, jaka muzykę lubimy itp. Pytamy dzieci o ich ocenę wydarzenia: czy łatwo było rozmawiać w hałasie?, co powodowało zakłócenia rozmowy?, dlaczego nie należy słuchać takich głośnych dźwięków? Podsumowujemy wypowiedzi dzieci

        i podkreślamy, że słuchanie bardzo głośnej muzyki może powodować uszkodzenie słuchu i bywa uciążliwe dla sąsiadów i innych osób, które są zmuszone do jej słuchania wbrew własnej woli. Pytamy czy muzyka, której słuchaliście połączyła ze sobą ludzi czy raczej ich podzieliła. Dzieci odpowiadają na pytanie: Kiedy muzyka łączy, a kiedy dzieli? https://www.youtube.com/watch?v=ITQxfeT6alY

         

        Zadanie 3 - rozmowa kierowana „Przyjazny dom”. Dzieci opowiadają o domowych odgłosach, które im przeszkadzają i których nie lubią. Pytamy, jakich odgłosów domowych najbardziej nie lubią dzieci, rodzice, rodzeństwo. Podsumowuje rozmowę, przypominamy o konieczności szanowania praw i odczuć innych domowników.

         

        Zadanie 4 – swobodny taniec do ulubionej muzyki dzieci.

         

        Zadanie 5 - oglądanie filmów dydaktycznych „Litera H” - poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery.  Dzieci oglądają zajęcia wprowadzające literkę i wykonują zadania pokazane na filmach, wykorzystując pomoce przygotowane wczoraj (kolorowe kartoniki, piasek/kaszę mannę).

        Poznajemy literę H https://www.youtube.com/watch?v=zgeHsq5Uy7Y

        Pisanie litery H, h w liniaturze, wydzielanie głoski h w wyrazach https://www.youtube.com/watch?v=pXFlpHzp-Us

         

        Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz.4, s. 24-25. Dzieci przyglądają się prezentowanym literom na karcie pracy i kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery h. Następnie dzieci kolorują kratki według wzoru, tak żeby powstała litera H. Na kolejnej stronie czytają połączenia i wyrazy z literą h, przyglądają się obrazkom, czytają podpisy i dopasowują je do obrazków. Na zakończenie rysują szlaczek i kilkakrotnie piszą h i H, najpierw palcem po śladzie, a następnie ołówkiem, zaczynając od kropki i zgodnie z podanym kierunkiem.

         

         

        Dodatkowo:

        -na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy po dwa kartoniki z cyframi od 0 do 10, w różnych kolorach

        -karty pracy z literką „h”

        -gra logiczna „Kółko i krzyżyk”

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Dodał: anna Data: 11/05/2020 - 11:40:29
        Grupa 4

          Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

          (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

          grupa IV

          przygotowała: Anita Stanisławska

          Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”

           

           

          Temat zajęć: „Muzyka dawniej i dziś”

           

          Termin: 11 maja 2020 r.

           

          Cele zajęć, dziecko:

          – poznaje rożne gatunki muzyki

          – doskonali wrażliwość słuchową podczas rozpoznawania instrumentów po ich brzmieniu

          – dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie instrumentów muzycznych

          – dostrzega różnice w brzmieniu między utworami muzyki klasycznej a współczesną muzyką z udziałem instrumentów elektronicznych

          – wyraża nastrój muzyki przez swobodną ekspresję ruchową

          – zna podstawowe rodzaje instrumentów muzycznych (strunowe, dęte, perkusyjne) i potrafi je właściwie klasyfikować

          – wykazuje umiejętności techniczne podczas montażu instrumentów

          – ciekawie ozdabia instrumenty oraz porządkuje miejsce pracy

          – bada efekty akustyczne i możliwości wygrywania różnych dźwięków na wykonanych instrumentach

          – rozwija wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą podczas tworzenia własnej muzyki

           

          Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

           

          Zadanie 1 – wesoła zabawa gimnastyczna na dzień dobry 

          https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

           

          Zadanie 2 – oglądanie filmiku Instrumenty muzyczne” - prezentacja perkusyjnych, dętych i strunowych instrumentów muzycznych,  ich wyglądu i brzmienia https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

           

          Zadanie 3 – rozwiązywanie zagadek słuchowych „Jaki to instrument?”. Dzieci zamykają oczy lub odwracają się tyłem i próbują rozpoznać dźwięk instrumentów muzycznych. Weryfikujemy odpowiedź dziecka, sprawdzamy i pokazujemy zdjęcie instrumentu.

          https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

           

          Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Jakie czasy, taka muzyka” – słuchanie fragmentów utworów muzycznych z różnych epok oraz swobodna ekspresja ruchowa. Odtwarzamy fragmenty utworów o różnym tempie i nastroju pochodzące z różnych epok. Dzieci uważnie słuchają i starają się tańczyć, dostosowując ruchy do rytmu i nastroju słuchanych utworów.

          -Chorały z okresu średniowiecza https://www.youtube.com/watch?v=wMGSgsOUKtc

          -Muzyka barokowa https://www.youtube.com/watch?v=jjnyeZLNb3E

          -Muzyka z okresu romantyzmu https://www.youtube.com/watch?v=4Tr0otuiQuU&list=PLiEy6EBp-7vHP843rC0XurU0sluPelbrQ

          -Menuet z XVII/XVIII wieku https://www.youtube.com/watch?v=x8VoKeuOzZQ

          -„Walc” A. Chaczaturiana grany przez współczesną orkiestrę symfoniczną

          https://www.youtube.com/watch?v=Y7JxLgf3wLM

          -Muzyka poważna grana współcześnie „Zima” A. Vivaldiego połączona ze współczesnym utworem „Mam tę moc” https://www.youtube.com/watch?v=6Dakd7EIgBE&list=PLH3iJFyMkB7Tam6Mt0b5OeZzHhKlyYVId&index=6

          -Współczesna muzyka rockowa https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI&list=PLwecpwn_N4gLXsUXgJXPvhw4YHAErsxJj&index=1

          - Współczesna muzyka pop  https://www.youtube.com/watch?v=Q91hydQRGyM&list=PL2MiU6VTSezliX7u1CeDcC6NlJB_C41K4

          -Muzyka elektroniczna https://www.youtube.com/watch?v=33UrKEYJ1ck

           

          Zadanie 5 - wykonanie zadanie w Karcie pracy cz.4, s. 23 – dzieci nazywają i grupują instrumenty na strunowe, perkusyjne, dęte

           

          Zadanie 6 - wykonanie pracy technicznej „Konstruujemy instrumenty”. Dzieci wykonują instrumenty muzyczne. Napełniają puszki lub inne pojemniki kaszą, grochem, piaskiem, ziarnami. Otwory puszek zaklejają plasteliną, pudełek – zakrywają mocnym papierem i mocują gumką recepturką. Pojemniki ozdabiają według własnego pomysłu, oklejając samoprzylepnym papierem kolorowym.

           

          Zadanie 7 - eksperymentowanie z wydobywaniem dźwięków „Nasze granie” z wykorzystaniem wykonanych instrumentów oraz swobodne improwizacje muzyczne.

          Dzieci śpiewają znaną piosenkę i akompaniują sobie na wykonanych przez siebie instrumentach

           

          Dodatkowo:

          -na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy:

          *sześć prostokątów o rożnej wielkości (można skorzystać z linijki, należy utrwalić wygląd figury : dwa dłuższe i dwa krótsze boki)

          *kilka np.10 papierowych kwadratów tej samej wielkości w kolorach: białym, czerwonym i niebieskim (do oznaczania głosek, samogłosek i spółgłosek) oraz kartoniki z literkami

          * piasek/bułkę tartą/kasze mannę oraz tackę/ talerzy, które posłużą do pisania literek

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy