Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Przyroda na łące”
Termin: 8 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-utrwala wiadomości o roślinach i zwierzętach łąkowych
-rozwiązuje zagadki słowne
-śpiewa piosenkę zachowując prawidłową linię melodyczną
-recytuje wiersz z pamięci
-wykonuje ćwiczenia graficzne
-uzupełnia ilustrację naklejkami
-kreśli znane litery na gładkiej kartce papieru
-wydziela głoskę w wygłosie
-układa zdania, w których wyrazy rozpoczynają się tą samą głoską
-liczy wyrazy w zdaniu
-utrwala znajomość cyfr od 1 do 10
-układa i rozwiązuje zadania na dodawanie i odejmowanie z użyciem liczmanów
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – zabawy dydaktyczne „Co wiem o wiosennej łące?”
-rozwiązywanie zagadek słownych „Zagadki z łąki”
-wykonanie zadania w Karcie pracy cz.4 , rozkładówka „Łąka latem”: dzieci nazywają zwierzęta na ilustracji i uzupełniają ją naklejkami (zwracamy uwagę na kwitnące rośliny i wyjaśniamy, że łubin, wrotycze, maki zakwitną pod koniec wiosny)
-recytacja wiersza „Na łące”
-zaśpiewanie piosenki „Wiosna na łące”
-uzupełnienie „Atlasu roślin łąkowych”
-uzupełnianie przyrodniczej karty obserwacyjnej
Zadanie 2 - słuchanie audiobooka „Jak Wróbelek Elemelek w szkole uczył się literek” https://www.youtube.com/watch?v=etuhu_VRPrE Dzieci w skupieniu słuchają opowiadania. Po wysłuchaniu dzielą się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami.
Zadanie 3 - zabawa dydaktyczna „Dyktando wróbelka Elemelka” - kreślenie znanych liter na gładkiej kartce papieru. Ciekawym dla dzieci rozwiązaniem jest kreślenie literek na mące/piasku wysypanych na tacy. Można tez rysować kredą na chodniku. Dzieci kreślą znane litery, które dyktuje im rodzic. Pamiętajmy o zachowaniu prawidłowego kierunku pisania: z góry na dół i z lewej do prawej strony, o literach wysokich np. k, t, niskich np. y, p, g. Pamiętajmy też, że kreślimy literami pisanymi, a nie drukowanymi. Literki drukowane służą do czytania. Każda udana próba jest chwalona przez rodzica.
Zadanie 4 - zabawy doskonalące spostrzeganie słuchowe:
- „Domino słuchowe” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
Rodzic podaje dowolne słowo / przedłużając wymowę ostatniej głoski/, dziecko szuka słowa na ostatnią głoskę z wyrazu podanego przez rodzica, potem rodzic podaje wyraz rozpoczynający się ostatnią głoską z wyrazu dziecka. I tak naprzemiennie. Np.: kura / pytamy: jaką głoską kończy się słowo kura? Poszukaj słowa na a/ aparat –traktor, -rolki, -igloo, -osa itd.
- „Układamy zdania” - zabawa słowna
Będziemy układać zaczarowane zdania, każde słowo w zdaniu musi rozpoczynać się na taką samą głoskę. Np.: Zuzia zbiera znaczki. Krysia koloruje kredkami komin. Ola ogląda ogromne ogórki. Mama maluje maki. Rysio rysuje rudego rumaka.
-„Liczymy wyrazy w zdaniu” - ćwiczenie na materiale z poprzedniej zabawy. Dziecko liczy ze słuchu wyrazy w zdaniu, może liczyć na palcach. Wypowiadamy zdania wyraźnie, ale w naturalny sposób, bez przesadnego zwalniania i pauz między słowami.
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz.4, s. 22 - rysowanie po śladzie części obrazka i połączenie kropek od 1 do 10 w celu dokończenia rysunku.
Zadanie 6 - ćwiczenie matematyczne „Kwiatowe zadanie”, ilustrowane sylwetami kwiatów/liczmanami i sylwetą wazonu. Dzieci ilustrują treść zadania i dokonują obliczeń. Treść zadania: Na rabatce rosną trzy kwiaty czerwone, dwa żółte i cztery niebieskie. Ile rośnie wszystkich kwiatów? Do wazonu biorę po jednym kwiatku w każdym kolorze. Ile kwiatów zostało na rabatce? Ile kwiatów jest w wazonie? Dokładam do wazonu jeszcze jeden kwiatek. Ile jest kwiatków w wazonie? Ile kwiatów zostało teraz na rabatce? Pozostałe na rabatce kwiaty zbieram do bukietu. A teraz ile kwiatów zostało na rabatce? Ile kwiatów jest w wazonie? Kiedy dzieci opanują już sposób działania, mogą same układać nowe zadania, nawet z większą ilością liczmanów.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Co w trawie piszczy”
Termin: 7 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-doskonali umiejętność wyodrębniania pierwszej głoski w wyrazach oraz utrwala znajomość wybranych liter
-ćwiczy sprawność manualną
-utrwala nazwy popularnych zwierząt łąkowych
-opisuje wiosenną łąkę
-wykazuje empatyczny stosunek do świata przyrody, rozumiejąc, że nie można narażać zwierząt na cierpienie
-poznaje chronione gatunki fauny i flory oraz rozumie potrzebę podejmowania takich działań
-pogłębia wiedzę przyrodniczą o życiu pszczół, dostrzegając ich pozytywną role w środowisku
-poznaje etapy powstawania miodu
-wykonuje prace techniczną, wykorzystując materiały z recyklingu
-odwzorowuje symetryczny wzór
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa dydaktyczna „Wiosenne literki” –wypełnianie sylwet liter plasteliną. Dzieci wybierają szablon litery, która kojarzy im się z wiosną, np. ł jak łąka, s jak stokrotka. Odrysowują kształt litery i wypełniają go plasteliną, a obok literki rysują swoje skojarzenie (np. łąkę, stokrotkę itd.)
Zdanie 2 - słuchanie opowiadania „Co w trawie piszczy?” i rozmowa na temat treści
Dni są ciepłe i często gdzieś wyjeżdżamy. Dziś pojechaliśmy na łąkę. Na początku byłem nieco rozczarowany. – Przecież tu nic nie ma – powiedziałem Jagódce. – W lesie można spotkać mnóstwo zwierząt, a tu... – Ależ Kajteczku! – zawołała Jagódka. – Tu jest przecież tak pięknie! Tyle kwiatów! Rzeczywiście – wśród zielonej trawy zobaczyłem teraz żółte, niebieskie, białe, a nawet fioletowe kwiatki. Nie mogły się równać wielkością z tymi, które rosną w przedszkolnym ogródku, ale było ich mnóstwo. Wyglądały bardzo ładnie – trochę jak kropki na zielonym dywanie. – Zrobię bukiet dla mamy – powiedziała Jagódka i zniknęła wśród traw. Na szczęście został Sebek. – A zwierzęta żyją nie tylko w lesie – powiedział. – Tu też są, tylko mniejsze. Wystarczy popatrzeć na ziemię. I też poszedł, zanim zdążyłem cokolwiek powiedzieć. Zacząłem więc uważnie spoglądać na ziemię... Najpierw zobaczyłem jakieś czarne stworzonko. Miało sześć nóg i może dlatego biegło bardzo szybko, choć niosło patyczek większy od siebie. Potem zobaczyłem następne takie stworzonko, potem jeszcze jedno i jeszcze... Cały rządek obładowanych stworzonek, niczym malutki pociąg, sunął dokądś, jakby przez las, między źdźbłami trawy. – Hej! – zawołałem. – Dokąd się tak spieszycie? Stworzonka nawet się nie zatrzymały, tylko jedno z nich w biegu odpowiedziało: – Nie przeszkadzaj! Ktoś zniszczył nasze mrowisko i królowa rozkazała nam je odbudować! Niesamowite! Takie maleństwa, że ledwie je widać i słychać, a mają swoją królową! Może jestem w jakiejś bajce? Nie zdążyłem się nawet dopytać, bo tuż przed nosem przeleciał mi... kolorowy kwiat i usiadł na innym, mniejszym kwiatku. – Nie wiedziałem, że kwiaty potrafią latać – powiedziałem. – Kwiaty nie potrafią – odpowiedział piękny nieznajomy. – Ale my, motyle – tak. Jestem paź królowej. – Czy tej królowej małych czarnych stworzonek? – zapytałem, ale paź już mnie nie słyszał. Unosił się nad łąką w towarzystwie innych paziów. – Trrrr, trrrr – zaterkotało coś przy mojej nodze. Znów się schyliłem i musiałem przez chwilę wpatrywać się w zieloną trawę, bo mój nowy znajomy był całkiem zielony. – A ty? Kim jesteś? – zapytałem. – Ja? – zdziwił się. – Jestem konik... – Konik? – teraz ja się zdziwiłem. – Widziałem w stajni konika, ale wyglądał zupełnie inaczej. A może ty jesteś konik królowej? Zielony konik zdziwił się jeszcze bardziej. – Jakiej królowej? Jestem konik pospolity, choć niektórzy mówią „konik polny”. A potem skoczył tak, jakby zamiast nóg miał sprężynki! Żaden duży koń by tak nie potrafił! Pomyślałem sobie, że nie tylko to, co wielkie, może budzić podziw. Na tej łące, wśród niewysokich traw, działo się chyba jeszcze więcej niż w wielkim lesie!
-Rozmawiamy z dziećmi o zwierzętach, które Kajtek spotkał na łące i zasadach postępowania wobec łąkowej przyrody, np. Szanujemy mieszkania zwierząt – nie niszczymy ich. Zwierzęta podziwiamy, oglądamy – nie łapiemy ich dla zabawy. Obserwujemy zwierzęta w ich naturalnym środowisku – nie zamykamy ich w sztucznych pomieszczeniach.
Zadanie 3 - pogadanka połączona z prezentacją „Przyroda, którą trzeba chronić”
Prezentujemy dzieciom atlasy, zdjęcia, albumy roślin i zwierząt chronionych w Polsce. Wyjaśniamy, dlaczego niektóre rośliny i zwierzęta podlegają ochronie (gatunki ginące, cenne źródło pokarmu dla zwierząt).
Przykładowe rośliny chronione:
dziurawiec nadobny– roślina lecznicza; cis pospolity – pokarm dla ptaków (kowalik, rudzik) i ssaków (sarna, wiewiórka, zając); grążel żółty – roślina lecznicza i ozdobna, objęta częściową ochroną; konwalia majowa – roślina silnie trująca, objęta częściową ochroną; kruszyna pospolita – roślina lecznicza i ozdobna, objęta częściową ochroną;
naparstnica zwyczajna – roślina lecznicza. Na zdjęciach: cis, grążel żółty, konwalia
Przykładowe zwierzęta chronione: chrząszcz biegacz, jelonek rogacz, modraszek arion, paź żeglarz, mrówka łąkowa, wszystkie płazy i gady, bocian biały i czarny, żuraw.
Na zakończenie dzieci wycinają z czasopism lub rysują wybrane rośliny i zwierzęta, i umieszczają w swoich albumach. Na zdjęciach: paź żeglarz, żaba, żuraw
Zdanie 4 - oglądanie bajki edukacyjnej „Pszczoła miodna” https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8 Dzieci poznają hierarchię pszczół w ulu oraz sposób powstawania miodu. Po obejrzeniu filmu zachęcamy dzieci do degustacji miodu, jeśli jest taka możliwość różnych gatunków miodu. Dzieci próbują, określają smak i kolor miodu (uwaga na dzieci uczulone!)
Zadanie 5 - ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4 s. 21 - dzieci poznają budowę ciała pszczoły oraz ustalają kolejność etapów powstawania miodu.
Zadanie 6 - wykonanie pracy technicznej „Papierowe pszczoły” techniką wybraną z filmu https://www.youtube.com/watch?v=gpNJJ1sa0Qo Dzieci mogą dodatkowo przykleić ule z papieru. A może ktoś zdecyduje się na wykonanie pszczoły z plastrem miodu? (na zdjęciu) Pamiętajcie, że plaster miodu ma sześć boków i sześć kątów, jest sześciokątem. Policzcie je.
Zadanie 7 - ćwiczenie percepcji wzrokowej, odwzorowywanie symetrycznego wzoru „Pszczoła” (kratka po kratce)
Dodatkowo:
-utrwalanie piosenki „Wiosna na łące”
-utrwalanie wiersza „Na łące”
-uzupełnianie „Albumu roślin łąkowych”
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Tworzymy łąkowy atlas”
Termin: 6 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-wzbogaca swoją wiedzę na temat roślin i ziół rosnących na łące
-poszerza słownictwo o nazwy wybranych roślin
-uważnie słucha czytanego wiersza i rozmawia na temat jego treści
-dostrzega piękno opisu poetyckiego
-poznaje zioła mające właściwości lecznicze
-wie, że niektóre rośliny mogą być trujące
-projektuje i wykonuje album
-wykazuje zainteresowanie czytaniem i pisaniem podczas wykonania okładki z nazwą albumu, imieniem i nazwiskiem autora, przyporządkowywaniem napisów do sylwet roślin
-dodaje i odejmuje w zakresie 10 na materiale konkretnym lub w pamięci
-rozwiązuje zadania tekstowe
-koloruje obrazek, kontynuując podany wzór
-zapamiętuje treść wiersza
-śpiewa piosenkę z repertuaru dziecięcego
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - utrwalanie piosenki „Wiosna na łące”
Zadanie 2 - słuchanie wiersza „Na łące” M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat jego treści, wzbogacenie wiedzy dotyczącej roślinności na łące.
Jest jasno i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa!
Na łące rosną babki i mięta,
i bławatki, powoje i podbiały,
i inne dyrdymały!
Tu motyl, a tam dzwonek,
stokrotka i skowronek,
wśród trawy pachnie ziółko,
a ja powtarzam w kółko:
Jest jasno i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa!
Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają nazwy roślin łąkowych, które pojawiają się w utworze (babka, mięta, bławatek, powój, podbiał, dzwonek, stokrotka) oraz zwierząt (motyl, skowronek). Podają przymiotniki określające nastrój wiersza (wesoły, pogodny, radosny). Dostrzegają humor w wierszu.
Zadanie 3 - nauka na pamięć wiersza „Na łące” oraz wykorzystywanie go do zabaw rytmicznych i wyliczanek. Dzieci, ucząc się tekstu, wyklaskują i wytupują rytm, mówią głośno i szeptem, kończą rozpoczęte przez nas wersy.
Zadanie 4 - „Apteka na łące” – pokaz wybranych gatunków roślin i ziół, jakie można spotkać na łące, poznanie ich właściwości leczniczych.
Prezentujemy dzieciom zdjęcia, atlasy, okazy ziół z łąki (co jest dostępne w domu, wysłane zdjęcia pokazują zioła w tej samej kolejności co wymienione w tekście). Dzieci starają się zapamiętać ich nazwy oraz właściwości lecznicze ziół, np. mięta łagodzi dolegliwości żołądkowe, jest używana jako dodatek do potraw, słodyczy, gum do żucia, past do zębów; rumianek łagodzi bóle brzucha, bóle głowy, działa uspokajająco, jest składnikiem kremów i maseczek na twarz (wygładza skórę), szamponów i odżywek do włosów (zmiękcza włosy i ułatwia układanie); babka – świeże liście stosuje się na rany i użądlenia pszczół, syrop z babki pomaga na ból gardła i kaszel; dziurawiec wzmacnia wątrobę, działa uspokajająco, jest używany na rany i oparzenia, mniszek podnosi odporność organizmu, wspomaga trawienie i odchudzanie. Ale uwaga na łące można spotkać rośliny, które wyglądają bardzo ładnie, ale są trujące, np. jaskier, tojad mocny, szalej jadowity, kieliszek zaroślowy. Nie wolno ich zrywać, a nawet dotykać, ponieważ mogą spowodować silne poparzenie. (zdjęcia w kolejności wymienienia).
Zadanie 5- założenie „Atlasu roślin łąkowych”. Dzieci tworzą atlas roślin, traw, kwiatów i ziół, jakie można spotkać na łące. Projektują okładkę (piszą tytuł, imię i nazwisko autora, wykonują rysunek dotyczący treści albumu) oraz umieszczają na każdej stronie inny gatunek wybranej przez siebie rośliny i piszą jej nazwę. Strony numerują cyframi. Rośliny można narysować, namalować, wykleić, wyciąć z gazety, wkleić zdjęcie, zebrać na łące i przykleić. itp. Następnie łączymy kartki (okładka i środkowe kartki: np. zszywamy, robimy dziurki i przeciągamy wstążkę, sznurek). Zadanie wykonujemy do końca tygodnia.
Zadanie 6- ćwiczenia matematyczne w Karcie pracy cz. 4 s. 20 –kolorowanie kwiatka zgodnie z podanym wzorem i skreślanie tyle, aby rysunek zgadzał się z zapisem działania.
Zadanie 7 - rozwiązywanie zadań tekstowych „Na łące” – odejmowanie i dodawanie w zakresie 10 na materiale konkretnym (np. klocki) lub w pamięci, zapisywanie działań.
1.Na łące rosło siedem maków, dziewczynka zerwała trzy. Ile maków zostało?
2.Nad kolorową łąką latało pięć motyli cytrynowych, trzy czerwone i jeden błękitny. Ile razem motyli latało nad łąką?
3.W ulu było dziesięć pszczół, cztery wyleciały na łąkę. Ile pszczół zostało w ulu?
4.W trawie ukryło się sześć komarów i dwie osy. Ile razem komarów i os siedziało w trawie?
5.Na łące skakało siedem żab. Nagle pojawił się bocian i trzy żaby wskoczyły do stawu. Ile żab zostało na łące?
6.Ania i Wojtek postanowili zrobić dla mamy bukiet. Ania zebrała pięć chabrów, a Wojtek dwa chabry i trzy rumianki. Z ilu kwiatów dzieci zrobiły bukiet?
7.Na łące zjawiło się osiem motyli i dwie biedronki. O ile więcej motyli od biedronek pojawiło się na łące?
Dodatkowo:
-rozwiązywanie zadania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z poziomu kl. „0” oraz zadania w zakresie 20, w tym zadania tekstowe (jeśli dziecko czuje się na siłach) na www.matzoo.pl