Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Na tęczowej łące”
Termin: 5 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-wzbogaca swoje wiadomości o środowisku przyrodniczym łąki i jej mieszkańców
-rozumie pojęcie: ekosystem-łąka
-ogląda zdjęcia i film na temat roślin i zwierząt łąkowych, opisuje ich wygląd, kolorystykę, kształty, wielkość, dostrzega ich piękno
-doskonali spostrzegawczość, wyszukując zwierzęta ukryte na ilustracji
-wykonuje pracę plastyczną, oddającą wielobarwność łąki, poznaje nowe techniki plastyczne
-śpiewa piosenkę na temat wiosennej łąki, ćwiczy pamięć muzyczną i słowną
-doskonali sprawność ruchową i wyobraźnię poprzez naśladowanie zwierząt zamieszkujących łąkę
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie1 - „Fotogaleria łąkowa” – oglądanie zdjęć łąki oraz filmu „Wędrówki Skrzata Borówki. Łąka” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Dzieci oglądają zdjęcia roślin na łące i film, zapamiętują nazwy niektórych roślin i zwierząt łąkowych, opisują ich wygląd. Zwracają uwagę na wielobarwność, kształt, wielkość roślin i kwiatów. Wybierają te, które najbardziej im się podoba, opowiadają o nim, uzasadniają swój wybór.
Zadanie 2 - wykonanie zadania na Karcie Pracy cz.4, s.17
Zadanie 3 - wykonanie pracy plastycznej „Kolory wiosennej łąki” wybraną techniką, dziecko może wykorzystać pomysł plastyczny z filmu. Najważniejsze w pracy jest uchwycenie wielobarwności łąki, kwiatów i zwierząt. Oto kilka propozycji ciekawych technik plastycznych:
„Odbijanie z bibuły” https://www.youtube.com/watch?v=lLdg_OSnowc
„Łąka z gąbki” https://www.youtube.com/watch?v=ICweXmIaMYo
„Stemplowana łąka” https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc
„Łąka turlana” https://www.youtube.com/watch?v=q_gx6c-UNz0
Zadanie 4 - nauka piosenki „Wiosna na łące” (z wczorajszego dnia). https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw Tekst piosenki:
I Dziś na łąkę przyszła wiosna w kwiecistej sukience,
Budzi maki i stokrotki, jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
Świeci ciepłe słońce.
W rosie kąpią się biedronki,
Wiosna już na łące.
II Świerszcz zielone stroi skrzypce,
Da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
Żabki i chrabąszcze
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują….
III Tak się wszyscy cieszą wiosną,
Tańczą i śpiewają.
Nawet krecik wyszedł z norki,
Z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują…
Zadanie 5 - ćwiczenia gimnastyczne „Mieszkańcy łąki”
Dzieci mają stopy złączone, palce stóp podkurczone, ręce ułożone w „skrzydełka”. wprowadzamy dzieci do tematu, proponujemy spacer na łąkę, zachęcamy do wykorzystania wyobraźni w przeistaczaniu się w zwierzęta zamieszkujące łąkę
„Idziemy na łąkę” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Dzieci idą na „łąkę”. Uderzamy w tamburyn lub klaszczemy, określamy tempo i rodzaj kroku – od powolnego marszu, przez podskoki, do biegu. W momencie gdy przestajemy uderzać w tamburyn lub klaskać, dzieci się zatrzymują
„Zbieramy kwiatki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie oddechowe. Dzieci chodzą po „łące”, co kilka kroków kucają, naśladując zrywanie kwiatków. Kiedy zrobią duży bukiet, wąchają kwiatki
"Pszczoły” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Rozdajemy dzieciom szarfy w czterech kolorach oraz w jednym potem w innym tak aby oznaczyć pszczoły z różnych uli. Na obrzeżach pokoju rozkładamy cztery duże obręcze, sznurówki itp w kolorach szarf symbolizujące ule. Na hasło: Pszczoły fruwają po łące – dzieci biegają po sali, naśladując bzyczenie pszczół. Na hasło: Pszczoły zbierają nektar – kucają. Na hasło: Pszczoły wracają do swoich uli – dzieci biegną do obręczy w kolorze ich szarfy. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.
„Pszczoła, a sio!” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci we wspięciu na palcach maszerują po pokoju – „spacerują po łące”. Na hasło: Uwaga – pszczoła! – naśladujemy dźwięk wydawany przez pszczoły, a dzieci wykonują wymachy rąk w różne strony, jakby chciały odgonić pszczołę, mówiąc przy tym: A sio…!, a sio…! Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
„Uwaga, pokrzywy!” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Rozstawiamy cztery pary krzeseł zwróconych do siebie oparciami, o które zaczepiamy duże obręcze. Na hasło: Uwaga, pokrzywy! – dzieci, wysoko podnosząc kolana, przechodzą z obręczy do obręczy, tak aby nie dotknąć do żadnej z nich i nie „sparzyć się pokrzywą”.
„Pracowita dżdżownica” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Na hasło: Dżdżownice spulchniają ziemię – dzieci wczołgują się do pierwszej obręczy, wstają, a następnie, robiąc duży krok, wychodzą z obręczy i ponownie się kładą, pokonując w ten sposób całą trasę.
„Przemiana gąsienicy” – ćwiczenie stóp. Dzieci, stojąc, na przemian podkurczają palce raz prawej, raz lewej stopy i poruszają się w sposób zbliżony do gąsienicy. Kiedy dojdą do wyznaczonego przez nauczyciela miejsca, gąsienice przeobrażają się w motyle i, stojąc, machają rękoma niczym skrzydłami.
„Kto złapie motyla?” – zabawa bieżna z elementem podskoku. Najpierw my, a za kolejnym razem dziecko, biegnie po pokoju trzymając sznurek, na końcu którego znajduje się około 25-centymetrowy papierowy motyl. Na hasło: Kto złapie motyla? – biegnie za motylem i, podskakując, próbują go złapać. Następnie chwyta sznurek i ucieka z nim przed rodzicem, czy rodzeństwem
„Bocian i żabki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Bocian, czyli ktoś z domowników będzie chodził po „łące” i polował na „żabkę”. Dzieci („żabki”) kucają i skaczą po „łące”. Na hasło: Idzie bocian – „żabki” siadają w klęku podpartym z rękoma wyciągniętymi przed siebie (niska pozycja Klappa) i zamierają w bezruchu, aby nie dostrzegł ich „bocian”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zmieniając „bociana”
„Dmuchawce” – ćwiczenie oddechowe. Dzieci chwytają dłonią piórko i dmuchają na nie, jak na dmuchawce
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Świat pod lupą”
Termin: 4 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-utrwala znajomość kolejnych etapów cyklu rozwojowego motyla
-potrafi wymienić rośliny i zwierzęta występujące na łące
-zapisuje nazwy zwierząt i roślin, dzieli je na sylaby, litery, wskazuje samogłoski i spółgłoski
-prawidłowo przelicza elementy na obrazku i przyporządkowuje im odpowiednią cyfrę
-porównuje liczebność zbiorów wykorzystując znaki matematyczne
-odtwarza treść opowiadania przez swobodną ekspresję ruchową
-usprawnia narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt łąkowych
-składa koła zgodnie z instrukcją
-eksperymentuje, dostrzegając czynniki wpływające na zdolność unoszenia się sylwet w powietrzu
-osłuchuje się z piosenką, poznaje melodię i tekst
-wykazuje umiejętność planowego rejestrowania wyników obserwacji
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa muzyczno-ruchowa „Hop do góry” https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
Zadanie 2 - zabawa dydaktyczna „Narodziny motyla” – oglądanie planszy lub albumów przyrodniczych ukazujących motyle oraz ich cykl rozwojowy . Dzieci przypominają sobie cykl rozwojowy motyla: jajo, gąsienica, poczwarka, motyl.
Zadanie 3 - omawianie ilustracji „Rośliny i zwierzęta na łące”. Pokazujemy dzieciom ilustracje przedstawiające rośliny i zwierzęta występujące na łąkach . Pytamy, co wiedzą o łąkach, co to za miejsce. Prosimy o nazwanie roślin i zwierząt na ilustracjach i uzupełniamy wiedzę dzieci. Dzieci czytają nazwy wybranych roślin lub zwierząt, zapisują wyraz, sylaby, litery, określają samogłoski i spółgłoski, układają wyraz z rozsypanki literowej (gotowe literki lub napisane na karteczkach).
Na zakończenie dzieci próbują określić korzyści dla człowieka wynikające z istnienia łąk.
Zobaczcie filmik „Rośliny na łące”, a dowiecie się, jak cenne dla człowieka są zioła rosnące na łące https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk
Zadanie 4 - wykonanie ćwiczenia „Łąka pełna życia” w Karcie pracy cz. 4, s. 16
Na karcie pracy dzieci nazywają i kolorują zwierzęta. Liczą koniki polne i biedronki oraz porównują ich liczbę. Pod obrazkiem kleją odpowiednie liczby i właściwy znak między nimi.
Zadanie 5 - opowieść ruchowa „Mieszkańcy łąki” z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Dzieci słuchają opowiadania i bawią się w naśladowanie zachowań i dźwięków wydawanych przez mieszkańców łąki. Treść:
„Na pięknej majowej łące stał bocian i rozglądał się dookoła. Stanął na jednej nodze i głośno zaklekotał… .Stanął na drugiej nodze i odezwał się ponownie….. Wnet ujrzał w trawie małego ślimaka, który dźwigał. na plecach swój domek, poruszał się powoli, omijając zręcznie przeszkody. Wtem usłyszał jakiś szelest. Przestraszył się i schował do skorupki. To żabka go przestraszyła. Skakała szybko, jakby przed kimś uciekała. Zwalała do swoich koleżanek ….. i wskoczyła do strumyka i zniknęła. Odezwały się inne żaby…… i też ukryły się pod wodą. Widziała to wszystko pszczoła, która siedziała na kwiatku. Słychać było wyraźnie jej glos…… Wzbiła się w powietrze i kołując, spoglądała na łąkę. Potem usiadła na najpiękniejszym kwiatku, jaki zobaczyła, zabzyczała radośnie i zabrała się do zbierania pyłku. A potem odleciała do ula.”. Zabawę można kontynuować, wprowadzając nowych bohaterów (np. z zadania 3).
Zadanie 6 - wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Motyl” z „Teczki małego artysty”.
Zadanie7 - eksperymenty z unoszeniem się papierowych motyli „W motylarni”, dekorowanie pokoju wykonanymi pracami. Pytamy dzieci, czy wykonane motyle mogą unosić się w powietrzu, a jeśli tak, to dlaczego. Zachęcamy dzieci to kilku prób (dzieci podrzucają motyle, biegnąc, ciągną je na nitce, puszczają z wysokości). Po doświadczeniach dzieci formułują wnioski (należy troszkę naprowadzić dziecko): motyle opadają powoli, przez chwilę unoszą się w powietrzu, bo są lekkie, mają dużą powierzchnię skrzydeł. Na zakończenie dzieci dekorują motylem swój pokój.
Zadanie 8 – osłuchanie z piosenką „Wiosna na łące”, zapoznanie z melodią i tekstem
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
Zadanie 9 - „Spacer małego badacza”, obserwacje przyrodnicze np. z wykorzystaniem lupy założenie karty obserwacyjnej. Dzieci rysują wcześniej na kartce tabelkę z czterema. W pierwszej kolumnie wpisują „Dzień tygodnia”, w drugiej rysują kwiatek, w trzeciej owada, czwarta kolumna pozostaje pusta. Codziennie, przez cały tydzień spacerują i szukają obserwują trawniki, ogródki i zapisują wyniki obserwacji w karcie (+ lub -), jeśli znajdą coś, czego nie ma w tabelce, dorysowują.
Dodatkowo:
-dzisiaj Strażacy obchodzą swoje święto, pobawcie się w domu w strażaków, przypomnijcie sobie numer alarmowy do straży pożarnej ,obejrzyjcie i włączcie się do fajnej zabawy „Strażak- zabawa w podskokach” https://www.youtube.com/watch?v=BKAw3y1HKuE,
Może wykonanie procę plastyczną na temat pracy strażaków albo zrobicie dla nich prezent?
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Mówienie prawdy najlepszą obroną”
Termin: 30 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-ćwiczy swoją sprawność ruchową
-reaguje ruchem na zmiany w muzyce
-śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego
-doskonali spostrzegawczość
-określa położenie obiektów w przestrzeni
-koncentruje uwagę podczas słuchania dłuższych utworów literackich
-odczuwa empatię w stosunku do przeżyć bohaterki, dostrzegając istotę problemu
-rozumie, że człowiek ma prawo popełniać błędy
-wie, kiedy należy przyznać się do winy oraz zwrócić o pomoc
-rysuje postać abstrakcyjną
-ćwiczy słuch fonematyczny
-doskonali logiczne myślenie
-wskazuje elementy, które nie pasują do grupy
-recytuje wiersz z pamięci
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1- zabawa muzyczno-ruchowa „Hop do góry” https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
Zadanie 2-zabawa „Gdzie to jest?”, doskonalenie umiejętności określania położenia w przestrzeni
Wyznaczamy obszar, o który będziemy pytać (może to być np. półka z zabawkami), a dzieci siadają tak, aby dobrze go widzieć. Wymieniamy przedmioty znajdujące się na tym obszarze. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze określenie położenia tej rzeczy (obok, za, nad) i wskazanie jej.
Zadanie 3- słuchanie opowiadania „Samo się…” i rozmowa kierowana na podstawie treści opowiadania i własnych doświadczeń dzieci
Dzieci uważnie i w skupieniu słuchają opowiadania „Samo się… „
Któregoś dnia okazało się, że w naszym mieszkaniu dzieją się dziwne i tajemnicze rzeczy. Dzieją się same, bez naszego udziału. A wszystko zaczęło się od chwili, w której moi rodzice, po dłuższej naradzie, powiedzieli: – Jesteś już na tyle duża, żeby wyręczyć nas w pracach domowych. Bardzo się ucieszyłam, bo już od dawna nudziły mnie zabawy misiami, lalkami… Samochodami też. – Jutro ugotuję obiad sama – powiedziałam. – Na zupę będą truskawki ze śmietaną, na drugie – naleśniki z serem, a na deser… – Dobrze – zgodziła się mama . – O jutrzejszym obiedzie porozmawiamy później, a teraz proszę cię, przygotuj na kolację twarożek z czosnkiem, solą i śmietaną.– Phi… takie łatwe… – powiedziałam i zabrałam się do pracy. Zaraz na początku wylała się śmietana. – Ach, któż tak pięknie ubielił naszą kuchnię? – zapytał ironicznie tata. – Samo się… – odpowiedziałam cichutko. – Myślę, że skoro to SAMOSIĘ, więc niech będzie tak miłe i posprząta – stwierdziła mama i wyszła z kuchni. SAMOSIĘ jeszcze raz tego dnia zaznaczyło swoją obecność. Stłukło kubek w kwiatki, kiedy zmywałam naczynia po kolacji. – Zdaje się, że mieszka z nami ktoś, kogo nie widać – żartował tata. – Psotnik o imieniu SAMOSIĘ. Rzeczywiście, SAMOSIĘ było wśród nas. A raczej wyłącznie przy mnie. Cokolwiek robiłam, zawsze znalazło sposób, aby napsocić. Kiedy podlewałam kwiatki – SAMOSIĘ rozlewało wodę. Kiedy przyszywałam guziki – SAMOSIĘ plątało nitkę, kłuło igłą w palec albo tak wszystko pomyliło, że zamiast białą nitką biały guzik, przyszywałam czerwoną nitką czarny lub zielony. Wszystko na opak. (…) Innym razem, kiedy prałam swoje rajstopy, SAMOSIĘ wciągnęło je do rury, którą odpływa woda. Wszystko się zatkało, a rajstop za nic nie mogłam wyciągnąć. Musiałam wezwać tatę do pomocy. – Pewnie SAMOSIĘ? – zapytał. – Tak. Skąd wiesz? – Wiem, że nie chciałaś tego zrobić – uśmiechnął się tata. Po pewnym czasie cała nasza rodzina znała obyczaje SAMOSIĘ, nawet przyzwyczajaliśmy się do zaplątywanych sznurowadeł, rozbijanych naczyń, rozlewanej wody, rozsypanego cukru, soli, maku… i namalowanych gdzie bądź wzorków. (…) Trwało to już dosyć długo i wyglądało na to, że zawsze, ilekroć będę cokolwiek robiła, nie obędzie się bez SAMOSIĘ i w końcu wszyscy się przyzwyczają, że nie potrafię sobie radzić z domowymi obowiązkami, które przecież nie były wcale trudne. Byłam smutna… i pewnie dlatego rodzice postanowili wytępić SAMOSIĘ. – Ale jak wytępić coś, czego nie widać i nie słychać? – zapytał tata. – Przecież próbowaliśmy zaczaić się na nie w różnych miejscach i o różnych porach – rozmyślała mama. Na nic się to zdało. SAMOSIĘ było sprytne i przebiegłe, nigdy niczego nie zrobiło wtedy, gdy chcieliśmy je złapać na gorącym uczynku. Kiedy zaś traciliśmy nieco czujność, od razu coś się działo. – Nie przyłapiemy go nigdy – oświadczyła mama. – Musimy wymyślić inny sposób na pozbycie się SAMOSIĘ z domu. – Możemy go się pozbyć wtedy, kiedy my się mu znudzimy – zaproponował tata. – Wówczas samo się od nas wyniesie. – Ale jak tu mu się znudzić? – zapytałam. – Jeszcze nie wiem – odrzekł tata. (…) Poszłam kiedyś po zakupy. Przy zakupach nigdy SAMOSIĘ mi nie towarzyszyło, zawsze kupowałam to, co trzeba było, i już. Tym razem jednak zamiast cukru kupiłam sól, zamiast śmietany kefir, no i bułki, których i tak już było za dużo w domu. Kiedy wróciłam do domu i powiedziałam, że to SAMOSIĘ tak kupiło… nagle rozległ się śmiech. – Nie śmiejcie się ze mnie! – prosiłam. – To SAMOSIĘ – powiedziała mama. – Popatrz, my przecież wcale się nie śmiejemy. – Słyszałam śmiech. Słyszałam! – My też słyszeliśmy – powiedział tata. I wtedy mama zawołała: – Mam pomysł, musimy tak się zachowywać, jak gdyby SAMOSIĘ wcale nie istniało. Cokolwiek zbroi, będziemy udawać, że to my sami. – To mówiąc, mama spojrzała na mnie poważniej nieco. – Tak, tak… SAMOSIĘ przestanie być ci potrzebne i opuści nas na zawsze. To było bardzo zabawne. Bo zwykle, kiedy ktoś zrobi coś nie tak, to stara się swoją winę przerzucić, złożyć na kogoś innego albo na coś tam. A my, szczególnie ja, postanowiliśmy zachowywać się odwrotnie. Sami tłukliśmy szklanki przy zmywaniu, rozlewaliśmy wodę, wysypywaliśmy cukier lub sól, sami robiliśmy dziury w skarpetkach… Najtrudniej było przyznać się do winy, kiedy nie można było czegoś znaleźć.– Czy nie widzieliście moich kredek? – zapytałam kiedyś rodziców. – Włożyłam jak zwykle do szuflady, a teraz ich nie ma – mówiłam. – Pewnie SAMO… – i już powiedziałabym, że to SAMOSIĘ schowało mi kredki, gdyby nie mama, która zawołała: – No, no! Nie wywołuj wilka z lasu. Lepiej rozejrzyj się dookoła, na pewno zostały tam, gdzie ostatnio rysowałaś. I rzeczywiście tak było. (…) Pewnego wieczoru, podczas kolacji, uznaliśmy jednogłośnie, że SAMOSIĘ wyniosło się od nas, stało się nam niepotrzebne. – Trzeba to sprawdzić – postanowił tata. – Dzisiaj ja pozmywam i posprzątam po kolacji – oświadczyłam. – W ten sposób przekonamy się najlepiej, czy SAMOSIĘ jeszcze jest, czy też nie. I wyobraźcie sobie, nic się nie wylało, nie stłukło, nie rozsypało… A kuchnia aż lśniła, tak posprzątałam.
Rozmowa kierowana „Nic nie robi się samo” na podstawie treści opowiadania i własnych doświadczeń dzieci. Nawiązując do treści utworu, zadajemy następujące pytania: Jak zachowywało się Samosię w domu? W jaki sposób rodzice chcieli się pozbyć Samosię z domu? Co mogła czuć bohaterka utworu, której nic nie wychodziło? Czy pomagacie swoim rodzicom w domowych czynnościach? Jakich? Jak to wam wychodzi?
Zadanie 4-wykonanie pracy plastycznej „Jak wygląda Samosię?”
Dzieci zastanawiają się, jak może wyglądać Samosię i wykonują jego portret dowolną techniką plastyczną (malowanie, rysowanie, wyklejanie).
Zadanie 5-wykonanie ćwiczenia „Co nie pasuje?” w Karcie pracy cz.4 s. 15
Dzieci oglądają uważnie elementy umieszone w pętlach, nazywają je i próbują podać kategorię, do której należą (kwiaty, rośliny, owady, części garderoby). Wykreślają z każdej pętli dwa niepasujące do zbioru elementy i kolorują obrazki tworzące grupy.
Zadanie 6-zabawa logopedyczna „R czy L”
Przedstawiamy dzieciom przykładową listę słów zaczynających się literami r lub l (po kilka):
- raca, rak, ręcznik, rosół, rabarbar, reszka, rower, ryby, rakieta, ręce, rok, rumak;
- laska, lody, litera, lis, lustro, lada, las, lina, ludzie, latarka, lizaki, los, lato.
Następnie losowo wymawiamy wyrazy. Dzieci ustalają, jaką głoską zaczyna się dany wyraz. Dla utrudnienia możemy wymawiać wyraz dwukrotnie: za pierwszym razem dobrze, a za drugim razem nieprawidłowo. Zadaniem dzieci jest klaśnięcie w ręce gdy usłyszą prawidłową wymowę wyrazu.
Zadanie 7-recytacja wiersza „Nocne strachy”
Dodatkowo:
-zadania z odejmowaniem od 0 do10 oraz do 20
-bajka „Pinokio” https://www.youtube.com/watch?v=hrgK52VSYmc
- 2 maja obchodzimy DZIEŃ FLAGI a 3 maja Święto Konstytucji, warto uczcić te polskie święta, przypomnieć sobie wiadomości na temat Polski: możecie obejrzeć filmik „Polskie symbole narodowe” https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
zaśpiewać piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem” (znacie ją z przedszkola!)
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM wykonać biało-czerwony kotylion https://www.youtube.com/watch?v=K0TssmPiYcM albo flagę Polski dowolną techniką i wywieście ją przed domem albo w oknie
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Mali bohaterowie”
Termin: 29 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-dostrzega, jakie cechy charakteru, postawy i zachowania decydują o bohaterstwie człowieka
-potrafi wypowiedzieć się o ważnych sprawach, prawidłowo formułując zdania
-tworzy właściwe wzorce zachowań w sytuacjach odczuwania lęku
-buduje pozytywną samoocenę, dostrzegając swoje mocne strony i sukcesy
-porównuje ciężar przedmiotów
-wyznacza wynik odejmowania
-potrafi ciekawie rozplanować pracę na kartce papieru
-wykazuje zaangażowanie w planowanie i przygotowanie zabawy
-rozwija wyobraźnię twórczą
-przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabawy, odgrywa przyjęte role
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie1-zabawa rytmiczno-ruchowa na przebudzenie „Hop do góry” https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
Zadanie 2-opracowanie listy atrybutów „Kogo można nazwać bohaterem?”
Przedstawiamy dzieciom pacynkę o imieniu Agatka. Mówimy tajemniczo, że Agatka jest bohaterką… Następnie pytamy: Kogo możemy nazwać bohaterem? Jakie cechy powinien mieć bohater? Jakie czyny możemy przypisać bohaterom? Czy mieliście okazję zostać bohaterami? Dzieci udzielają odpowiedzi. Następnie zastanawiają się, co musiała zrobić Agatka, aby zostać bohaterką.
Zadanie3–opowiadania dzieci podstawie własnych przeżyć i doświadczeń .„Jestem odważna/odważny, ponieważ…”
Przypominamy dzieciom znaczenie pojęcia „odwaga” i opowiadamy o sytuacji, kiedy sami wykazaliśmy się odwagą. Następnie prosimy, aby dzieci opowiedziały o swoich przeżyciach i doświadczeniach wymagających odwagi lub narysowały taką sytuację.
Zadanie4–zabawa dydaktyczna „Ile to waży?”- ustalanie ciężaru zabawek, rozwiązywanie zadań z treścią z wykorzystaniem liczmanów w :Karcie pracy cz.4, s. 13;
Pokazujemy dzieciom wybraną zabawkę pluszową i pytamy, czy jest ciężka. Dzieci szacują wagę zabawki „na oko”. Następnie pokazujemy dużo mniejszą zabawkę, ale wykonaną z ciężkiego materiału. Dzieci dotykają obu zabawek, określają, która jest cięższa, same dochodzą do wniosku, że na wagę przedmiotu wpływa nie tylko jego wielkość, ale również to, z czego jest zrobiony. W drugim etapie pokazujemy, że można ważyć kilka rzeczy naraz. Wówczas dodaje się wagę przedmiotów. Ilustrujemy zadania z treścią przy pomocy zabawek, a dzieci dodają wagę przedmiotów, wykorzystując liczmany lub palce.
Przykład 1.: Jeden samochód waży kilogram, stawiamy na wadze trzy takie same samochody. Ile kilogramów ważą wszystkie samochody razem? Przykład 2.: Stawiamy na wadze dwa takie same klocki. Klocki ważą razem dwa kilogramy. Ile waży jeden klocek? Na koniec dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: ustalają ciężar przedmiotów ustawionych na wagach i wklejają w okienka odpowiednie liczby.
Zadanie5-zabawa matematyczna „Żabki w stawie”, wprowadzenie znaku „−”, wyznaczanie wyniku odejmowania, Karta pracy cz.4, s.14
Układamy ze sznurka dużą pętlę. Będzie to staw. Następnie opowiadamy sytuacje, które dzieci ilustrują. Przykład: W stawie pływają 4 żabki (wkładamy wycięte żabki do środka pętli). Nagle żabki wystraszyły się czegoś. Dwie z nich wyskoczyły ze stawu na suchy ląd (dwie żabki wyjmujemy z pętli). Ile żabek zostało w stawie? Dzieci podają odpowiedź. Podsumowujemy zadanie: Były cztery żabki, wyskoczyły dwie, zostały w stawie dwie. Czyli cztery odjąć dwa równa się dwa. Po kilku przykładach dzieci rozwiązują zadanie na karcie pracy, ustalając wyniki odejmowania.
Zadanie 6-zabawa tematyczna „Pod piracką banderą” połączona z wykonaniem pracy plastycznej „Statek i wyspa piratów”
Dzieci wykonują rekwizyty: bandera na patyku, lornetka z rolek papierowych, opaska piracka na oko itp., potrzebne do zabawa w piratów. Organizują zabawę, rodzice wyznaczają zadania np. znajdź na wyspie 10 różnych kamień, odszukaj kwiat z pięcioma płatkami o tajemniczych właściwościach. Dzieci mogą też wykonać pracę plastyczną ”Statek i wyspa piratów” metodą kolażu lub inną wybraną przez dziecko.
Dodatkowo:
-wybrane zadania z wyznaczaniem wyniku odejmowania w kartach matemarycznych „Policzanki”
-ćwiczymy pisanie literki „f” w liniaturze, Karat pracy cz. 4 (na końcu ksiazki)
-bajka o odwadze „O Piotrusiu” https://www.youtube.com/watch?v=jSQo_anbWMU
-utrwalamy wiersz „Nocne strachy”
-dzisiaj jest DZIEŃ TAŃCA, poproście rodziców do tańca i nauczcie się wspólnie super prostego i fajnego układu https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM&list=PL4r90DVFiQ3H7iDQF0v9zXuuU9WutgWk_