Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Do odważnych świat należy”
Termin: 28 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-ćwiczy słuch fonematyczny
-poznaje dyscypliny sportowe wymagające odwagi oraz rozumie, że zawsze należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa
-odczuwa szczególny szacunek dla ludzi wykonujących niebezpieczne zawody
-wskazuje cechy charakteru niezbędne do wykonywania określonych zawodów
-poznaje zapis graficzny głoski „f”
-rozpoznaje literę „f” wśród innych liter
-pisze po śladzie
-dokonuje oceny przedstawionych sytuacji, dostrzegając związki przyczynowo-skutkowe i przewidując ewentualne następstwa zachowań
-zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i wie, kiedy szukać pomocy dorosłego
-kreśli po śladzie, przestrzegając podanego kierunku i zachowując ciągłość linii
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1- zabawa i nauka piosenki „Woogie Boogie”
https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc
Zadanie 2- rozmowa kierowana wykorzystaniem zdjęć „Zawody i dyscypliny sportu dla odważnych”
Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające osoby wykonujące trudne i niebezpieczne zawody oraz uprawiają ekstremalne i niebezpieczne dyscypliny sportowe. Nazywają je, odpowiadają na pytania: Jakie cechy powinna mieć osoba, która je wykonuje/uprawia? Który z zawodów/sportów wymaga największej odwagi? Który z tych zawodów/sportów wam się podoba?
Zadanie 3- poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery „Litera F”, ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4, s. 11–12
a)Pokazujemy mapę fizyczną Polski. Dzieci wskazują morze, góry, większe jeziora, rzeki i miasta. Prosimy dzieci, żeby powiedziały, jakie są nasze narodowe barwy. Prezentujemy flagi różnych państw. Pytamy dzieci, jakie głoski słyszą w wyrazie flaga, i prosi o wskazanie, o której jeszcze się nie uczyły. Następnie prezentujemy na dużej kartce drukowane i pisane litery f i F. Zwracamy uwagę na wielkość i kierunek pisania. Dzieci na kartce A4 rysują, według własnego pomysłu, kontury wymyślonego państwa. Następnie projektują i wycinają z kolorowego papieru flagę. Podpowiadamy dzieciom, że flaga może składać się z elementów o różnych kształtach, nie tylko z pasków. Flagę przyklejają na prostokącie w lewym górnym rogu. Następnie dzieci wymyślają i układają z sylab nazwę swojego państwa. Każda nazwa musi zaczynać się od litery F. Dzieci samodzielnie wybierają z koszyka jedną z sylab: Fa, Fo, Fe, Fi, Fy lub Fu. Zwracamy uwagę, że nazwy państw piszemy wielką literą, dlatego ta sylaba będzie na początku. Następnie dzieci samodzielnie dobierają pozostałe sylaby, np.: ma, mo, me, na, ni, da, po, ry, sy, ka itp. Starają się, aby nazwy składały się co najmniej z 3 sylab. Sprawdzamy ułożone nazwy, a dzieci przyklejają je obok flagi.
Pomoce: po jednej sylabie (do wyboru) dla każdego dziecka (Fa, Fo, Fe, Fi, Fy, Fu) oraz pozostałe do ułożenia nazwy trzysylabowej, np.: ma, mo, me, na, ra, ry, so itp., kartka A4 (w poziomym ułożeniu) z narysowanym w lewym górnym rogu prostokątem o wymiarach 4 x 6 cm, kolorowy papier, nożyczki, klej, kredki,
b)Następnie na karcie pracy przyglądają się prezentowanym literom, potem kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery f. Następnie przyglądają się obrazkom, skreślają niewłaściwe sylaby, a zostawiają te, które utworzą nazwę, czytają powstałe wyrazy. Na kolejnej stronie czytają sylaby i wyrazy z literą f, czytają wyrazy i podkreślają te, które są nazwami obrazka oraz rysują szlaczek i kilkakrotnie piszą f i F, najpierw palcem po śladzie, a potem ołówkiem, zaczynając od kropki, zgodnie z podanym kierunkiem.
„Nauka czytania - słowa na literę F” https://www.youtube.com/watch?v=-xmhpUCU5NE
„Pisanie litery f” https://www.youtube.com/watch?v=74zd8Y9Ng_E
„Piosenka o literce F” https://www.youtube.com/watch?v=e5pRuzVeyYA
Zadanie 4 -przestawienie sytuacji problematycznych, swobodne wypowiedzi dzieci, dyskusja „Odważny czy lekkomyślny?”
Przedstawiamy dzieciom dwie sytuacje i prosimy o ocenę zachowań bohaterów.
Kasia bała się jeździć rowerem na dwóch kółkach. Rodzice uczyli ją, przekonywali, że jest już gotowa, że na pewno sobie poradzi, ale Kasię wciąż paraliżował strach. Któregoś dnia koleżanka Kasi, Ola, przyjechała na nowym rowerze. Był piękny, kolorowy, a siodełko miał mięciutkie jak poduszka. Kasia bardzo chciała przejechać się na rowerze Oli. Niestety, nie miał bocznych kółek, więc bała się na niego wsiąść. Jednak chęć jazdy i namowy Oli przekonały ją, żeby spróbować. Ruszyła niepewnie, zatrzymała się na chwilę, jeszcze raz odepchnęła się od ziemi i pojechała. A Ola stała, patrzyła z uśmiechem i biła Kasi brawo. Jaś wybrał się z kolegami na plac zabaw. Nudziło się im, więc postanowili urządzić zawody w skakaniu z drabinek. Wchodzili na coraz wyższe szczebelki i skakali. Jaś spróbował z pierwszego, drugiego i trzeciego szczebla, ale wyżej się bał. Kiedy spoglądał w dół i widział, jak daleko musi skoczyć, ogarniał go lęk. Myślał o tym, że może się przewrócić, rozbić kolana, a może nawet złamać nogę. Koledzy skakali i roześmiani namawiali Jasia. Chłopiec bardzo chciał być odważny. Mimo niebezpieczeństwa zdecydował się spróbować. Skoczył… i upadł na ziemię. Ręka tak go bolała, że miał łzy w oczach. Podniósł się i, nie żegnając się z nikim, smętnie poszedł do domu.
Dzieci własnymi słowami oceniają zachowania bohaterów.
Zadanie 5- ćwiczenia graficzne „Zamek księżniczki” w Karcie pracy cz. 4, s. 10
Dzieci rysują po śladzie zamek. Dorysowują brakujące dachówki i cegły. Zwracamy uwagę na kierunek prowadzonych linii.
Dodatkowo:
-karty pracy z literą „f”
-audiobook „Strach i Odwaga” https://www.youtube.com/watch?v=c9pTYyG8RJg
-utrwalamy wiersz „Nocne strachy” (z wczorajszych zajęć)
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Strach ma wielkie oczy”
Termin: 27 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-doskonali umiejętność porównywania liczebności oraz stosowania zapisu matematycznego, prawidłowego przeliczania elementów
-przestrzega reguł gry oraz wykazuje odporność emocjonalna
-wskazuje różne przyczyny zaistniałej sytuacji i potrafi o tym opowiedzieć
-uważnie słucha treści wiersza i potrafi odpowiedzieć na pytania z nią związane
-wczuwa się w sytuację bohatera, rozumiejąc, ze ciemność sprzyja złym wyobrażeniom
-potrafi w racjonalny sposób spojrzeć na lęk przed ciemnością i szuka sposobów na przezwyciężenie go
-wie, że gry komputerowe i filmy mogą niekorzystnie wpływać na naszą wyobraźnię i powodować lęk
-doskonali słuch i werbalizuje emocje wywołane słyszanymi odgłosami
-określa samopoczucie na podstawie wyrazu twarzy
-wie, że może kierować swoją wyobraźnią i nie dopuszczać złych myśli
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1-zabawa rytmiczno-ruchowa na przebudzenie „Równowaga” https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
Zadanie 2-zabawa matematyczna „Gra w dwie kostki”
Rozkładamy kartoniki z cyferkami, znaki matematyczne „<”, „>”, „=” oraz kostki z oczkami. Dzieci rzucają kostki i wybierają spośród kartoników z cyframi ten, który wskazuje wyrzuconą liczbę oczek. Następnie dzieci porównują swoje wyniki, układają i odczytują zapis, stosując znaki matematyczne.
Zadanie 3 -scenka sytuacyjna „Kto tak stuka?”
Prosimy osobę - rodzica lub rodzeństwo, aby w wyznaczonym czasie podeszła do drzwi i stukała w nie, drapała, ruszała klamką, ale nie wchodziła. Kiedy dzieci słyszą niepokojące odgłosy, wykazujemy zaniepokojenie zaistniałą sytuacją i wspólnie z dziećmi snujemy domysły, kto może być za drzwiami. Następnie podchodzimy do drzwi i pytamy: Kto tam? Słyszymy głos znanej osoby, patrzymy przez wizjer (na niby) i otwieramy drzwi. Do pokoju wchodzi osoba niosąca pudełka z materiałami plastycznymi. Tłumaczy, dlaczego tak hałasowała (nie mogła sama otworzyć drzwi).Rozmawiamy z dziećmi na temat zaistniałej sytuacji i domysłów oraz uświadamiamy im, że to dobrze, że w takich wypadkach towarzyszy nam strach, ponieważ dzięki temu postępujemy ostrożnie i nie otwieramy drzwi nieznajomym.
Zadanie 4-słuchanie wiersza „Nocne strachy” i rozmowa na temat jego treści. Nauka wiersza na pamięć (Katarzyna Szyngiera „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”)
Jest już późno, środek nocy.
Leżę w łóżku, na mnie kocyk,
na poduszce głowa leży,
a na głowie włos się jeży.
Bo wokoło jakieś dźwięki,
odgłos kroków, dziwne brzęki,
mysz chrobocze, zegar tyka –
dość upiorna to muzyka.
Muszę znaleźć jakiś sposób,
by się pozbyć tych odgłosów.
Hm… Nie zrobię z siebie tchórza,
co tam strachy, lęki, burza…
Wolę sobie smacznie spać,
zamiast się tak strasznie bać.
Dzieci uważnie słuchają utworu, a następnie odpowiadają na pytania.
Przykładowe pytania: Jakie dźwięki słyszał bohater wiersza? Dlaczego w nocy się boimy?
Czy ktoś z was miał kiedyś straszny sen? Jaki? Co wtedy zrobił? Jak jeszcze możemy pokonać nocne strachy? Rozmawiamy dziećmi o przyczynami występowania leków, odnosimy się do gier komputerowych czy nieodpowiednich dla dzieci filmów.
Dzieci uczą się przez cały tydzień wiersza na pamięć.
Zadanie 5-rozpoznawanie samopoczucia na podstawie mimiki, ćwiczenie w Karcie pracy cz.4 s.9 „Złe duchy czy dobre duszki?”
Prezentujemy różne miny i postawy ciała i prosimy dzieci o odgadywanie, jak dziś się czuje. Dzieci nazywają emocje i odczucia, które „odczytują” z mimiki i gestów. Następnie dzieci pokazują różne emocje i rodzaje samopoczucia. Na zakończenie dzieci oglądają duchy na ilustracji w kartach pracy i starają się nazwać ich emocje, samopoczucie. Następnie czytają wyrazy umieszczone nad tekstem i łączą je z duchami, do których pasują podane określenia. Pozostałe duchy opisują własnymi słowami.
Zadanie 6-słuchanie i odgadywanie źródeł dźwięku „W krainie dźwięków”
Gromadzimy na dywanie przedmioty wydające różne dźwięki np. telefon komórkowy, mikser, młotek, piszczącą zabawkę, budzik i inne dostępne w domu. Pokazujemy je dzieciom, a później chowamy np. do pudełka luba za siebie. Dziecko zamyka oczy, a my wydobywamy z nich dźwięki, z każdego osobno. Zdaniem dziecka jest nazwanie przedmiotów, których dźwięk usłyszały. Ważne: pytamy dziecko, jakie uczucia/emocje wywołał konkretny odgłos.
Zdanie 7-praca plastyczno-techniczna „Magiczna gwiazda”
Dawno temu ludzie sądzili, że gwiazda uchroni ich przed niepokojem i lękami, dlatego każdy chciał mieć gwiazdę w domu. Dzieci wykonują gwiazdę-opiekunkę z szablonu gwiazdy i np. folii aluminiowej, kolorowej bibuły, ruchowych oczek, świecących ozdób itp. Mogą zawiesić taką gwiazdę nad łóżkiem.
Dodatkowo:
-Domowy Teatr Na Kwarantannie „Bębenek” - spektakl „Strach ma wielkie oczy”
https://www.youtube.com/watch?v=d22jM36D6SQ
-audiobook „Hania czyta. O strachu” https://www.youtube.com/watch?v=BHBIdIKkvII
-bajka na dobranoc „Pokonać strach przed ciemnością” („Bajki terapeutyczne” M. Molicka),tekst prześlę zainteresowanym rodzicom
-dzisiaj obchodzimy DZIEŃ WETERYNARZA-zróbcie i prześlijcie zdjęcia swoich ukochanych zwierząt domowych (możecie być na nim razem), dołączcie kilka słów o zwierzątku (np. imię, gatunek, rasa, co lubi robić itp.)
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Nasz mały teatr”
Termin: 24 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-usprawnia narządy artykulacyjne
-kojarzy charakterystyczne przedmioty i postacie ze znanymi legendami
-poznaje treść legendy o warszawskiej Syrence
-rozwija logiczne myślenie podczas rozwiązywania zagadek
-wykazuje się pomysłowością podczas przygotowania inscenizacji teatralnej
-aktywnie angażuje się w organizację inscenizacji
-poznaje teatr cieni i japoński teatr Kamishibai
-doskonali umiejętność wykonywania skoków i podskoków
-wyszukuje różnice miedzy obrazkami
-ćwiczy sprawność manualną i grafomotoryczną podczas rysowania po śladzie i kolorowania
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1- Gimnastyka na wesoło „Duży i mały skok” https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
Zadanie 2 - zabawa logopedyczna „Mimowie”
Rozmawiamy z dziećmi na temat prawidłowej artykulacji samogłosek (ustnych): A – szeroko otwarte usta; O – usta ułożone w kółeczko; E – usta „uśmiechnięte”; I, Y – uśmiech, ale mniejszy niż przy E; U – usta w „dzióbek”. Następnie dzieci przed lusterkiem powtarzają te samogłoski połączone w sylaby z P (pa, po, pe, pi, py ). Rodzic jest mimem – nic nie mówi, ale układem ust ma przedstawić jedną z sylab. Dziecko naśladuje. Później zmiana ról w parach. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Zadanie 3 - słuchanie legendy „O warszawskiej Syrence” opowiadanej przez rodzica, rozmowa na temat jej treści.
Pewnego dnia u podnóża dzisiejszego Starego Miasta wyszła z wody przepiękna syrena, aby nieco odpocząć na piaszczystym brzegu. Tak spodobało jej się miejsce, że postanowiła tu zostać na zawsze. Niestety zamieszkujący pobliską osadę rybacy zauważyli, że ktoś podczas połowów wzburza fale Wisły, plącze sieci i wypuszcza ryby z więcierzy. Postanowili więc schwytać szkodnika. Kiedy jednak usłyszeli przepiękny głos syreny, zaniechali swoich zamiarów i szczerze pokochali piękną kobietę-rybę, która od tej pory co wieczór umilała im czas przepięknym śpiewem. Pewnego dnia zobaczył syrenkę bogaty kupiec i postanowił ją schwytać. Podstępem uwięził ją w drewnianej szopie. Płacz syreny usłyszał młody syn rybaka i z pomocą przyjaciół, pod osłoną nocy uwolnił ją. Syrena z wdzięczności za uratowanie życia obiecała im, że zawsze kiedy tylko będą potrzebowali pomocy, stanie w ich obronie. I odtąd warszawska syrenka, uzbrojona w miecz i tarczę, broni miasta i jego mieszkańców.
Pytania do legendy: Dlaczego kupiec chciał uwięzić dziewczynę? Kto uratował Syrenę? Dlaczego warszawska Syrenka trzyma miecz i tarczę?
Zadanie 4 – oglądanie zdjęcia herbów starej i nowej Warszawy oraz pomników Syrenki w Warszawie, których jest wiele, a niektóre na pierwszy rzut oka wcale nie przypominają kształtem syrenki.
1.Syrenka na rynku Starego Miasta
2.Syrenka nad Wisłą w dzień (obok Mostu Świętokrzyskiego)
3.Syrenka nad Wisłą w nocy
4.Syrenka na osiedlu za Żelazną Bramą
5.Syrenka na Wiadukcie Markiewicza
6.Syrenka na Pradze-Południe
7.Syrenka na Polu Mokotowskim
8.Syrenki można zobaczyć w całej Warszawie np. jako płaskorzeźby na budynkach, na bramach, neonowa syrenka jest symbolem warszawskich bibliotek
9.Syrenka ma swoją wystawę w Muzeum Warszawskim
Zadanie 5 - odgadywanie zagadek słownych „Quiz o legendach, czyli zagadki Złotej kaczki”. Przypomnijcie sobie, czego nauczyliście się w tym tygodniu, o jakich legendach i miastach się rozmawialiśmy? Spróbujcie odpowiedzieć na pytania, wybrać właściwą odpowiedź, rozwiązać zagadki:
1. Fala wiślana pluskiem ją sławi tarczą i mieczem broni Warszawy. (Syrenka)
2. Jestem miastem bardzo starym, starych baśni znam bez liku. Mógłbym bajać wam pół roku I o Kraku i o smoku –co mieszkali na Wawelu. (Kraków)
3. Co to za miasto, w którym chmury zawadzają o Pałac Kultury? (Warszawa)
4. Jaki konik z berłem w dłoni podkówkami nie zadzwoni, tylko parą ludzkich nóg stuka o krakowski bruk? (Lajkonik)
5. Kto mieszkał w jamie, tuż nad Wisłą i zionął ogniem jak ognisko?(Smok Wawelski)
6. Stoi w Krakowie na wzgórza szczycie. Wisła kołysze jego odbicie. (Wawel)
7. Ten pierwszy -królewski, wielki, znany w dziejach. Ten drugi -mały, w drzwiach siedzi, nie wpuszcza złodzieja.(Zamek)
8. Jest taka legenda, co kwiat ma w tytule, Jacuś go do piersi chciał przytulić czule. („Kwiat paproci”)
9. Ptak z tej opowieści kaczka się nazywa
Rozdaje bogactwa, w ciemnych lochach pływa („Złota kaczka”)
10. Kto podstępnie zgładził smoka?
a. Szewczyk Kuba
b. Szewczyk Dratewka
c. Książę Krak z pasterzem
11. Jakie zwierzę podrzucono smokowi?
a. Barana
b. Kurę
c. Owcę
12. Jak nazywa się melodia, którą gra trębacz z Wieży Mariackiej w Krakowie? (hejnał)
13. Kim był Wars?
a. Rybakiem
b. Rycerzem
c. Żeglarzem
13. Jak miała na imię żona Warsa? (Sawa)
Co przedstawia herb Warszawy?
a. Syrenkę z tarczą i siecią
b. Syrenkę z mieczem i tarczą
c. Syrenkę na łodzi, z mieczem i tarczą
14. Jak nazywał się szlachcic, pierwszy człowiek na księżycu? (Pan Twardowski)
15.Wymień poznane legendy związane z Krakowem? („O smoku wawelskim”, „Kwiat paproci”, „Pan Twardowski”, „Hejnał z wieży mariackiej”)
16.Wymień poznane legendy związane z Warszawą („O złotej kaczce”, „O warszawskiej syrence”, „Wars i Sawa”)
17.Co to jest legenda, powiedz własnymi słowami?
Zadanie 6 – organizujemy „Mały teatrzyk” legend lub innej wybranej przez dzieci opowieści. Oto moje propozycje troszeczkę innych, ciekawych teatrzyków dla dzieci:
Teatrzyk cieni z kartonowego pudełka https://www.youtube.com/watch?v=HiaQBscRMfo
Zrób swój teatrzyk Kamishibai (czyt. kamiszibaj) https://www.youtube.com/watch?v=iGPApYNABtc
Zadanie 7 – „Zapraszamy na przestawienie”- inscenizowanie przez dzieci wybranej opowieści
Zadanie 8 - wykonanie ćwiczeń: w Karcie pracy cz.4 s.8 oraz ćwiczenia grafomotorycznego „Syrenka” (dodatkowa karta pracy, rysujemy po śladzie, kolorujemy)
Dodatkowo:
-inna wersja legendy o warszawskiej syrence –słuchowisko dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=iid3EQOSSFw
-można, jeśli chcecie wykonać/namalować/narysować portret Syreny
-w poniedziałek o godz. 10.30 zapraszam do Akademii Majki Jeżowskiej na fajne zajęcia muzyczno-ruchowo-taneczne, szczegóły https://akademiamajkijezowskiej.com/
Dzień dobry,