Scenariusz zajęć do realizacji zdalnej
grupa II
Tematyka tygodniowa: Wielkanoc
Temat zajęć: Awantura o jajka
Dzień: 31 marca 2021 r.
Cele główne :
-rozwijanie mowy
-rozwijanie sprawności manualnej
Cele operacyjne, dziecko:
-przygotowuje sylwety postaci do inscenizacji teatralnej
-wypowiada się na temat utworu literackiego
-wykonuje kartkę świąteczną
Wszystkie pomoce do zajęć zostały przesłane rodzicom na Messenger grupy II.
Zadanie 1 - Muzyczna gimnastyka w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU – ćwiczenia "Żuraw", "Góra-dół", "Łódeczka", "Jabłuszko". Zaczniemy od gimnastyki w podskokach! Ciekawa jestem, kto dokładniej wykona ćwiczenie „Żuraw”?
Zadanie 2 – Praca z utworem „Awantura o jajka” T. Fuitowskiej. Posłuchajcie uważnie utworu czytanego przez rodzica, a później porozmawiajcie na temat jego treści.
Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz, że zbliżają się święta? Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka: Będą na nich malowanki?
Gosposia: Będą piękne, kolorowe!
Narrator: Kurka łapie się za głowę...
Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?! Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.
Kukurka: Ależ będę mieć robotę!
Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku kurek innych mam bez liku: Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...
Kukurka: To dopiero trzecia kurka...
Gosposia: Ty jesteś czwarta.
Kukurka: Lecz najwięcej warta! Moje jajka są wspaniałe, żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator: Przechwałki Kukurki usłyszały inne kurki.
Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala. Moje jajka... tralala, tralala... Żółtka moich jaj są żółte, a jajka – o, taakie duże...
Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko, to zwykłe jaja kurze!
Czubatka: Po co ta gadka?
Narrator: Mówi do kurek Czubatka. Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże, ja wam zaraz tu powtórzę, co mówiła dziś Agatka: – Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…
Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator: Gosposię już boli głowa, lecz rozmówek to połowa, bo nadchodzi kurka czwarta... Czupurka: Każda z was jest mało warta, bo przechwala swoje jajka.
Narrator: Doskoczyły do niej kurki.
Kurka, Pstrokatka, Czubatka: Ale kura z tej Czupurki!
Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury... Dosyć mam tej awantury.
Narrator: Gosposia powoli wychodzi...
Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi. Lubicie kłótnie, kurze potyczki.
Po jajka na święta pójdę do indyczki.
Rozmowa na temat inscenizacji, kierowana pytaniami:
-Jakie święta się zbliżały?
-O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?
-Kto usłyszał przechwałki Kukurki?
-Czym zakończyła się kłótnia kur?
Zadanie 3 - Wykonanie sylwet postaci występujących w utworze „Awantura o jajka”. Wspólnie z rodzicami przygotujcie sylwety bohaterów inscenizacji: Gosposia, kurki: Czupurka, Kukurka, Pstrokatka, Czubatka. Wybierzcie dowolną technikę wykonania pracy.
Zadanie 4 - Inscenizowanie utworu ”Awantura o jajka” z wykorzystaniem sylwet postaci z utworu. Zaproście do inscenizacji utworu całą swoja rodzinę: mamę, tatę, babcie/dziadka, rodzeństwo. Bądź reżyserem: przydziel role i pobawcie się w teatr. Odegrajcie scenki przedstawione w utworze „Awantura o jajka”. Narratorem może być osoba dorosła. Możecie też własnymi słowami przedstawić wydarzenia z „Awantury o jajka”. Dobrej zabawy!
Jeśli chcecie zobaczyć inscenizację utworu „Awantura o jajka” w wykonaniu innych dzieci-zapraszam na stronę: http://www.youtube.com/watch?v=nZLz2sVz6vU
Zadanie 5 - Zabawa matematyczno- ruchowa „Jajecznica”. Każdy wasz krok to jajko wbite do jajecznicy. Rodzic liczy: pierwsze jajo, drugie jajo… itd. Wy stawiacie jeden krok, drugi krok …itd., przeliczając z rodzicem. Na hasło „Jajecznica”- kucacie. Zabawa zaczyna się od początku. Teraz Wy możecie przeliczać, a rodzic wbijać jajka.
Zadanie 6 - Wspólne oglądanie kartek świątecznych:
-Zwróćcie uwagę na powtarzające się elementy.
-Omówcie tradycję wysyłania sobie kartek z życzeniami.
Zadanie 7 - Wykonanie pracy technicznej „Kartka wielkanocna” z „Wyprawka”, karta E - wypychanie i zginanie papieru. Sposób wykonania:
-Złożenie kartki ze sztancy na pół.
-Wypychanie elementu w kształcie jajka.
-Rysowanie wzorów w środku kartki kolorowymi mazakami.
Wykonaną kartkę możecie wręczyć rodzicom/rodzinie/przyjaciołom wraz z życzeniami świątecznymi.
Zadanie 8 - Spacer z rodzicami. Obserwacja zjawisk pogodowych związanych z wiosną.
Wybierzcie się chociaż na krótki spacer i wypatrujcie, czy wiosna rozgościła się już w okolicy. Może zrobicie zdjęcie i pokażecie dzieciom z grupy?
Scenariusz zajęć do realizacji zdalnej
grupa II
Tematyka tygodniowa: Wielkanoc
Temat zajęć: "Czas na porządki"
Dzień: 30 marca 2021 r.
Cele główne :
-rozwijanie mowy
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-poznawanie swoich obowiązków
Cele operacyjne, dziecko:
-odpowiada na pytania dotyczące wiersza
-rozwiązuje zagadki słowne
-wymienia swoje obowiązki
-wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
Zadanie 1 - Ćwiczenia gimnastyczne – propozycja ćwiczeń przedstawionych w aplikacji Wordwall
https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
Zakręć kołem i wylosuj ćwiczenie gimnastyczne. Może mama/tatuś wykona je razem z Tobą?
Zadanie 2 - Praca z utworem literackim przeczytanym przez rodzica - wiersz Marii Terlikowskiej "Każdy po sobie sprząta ". Tekst wiersza.
W naszym domku, w czterech kątach,
Każdy sam po sobie sprząta.
Pierwszy kącik jest Elżbietki,
Która właśnie sprząta kredki.
Drugi kącik jest Agatki:
Chowa szmatki do szufladki.
Trzeci kącik jest Rozalki,
Która sprząta pokój lalki.
W czwartym kącie, w kącie Janki,
Ktoś wycinał wycinanki.
Na podłodze, koło szafki,
Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,
Ktoś zostawił klej otwarty
W zaśmieconym kącie czwartym...
Kto tu sprzątnie, moje dzieci?
Oczywiście, ten, kto śmiecił!
Odpowiedz na pytania dotyczące treści wiersza:
1) czy zapamiętałaś/eś imiona dziewczynek z wierszyka?
2) co znajdowało się w kącikach domu?
3) czy potrafisz posprzątać po sobie Twoje miejsce do zabawy?
Zadanie 3 - Rozmowa o obowiązkach dzieci. "Lista obowiązków domowych" – tworzenie wspólnie z dziećmi listy czynności, które mogą wykonać samodzielnie lub z pomocą rodziców. Czy dzieci również mają obowiązki? Stwórz z mamusią/tatusiem listę Twoich obowiązków. Zaplanuj, które z nich możesz wykonać przed świętami.
Zadanie 4 - "Tropiciele bałaganu" – zabawa w odnajdywanie przedmiotów, zabawek, które zmieniły swoje położenie. Zamknij proszę oczy. Mamusia/tatuś zaraz zmieni położenie niektórych przedmiotów w pokoju. Ciekawe czy odgadniesz co się zmieniło?
Zadanie 5 - Rozwiązywanie zagadek na temat przedmiotów służących do sprzątania:
Warczę - choć nie jestem psem.
Obiad - na podłodze jem.
A gdy zniknie brud i kurz,
z gniazdka sznur mnie puści już. (odkurzacz)
Na górze - drewniane ramię,
na dole - gęsta czupryna.
Znikają z podłogi śmieci,
gdy taniec rozpoczyna (szczotka)
Postawiona w kąt,
chętnie łyka prąd.
A gdy wody nabierze,
to się kręci i pierze. (pralka)
Stoi w kuchni szafka,
ten kto jej używa,
wie, że jest przydatna,
bo wszystko pozmywa. (zmywarka)
Zadanie 6 – Pląsy przy piosence „Piosenka o sprzątaniu w domu”, rozmowa na temat piosenki.
Posłuchaj piosenki o sprzątaniu domu i spróbuj zatańczyć tak jak lubisz. https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
Czy zgadasz sie ze słowami: "Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają/Wszyscy niech tak samo o porządek dbają"?
Zadanie 7 – Zabawa ruchowo-naśladowcza „Robimy porządki”.
Pobaw się z mamą/tatą w robienie porządków. Biegaj po pokoju.. Na hasło rodzica: odkurzam, wycieram kurze, zbieram zabawki itp….naśladuj daną czynność.
Zadanie 8 – Wykonanie Karty pracy cz.2, nr 21
Zadanie ekstra dla odważnych!
A może posprzątasz naprawdę? Jest coś, co potrafisz zrobić samodzielnie? Na pewno. Poproś mamę/tatę, aby zrobili Ci zdjęcie i pokaż nam, jak pięknie robisz porządki przed świętami.
A teraz super relaks po sprzątaniu!
Nadejście wiosny do doskonała okazja, aby obejrzeć piękną bajkę Grażyny Gryszkiewicz „Cztery siostry” https://www.youtube.com/watch?v=FmAJDYfr6Gw
Scenariusz zajęć do realizacji zdalnej
grupa II
Tematyka tygodniowa: Wielkanoc
Temat zajęć: Kolorowe jajka
Dzień: 29 marca 2021 r.
Cel główny:
-poznawanie symboli związanych z Wielkanocą
Wszystkie pomoce do zajęć zostały przesłane rodzicom na Messenger grupy II.
Zadanie 1 - Poranna rozgrzewka „Zygzak”. https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Zadanie 2 - Oglądanie zdjęć pisanek i kraszanek . Dzieci odpowiadają na pytania:
-Co to jest?
-Dlaczego pokazujemy te pisanki?
-Czy wiecie, ze jajka barwione na jeden kolor to pisanki, a te we wzory to kraszanki?
Dzieci omawiają ich wygląd, określają kolory i wzory.
Zadanie 3 - Słuchanie wiersza „Wielkanoc” A. Widzowskiej oraz rozmowa na temat jego treści, omówienie wygładu stołu wielkanocnego na podstawie obrazka. Tekst wiersza:
-Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić z bratem,
siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
• Rozmowa na temat wiersza.
-Z czego robi się pisanki?
-Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
-Kiedy dzielimy się święconką?
-Co robimy w lany poniedziałek?
• Rozmowa na temat stołu wielkanocnego na podstawie obrazka
-Co znajduje się na wielkanocnym stole?
Zadanie 4 - Wykonanie Karty Pracy cz. 2, nr 20 – dzieci dokańczają rysować pisankę, łącząc kropki, później kolorują rysunek. Podczas pracy słuchają piosenki „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne” https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
Zadanie 5 - Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce” – (dwie łyżki, jajka ugotowane na twardo, dwie skakanki).Za pomocą skakanek wyznaczamy miejsce startu i mety. Zadanie dzieci polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
Zadanie 6 - Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.
-Co wspólnego mają jajka z Wielkanocą? Dawno temu ludzie uważali jajko za coś wyjątkowego. Wykluwa się z niego pisklę, pojawia się więc na świecie nowe życie. Dlatego też jajko stało się symbolem życia i odrodzenia. W religii chrześcijańskiej zostało przypisane Wielkanocy i jako znak nowego życia pojawia się w koszyczkach ze święconką i przypomina o zmartwychwstałym Chrystusie.
-Co to jest śmigus-dyngus? Śmigus-dyngus to zwyczaj oblewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. Kiedyś ten dzień nazywano żartobliwie dniem świętego Lejki i nikomu nie mógł on ujść na sucho. Choć ten zwyczaj należy do tradycji, pamiętajmy jednak o zasadach dobrego wychowania: nie urządzajmy kąpieli osobom starszym i tym, które naprawdę nie mają na to ochoty.
Zadanie 7 – Wykonanie pisanki dowolnie wybrana techniką plastyczną.
Dodatkowo:
-„Pisankowe aktywności ..online i do wydruku” na KODOWANIENADYWANIE.BLOGSTOP.COM