"W PRĄŻKI I W PASKI"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• naśladuje w zabawie dzikie zwierzęta,
• poznaje przedstawicieli dzikich kotów,
• dostrzega różnice i podobieństwa między gatunkami kotów,
• estetycznie wykonuje pracę plastyczną, stara się wiernie odtworzyć wzory sierści,
• bawi się zgodnie z innymi dziećmi,
• wymyśla ruch do muzyki,
• czerpie radość z zabawy dotykowej,
• rytmicznie wypowiada tekst.
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Tygrysy i lwy” – zabawa naśladowcza. Dziecko naśladuje w zabawie zachowanie zwierząt kotowatych, tzn. wylegują się, mruczą, liżą łapki, leżą na grzbiecie, robią „koci grzbiet”.
• „Duże dzikie koty” – porównywanie wyglądu przedstawicieli kotów dzikich i domowych (podobieństwa i różnice). Rodzic przynosi na zajęcia kota (żywy okaz) lub wykorzystuje ilustrację. Dziecko po bezpośredniej obserwacji oraz kontakcie z kotem wypowiadają się na temat jego zachowania, wyglądu, zwyczajów, głosu. Następnie gromadzą się przed tablicą, na której wisi plansza z przedstawicielami rodziny kotów, np. z tygrysem, lwem, gepardem, pumą, jaguarem. Dziecko nazywa te zwierzęta.
Rodzic mówi: Te wszystkie zwierzęta należą do tej samej rodziny co nasz kot. Są do siebie bardzo podobne, ale różnią się wielkością i środowiskiem życia. Są drapieżne i polują na inne zwierzęta. Są zwinne i szybkie. Popatrzcie na naszego kota oraz na tygrysa czy pumę. Powiedzcie, czy są podobne. Czym się różnią? Następują swobodne wypowiedzi.
II. Zajęcia główne
• „Tygrys czy pantera?” – ozdabianie sylwety kota tak, by powstał wzór przypominający sierść np. tygrysa albo geparda (stemplowanie, malowanie, wydzieranka). Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustrację tygrysa i geparda. Dzieci określają ich wygląd: kolor sierści, rodzaj plam na skórze (prążki, ciapki). Następnie nauczyciel proponuje wykonanie tych zwierząt za pomocą różnych technik. Na stolikach leżą przygotowane dla każdego dziecka sylwety kotów oraz do wyboru stemple z ziemniaka i gąbki, papier do wydzierania, pędzle i farby. Dzieci wybierają technikę i ozdabiają sylwety. Nauczyciel przygotowuje wystawę dla rodziców. ilustracje tygrysa i geparda, sylwety kotów, farby, stemple, papier, plastelina
• „Tygrys” – wykonanie papierowej zabawki z „Wycinanek-składanek”, swobodne zabawy dzieci. Rodzic pokazuje kolejne czynności, jakie należy wykonać przy składaniu sylwety zwierzęcia. Dzieci obserwują i podejmują działania. Rodzic pomaga, a następnie zachęca dzieci do zabaw wykonaną zabawką, np. w zoo, teatrzyk. „Wycinanki-składanki” – Tygrys
• „Taniec słonia” – improwizacja ruchowa do muzyki. Rodzic prezentuje dziecku utwór i prosi, by podczas słuchania zastanowiły się, jakie zwierzę ilustruje ta muzyka – tygrysa czy słonia. Podczas ponownego słuchania utworu dziecko naśladuje ciężkimi i wolnymi ruchami chód i taniec słonia, kierując się swoją wyobraźnią.
https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg
III. Zajęcia popołudniowe
• „Zoo” – masażyk, zabawa dotykowa do wiersza B. Kołodziejskiego. Dziecko jest w parze z rodzicem – jedno leży na podłodze na brzuchu, drugie ilustruje odpowiednimi ruchami treść wiersza, czyli masuje partnerkę lub partnera z pary.
Zoo
Tu w ZOO zawsze jest wesoło, (jedno dziecko leży na brzuchu)
tutaj małpki skaczą wkoło, (po plecach ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskanie płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekkie stukanie pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (lekkie przykładanie dłoni na płasko)
w wodzie złote rybki chlapią. (muskanie wierzchem i wewnętrzną stroną dłoni)
Szop pracz takie czyste zwierzę, (pocieranie rękami, naśladowanie prania)
ciągle sobie coś tam pierze.
Struś dostojnie wkoło chodzi, (powolne kroczenie dwoma palcami)
spieszyć mu się nie uchodzi.
A w najdalszej części zoo dwa leniwce się gramolą, (powolne posuwanie dłońmi od boków ku środkowi)
wolno wchodząc na dwa drzewa, (posuwanie dłońmi od dołu do góry)
gdzie się każdy z nich wygrzewa i zapada w sen głęboki… (zatrzymanie dłoni)
Bolesław Kołodziejski B. Kołodziejski „Zoo” [w:] „Rymowanki – przytulanki”, oprac. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo FOKUS, Gdańsk 2002, s. 45
• „Słonie” – zabawa logorytmiczna. Dziecko miarowo recytuje rymowankę z towarzyszeniem gestodźwięków:
Słonie trąbią tru – tu – tu, co się będzie działo tu!
koty
"PTAKI W BARWACH TĘCZY"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• naśladuje w zabawie dzikie zwierzęta,
• reaguje właściwie na dany znak w zabawie,
• ćwiczy rytm piosenki,
• poznaje egzotyczne ptaki,
• odróżnia ptaki od kwiatów,
• wymyśla ruch taneczny do muzyki,
• ćwiczy prawidłową wymowę.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia poranne
• „Papugujące papugi” – zabawa naśladowcza. Dziecko to papuga. Stoi przodem do rodzica. Rodzic pokazuje określony ruch lub wypowiada określone zwroty, a „papuga” papuguje, np. machanie skrzydłami, dreptanie z nogi na nogę, skinienie głową, lub powtarzają zwroty: pa-pu-ga, ga-du-ła.
• „Ptaszki w gniazdach” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rysuje kredą lub wyznacza linką dwa, trzy koła. To gniazda dla ptaków. „Ptaszki” siedzą w „gniazdach”. Na sygnał „wylatują” z „gniazd” i „krążą” w różnych kierunkach. Na słowa: Do gniazd! – leci na swoje miejsce.
• „5 małych małpek' - piosenka inscenizowana ruchem
II. Zajęcia główne
• „Ptaki w kolorach tęczy” – zapoznanie dziecka z papugami, rajskimi ptakami, kolibrami. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje z kolorowymi ptakami i pyta:
– Kto zna te ptaki i wie, jak się nazywają?
– Gdzie można zobaczyć te ptaki?
– Czy w zoo te ptaki czują się dobrze? Kto ma w domu papugę? Dzieci wypowiadają się na temat ptaków na podstawie ilustracji, wcześniej zdobytej wiedzy oraz spostrzeżeń i doświadczeń. Określają kolory, wielkości oraz zachowania papug. Następnie nauczyciel, podsumowując wiedzę, pokazuje i omawia wygląd, środowisko życia, zachowania każdego ptaka. ilustracje z egzotycznymi ptakami i roślinami
• „Czy to ptak, czy to kwiat?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość, wyszukiwanie na obrazkach ptaków wśród kwiatów. Rodzic prezentuje kolorowe ilustracje, na których znajdują się tropikalne kwiaty (np. storczyki) oraz ptaki. Nauczyciel mówi: To jest tropikalna kolorowa kraina. Wśród kolorowych kwiatów ukryły się kolorowe ptaki. Popatrz uważnie i odszukaj wszystkie ptaki. Dziecko wyszukuje, wskazuje ptaki i kwiaty.
III. Zajęcia popołudniowe
• „Kolorowe ptaki” – improwizacja ruchowa do muzyki. Rodzic daje dziecku jedną chusteczce szyfonowa. Dziecko wymyśla taniec ptaków. Porusza się swobodnie po całej sali z kolorową chusteczką. CD Utwory – „Jaskółki na wsi” J. Straussa (nr 48),
• „Kto nauczy papugę mówić?” – zabawa słownikowa doskonaląca wymowę. Rodzic mówi:
Znacie zwyczaje papug i wiecie, że potrafią one powtarzać proste słowa. Nie robią tego poprawnie, musimy nauczyć papugi poprawnej wymowy. Rodzic głośno i wyraźnie wymawia wyrazy typu: koliber, tygrys, krokodyl, małpa, hipopotam, a dzieci w ten sam sposób je powtarzają.
rośliny
"W dzikiej dżungli"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• naśladuje w zabawie dzikie zwierzęta,
• wie, jak wygląda dżungla, czym się różni od lasu, pola, łąki,
• ilustruje ruchem treść piosenki,
• uważnie słucha wierszy,
• odnajduje na obrazku zwierzęta, o których jest mowa w wierszach,
• poszerza wiedzę o naturze,
• znajduje zwierzęta, które mieszkają w dżungli,
• tańczy przy piosence,
• bawi się bezpiecznie,
• rozpoznaje odgłosy zwierząt egzotycznych.
Przebieg dnia:
Zajęcia poranne
• „Małpki” – zabawa naśladowcza. Rodzic rozkłada na dywanie np. szarfy, tak aby można było w nich usiąść. Są to drzewa, na których siedzą „małpy”. Na sygnał: Małpki na spacer! – „małpki” skaczą obunóż dookoła swojego „drzewa”. Na sygnał: Małpki na drzewo! – dziecko wskakuje na najbliższe „drzewo”.
• „Dżungla” – wyjaśnienie pojęcia na przykładach: obrazki, fotografie, porównanie ze znanymi ekosystemami las, łąka, odnajdywanie różnic i podobieństw. Rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające znane dzieckuekosystemy: las, łąka, pole.
Dziecko ogląda ilustracje i odpowiada na pytania:
– Co widzisz na tych obrazkach?
– Co rośnie w lesie? Jakie zwierzęta tam żyją?
– Co rośnie na polu?
– Jakie rośliny rosną na łące?
Jakie zwierzęta żyją na łące?
Dziecko odpowiada na pytania, przypominając sobie wcześniej poznane wiadomości. Następnie rodzic wiesza ilustrację przedstawiającą dżunglę i umieszcza na niej sylwety zwierząt tam mieszkających.
Ilustracje dżungli i zwwierząt: 1 2 3 4 5 6 7 8
Rodzic pyta:
– Co widzisz na obrazku?
– Czy ten las jest taki sam jak ten, który omawialiśmy wcześniej? Czym się różni? Dzieci porównują i wypowiadają się na temat różnic w wyglądzie lasu strefy umiarkowanej i lasu równikowego. Nazywają rozpoznane zwierzęta.
Następnie rodzic mówi:
Ten tropikalny las to dżungla.
• „5 małych małpek" - piosenka inscenizowana ruchem
II. Zajęcia główne
• „Mieszkańcy egzotycznego lasu” – słuchanie wierszy z „Książki” i wskazywanie odpowiednich zwierząt na ilustracji, poszerzanie wiedzy dziecka o ciekawostki dotyczące dżungli i jej mieszkańców. Rodzic wiesza na tablicy dużą ilustrację przedstawiającą dżunglę oraz sylwety zwierząt: papugi, krokodyla, węża, małpy, słonia i tygrysa. Następnie po kolei czyta wierszyki Z. Staneckiej z „Książki”. Po przeczytaniu każdego wierszyka zadaje przykładowe pytania i polecenia:
– Pokaż, gdzie siedzi papuga.
– Czy papuga umie rozmawiać z ludźmi?
– Jakiego koloru są jej pióra? (papuga)
– Jakiego koloru jest krokodyl?
– Gdzie chowa się w czasie wielkiego upału?
– Co wystawia znad wody?
– Pokaż krokodyla. (krokodyl)
– Czy wąż ma nogi?
– Jakie dźwięki wydaje?
– Poszukaj i pokaż węża na ilustracji. (wąż)
– Na czym buja się małpa?
– Czy może zabłądzić w dżungli?
– Jak się porusza?
– Pokaż małpę i jej rodzinę. (małpa)
– Jak wygląda słoń?
– Co ma na głowie?
– Jakiego koloru jest jego skóra?
– Pokaż słonia na ilustracji. (słoń)
– Co tygrys ma na futrze?
– Czy jest groźny?
– Pokaż tygrysa na ilustracji. (tygrys)
• „Spacerem przez dżunglę” – zapoznanie ze zwierzętami z dżungli, rysowanie drogi przez tropikalny las na karcie pracy. Nauczyciel prosi, żeby dzieci przypomniały sobie, jakie zwierzęta mieszkają w dżungli. Następnie ich zadaniem jest odszukanie drogi przez dżunglę. Właściwa droga wiedzie obok zwierząt, które mieszkają w tropikalnym lesie. Najpierw dzieci powinny szukać drogi palcem, a następnie rysować ją kredką. „Karty pracy” – karta 59., kredki
III. Zajęcia popołudniowe
• „Slalom między lianami” – zabawa ruchowa ze skakankami. Rodzic rozkłada na podłodze za pomocą skakanek trasę slalomu. Dziecko stoi przed trasą. Następnie rodzic przechodzi trasę slalomu i wskazuje, w którym miejscu co należy zrobić, np. przeskoczyć przez „lianę” (szarfę), przykucnąć i przełożyć przez siebie „lianę”, wspiąć się na palcach, przejść wskazany odcinek na piętach. Dziecko pokonuje kolejno trasę slalomu według propozycji nauczyciela.
• „Czy to ryczy lew?” – zagadki słuchowe, odgadywanie odgłosów dzikich zwierząt. Rodzic odtwarza nagrane odgłosy zwierząt. Dziecko odgadują, jakie to zwierzę, i wskazują je na ilustracji.