Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Zamki”
Termin: 23 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-opisuje podobieństwa i różnice miedzy zamkami w zależności od pełnionych funkcji
-poznaje budowę zamku
-odczuwa szczególny nastrój panujący na balach i dostrzega piękno muzyki dworskiej
-tańczy, wczuwając się w melodię i rytm muzyki
-utrwala podstawowe figury geometryczne
-poznaje wygląd trapezu
-porównuje liczbę figur na rysunkach
-rozwija zdolności konstrukcyjne, łącząc różnorodne materiały i uwzględniając charakterystyczne elementy zamku
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadania 1 - zabawa taneczna z elementami tańca dworskiego „Bal na zamku”
Propozycja: Dzieci dobierają się parami z kimś z rodziny i ustawiają się w kole. Chłopiec stoi od środka koła i podaje dziewczynce rękę jak do poloneza. Zewnętrzne ręce tancerze trzymają na biodrach. Przez pierwsze osiem taktów dzieci spokojnym krokiem, w tempie muzyki idą po kole, na wysokie dźwięki dzieci zatrzymują się, odwracają się do osoby ze swojej pary i przykładają prawe dłonie na wysokości twarzy. Tak trzymając dłonie, chodzą dookoła w tzw. wiatraczkach. Po pewnym czasie następuje zmiana kierunku. Na zmianę w muzyce (muzyka trochę szybsza) dzieci drobnymi krokami biegają po kole, biegają w kółeczkach. Na koniec wykonują dworski ukłon. Przykłady tańca dworskiego:
https://www.youtube.com/results?search_query=Bal+na+zamku+dla+dzieci+z+przedszkola
https://www.youtube.com/results?search_query=elementy+ta%C5%84ca+dworskiego+dla+dziec
Zadanie 2 - oglądanie i omawianie zdjęć „Zamki w Polsce”. Prezentujemy zdjęcia przedstawiające zamki i ich budowę. Dzieci wskazują charakterystyczne cechy zamku: elementy obronne – fosa, mury, most zwodzony, wieże wartownicze, otwory strzelnicze; usytuowanie – w miejscach trudno dostępnych, na wzgórzu, wśród lasów; wielkość – przeważnie potężne, duże, z wieloma pomieszczeniami. Zwracamy uwagę, że zamki pełniły różne funkcje: przy granicach stały zamki strażnicze; królowie, książęta i rycerze mieli zamki mieszkalne lub związane z pełnioną funkcją, czyli administracyjne; w zamkach obronnych, warowniach stacjonowali rycerze.
Zadanie 3 - zabawa dydaktyczna „Zamek” - odwzorowywanie, utrwalanie znajomość figur geometrycznych. Karta pracy cz. 4 s. 7. Prezentujemy dzieciom poznane figury geometryczne i prosimy o przypomnienie ich nazw. Prezentujemy nową figurę: trapez. Dziecko otrzymuje pół arkusza szarego papieru oraz zestaw szablonów figur geometrycznych. Dziecko rysuje zamek, obrysowując dostępne figury. Na koniec prezentuje skończoną pracę, opisuje zamek, zwracając uwagę na to, z ilu i z jakich figur jest zrobiony. Na zakończenie dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: kolorują zamek zgodnie z instrukcją podaną w formie graficznej i porównują liczbę figur geometrycznych, używając znaków: <, >, =.
Zadanie 4 – film edukacyjno - instruktażowy „Średniowieczne zamki”, z którego dowiecie się, z jakich części składał się zamek i jak go zbudować.
https://www.youtube.com/watch?v=jBL-NEcLfrU
Zadanie 5 – praca konstrukcyjna „Zamek warowny”. Dzieci z pudełek kartonowych, rolek po papierze, folii aluminiowej i innych materiałów według własnego pomysłu budują zamek, ustawiają budynek i wieże, otaczają zamek murem obronnym, ustawiają bramę, przygotowują fosę, most zwodzony. Umieszczają na każdym elemencie napisy do globalnego czytania: zamek, mury, fosa, wieża, brama.
Dodatkowo:
-konturowanie gry planszowej „Skarby i tajemnice legend”, opartej na motywach znanych legend. Trasa gry powinna być podzielona na pola, po których poruszają się pionki. Dzieci zaznaczają na niej miejsce, gdzie rośnie kwiat paproci, gdzie jest podziemne jezioro, skarby Złotej Kaczki - jeśli ktoś stanie na tym polu, ma prawo do dodatkowego rzutu. Poza tym zaznaczają miejsca, które oznaczają powrót na start - grota Smoka wawelskiego, podziemny labirynt, ciemny las. Na końcu trasy znajduje się „skarb”. Wygrywa ta osoba, która pierwsza do niego dotrze. Dzieci powtarzają zasady gry, po czym grają aż do wyłonienia zwycięzcy.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Z Krakowa do Warszawy”
Termin: 22 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-poznaje najbardziej charakterystyczne miejsca oraz herb Warszawy
-potrafi wskazać na mapie stolicę Polski i Wisłę
-docenia kunszt malarski artysty
-rozpoznaje i wskazuje dawne pojazdy
-uzupełnia obrazki naklejkami
-poznaje legendę warszawską
-docenia znaczenie i wartość udzielania pomocy biednym i potrzebującym wsparcia
-ćwiczy sprawność rąk
-dostrzega sekwencje rytmiczne i potrafi kontynuować rozpoczęty rytm
-utrwala pisownię litery Ł, ł
-odtwarza w rysunku charakterystyczne elementy kamieniczek
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Wesołą gimnastyka „Najpierw skłon” https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
Zadanie 2 - praca z mapą Polski „Z Krakowa do Warszawy”, wykonanie planszy „Warszawa jest ciekawa”.
Dzieci podróżują „palcem po mapie” z Krakowa do Warszawy, wskazując bieg Wisły jako rzeki, która łączy te dwa miasta. Wskazują Warszawę na mapie i określają czym jest Warszawa dla Polski. Oglądają herb Warszawy i zdjęcia charakterystycznych miejsc Warszawy. Wykonują napisy do globalnego czytania: Warszawa, Zamek Królewski, Stare Miasto, Syrenka Warszawska, Stadion Narodowy, Pałac Kultury i Nauki, Sejm. Układają zdjęcia i napisy wokół napisu Warszawa, tworząc w ten sposób (dzieci mogą wskazać miejsca, a wokół napisu warszawa ułożyć same napisy nazw tych miejsc)
Zadanie 3 - słuchanie „Legenda o Złotej Kaczce” czytanej przez nauczycielkę i rozmowa na temat treści legendy.
Opowiedzcie swoimi słowami legendę, pamiętając o kolejności wydarzeń Jaki morał, czyli nauka płynie z tej legendy? Wyszukajcie podobieństwa i różnice w legendach „O kwiecie paproci” i „O Złotej Kaczce”. Dlaczego Janek oddał swoje pieniądze? Czym się różni postępowanie Janka od postępowania Jacusia z legendy „O kwiecie paproci”?
Zadanie 4 - wykonanie pracy plastycznej „Złota Kaczka i podziemne jezioro” wg pomysłu dzieci
Przykład: Dzieci otrzymują sztywne kartki w kształcie jeziora. Okładają je folią aluminiową. Lepią z plasteliny Złotą Kaczkę w koronie i umieszczają ją na środku „jeziora”. Drobnymi kuleczkami („kamieniami”) wylepiają brzegi.
Zadanie 5 - oglądanie obrazu i zdjęć „Dawna Warszawa i jej pojazdy” w Karcie pracy cz.4 s. 6
Dzieci oglądają reprodukcję obrazu Canaletta i ilustracje przedstawiające dawne i współczesne pojazdy. Wklejają brakujące części pojazdów i otaczają pętlą te, które mogły jeździć po ulicach dawnej Warszawy.
Zadanie 6 - zabawa matematyczna „Korale Złotej Kaczce” (potrzebne będą figury geometryczne: kwadraty, prostokąty, trójkąty, koła w różnych kolorach i wielkościach albo klocki)
Dzieci bawią się figurami geometrycznymi, układając z nich rożne sekwencje i kształty. Samodzielnie, według własnego uznania dzielą figury na grupy i podają uzasadnienie takiego podziału. Następnie prosimy dzieci, aby podzieliły figury ze względu na kształt, kolor, wielkość. Później przedstawiamy rytmy, a dzieci je odtwarzają. Na zakończenie układają z 10 figur dowolny ciąg-korale dla Złotej Kaczki
Zadanie 7 – pisanie liter „Ł, ł” w liniaturze Karta pracy cz.4, (na końcu książki) i w zeszycie - utrwalanie kształtu litery
Dodatkowo:
-jeśli macie w domu albumy lub inne pamiątki z Warszawy, obejrzyjcie je
-rysowanie kolorową kredą (może uda się na chodniku, jeśli nie to na kartce) na temat „Kamieniczki Starego Miasta”, czyli budynki stykające się ścianami z dowolną ilością pięter
-może namalujecie reprodukcję obrazu Canaletta z karty pracy (pamiętacie z przedszkola?)
-jeśli chcecie przypomnieć sobie, „Jak powstała Warszawa na podstawie legendy „O Warsie i Sawie” obejrzyjcie i wysłuchajcie na https://www.youtube.com/watch?v=i4PV9vudSLA
-dzisiaj obchodzimy Światowy dzień Ziemi i z tej okazji zachęcam was do zrobienia ciekawej pracy, a właściwie do sprawdzenia „Jak zrobić kosmos w słoiku?” https://www.youtube.com/watch?v=mRg-bpD4_Ww
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Kwiat paproci”
Termin: 21 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-poznaje tradycyjne krakowskie wypieki
-poznaje legendę oraz tradycje i zwyczaje wiążące się z obrzędami świętojańskimi
-odczytuje mądrości zawarte w legendzie
-uczy się logicznego myślenia, udzielania precyzyjnych odpowiedzi i wypowiadania własnej opinii
-poznaje zapis graficzny litery ł
-rozpoznaje literę l wśród innych liter
-pisze literę po śladzie
-ćwiczy sprawność manualną podczas formowania wałeczków z plasteliny
-uczy się odczytywać prostą mapę
-doskonali orientację przestrzenną w terenie
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – zabawa rytmiczno-ruchowa „Rytmiczna rozgrzewka w podskokach” –https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Zadanie 2 - „Krakowskie precle i obwarzanki” – lepienie z plasteliny wzorowane na tradycyjnych krakowskich wypiekach. Obejrzyjcie zdjęcia: straganu, czyli kramu na krakowskim rynku, obwarzanka, precla, czwarte zdjęcie pokazuje, od czego trzeba zacząć, aby uzyskać kształt krakowskich wypieków. Wykonajcie swoje precle i obwarzanki z plasteliny, włóżcie do koszyczków – przygotowujcie krakowski kram.
Zadanie 3 - „W poszukiwaniu kwiatu paproci” – słuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści https://www.youtube.com/watch?v=UmFMSEyLf3M
Opowiedzcie swoimi słowami legendę. Jaki morał, czyli nauka płynie z tej legendy? Czy pieniądze i bogactwa są w życiu najważniejsze? Co waszym zdaniem powinno być w życiu najważniejsze? Oceńcie postępowanie Jacusia i powiedzcie, jak Wy postąpilibyście na jego miejscu?
Zadanie 4 –zabawy dydaktyczne „Litera Ł” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery
a) dzieci powtarzają słowa wierszyka oraz pokazują wymieniane różne części ciała. Rodzice sprawdzają, czy dzieci nie mylą stron swojego ciała (prawa, lewa).
Kotek Łatek ma pięć łatek:
pierwszą na łebku,
drugą na prawej górnej łapce,
trzecią na brzuszku,
czwartą na grzbiecie,
a piątą na lewym uszku.
Dzieci kładą ręce kolejno na swojej: głowie, prawej ręce, brzuchu, plecach, lewym uchu. Wiersz można dowolnie zmieniać, np.:
Piesek/chomik Łatek/ świnka Łatka ma sześć łatek:
pierwszą na prawym uszku,
drugą na lewej dolnej łapce,
trzecią na ogonku,
czwartą na prawym uszku,
piątą na prawym kolanku,
a szóstą na brzuszku.
b) dajemy dziecku kopertę z wyrazami, z których układa zdanie, przelicza wyrazy w zdaniu: Kotek Łatek ma dwie łatki na głowie i ogonku.
Dzieci przyklejają zdanie na dole kartki, a później rysują kotka nad podpisem.
c) prezentujemy dzieciom na planszy drukowane i pisane litery ł i Ł. Zwracamy uwagę na wielkość i kierunek pisania (zgodnie ze strzałkami)
d) dzieci wykonują ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4, s. 4–5: kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery ł, czytają wyrazy i łączą je z odpowiednimi modelami. Na kolejnej stronie czytają sylaby z literą ł, czytają wyrazy i podkreślają tylko te, w których jest litera ł, rysują szlaczek, a następnie kilkakrotnie piszą ł i Ł, najpierw palcem po śladzie, następnie ołówkiem, zaczynając od kropki i zgodnie z podanym kierunkiem.
e) dzieci podają wyrazy z głoską „ł” (na początku, w środku, na końcu), dzielą je na sylaby, głoski, mogą zapisać, tak jak na tablicy demonstracyjnej „Ł jak łopata”
f) układają literkę ze sznurka, koralików, plasteliny, wykleić materiałem albo kawałkami papieru kolorowego czy wełny, pisać na plecach i podłodze, na gładkiej kartce papieru.
Jutro będziemy utrwalać kształt litery, pisząc w liniaturze.
Zadanie 5 - Utrwalamy kształt drukowanej literki oglądając filmik
https://www.youtube.com/watch?v=dbcNF4SQETg
Utrwalamy pisownię literek „Ł, ł” oglądając filmik https://www.youtube.com/watch?v=6-kR0TNghJU
Zadanie 6 – zabawa tropiąca „Znajdź kwiat paproci” – pobawcie się z rodzicem albo z rodzeństwem, może uda się na dworze, narysujcie kilka sylwet kwiatu paproci i schowajcie w różnych miejscach, narysujcie też mapę z drogą dotarcia do kwiatu. A później rozpocznijcie poszukiwanie kwiatów według wskazówek na mapie.
Dodatkowe karty pracy z literkami „Ł, ł” : https://www.google.com/search?q=litery+%C5%82+pisane+karty+pracy&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwixs9KfwLjoAhVFl4sKHcK4CpYQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=662#imgrc=3Rg-q1RtbtzYAM
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Spotkanie ze Smokiem Wawelskim”
Termin: 20 kwietnia 2020 r.
Cel:
-budzenie świadomości narodowej i wzbogacanie wiedzy o własnym kraju
-zapoznanie z Krakowem, historią, zabytkami, legendami i tradycjami miasta
-poznanie treści legendy „O smoku wawelskim”
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i mowy podczas układania i opowiadania historyjki obrazkowej
-poszerzanie słownika dzieci o pojęcia „legenda”, „hejnał”
-wdrażanie do uważnego słuchania teksów literackich
-doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Wesoła pobudka „Taniec zygzak „
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Zadanie 2 - zabawa dydaktyczna „Kraków, jego zabytki i legendy” – poznanie zabytków i legend związanych z miastem, przyporządkowywanie napisów do zdjęć.
Kraków to dawna stolica Polski, siedziba królów Polski, a obecnie piękne miasto pełne zabytków, odwiedzane przez tysiące turystów. A jak się nazywa obecna stolica Polski? Jeśli macie mapę Polski wskażcie na niej Kraków, omówcie jego położenie (nad jaką rzeką leży, blisko jakiego krajobrazku?). Zobaczcie na zdjęciach niektóre zabytki i symbole kojarzące się z Krakowem, przeczytajcie ich nazwy, spróbujecie je zapisać i przyporządkować do zdjęć:
Zamek Królewski na Wawelu
Kościół Mariacki
Sukiennice na Rynku –miejsce dawnego handlu
pomnik Smoka wawelskiego
Lajkonik – brodaty jeździec tatarski na sztucznym koniu przymocowanym do pasa
ludowy strój krakowski –omówcie jego wygląd
Pan Twardowski-szlachcic, który zaprzedał dusze diabłu w zamian za tajemną wiedze magiczną.
Zadanie 3 - „Hejnał z wieży mariackiej” -wysłuchanie melodii hejnału, poznanie legendy związanej z hejnałem. . „Hejnał” to melodia grana przez trębacza o określonej porze z wieży kościelnej, ratuszowej lub w obozie albo sygnał grany na trąbce. Z hejnałem granym w Krakowie wiąże się legenda:
Od czasów średniowiecza na wyższej wieży kościoła Mariackiego w dzień i w nocy czuwał strażnik, wypatrując pożarów, wrogów zbliżających się do Krakowa i innych niebezpieczeństw. Do jego obowiązków należało też granie na trąbce hejnału, początkowo tylko o świcie i o zachodzie słońca, jako sygnału do otwarcia i zamknięcia miejskich bram, później co godzinę. Hejnał stał się muzycznym symbolem Krakowa i rozbrzmiewa do dziś: grany jest co godzinę przez całą dobę na cztery strony świata. Czemu jednak jego melodia tak nagle się urywa? Otóż w 1241 roku pod miasto nadciągnęli Tatarzy. Jak chce legenda, czuwający na wieży strażnik zaczął grać na alarm. Zdołał ostrzec miasto przed atakiem, lecz w pół taktu jego gardło przeszyła tatarska strzała. Właśnie dlatego melodia hejnału tak nagle się kończy – w tym samym miejscu, w którym przestał ją grać bohaterski strażnik.
Posłuchajcie jego melodii granej do dziś o godz. 12 w Programie 1 Polskiego Radia (wsłuchajcie się uważnie, a usłyszycie kroki trębacza i moment urwania się hejnału) https://www.youtube.com/watch?v=cCPYpZHxYf4
Zadanie 4 - wyjaśnienie słowa „legenda”, wysłuchanie legendy „O smoku wawelskim” czytanej przez nauczycielkę oraz rozmowa na temat treści kierowana pytaniami: Jak miał na imię król, który rządził Krakowem? Dlaczego mieszkańcy Krakowa chcieli pozbyć się smoka? Jak miał na imię główny bohater legendy? W jaki sposób szewczyk pokonał smoka? Jaka dostał nagrodę? Oceńcie postępowanie bohatera legendy, jakie miał cechy?
Zadanie 5 - układanie i omówienie historyjki obrazkowej „Smok i jego historia” zgodnie z następstwem wydarzeń, podpisanie obrazków od 1 do 5.
Zadanie 6 - zabawa ruchowa hamująco - pobudzająca „Smok idzie” - jedno z dzieci (rodzic) jest smokiem, który siedzi w smoczej jamie, inne dzieci biegają w rozsypce w różnych kierunkach; na hasło „Smok idzie!” zastygają w bezruchu. Smok wychodzi na łowy obserwując bacznie teren; jeśli zauważy, że któreś dzieci porusza się zabiera je do swojej jamy.
Zadanie 7 - ćwiczenie sprawności manualnej „Smok wawelski” z wykorzystaniem Karty pracy cz.4, str. 3
Zadanie 8 - wykonanie pracy technicznej „Papierowe smoczysko”, oto propozycje:
https://www.youtube.com/watch?v=QkJobLU4i-E
https://www.youtube.com/watch?v=-_U7KPqIRxM
A pamiętacie z przedszkola naszego smoka ziejącego ogniem? Popatrzcie na zdjęcie, a na pewno sobie przypomnicie.
Dodatkowo:
-nauka rysowania smoka z cyfry 7. Obejrzyj filmik i spróbuj, możesz dorysować jamę, zamek, owcę i wszystko, co podpowie ci Twoja wiedza i wyobraźnia. https://www.youtube.com/watch?v=gUxCiE9PqgI
-posłuchajcie śpiewanej legendy o Panu Twardowskim:
„Pan Twardowski-bajka muzyczna” cz.1 https://www.youtube.com/watch?v=_LECJc-rRHA
„Pan Twardowski- bajka muzyczna” cz.2 https://www.youtube.com/watch?v=f_qA4GAfVUo