Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Ekologiczny świat”
Temat zajęć: „Kodeks Małego Ekologa”
Termin: 17 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-kształtowanie postaw proekologicznych dzieci
-utrwalanie wiadomości na temat ochrony środowiska zdobytych w tym tygodniu
-uwrażliwienie na konieczność podejmowania odpowiedzialnych działań dla dobra Ziemi
-rozwijanie wypowiedzi zdaniowej
-utrwalanie poznanych liter, czytanie prostych tekstów
-doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wycinanie nożyczkami, wykonywanie pracy technicznej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Gimnastyka na wesoło
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Zadanie 2 –wysłuchanie wiersza „Pogadanka” M. Strzałkowskiej; treść:
Pan prelegent drzwi otwiera.
Będzie lekcja o manierach.
- Co to znaczy? Zaraz powiem.
Ten kto nie wie, to się dowie.
–Ktoś samochód w rzece myje,
ktoś motorem w lesie wyje,
ktoś cichaczem, bez hałasu,
gruz wyrzuca w głębi lasu,
śmieci ktoś nie segreguje,
ktoś powietrze wokół truje,
ktoś na skwerach zrywa kwiaty,
ktoś szkło rzuca na rabaty,
dzikie plaże ktoś zaśmieca,
ktoś plastiki pcha do pieca,
ktoś za głośno radio włącza,
ktoś lamp w domu nie wyłącza,
ktoś do wody wpuszcza ścieki,
ktoś wyrzuca złom do rzeki,
ktoś na dzikie wysypiska
wielkie torby śmieci ciska,
puszki w krzakach ktoś zostawia
i ktoś kranu nie naprawia.
– Wymieniłem, jak widzicie,
sprawy małe oraz tycie,
ale wszystkie takie KTOSIE
mają naszą Ziemię w nosie,
a do tego im się kłania
brak dobrego wychowania.
Więc się uczmy dobrych manier,
chwalmy dobre wychowanie,
tak, by Ziemi ciut ulżyło
i by wszystkim miło było.
Kto maniery dobre ma,
ten o środowisko dba.
Zadanie 3-Omówienie z dzieckiem treści wiersza. Przykładowe pytania: O czym była prelekcja? Jakie zachowania Ktosiów niszczą Ziemię? Co pomaga w segregacji odpadów?.
Zadanie 4-zabawa logopedyczna „Segregujemy śmieci” – wykorzystajcie materiały przygotowane w środę: rysunek kontenerów na śmieci, słomki do napojów oraz sylwety przedmiotów wykonanych z papieru, szkła, plastiku; waszym zadaniem jest przeniesienie tych przedmiotów za pomocą słomki do odpowiedniego kontenera: trzymacie słomkę na środku warg, robicie wdech, sylweta przywiera do słomki, przenosicie ją na słomce, wydech układacie sylwetę śmieci w odpowiednim pojemniku
Zadanie 5- zagadki słuchowe z wykorzystaniem dźwięków natury oraz zabawa ruchowo-naśladowcza „Odgłosy Ziemi” https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg
Dzieci rozpoznają dźwięki otoczenia, nazywają je. Określają własne odczucia związane ze słuchaniem odgłosów lasu, szumu morza i z dźwiękami w górach. Następnie dobierają się w pary i siadają jedno za drugim. Słuchając muzyki relaksacyjnej, rysują wzory na plecach siostry, brata lub rodzica (np. linie faliste rysowane poziomo lub pionowo).
Zadanie 6-wykonanie zadań w Karcie pracy cz.3:
-zasadźcie kwiatek dla Ziemi w ćwiczeniu „Od cebulki do tulipana” str. 46
- przeliczcie papierki i przyklejcie podpisy w zadaniu na str. 63
-utrwalcie poznane literki w ćwiczeniu „Czytamy” na str. 62
Zadanie 7- praca plastyczno-techniczna „Ekologiczny pociąg” z „Teczki małego artysty” nr 16 oraz wykorzystanie sylwet przedmiotów plastikowych, szklanych w zdania 4, a także znaki ekologiczne (wybrane, możecie je narysować) z wczorajszych zajęć
Zadanie 8-podsumowanie wiedzy dzieci zdobytej w tym tygodniu „Jak pomogę Ziemi?, czyli Kodeks Małego Ekologa”:
a)zabawa słowna metodą niedokończonych zdań. Toczymy piłkę do dziecka wypowiadając zdania, a dziecko je kończy.
Przykłady zdań: Odpady trzeba… Recykling to… Śmieci wyrzucam do… Nasza planeta to… Samochód trzeba myć w…
b) dziecko wskazuje na obrazkach właściwe i niewłaściwe zachowania wobec natury
Zadanie dodatkowe -„Ekogra” – konstruowanie i rozgrywanie gry ściganki. Na arkuszu szarego papieru dzieci wyznaczają trasę, rozpoczynając od napisu START, a kończąc na napisie META. Rysują odręcznie koła tworzące trasę gry oraz pojemniki do segregacji na plastik, szkło, papier i puszki. Wybierają i oznaczają grubą obwódką pola, na których umieszczają karteczki z rysunkami puszek, plastikowych butelek, szklanych słoików, papieru. Dzieci kolejno rzucają kostką i odliczają liczbę pól na planszy zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce. Gracz, który zatrzyma się na polu z karteczką, musi zabrać odpady (kartki) i przykleić przy odpowiednim pojemniku. Za każdy prawidłowo posegregowany odpad dzieci otrzymują punkt. Wygrywa zawodnik, który posegreguje najwięcej odpadów. W grze uczestniczy 2–4 zawodników.
Życzę Wam powodzenia i dobrej zabawy. Oczywiście poproście rodziców o wysyłanie na Messenger zdjęć i filmików z waszej aktywności. Zbliża się weekend, więc odpocznijcie.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Ekologiczny świat”
Temat zajęć: „Jak dbać o środowisko, czyli ekoazukpy i oszczędzanie energii”
Termin: 16 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-kształtowanie postaw proekologicznych dzieci
-ukazywanie możliwości podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska: oszczędzanie energii, robienia świadomych zakupów w sklepach
-uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zakupów
-poszerzanie słownika dzieci o pojęcia związane z ekologią
-poznanie znaków ekologicznych występujących na opakowaniach różnych produktów
-utrwalanie poznanych liter, czytanie prostych tekstów
-doskonalenie umiejętności matematycznych: dodawania, ważenia i porównywania ciężaru przedmiotów, utrwalanie znajomości nominałów pieniędzy
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wycinanie nożyczkami, wykonywanie pracy technicznej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1-wysłuchajcie mojego opowiadania ”Z Emilem na zakupach”, oto treść:
„Któregoś dnia podczas zakupów, spotkałam pewną Panią z synkiem. Chłopiec-Emil- od samego wejścia do sklepu nie słuchał tego, co mówi do niego mama. Ciągle powtarzał „Chcę, chcę!”. Uciekał miedzy regały, biegał po sklepie, zrzucał różne opakowania. Wkładał do koszyka to, co on chciał. Kiedy mama próbowała tłumaczyć, że to jest niepotrzebne, ze trzeba kupić produktu z listy, chłopiec krzyczał „Ale ja chcę”. Kiedy mama odmówiła, zaczął okropnie histeryzować. Zachowywał się tak głośno, że wszyscy zapomnieli, po co przyszli do sklepu i marzyli, żeby wyjść. Emil leżał na podłodze, uderzał w nią pięściami, a jego mama patrzyła na niego i miała w oczach wielkie łzy.”
Zadanie 2 -rozmowa dotycząca treści opowiadania- dokonajcie oceny zachowania Emila, Jak powinien zachowywać się w sklepie? A jak wy zachowujecie się w czasie wspólnych zakupów z rodzicami?
Zadanie 3-rozmowa kierowana „Jak robić zakupy?” - opowiedzcie, na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji, jak należy przygotować się do zakupów i jak należy zachowywać się w sklepie? Na pewno rodzice wam podpowiedzą. Oto ogólne zasady: kupujemy to, co jest nam potrzebne, nie ulegamy reklamom, pamiętamy o zwrotach grzecznościowych (jakich?), spokojnie czekamy w kolejce, przepuszczamy osoby starsze, niepełnosprawne i kobiety w ciąży. Wiecie już, że teraz, w czasie „niefajnego” wirusa, zasady robienia zakupów zmieniły się: utrzymujemy odległość od innych ludzi 1,5-2 m, zakładamy rękawiczki i maseczki, zakupy robią sami rodzice z listą w ręku, dezynfekujemy ręce po zakupach. TO WSZYTSKO DLA NASZEGO WSPÓLNEGO BEZPECZENSTWA! Ale nie martwcie się, minie ten czas i już niedługo będziecie mogli chodzić z rodzicami do sklepów. Ale wtedy pamiętajcie o wszystkich zasadach, o których zapomniał Emil, bohater naszego opowiadania.
Zadanie 4 - zabawa dydaktyczna „Ekologiczne znaki”- obejrzyjcie na planszy znaki ekologiczne , czyli oznaczenia na opakowaniach różnych produktów i poproście rodziców, aby przeczytali wam ich opis. Dzięki tym znakom wiemy, czy dany produkt jest ekologiczny, czyli przyjazny dla środowiska i nie niszczy go. Znaki ekologiczne są takie same na całym świecie, czyli międzynarodowe, zrozumiałe dla ludzi w różnych krajach. A ten jeden osobny należy tylko do Polski. Poszukajcie, oczywiście wspólnie z rodzicami, oznaczeń na produktach w waszym domu, (kosmetykach, pożywieniu, produktach chemicznych) i spróbujcie je odczytać. Ja wysyłam wam zdjęcia symboli na moich produktach (butelka wody mineralnej, patyczki kosmetyczne, papier toaletowy).
Zadanie 5 -oglądanie filmu edukacyjnego „W zgodzie z naturą” - poznaliście już zasady ekologicznych zakupów, teraz kolejne działanie, które pomoże nam wszystkim chronić nasze środowisko od zniszczenia, czyli oszczędzanie energii!!!! Tak kochani, w ten sposób także pomagamy naszej planecie. Jak to możliwe? Obejrzyjcie ciekawy filmik https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ A przy okazji utrwalicie sobie wiadomości zdobyte na wczorajszych zajęciach.
Zadanie 6 - zabawa ruchowo – naśladowcza „Sklepy”- przypomnijcie sobie różne rodzaje sklepów np. sklep odzieżowy, zabawkowy, salon samochodowy, kwiaciarnia, pasmanteria i spróbujcie naśladować artykuły z tych sklepów. Wyobraźnia wam podpowie, jak to zrobić.
Zadanie 7-zabawa tematyczna „W sklepie” - czyli urządzamy kącik sklepowy, wyposażony we wszystko, co jest dostępne w domu; spróbujcie stworzyć wyposażenie sklepu: kasę, wagę, koszyk, ustawcie produkty na półkach (w zależności od tego, jaki jest wasz sklep. np. spożywczy, kosmetyczny, księgarnia itp.) Samodzielnie napiszcie etykiety na produkty. I uwaga robiliście to już w przedszkolu PIENIĄDZE!!! Wykonajcie modele pieniędzy, ale zgodne z rzeczywistością, chyba że macie już gotowe. Możecie też wykonać wagę, oto trzy propozycje zrobienia jej w domu: https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/07/domowa-waga-porownujemy-ciezary/,
https://kz1.pl/13019/jak-z-czego-zrobic-wage-do-zabawy-dla-dziecka,
Ważcie i porównujcie ciężar różnych produktów. Bawcie się w zabawę z młodszym rodzeństwem, będzie fajnie.
Zadanie 8-utrwalcie poznane literki wykonując ćwiczenie w Karcie pracy cz.3, str. 58-59, oraz utrwal umiejętność dodawania w zadaniu na str. 61, wykonajcie ćwiczenie rozwijające myślenie logiczne na str. 56
Życzę Wam dobrej zabawy i miłego dnia. Oczywiście poproście rodziców o wysyłanie na Messenger zdjęć i filmików z waszej aktywności.
Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Ekologiczny świat”
Temat zajęć: „Segregacja i recykling, czyli coś nowego ze starego”
Termin: 15 kwietnia 2020 r.
Cele główne:
-poznanie możliwości podejmowania różnych działań na rzecz ochrony środowiska
-uświadomienie konieczności segregowania śmieci
-poszerzanie słownika dzieci, wprowadzenie pojęcia „recykling”
-utrwalanie poznanych liter
-doskonalenie umiejętności matematycznych: ustalanie i porównywanie liczebności zbiorów, posługiwanie się znakami matematycznymi <, >, =
-rozwijanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, wycinanie nożyczkami, wykonywanie pracy technicznej
-realizowanie rytmu za pomocą gazet
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – wysłuchajcie wiersza pt. „Robimy porządki”
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek- wiecie
papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
Zadanie 2 – rozmowa dotycząca treści wiersza-odpowiedzcie na pytania: Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu? Kto im w tym pomagał? Co było im potrzebne do robienia porządków? Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci? Czy wiecie, co to jest ekologia?
Zadanie 3 - praca z planszą „ Kolorowe kontenery” - popatrzcie na planszę pokazującą właściwą segregację śmieci i spróbujcie odpowiedzieć: Dlaczego kontenery na obrazku mają różne kolory? Co to znaczy segregacja? Jakie śmieci wrzucamy do pojemnika: żółtego, niebieskiego, zielonego i brązowego? Jak myślisz, dlaczego należy segregować śmieci?
Zadanie 4 - wykonajcie plakat ekologiczny „Dzieci segregują śmieci” - narysujcie i wytnijcie pojemniki/worki w odpowiednich kolorach oraz podpiszcie je , narysujcie także śmieci, które do nich wrzucamy.
Zadanie 5 - zabawa dydaktyczna „Czy znasz ten znak?” Trzy zielone strzałki tworzące trójkąt. Wiecie, co on oznacza? Czy słyszeliście kiedyś słowo: recykling? Zapamiętajcie: oznacza ono przetwarzanie odpadów/śmieci na nowe przedmioty.
Zadanie 6 - obejrzycie filmik https://www.youtube.com/watch?v=JgH6iXKxyJE , a dowiecie się więcej na temat recyklingu i przedmiotów, które powstają z odpadów. Starajcie się zapamiętać niektóre z nich.
Zadanie 7 - zabawa dydaktyczna „ Nowoczesne żyrandole” z wykorzystaniem zdjęć - jedną z rzeczy, które można wykonać z materiałów recyklingowych są żyrandole i lampy (była o tym mowa w filmiku). Są bardzo ciekawe, zobaczcie na zdjęciach. Z czego powstały? (papier, szklane butelki, słoiki, plastikowe butelki, metal). Który najbardziej się Wam podoba?
Zadanie 8 - wykorzystajcie zdobyte wiadomości do wykonania ćwiczeń w Karcie pracy cz.3, str. 57, zaprojektujcie własny żyrandol z surowców wtórnych - ćwiczenie w Karcie pracy cz.3, str. 60.
Zadanie 9 - zabawa matematyczno-ruchowa „Gdzie jest więcej?” - zróbcie 20 kul z gazet i przygotujcie dwa kosze/hula hop/lub inne ograniczone miejsca, do których będziecie celować kulami. Zagrajcie z drugą osobą, każdy otrzymuje po 10 kul i wykonuje 10 rzutów po swojego kosza. A teraz policzcie kule, które udało się umieścić w koszach i porównajcie ich liczbę. Samodzielnie ułóżcie zapis matematyczny za pomocą cyfr i znaków matematycznych <, > lub = (np. 6=6, 10 >7 itp.) Zapiszcie go na kartce, ułóżcie z kartoników itp.
Zadanie 10 - zabawa rytmiczna z gazetami do utworu „Clap, Clap Song” Pamiętacie z przedszkola? Posłuchajcie utworu, a na pewno sobie przypomnicie.
Zadanie 11 - propozycje prac technicznych: „Grające pojemniczki” do wykonania z puszek, zamykanych pojemniczków oraz różnych nasion i ziaren, „Recyklingowe ludziki” do wykonania z różnorodnych opakowań, butelek plastikowych, pudełek oraz innych dodatków. Ozdóbcie prace w dowolny sposób i nadajcie im nazwę lub imię.
Życzę Wam dobrej zabawy i miłego dnia. Oczywiście poproście rodziców o wysyłanie na Messenger zdjęć i filmików z waszej aktywności.
Szanowni rodzice, proszę zaśpiewać z dziećmi piosenkę: „The Way The Bunny Hops | Easter Bunny Song | Easter Songs for Kids | The Kiboomers”
Można ją znaleźć na youtube albo użyć linku poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc
Lista słówek:
hop - podskakiwanie
wiggle his nose – poruszanie nosem
flop – his ears
shake his tail potrząsa ogonem
Easter Day - Wielkanoc
Zadanie: Proszę wydrukować i pokolorować obrazek.
obrazek