Scenariusz zajęć do realizacji zdalnej
grupa II
Tematyka tygodniowa: Wielkanoc
Temat zajęć: Awantura o jajka
Dzień: 31 marca 2021 r.
Cele główne :
-rozwijanie mowy
-rozwijanie sprawności manualnej
Cele operacyjne, dziecko:
-przygotowuje sylwety postaci do inscenizacji teatralnej
-wypowiada się na temat utworu literackiego
-wykonuje kartkę świąteczną
Wszystkie pomoce do zajęć zostały przesłane rodzicom na Messenger grupy II.
Zadanie 1 - Muzyczna gimnastyka w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU – ćwiczenia "Żuraw", "Góra-dół", "Łódeczka", "Jabłuszko". Zaczniemy od gimnastyki w podskokach! Ciekawa jestem, kto dokładniej wykona ćwiczenie „Żuraw”?
Zadanie 2 – Praca z utworem „Awantura o jajka” T. Fuitowskiej. Posłuchajcie uważnie utworu czytanego przez rodzica, a później porozmawiajcie na temat jego treści.
Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz, że zbliżają się święta? Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka: Będą na nich malowanki?
Gosposia: Będą piękne, kolorowe!
Narrator: Kurka łapie się za głowę...
Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?! Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.
Kukurka: Ależ będę mieć robotę!
Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku kurek innych mam bez liku: Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...
Kukurka: To dopiero trzecia kurka...
Gosposia: Ty jesteś czwarta.
Kukurka: Lecz najwięcej warta! Moje jajka są wspaniałe, żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator: Przechwałki Kukurki usłyszały inne kurki.
Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala. Moje jajka... tralala, tralala... Żółtka moich jaj są żółte, a jajka – o, taakie duże...
Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko, to zwykłe jaja kurze!
Czubatka: Po co ta gadka?
Narrator: Mówi do kurek Czubatka. Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże, ja wam zaraz tu powtórzę, co mówiła dziś Agatka: – Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…
Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator: Gosposię już boli głowa, lecz rozmówek to połowa, bo nadchodzi kurka czwarta... Czupurka: Każda z was jest mało warta, bo przechwala swoje jajka.
Narrator: Doskoczyły do niej kurki.
Kurka, Pstrokatka, Czubatka: Ale kura z tej Czupurki!
Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury... Dosyć mam tej awantury.
Narrator: Gosposia powoli wychodzi...
Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi. Lubicie kłótnie, kurze potyczki.
Po jajka na święta pójdę do indyczki.
Rozmowa na temat inscenizacji, kierowana pytaniami:
-Jakie święta się zbliżały?
-O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?
-Kto usłyszał przechwałki Kukurki?
-Czym zakończyła się kłótnia kur?
Zadanie 3 - Wykonanie sylwet postaci występujących w utworze „Awantura o jajka”. Wspólnie z rodzicami przygotujcie sylwety bohaterów inscenizacji: Gosposia, kurki: Czupurka, Kukurka, Pstrokatka, Czubatka. Wybierzcie dowolną technikę wykonania pracy.
Zadanie 4 - Inscenizowanie utworu ”Awantura o jajka” z wykorzystaniem sylwet postaci z utworu. Zaproście do inscenizacji utworu całą swoja rodzinę: mamę, tatę, babcie/dziadka, rodzeństwo. Bądź reżyserem: przydziel role i pobawcie się w teatr. Odegrajcie scenki przedstawione w utworze „Awantura o jajka”. Narratorem może być osoba dorosła. Możecie też własnymi słowami przedstawić wydarzenia z „Awantury o jajka”. Dobrej zabawy!
Jeśli chcecie zobaczyć inscenizację utworu „Awantura o jajka” w wykonaniu innych dzieci-zapraszam na stronę: http://www.youtube.com/watch?v=nZLz2sVz6vU
Zadanie 5 - Zabawa matematyczno- ruchowa „Jajecznica”. Każdy wasz krok to jajko wbite do jajecznicy. Rodzic liczy: pierwsze jajo, drugie jajo… itd. Wy stawiacie jeden krok, drugi krok …itd., przeliczając z rodzicem. Na hasło „Jajecznica”- kucacie. Zabawa zaczyna się od początku. Teraz Wy możecie przeliczać, a rodzic wbijać jajka.
Zadanie 6 - Wspólne oglądanie kartek świątecznych:
-Zwróćcie uwagę na powtarzające się elementy.
-Omówcie tradycję wysyłania sobie kartek z życzeniami.
Zadanie 7 - Wykonanie pracy technicznej „Kartka wielkanocna” z „Wyprawka”, karta E - wypychanie i zginanie papieru. Sposób wykonania:
-Złożenie kartki ze sztancy na pół.
-Wypychanie elementu w kształcie jajka.
-Rysowanie wzorów w środku kartki kolorowymi mazakami.
Wykonaną kartkę możecie wręczyć rodzicom/rodzinie/przyjaciołom wraz z życzeniami świątecznymi.
Zadanie 8 - Spacer z rodzicami. Obserwacja zjawisk pogodowych związanych z wiosną.
Wybierzcie się chociaż na krótki spacer i wypatrujcie, czy wiosna rozgościła się już w okolicy. Może zrobicie zdjęcie i pokażecie dzieciom z grupy?