Scenariusz zajęć do realizacji zdalnej
grupa II
Tematyka tygodniowa: Co się dzieje w kosmosie?
Temat zajęć: Odkrywamy tajemnice kosmosu
Dzień: 14 kwietnia 2021 r.
Cele główne:
-poznanie planet i ciał niebieskich znajdujących się w kosmosie
- rozwijanie sprawności fizycznej
-doskonalenie sprawności manualnej
Cele operacyjne, dziecko:
-zna nazwy planet i ciał niebieskich występujących w kosmosie
-sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
-współdziała z partnerem
-wykonuje tematyczną pracę plastyczną
-rozkodowuje informacje
-poprawnie liczy elementy
Rozwijane kompetencje kluczowe:
-matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
-osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
-w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
-w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Wszystkie pomoce do zajęć zostały przesłane rodzicom na Messenger grupy II.
Zadanie 1 - Joga dla dzieci – opowieść ruchowa „Wyprawa w kosmos”.
hptts://ww.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA Na początek dnia zapraszam Was na ruchową rozgrzewkę. Zanim wyruszymy w kosmos, przygotujecie swoje ciało na tę wyprawę
Zadanie 2 - Oglądanie filmu edukacyjnego „Kosmos” .
hptts://www.youtube.com/watch?v=er_LaB0zmDU Obejrzyjcie filmik dokładnie, a odkryjecie tajemnice kosmosu. Dowiecie się, co znajduje się w przestrzeni kosmicznej. Co to są komety i asteroidy? Ile jest gwiazd? Czym jest droga mleczna? Kim jest Kopernik? Kto to jest astronauta? I oczywiście utrwalicie sobie nazwy 8 planet.
Zadanie 3 - Zestaw zabaw ruchowych „W kosmosie”:
• Zabawa ruchowo-naśladowcza „Start rakiety”. Dzieci siadają w kręgu na piętach, dłonie trzymają na udach. Na słowa rodzica.: „Uruchamiamy rakietę” zaczynają uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręcą rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: „Start” wyciągają ręce do góry, wstają i wyskakują w górę głośno krzycząc: „” (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy
•Zabawa bieżna „Podróż rakietą”. Rodzic wyznacza miejsce startu i mety. Dzieci są rakietami. Na podany sygnał rakiety startują – dzieci wykonują umowne ruchy w coraz szybszym tempie, a następnie biegają, czyli podróżują w kosmosie. Po wykonaniu jednego okrążenia lądują - przykucają w wyznaczonym miejscu.
• Zabawa w parach „Przez mgławicę”.
Dzieci dobierają się w pary z rodzicem/rodzeństwem. Jedna osoba z pary zamyka oczy, a druga prowadzi ją ostrożnie za rękę. Po pewnym czasie następuje zmian ról.
•Zabawa z elementem skoku „Przez kratery”. Dzieci skacząc z nogi na nogę w różnych kierunkach omijają kratery na planecie.
• Zabawa z elementem dramy „Spotkanie z ufoludkiem”. W parach: dziecko – ufoludek. Naśladują ruchy swojego partnera, jakby były jego odbiciem w lustrze.
Zadanie 4 - Wykonanie pracy plastycznej/technicznej „Tajemniczy kosmos”. Na podstawie wiadomości zdobytych na dzisiejszych zajęciach wykonajcie pracę plastyczną, która będzie pokazywała, co znajduje się w kosmosie: planety, gwiazdy, asteroidy, komety, droga mleczna, a może nawet rakiety i statki kosmiczne oraz astronauci. Technika pracy jest całkowicie dowolna. Może to być rysunek, praca malarska, ale także, wyklejanka np. z wykorzystaniem płatków kosmetycznych . Możecie też wykonać pracę przestrzenną np. w pudełku po butach. Oto kilka pomysłów na prace plastyczne o kosmosie:
„Kolorowe inspiracje-kosmos” hptts://www.youtube.com/watch?v=xodx588T99Y
„Kolorowa plastyka dla Smyka” hptts”//www.facebook.com/Kolorowa-plastyka-dla-Smyka-116282146954222
Zadanie 5 – Kolorowanie obrazka „Kto leci rakietą?” – pokolorujcie obrazek według kodu, a dowiecie się, kto jest w rakiecie.
Zadanie 6 – Ćwiczenia w liczeniu (do wyboru):
-„Kosmiczna matematyka”
-karta pracy „Policz” (do wydrukowania)
Dodatkowe propozycje dla zainteresowanych:
-Zabawy konstrukcyjne: ułóżcie sylwetę rakiety z klocków np. w kształcie figur geometrycznych
-super bajka „Kim jest Paxi?” (i inne z cyklu o Paxi)
https://www.youtube.com/watch?v=3t9LQeY2ShA
Na jutrzejsze zajęcia:
-przygotujcie pomoce na jutrzejsze zajęcia: szablon malej i dużej gwiazdki (pamiętajcie, że powinna mieć pięć ramion, czyli być pięcioramienna), papier zloty lub żółty, srebrny, biały Następnie odrysujcie i wytnijcie z każdego koloru po 5 gwiazdek dużych i 5 małych (razem 15 dużych i 15 małych). Będą nam także potrzebne trzy obręcze lub paski, szaliki, okrągłe podkładki albo cos innego, co macie w domu. Rodzice na pewno Wam pomogą.