Dodał: Roza Data: 02/04/2020 - 12:00:52
Grupa 1

    Scenariusz z programu Kubusiowi Przyjaciele Natury

    DBAM O SIEBIE I JEM WARZYWA I OWOCE

     

    CELE ZAJĘĆ dzieci dowiedzą się:

    • jak dbać o siebie
    • co oznacza pojęcie: „odżywianie”
    • jak skomponować pełnowartościowy posiłek
    • dlaczego ważne są warzywa i owoce
    • co szczególnego ma w sobie marchewka
    • co może być porcją warzyw i owoców

     

    POTRZEBNE MATERIAŁY:

    • wycięte z papieru strzałki rozłożone po sali, zielona koperta z karteczką z napisem „Dbaj o siebie i jedz warzywa i owoce”
    • karta pracy dla dzieci nr 5
    • karta pracy dla dzieci nr 6
    • pomoc dydaktyczna nr 4
    • W miarę możliwości strój w kolorach pomarańczowym lub zielonym lub opaska z papieru z sylwetą marchewki
      • Dla osób, które nie maja możliwości wydrukowania kart pracy przesyłam załącznik w którym znajdują się propozycje prac plastycznych na marchewkę.
      • Dowolne owoce (na sałatkę) lub marchewka i jabłko na surówkę,  plastikowy nożyk, deseczki lub podkładki do krojenia, miseczka

     

    Przebieg zajęć:

    1WPROWADZENIE

    Nauczyciel wita dzieci i informuje, że Kubuś coś ukrył dla nich w sali. Rozmieszczone w sali strzałki doprowadzą dzieci do koperty, w której znajduje się hasło: „Dbaj o siebie i jedz warzywa i owoce”. Nauczyciel odczytuje je na głos i pyta dzieci, co to według nich znaczy. Następuje dyskusja. Nauczyciel podsumowuje rozmowę: Dbać o siebie, to znaczy aktywnie spędzać czas i ruszać się, jeść dużo warzyw i owoców, ponieważ zawierają cenne witaminy i składniki mineralne, pomagające nam dobrze się rozwijać. To też odpowiednie nawodnienie i sen, który pozwala nam na regenerację.                                                                                                                            

    1. 1.     ODŻYWCZE PRODUKTY (ZABAWA PLASTYCZNA - KARTA PRACY DLA DZIECI NR 5)

    Nauczyciel pyta dzieci, po co jemy. Dzieci odpowiadają, a nauczyciel mówi, że dzięki substancjom zawartym w różnych produktach rośniemy, rosną nasze mięśnie, umacniają się kości, a całe nasze ciało dobrze się rozwija. Dlatego należy komponować posiłki, zwracając uwagę na to, ile ma być w nich owoców, warzyw, wyrobów ze zbóż oraz produktów mlecznych i mięsnych. Następnie dzieci otrzymują kartę pracy nr 5, a ich zadaniem jest pokolorowanie, wycięcie oraz przyklejenie wybranych produktów w odpowiednie miejsca na talerzu. Nauczyciel mówi o właściwościach poszczególnych produktów i posiłków w ciągu dnia i wskazuje jak wpływają na nasz organizm.

    Warzywa i owoce – dostarczają witamin i składników mineralnych. Dzięki nim organizm przeprowadza procesy niezbędne do życia. Można je jeść w postaci: świeżej, surówek, gotowanych dodatków czy też jako soki i musy.

    Produkty zbożowe – dostarczają węglowodany i błonnik. Są głównym źródłem energii dla organizmu. To kasze, makarony, pieczywo, płatki czy ryż.

    Mięso – to źródło białka o wysokiej wartości odżywczej. To podstawowy budulec naszych mięśni.

    Produkty mleczne – to źródło wapnia, które buduje nasze zęby i kości. Dostarczają także białko, które buduje nasze mięśnie. Są to głównie mleko, jogurty i sery.

    Tłuszcze – są źródłem energii w naszym organizmie. To oleje czy masło lub margaryna. W tłustych rybach morskich i orzechach obecne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3.

    Woda – picie wody nawadnia nasz organizm.

     

    Na koniec nauczyciel mówi, że to ważne, aby spożywać produkty w odpowiedniej ilości. To, w połączeniu z aktywnością fizyczną, sprawia, że nasz organizm dobrze się rozwija.

     

    1. 2.     CO TO JEST? (UTRWALENIE INFORMACJI - POMOC DYDAKTYCZNA NR 4 POCIĘTA NA KARTONIKI)

    Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel mówi, że teraz pobawimy się w zgadywankę. Nauczyciel pokazuje po kolei wycięte przykłady produktów (pomoc dydaktyczna nr 4), pyta co to jest i do jakiej grupy należy. Dzieci odpowiadają, a nauczyciel dopytuje, utrwalając w ten sposób wiedzę dzieci.

     

    1. 3.     PORCJI WARZYW I OWOCÓW (ZABAWA Z ELEMENTAMI PROGRAMOWANIA – (KARTA PRACY DLA DZIECI NR 6)

    Nauczyciel rozdaje karty pracy nr 6 i mówi, że w ciągu dnia należy zjadać 5 porcji warzyw i owoców. Porcji, czyli pewnej określonej ilości - ok. 100 g - na przykład garść malin, kilka truskawek, 1 dojrzałe jabłko, szklanka soku czy 1 ogórek. Nauczyciel zwraca dzieciom uwagę na przykłady narysowane u dołu karty pracy nr 6. Następnie nauczyciel prosi dzieci, aby przyjrzały się dokładnie 5 talerzom. Czy przypadkiem czegoś nie brakuje? Tak, w posiłkach brakuje warzyw i owoców. Nasz plan posiłków zawiera błędy. Trzeba je szybko naprawić. Zadaniem dzieci jest wybranie z podanych propozycji i dorysowanie do każdego posiłku odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Wtedy prawidłowo uzupełnią plan.

     

    1. 4.     ULUBIONE WARZYWO KUBUSIA

    Nauczyciel nawiązuje do jednej z porcji warzyw - MARCHEWKI. Mówi, że  jest  to ulubione warzywo Kubusia i pyta czy marchew jest wartościowa i dlaczego. Następnie czeka na odpowiedzi i mówi, że marchew to jedno z najzdrowszych warzyw. Dzięki dużej zawartości witaminy A - chroni nasz wzrok, a zawarty w niej karoten - czerwony barwnik - sprawia, że nasza skóra zachowuje zdrowy wygląd. Warto więc jeść marchewkę. Nauczyciel ciągnie dyskusję dalej, zadając pytania, np. pod jaką postacią można jeść marchewkę, czy też, jakie potrawy z niej przygotować. Dzieci odpowiadają, a nauczyciel ponownie podsumowuje, mówiąc, że warto ją jeść na surowo, jako przekąskę lub dodawać do zup, czy surówek oraz pić sok na bazie marchewki.

     

    1. 5.     ZABAWA W MARCHEWKĘ (ZABAWA RUCHOWA)

    Nauczyciel zaprasza dzieci na dywan. Zanim rozpocznie zabawę, pyta, jak rośnie marchewka. Dzieci odpowiadają, nauczyciel podsumowuje, mówiąc, że marchewka jest warzywem rosnącym w ziemi, na grządkach. Aby urosły takie piękne, ogrodnik sieje nasiona, dba o nie i podlewa. To, co zjadamy to korzeń marchewki. Nauczyciel prosi, aby każdy wyobraził sobie, że zamienia się w nasiona marchewki, a on wcieli się w rolę ogrodnika. Podczas podlewania małe nasionka (dzieci kucają) wypuszczają najpierw jeden pęd (dzieci wyciągają jedną rękę do góry), potem drugi (wyciągają drugą rękę do góry), następnie rosną, rosną i rosną (dzieci klękają, stają na ugiętych nogach, w końcu się wyprostowują), aż stają się pięknymi, zdrowymi, jędrnymi i chrupiącymi marchewkami.

     

    1. 6.     SAŁATKA OWOCOWA LUB SURÓWKA (ZABAWA KULINARNA  Z DEGUSTACJĄ)

    Nauczyciel pyta każdego o to, jaki owoc przyniósł, czy to jest jego ulubiony owoc i dlaczego. Zapowiada, że teraz wcielimy w życie wskazówkę Kubusia (Dbaj o siebie - jedz owoce i warzywa) i zrobimy z przyniesionych owoców przekąskę – jedną z zalecanych, dziennych porcji warzyw i owoców. Dzieci otrzymują  nożyki i podkładki do krojenia. Wspólnie myją owoce, a nauczyciel mówi, dlaczego trzeba je myć. Następnie dzieci zabierają się do krojenia, nauczyciel pomaga przy twardych owocach. Pokrojone owoce trafiają do jednej miski, z której dzieci wybierają sobie kawałki. Gdy skończą, urządzana jest wielka uczta. Opcjonalnie można zrobić surówkę z jabłka i marchewki. W tym wypadku mieszamy ścieramy jabłko i marchewkę  na tarce (uważamy na palce) a następnie mieszamy w miseczce. Smacznego!

     

    Życzymy miłej zabawy.

     Propozycje zabaw plastycznych Nr 1

    Prace plastyczne Nr2

    Prace plastyczne Nr3

    Prace plastyczne Nr 4

    Prace plastyczne Nr 5

     Karta pracy

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy