Scenariusz zajęć online dla grupy III – 06.04.2020r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (4 i 5 –latki)
Krąg tematyczny: ,,Wielkanocne zwyczaje’’
Temat dnia: ,,Zagroda Oli’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Ilustracja przedstawiająca Olę, naszkicowane obrazki do pokolorowania i wycięcia, kartki, kredki, nożyczki, szary papier, klej, wyrazy do globalnego czytania, biały ser, jajko ugotowane na twardo, pióra, „Karty pracy. Woda” s. 58, ( 5-latki), kredki, ,,Karta pracy. Woda’’, s. 27 (4-latki), komputer
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
– wyróżnia zwierzęta gospodarcze spośród innych zwierząt,
– nazywa budynki gospodarcze w zagrodzie,
– przelicza i klasyfikuje zwierzęta,
– doskonali precyzję wycinania nożyczkami,
– wykazuje zainteresowanie czytaniem,
– dostrzega korzyści z hodowli zwierząt hodowlanych,
– zna budowę utworu i prawidłowo reaguje ruchem na powtarzające się części muzyczne.
Przebieg zajęć głównych:
1. „W zagrodzie Oli” – pogadanka połączona z opracowaniem planszy obrazkowej, poznanie elementów zagrody, nazywanie zwierząt gospodarczych, doskonalenie umiejętności liczenia i określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Dziecko otrzymuje zadania do wykonania:
a) koloruje naszkicowane przez Rodzica: dom, kurnik, budę dla psa, stodołę, oborę, chlew.
b) wycina po linii obrazki ptactwa domowego: kury i gęsi, krów, świń i koni, owce, kozy, psa, kota.
Rodzic rysuje postać Oli bądź drukuje ilustrację Oli dołączoną w załączniku. Wycina ją, a następnie przykleja do niej długą wykałaczkę. Gdy już wszystko jest pokolorowane i wycięte, Rodzic rozkłada duży karton szarego papieru i wyjaśnia, że za chwilę razem stworzą zagrodę Oli. Przedstawia wszystkim pacynkę Olę. Dziecko podchodzi do arkusza szarego papieru i przykleja odpowiednie elementy, np. Olę koło domu, kury obok kurnika, psa przed budą, kota na dachu. Dopełnieniem zadania dla dzieci wykazujących umiejętność czytania może być doklejenie podpisów pod obrazki: Ola, kura, kot, owca. Następnie dziecko siada przy stworzonej pracy, a Rodzic zadaje pytania: Gdzie mieszkają kury? Ile jest kur? Czego jest więcej, kur czy kaczek? Gdzie mieszkają krowy? Co jest w stodole? Ile świnek mieszka w chlewie? Gdzie jest kot? (określenie położenia względem domu).
2. „Co nam dają zwierzęta?” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją produktów otrzymywanych dzięki hodowli zwierząt gospodarczych (karta pracy), ćwiczenia oddechowe.
Rodzic pokazuje obrazki zwierząt domowych. Dziecko podaje nazwy zwierząt oraz próbuje określić, jakie produkty otrzymujemy dzięki tym zwierzętom. W razie potrzeby Rodzic podpowiada. Następnie pokazuje na talerzyku biały ser i pyta, z czego może być otrzymywany ser. Kiedy dziecko odgadnie, że z mleka, Rodzic wyjaśnia, że nie tylko z mleka krowiego, lecz także owczego czy koziego. Można wspomnieć o serach otrzymywanych z roślin, np. z mleka sojowego. Następuje degustacja dostępnych rodzajów serów.
Rodzic zachęca dzieci do opisywania wrażeń smakowych i określania własnych preferencji. Te same czynności powtarza z plasterkami kiełbasy i jajkiem ugotowanym na twardo. Na koniec Rodzic pokazuje pióra i z pomocą dzieci określa, do czego są wykorzystywane
przez człowieka. Gdy dzieci powiedzą, skąd wzięły się pióra, nauczyciel proponuje ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na piórko trzymane w dłoni, próbowanie utrzymania piórka w powietrzu za pomocą oddechu, przesuwanie piórka po blacie stołu za pomocą lekkich dmuchnięć.
a) Karta pracy dla 5-latków. Woda, s. 58
Po tych ćwiczeniach dziecko na karcie pracy łączy obrazki zwierząt z obrazkami produktów, które dzięki nim otrzymujemy.
b) Karta pracy dla 4-latków. Woda, s. 27
Po tych ćwiczeniach dziecko na karcie pracy rysuje krowę po śladzie, koloruje krowę, a następnie otacza pętlą produkty, które są zrobione z mleka.
3. „Stary Donald farmę miał” – zabawa ruchowa, poruszanie się w przestrzeni według ustalonego schematu.
Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób chodzą zwierzęta przedstawione w piosence - ,,Stary Donald farmę miał’ - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA . Następnie włącza piosenkę. Zadaniem dziecka jest poruszanie się zgodnie ze słowami piosenki i wcześniejszą prezentacją Rodzica.