06.04.2020 (poniedziałek)
Temat dnia: Wielkanocny stół
- 1. „Wielkanocne zajączki” – zabawa ruchowa. Rodzice i dzieci ustawia się w szeregu, wzdłuż wyznaczonej linii. rodzice to zajączki wielkanocne idące z wizytą, a dziecko to zajączek czekający na odwiedziny. Rodzic stoi obok i mówi wierszyk, a „zajączki” naśladują ruchami słowa wierszyka:
Pan zajączek myje łapki, bo są jeszcze nie umyte. Myje pyszczek, myje szyję, bo wybiera się z wizytą. Lecz najdłużej myje uszy, bo ma uszy bardzo długie: wodą, mydłem, mydłem, wodą, najpierw jedno, potem drugie. Po zakończonej toalecie „zajączki rodzice” susami idą z wielkanocną wizytą do swojego dziecka, witają się z nim i zamieniają się miejscami. Powtarzamy zabawę rodzic czyta wierszyk, by dziecko mogło również przygotować się do odwiedzin.
- 2. „Świąteczne jajeczka” – oglądanie ilustracji w „Książce”, identyfikowanie takich samych pisanek. Dziecko siada wygodnie na dywanie i ogląda ilustrację przedstawiającą kurę z pisankami w „Książce”. Rodzic powoli opisuje każde ze świątecznych jajeczek: motywy, kolory, a dzieci wskazują opisywaną przez nauczyciela pisankę palcem. Szukają również dwóch takich samych kolorowych jajek. Polecenia:
– Pisanki to ozdobione jajka.
Czy wiesz, kiedy przygotowuje się pisanki?
– Przyjrzyj się uważnie pisankom na obrazku. Pokaż dwie takie same pisanki.
– Czy wiesz, kto znosi jajka?
„Książka” s. 58–59 zdjęcia poniżej.
- 3. „Jajko” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki.
- 1. Małe jajko, małe,
caluteńkie białe.
Wezmę farby nowe
piękne, kolorowe.
Ref.: Tu kropka, tam kreska,
pisanka niebieska,
tu kropka różowa,
bis pisanka gotowa.
- 2. Małe jajko, małe,
dziś już nie jest białe.
Ma ubranie nowe
piękne, kolorowe.
Ref.: Tu kropka, tam kreska
pisanka niebieska,
tu kropka różowa,
pisanka gotowa.
Rodzice i dziecko siadają na podłodze jedno za drugim. Prezentujemy dziecku piosenkę. Podczas słuchania refrenu dziecko wykonuje masażyk na plecach mamy lub taty: dziecko siedzące z tyłu „maluje” palcem na plecach mamy lub taty zgodnie z tekstem piosenki. Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy osoby siedzącego przed nim) tam kreska, („maluje” kreski) tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy) pisanka niebieska, („maluje” kółko) pisanka gotowa. („maluje” duże jajko) Następnie zamieniajmy się miejscami. W ten sposób utrwalamy piosenkę i masażykiem zostają objęte wszystkie osoby w zabawie.
- 4. „Wielkanocny stół” – wysłuchanie wiersza E. Skarżyńskiej, rozmowa kierowana dotycząca jego treści. Rodzic recytuje wiersz i wizualizuje jego treść.
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie – tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę,
niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe.
- 5. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza.
Po przeczytaniu wiersza wyjaśniamy dzieciom niezrozumiałe dla nich słowa i wyrażenia, takie jak np. „oberek”, „haftowany w kwiaty”, „w borówkowej zieleni”, „mazurek” jako ciasto.
– Co leżało na wielkanocnym stole?
– Kto usiadł przy wielkanocnym stole?
– Co chciały robić pisanki na stole?
– Kogo można wpuścić do domu?
– Jakie jest wielkanocne świętowanie?
- 6. Następnie rozmawiamy z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji. Pokazujemy ilustracje przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreślamy, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.
- 7. „Zanieś koszyczek” – zabawa równoważna. Zaznaczamy dwie linie w odległości 5-6 kroków. Między nimi przykleja taśmą czarne kartki – kamienie w odległości nieprzekraczającej kroku dziecka. Na jednej linii stoją dziecko, a na drugiej stoi stolik przykryty serwetą. Dzieci muszą przejść po „kamieniach” do stolika i położyć na nim pisankę, którą będą niosły w koszyczku. Komu pisanka wypadnie po drodze, ten musi wrócić na linię startu i powtórzyć ćwiczenie.
- 8. Wykonanie zajączka ze skarpetki lub z papieru . Filmik instruktarzowy poniżej.