Dodał: anna Data: 20/04/2020 - 05:36:58
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

    Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”

     

     

    Temat zajęć: „Spotkanie ze Smokiem Wawelskim”

    Termin: 20 kwietnia 2020 r.

    Cel:

    -budzenie świadomości narodowej i wzbogacanie wiedzy o własnym kraju

    -zapoznanie z Krakowem, historią, zabytkami, legendami i tradycjami miasta

    -poznanie treści legendy „O smoku wawelskim”

    -rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i mowy podczas układania i opowiadania historyjki obrazkowej

    -poszerzanie słownika dzieci o pojęcia „legenda”, „hejnał”

    -wdrażanie do uważnego słuchania teksów literackich

    -doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

     

    Zadanie 1 - Wesoła pobudka „Taniec zygzak „

    https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

     

    Zadanie 2 - zabawa dydaktyczna „Kraków, jego zabytki i legendy” – poznanie zabytków i legend związanych z miastem, przyporządkowywanie napisów do zdjęć.

    Kraków to dawna stolica Polski, siedziba królów Polski, a obecnie piękne miasto pełne zabytków, odwiedzane przez tysiące turystów. A jak się nazywa obecna stolica Polski?  Jeśli macie mapę Polski wskażcie na niej Kraków, omówcie jego położenie (nad jaką rzeką leży, blisko jakiego krajobrazku?). Zobaczcie na zdjęciach niektóre zabytki i symbole kojarzące się z  Krakowem, przeczytajcie ich nazwy, spróbujecie je zapisać i przyporządkować do zdjęć:

    Zamek Królewski na Wawelu

    Kościół Mariacki   

    Sukiennice na Rynku –miejsce dawnego handlu

     pomnik Smoka wawelskiego

    Lajkonik – brodaty jeździec tatarski na sztucznym koniu przymocowanym do pasa

    ludowy strój krakowski –omówcie jego wygląd

    Pan Twardowski-szlachcic, który zaprzedał dusze diabłu w zamian za tajemną wiedze magiczną.

     

    Zadanie 3 - „Hejnał z wieży mariackiej” -wysłuchanie melodii hejnału, poznanie legendy związanej z hejnałem. . „Hejnał” to melodia grana przez trębacza o określonej porze z wieży kościelnej, ratuszowej lub w obozie albo sygnał grany na trąbce. Z hejnałem granym w Krakowie wiąże się legenda:

    Od czasów średniowiecza na wyższej wieży kościoła Mariackiego w dzień i w nocy czuwał strażnik, wypatrując pożarów, wrogów zbliżających się do Krakowa i innych niebezpieczeństw. Do jego obowiązków należało też granie na trąbce hejnału, początkowo tylko o świcie i o zachodzie słońca, jako sygnału do otwarcia i zamknięcia miejskich bram, później co godzinę. Hejnał stał się muzycznym symbolem Krakowa i rozbrzmiewa do dziś: grany jest co godzinę przez całą dobę na cztery strony świata. Czemu jednak jego melodia tak nagle się urywa? Otóż w 1241 roku pod miasto nadciągnęli Tatarzy. Jak chce legenda, czuwający na wieży strażnik zaczął grać na alarm. Zdołał ostrzec miasto przed atakiem, lecz w pół taktu jego gardło przeszyła tatarska strzała. Właśnie dlatego melodia hejnału tak nagle się kończy – w tym samym miejscu, w którym przestał ją grać bohaterski strażnik.

    Posłuchajcie jego melodii granej do dziś o godz. 12 w Programie 1 Polskiego Radia (wsłuchajcie się uważnie, a usłyszycie kroki trębacza i moment urwania się hejnału)  https://www.youtube.com/watch?v=cCPYpZHxYf4

     

    Zadanie 4 - wyjaśnienie słowa „legenda”, wysłuchanie legendy „O smoku wawelskim” czytanej przez nauczycielkę oraz rozmowa na temat treści kierowana pytaniami: Jak miał na imię król, który rządził Krakowem? Dlaczego mieszkańcy Krakowa chcieli pozbyć się smoka? Jak miał na imię główny bohater legendy? W jaki sposób szewczyk pokonał smoka? Jaka dostał nagrodę? Oceńcie postępowanie bohatera legendy, jakie miał cechy?

     

    Zadanie 5 - układanie i omówienie historyjki obrazkowej „Smok i jego historia” zgodnie z następstwem wydarzeń, podpisanie obrazków od 1 do 5.

     

    Zadanie 6 - zabawa ruchowa hamująco - pobudzająca „Smok idzie” - jedno z dzieci (rodzic)  jest smokiem, który siedzi w smoczej jamie, inne dzieci biegają w rozsypce w różnych kierunkach; na hasło „Smok idzie!” zastygają w bezruchu. Smok wychodzi na łowy obserwując bacznie teren; jeśli zauważy, że któreś dzieci porusza się zabiera je do swojej jamy.

     

    Zadanie 7 - ćwiczenie sprawności manualnej „Smok wawelski” z wykorzystaniem Karty pracy cz.4, str. 3

     

    Zadanie 8 - wykonanie pracy technicznej „Papierowe smoczysko”, oto propozycje:

    https://www.youtube.com/watch?v=QkJobLU4i-E

    https://www.youtube.com/watch?v=-_U7KPqIRxM

    A pamiętacie z przedszkola naszego smoka ziejącego ogniem? Popatrzcie na zdjęcie, a na pewno sobie przypomnicie.

     

     

    Dodatkowo:

    -nauka rysowania smoka z cyfry 7. Obejrzyj filmik i spróbuj, możesz dorysować jamę, zamek, owcę i wszystko, co podpowie ci Twoja wiedza i wyobraźnia. https://www.youtube.com/watch?v=gUxCiE9PqgI   

    -posłuchajcie śpiewanej legendy o Panu Twardowskim:

    „Pan Twardowski-bajka muzyczna” cz.1  https://www.youtube.com/watch?v=_LECJc-rRHA

    „Pan Twardowski- bajka muzyczna” cz.2 https://www.youtube.com/watch?v=f_qA4GAfVUo

     

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy