Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Kwiat paproci”
Termin: 21 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-poznaje tradycyjne krakowskie wypieki
-poznaje legendę oraz tradycje i zwyczaje wiążące się z obrzędami świętojańskimi
-odczytuje mądrości zawarte w legendzie
-uczy się logicznego myślenia, udzielania precyzyjnych odpowiedzi i wypowiadania własnej opinii
-poznaje zapis graficzny litery ł
-rozpoznaje literę l wśród innych liter
-pisze literę po śladzie
-ćwiczy sprawność manualną podczas formowania wałeczków z plasteliny
-uczy się odczytywać prostą mapę
-doskonali orientację przestrzenną w terenie
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – zabawa rytmiczno-ruchowa „Rytmiczna rozgrzewka w podskokach” –https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Zadanie 2 - „Krakowskie precle i obwarzanki” – lepienie z plasteliny wzorowane na tradycyjnych krakowskich wypiekach. Obejrzyjcie zdjęcia: straganu, czyli kramu na krakowskim rynku, obwarzanka, precla, czwarte zdjęcie pokazuje, od czego trzeba zacząć, aby uzyskać kształt krakowskich wypieków. Wykonajcie swoje precle i obwarzanki z plasteliny, włóżcie do koszyczków – przygotowujcie krakowski kram.
Zadanie 3 - „W poszukiwaniu kwiatu paproci” – słuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści https://www.youtube.com/watch?v=UmFMSEyLf3M
Opowiedzcie swoimi słowami legendę. Jaki morał, czyli nauka płynie z tej legendy? Czy pieniądze i bogactwa są w życiu najważniejsze? Co waszym zdaniem powinno być w życiu najważniejsze? Oceńcie postępowanie Jacusia i powiedzcie, jak Wy postąpilibyście na jego miejscu?
Zadanie 4 –zabawy dydaktyczne „Litera Ł” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery
a) dzieci powtarzają słowa wierszyka oraz pokazują wymieniane różne części ciała. Rodzice sprawdzają, czy dzieci nie mylą stron swojego ciała (prawa, lewa).
Kotek Łatek ma pięć łatek:
pierwszą na łebku,
drugą na prawej górnej łapce,
trzecią na brzuszku,
czwartą na grzbiecie,
a piątą na lewym uszku.
Dzieci kładą ręce kolejno na swojej: głowie, prawej ręce, brzuchu, plecach, lewym uchu. Wiersz można dowolnie zmieniać, np.:
Piesek/chomik Łatek/ świnka Łatka ma sześć łatek:
pierwszą na prawym uszku,
drugą na lewej dolnej łapce,
trzecią na ogonku,
czwartą na prawym uszku,
piątą na prawym kolanku,
a szóstą na brzuszku.
b) dajemy dziecku kopertę z wyrazami, z których układa zdanie, przelicza wyrazy w zdaniu: Kotek Łatek ma dwie łatki na głowie i ogonku.
Dzieci przyklejają zdanie na dole kartki, a później rysują kotka nad podpisem.
c) prezentujemy dzieciom na planszy drukowane i pisane litery ł i Ł. Zwracamy uwagę na wielkość i kierunek pisania (zgodnie ze strzałkami)
d) dzieci wykonują ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4, s. 4–5: kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery ł, czytają wyrazy i łączą je z odpowiednimi modelami. Na kolejnej stronie czytają sylaby z literą ł, czytają wyrazy i podkreślają tylko te, w których jest litera ł, rysują szlaczek, a następnie kilkakrotnie piszą ł i Ł, najpierw palcem po śladzie, następnie ołówkiem, zaczynając od kropki i zgodnie z podanym kierunkiem.
e) dzieci podają wyrazy z głoską „ł” (na początku, w środku, na końcu), dzielą je na sylaby, głoski, mogą zapisać, tak jak na tablicy demonstracyjnej „Ł jak łopata”
f) układają literkę ze sznurka, koralików, plasteliny, wykleić materiałem albo kawałkami papieru kolorowego czy wełny, pisać na plecach i podłodze, na gładkiej kartce papieru.
Jutro będziemy utrwalać kształt litery, pisząc w liniaturze.
Zadanie 5 - Utrwalamy kształt drukowanej literki oglądając filmik
https://www.youtube.com/watch?v=dbcNF4SQETg
Utrwalamy pisownię literek „Ł, ł” oglądając filmik https://www.youtube.com/watch?v=6-kR0TNghJU
Zadanie 6 – zabawa tropiąca „Znajdź kwiat paproci” – pobawcie się z rodzicem albo z rodzeństwem, może uda się na dworze, narysujcie kilka sylwet kwiatu paproci i schowajcie w różnych miejscach, narysujcie też mapę z drogą dotarcia do kwiatu. A później rozpocznijcie poszukiwanie kwiatów według wskazówek na mapie.
Dodatkowe karty pracy z literkami „Ł, ł” : https://www.google.com/search?q=litery+%C5%82+pisane+karty+pracy&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwixs9KfwLjoAhVFl4sKHcK4CpYQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=662#imgrc=3Rg-q1RtbtzYAM