Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Z Krakowa do Warszawy”
Termin: 22 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-poznaje najbardziej charakterystyczne miejsca oraz herb Warszawy
-potrafi wskazać na mapie stolicę Polski i Wisłę
-docenia kunszt malarski artysty
-rozpoznaje i wskazuje dawne pojazdy
-uzupełnia obrazki naklejkami
-poznaje legendę warszawską
-docenia znaczenie i wartość udzielania pomocy biednym i potrzebującym wsparcia
-ćwiczy sprawność rąk
-dostrzega sekwencje rytmiczne i potrafi kontynuować rozpoczęty rytm
-utrwala pisownię litery Ł, ł
-odtwarza w rysunku charakterystyczne elementy kamieniczek
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - Wesołą gimnastyka „Najpierw skłon” https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
Zadanie 2 - praca z mapą Polski „Z Krakowa do Warszawy”, wykonanie planszy „Warszawa jest ciekawa”.
Dzieci podróżują „palcem po mapie” z Krakowa do Warszawy, wskazując bieg Wisły jako rzeki, która łączy te dwa miasta. Wskazują Warszawę na mapie i określają czym jest Warszawa dla Polski. Oglądają herb Warszawy i zdjęcia charakterystycznych miejsc Warszawy. Wykonują napisy do globalnego czytania: Warszawa, Zamek Królewski, Stare Miasto, Syrenka Warszawska, Stadion Narodowy, Pałac Kultury i Nauki, Sejm. Układają zdjęcia i napisy wokół napisu Warszawa, tworząc w ten sposób (dzieci mogą wskazać miejsca, a wokół napisu warszawa ułożyć same napisy nazw tych miejsc)
Zadanie 3 - słuchanie „Legenda o Złotej Kaczce” czytanej przez nauczycielkę i rozmowa na temat treści legendy.
Opowiedzcie swoimi słowami legendę, pamiętając o kolejności wydarzeń Jaki morał, czyli nauka płynie z tej legendy? Wyszukajcie podobieństwa i różnice w legendach „O kwiecie paproci” i „O Złotej Kaczce”. Dlaczego Janek oddał swoje pieniądze? Czym się różni postępowanie Janka od postępowania Jacusia z legendy „O kwiecie paproci”?
Zadanie 4 - wykonanie pracy plastycznej „Złota Kaczka i podziemne jezioro” wg pomysłu dzieci
Przykład: Dzieci otrzymują sztywne kartki w kształcie jeziora. Okładają je folią aluminiową. Lepią z plasteliny Złotą Kaczkę w koronie i umieszczają ją na środku „jeziora”. Drobnymi kuleczkami („kamieniami”) wylepiają brzegi.
Zadanie 5 - oglądanie obrazu i zdjęć „Dawna Warszawa i jej pojazdy” w Karcie pracy cz.4 s. 6
Dzieci oglądają reprodukcję obrazu Canaletta i ilustracje przedstawiające dawne i współczesne pojazdy. Wklejają brakujące części pojazdów i otaczają pętlą te, które mogły jeździć po ulicach dawnej Warszawy.
Zadanie 6 - zabawa matematyczna „Korale Złotej Kaczce” (potrzebne będą figury geometryczne: kwadraty, prostokąty, trójkąty, koła w różnych kolorach i wielkościach albo klocki)
Dzieci bawią się figurami geometrycznymi, układając z nich rożne sekwencje i kształty. Samodzielnie, według własnego uznania dzielą figury na grupy i podają uzasadnienie takiego podziału. Następnie prosimy dzieci, aby podzieliły figury ze względu na kształt, kolor, wielkość. Później przedstawiamy rytmy, a dzieci je odtwarzają. Na zakończenie układają z 10 figur dowolny ciąg-korale dla Złotej Kaczki
Zadanie 7 – pisanie liter „Ł, ł” w liniaturze Karta pracy cz.4, (na końcu książki) i w zeszycie - utrwalanie kształtu litery
Dodatkowo:
-jeśli macie w domu albumy lub inne pamiątki z Warszawy, obejrzyjcie je
-rysowanie kolorową kredą (może uda się na chodniku, jeśli nie to na kartce) na temat „Kamieniczki Starego Miasta”, czyli budynki stykające się ścianami z dowolną ilością pięter
-może namalujecie reprodukcję obrazu Canaletta z karty pracy (pamiętacie z przedszkola?)
-jeśli chcecie przypomnieć sobie, „Jak powstała Warszawa na podstawie legendy „O Warsie i Sawie” obejrzyjcie i wysłuchajcie na https://www.youtube.com/watch?v=i4PV9vudSLA
-dzisiaj obchodzimy Światowy dzień Ziemi i z tej okazji zachęcam was do zrobienia ciekawej pracy, a właściwie do sprawdzenia „Jak zrobić kosmos w słoiku?” https://www.youtube.com/watch?v=mRg-bpD4_Ww