Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”
Temat zajęć: „Zamki”
Termin: 23 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-opisuje podobieństwa i różnice miedzy zamkami w zależności od pełnionych funkcji
-poznaje budowę zamku
-odczuwa szczególny nastrój panujący na balach i dostrzega piękno muzyki dworskiej
-tańczy, wczuwając się w melodię i rytm muzyki
-utrwala podstawowe figury geometryczne
-poznaje wygląd trapezu
-porównuje liczbę figur na rysunkach
-rozwija zdolności konstrukcyjne, łącząc różnorodne materiały i uwzględniając charakterystyczne elementy zamku
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadania 1 - zabawa taneczna z elementami tańca dworskiego „Bal na zamku”
Propozycja: Dzieci dobierają się parami z kimś z rodziny i ustawiają się w kole. Chłopiec stoi od środka koła i podaje dziewczynce rękę jak do poloneza. Zewnętrzne ręce tancerze trzymają na biodrach. Przez pierwsze osiem taktów dzieci spokojnym krokiem, w tempie muzyki idą po kole, na wysokie dźwięki dzieci zatrzymują się, odwracają się do osoby ze swojej pary i przykładają prawe dłonie na wysokości twarzy. Tak trzymając dłonie, chodzą dookoła w tzw. wiatraczkach. Po pewnym czasie następuje zmiana kierunku. Na zmianę w muzyce (muzyka trochę szybsza) dzieci drobnymi krokami biegają po kole, biegają w kółeczkach. Na koniec wykonują dworski ukłon. Przykłady tańca dworskiego:
https://www.youtube.com/results?search_query=Bal+na+zamku+dla+dzieci+z+przedszkola
https://www.youtube.com/results?search_query=elementy+ta%C5%84ca+dworskiego+dla+dziec
Zadanie 2 - oglądanie i omawianie zdjęć „Zamki w Polsce”. Prezentujemy zdjęcia przedstawiające zamki i ich budowę. Dzieci wskazują charakterystyczne cechy zamku: elementy obronne – fosa, mury, most zwodzony, wieże wartownicze, otwory strzelnicze; usytuowanie – w miejscach trudno dostępnych, na wzgórzu, wśród lasów; wielkość – przeważnie potężne, duże, z wieloma pomieszczeniami. Zwracamy uwagę, że zamki pełniły różne funkcje: przy granicach stały zamki strażnicze; królowie, książęta i rycerze mieli zamki mieszkalne lub związane z pełnioną funkcją, czyli administracyjne; w zamkach obronnych, warowniach stacjonowali rycerze.
Zadanie 3 - zabawa dydaktyczna „Zamek” - odwzorowywanie, utrwalanie znajomość figur geometrycznych. Karta pracy cz. 4 s. 7. Prezentujemy dzieciom poznane figury geometryczne i prosimy o przypomnienie ich nazw. Prezentujemy nową figurę: trapez. Dziecko otrzymuje pół arkusza szarego papieru oraz zestaw szablonów figur geometrycznych. Dziecko rysuje zamek, obrysowując dostępne figury. Na koniec prezentuje skończoną pracę, opisuje zamek, zwracając uwagę na to, z ilu i z jakich figur jest zrobiony. Na zakończenie dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: kolorują zamek zgodnie z instrukcją podaną w formie graficznej i porównują liczbę figur geometrycznych, używając znaków: <, >, =.
Zadanie 4 – film edukacyjno - instruktażowy „Średniowieczne zamki”, z którego dowiecie się, z jakich części składał się zamek i jak go zbudować.
https://www.youtube.com/watch?v=jBL-NEcLfrU
Zadanie 5 – praca konstrukcyjna „Zamek warowny”. Dzieci z pudełek kartonowych, rolek po papierze, folii aluminiowej i innych materiałów według własnego pomysłu budują zamek, ustawiają budynek i wieże, otaczają zamek murem obronnym, ustawiają bramę, przygotowują fosę, most zwodzony. Umieszczają na każdym elemencie napisy do globalnego czytania: zamek, mury, fosa, wieża, brama.
Dodatkowo:
-konturowanie gry planszowej „Skarby i tajemnice legend”, opartej na motywach znanych legend. Trasa gry powinna być podzielona na pola, po których poruszają się pionki. Dzieci zaznaczają na niej miejsce, gdzie rośnie kwiat paproci, gdzie jest podziemne jezioro, skarby Złotej Kaczki - jeśli ktoś stanie na tym polu, ma prawo do dodatkowego rzutu. Poza tym zaznaczają miejsca, które oznaczają powrót na start - grota Smoka wawelskiego, podziemny labirynt, ciemny las. Na końcu trasy znajduje się „skarb”. Wygrywa ta osoba, która pierwsza do niego dotrze. Dzieci powtarzają zasady gry, po czym grają aż do wyłonienia zwycięzcy.