Dodał: anna Data: 24/04/2020 - 10:35:07
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

    Tematyka tygodniowa: „Historia ukryta w legendach”

     

     

    Temat zajęć: „Nasz mały teatr”

     

    Termin: 24 kwietnia 2020 r.

     

    Cele zajęć, dziecko:

    -usprawnia narządy artykulacyjne

    -kojarzy charakterystyczne przedmioty i postacie ze znanymi legendami

    -poznaje treść legendy o warszawskiej Syrence

    -rozwija logiczne myślenie podczas rozwiązywania zagadek

    -wykazuje się pomysłowością podczas przygotowania inscenizacji teatralnej

    -aktywnie angażuje się w organizację inscenizacji

    -poznaje teatr cieni i japoński teatr Kamishibai

    -doskonali umiejętność wykonywania skoków i podskoków

    -wyszukuje różnice miedzy obrazkami

    -ćwiczy sprawność manualną i grafomotoryczną podczas rysowania po śladzie i kolorowania

     

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

    Zadanie 1- Gimnastyka na wesoło „Duży i mały skok” https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

    Zadanie 2 - zabawa logopedyczna „Mimowie”

    Rozmawiamy z dziećmi na temat prawidłowej artykulacji samogłosek (ustnych): A – szeroko otwarte usta; O – usta ułożone w kółeczko; E – usta „uśmiechnięte”; I, Y – uśmiech, ale mniejszy niż przy E; U – usta w „dzióbek”. Następnie dzieci przed lusterkiem powtarzają te samogłoski połączone w sylaby z P (pa, po, pe, pi, py ). Rodzic jest mimem – nic nie mówi, ale układem ust ma przedstawić jedną z sylab. Dziecko naśladuje. Później zmiana ról w parach. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

     

    Zadanie 3 - słuchanie legendy „O warszawskiej Syrence” opowiadanej przez rodzica, rozmowa na temat jej treści.

    Pewnego dnia u podnóża dzisiejszego Starego Miasta wyszła z wody przepiękna syrena, aby nieco odpocząć na piaszczystym brzegu. Tak spodobało jej się miejsce, że postanowiła tu zostać na zawsze. Niestety zamieszkujący pobliską osadę rybacy zauważyli, że ktoś podczas połowów wzburza fale Wisły, plącze sieci i wypuszcza ryby z więcierzy. Postanowili więc schwytać szkodnika. Kiedy jednak usłyszeli przepiękny głos syreny, zaniechali swoich zamiarów i szczerze pokochali piękną kobietę-rybę, która od tej pory co wieczór umilała im czas przepięknym śpiewem. Pewnego dnia zobaczył syrenkę bogaty kupiec i postanowił ją schwytać. Podstępem uwięził ją w drewnianej szopie. Płacz syreny usłyszał młody syn rybaka i z pomocą przyjaciół, pod osłoną nocy uwolnił ją. Syrena z wdzięczności za uratowanie życia obiecała im, że zawsze kiedy tylko będą potrzebowali pomocy, stanie w ich obronie. I odtąd warszawska syrenka, uzbrojona w miecz i tarczę, broni miasta i jego mieszkańców.

    Pytania do legendy: Dlaczego kupiec chciał uwięzić dziewczynę? Kto uratował Syrenę? Dlaczego warszawska Syrenka trzyma miecz i tarczę?

     

    Zadanie 4 – oglądanie zdjęcia herbów starej i nowej Warszawy oraz pomników Syrenki w Warszawie, których jest wiele, a niektóre na pierwszy rzut oka wcale nie przypominają kształtem syrenki.

    1.Syrenka na rynku Starego Miasta

    2.Syrenka nad Wisłą w dzień (obok Mostu Świętokrzyskiego)  

    3.Syrenka nad Wisłą w nocy

    4.Syrenka na osiedlu za Żelazną Bramą

    5.Syrenka na Wiadukcie Markiewicza

    6.Syrenka na Pradze-Południe

    7.Syrenka na Polu Mokotowskim

    8.Syrenki można zobaczyć w całej Warszawie np. jako płaskorzeźby na budynkach, na bramach, neonowa syrenka jest symbolem warszawskich bibliotek

    9.Syrenka ma swoją wystawę w Muzeum Warszawskim

     

    Zadanie 5 - odgadywanie zagadek słownych „Quiz o legendach, czyli zagadki Złotej kaczki”. Przypomnijcie sobie, czego nauczyliście się w tym tygodniu, o jakich legendach i miastach się rozmawialiśmy? Spróbujcie odpowiedzieć na pytania, wybrać właściwą odpowiedź, rozwiązać zagadki:

    1. Fala wiślana pluskiem ją sławi tarczą i mieczem broni Warszawy. (Syrenka)

    2. Jestem miastem bardzo starym, starych baśni znam bez liku. Mógłbym bajać wam pół roku I o Kraku i o smoku –co mieszkali na Wawelu. (Kraków)

    3. Co to za miasto, w którym chmury zawadzają o Pałac Kultury? (Warszawa)

    4. Jaki konik z berłem w dłoni podkówkami nie zadzwoni, tylko parą ludzkich nóg stuka o krakowski bruk? (Lajkonik)

    5. Kto mieszkał w jamie, tuż nad Wisłą i zionął ogniem jak ognisko?(Smok Wawelski)

    6. Stoi w Krakowie na wzgórza szczycie. Wisła kołysze jego odbicie. (Wawel)

    7. Ten pierwszy -królewski, wielki, znany w dziejach. Ten drugi -mały, w drzwiach siedzi, nie wpuszcza złodzieja.(Zamek)

    8. Jest taka legenda, co kwiat ma w tytule, Jacuś go do piersi chciał przytulić czule. („Kwiat paproci”)

    9. Ptak z tej opowieści kaczka się nazywa

    Rozdaje bogactwa, w ciemnych lochach pływa („Złota kaczka”)

    10. Kto podstępnie zgładził smoka?

    a. Szewczyk Kuba

    b. Szewczyk Dratewka

    c. Książę Krak z pasterzem

    11. Jakie zwierzę podrzucono smokowi?

    a. Barana

    b. Kurę

    c. Owcę

    12. Jak nazywa się melodia, którą gra trębacz z Wieży Mariackiej w Krakowie? (hejnał)

    13. Kim był Wars?

    a. Rybakiem

    b. Rycerzem

    c. Żeglarzem

    13. Jak miała na imię żona Warsa? (Sawa)

    Co przedstawia herb Warszawy?

    a. Syrenkę z tarczą i siecią

    b. Syrenkę z mieczem i tarczą

    c. Syrenkę na łodzi, z mieczem i tarczą

    14. Jak nazywał się szlachcic, pierwszy człowiek na księżycu? (Pan Twardowski)

    15.Wymień poznane legendy związane z Krakowem? („O smoku wawelskim”, „Kwiat paproci”, „Pan Twardowski”, „Hejnał z wieży mariackiej”)

    16.Wymień poznane legendy związane z Warszawą („O złotej kaczce”, „O warszawskiej syrence”, „Wars i Sawa”)

    17.Co to jest legenda, powiedz własnymi słowami?

     

    Zadanie 6 – organizujemy „Mały teatrzyk” legend lub innej wybranej przez dzieci opowieści. Oto moje propozycje troszeczkę innych, ciekawych teatrzyków dla dzieci:

    Teatrzyk cieni z kartonowego pudełka https://www.youtube.com/watch?v=HiaQBscRMfo

    Zrób swój teatrzyk Kamishibai (czyt. kamiszibaj)  https://www.youtube.com/watch?v=iGPApYNABtc

     

    Zadanie 7 – „Zapraszamy na przestawienie”- inscenizowanie przez dzieci wybranej opowieści

     

    Zadanie 8 - wykonanie ćwiczeń:  w Karcie pracy cz.4 s.8 oraz ćwiczenia grafomotorycznego „Syrenka” (dodatkowa karta pracy, rysujemy po śladzie, kolorujemy)

     

    Dodatkowo:

    -inna wersja legendy o warszawskiej syrence –słuchowisko dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=iid3EQOSSFw

    -można, jeśli chcecie wykonać/namalować/narysować portret Syreny

    -w poniedziałek o godz. 10.30 zapraszam do Akademii Majki Jeżowskiej na fajne zajęcia muzyczno-ruchowo-taneczne, szczegóły https://akademiamajkijezowskiej.com/

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy