Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Strach ma wielkie oczy”
Termin: 27 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-doskonali umiejętność porównywania liczebności oraz stosowania zapisu matematycznego, prawidłowego przeliczania elementów
-przestrzega reguł gry oraz wykazuje odporność emocjonalna
-wskazuje różne przyczyny zaistniałej sytuacji i potrafi o tym opowiedzieć
-uważnie słucha treści wiersza i potrafi odpowiedzieć na pytania z nią związane
-wczuwa się w sytuację bohatera, rozumiejąc, ze ciemność sprzyja złym wyobrażeniom
-potrafi w racjonalny sposób spojrzeć na lęk przed ciemnością i szuka sposobów na przezwyciężenie go
-wie, że gry komputerowe i filmy mogą niekorzystnie wpływać na naszą wyobraźnię i powodować lęk
-doskonali słuch i werbalizuje emocje wywołane słyszanymi odgłosami
-określa samopoczucie na podstawie wyrazu twarzy
-wie, że może kierować swoją wyobraźnią i nie dopuszczać złych myśli
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1-zabawa rytmiczno-ruchowa na przebudzenie „Równowaga” https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
Zadanie 2-zabawa matematyczna „Gra w dwie kostki”
Rozkładamy kartoniki z cyferkami, znaki matematyczne „<”, „>”, „=” oraz kostki z oczkami. Dzieci rzucają kostki i wybierają spośród kartoników z cyframi ten, który wskazuje wyrzuconą liczbę oczek. Następnie dzieci porównują swoje wyniki, układają i odczytują zapis, stosując znaki matematyczne.
Zadanie 3 -scenka sytuacyjna „Kto tak stuka?”
Prosimy osobę - rodzica lub rodzeństwo, aby w wyznaczonym czasie podeszła do drzwi i stukała w nie, drapała, ruszała klamką, ale nie wchodziła. Kiedy dzieci słyszą niepokojące odgłosy, wykazujemy zaniepokojenie zaistniałą sytuacją i wspólnie z dziećmi snujemy domysły, kto może być za drzwiami. Następnie podchodzimy do drzwi i pytamy: Kto tam? Słyszymy głos znanej osoby, patrzymy przez wizjer (na niby) i otwieramy drzwi. Do pokoju wchodzi osoba niosąca pudełka z materiałami plastycznymi. Tłumaczy, dlaczego tak hałasowała (nie mogła sama otworzyć drzwi).Rozmawiamy z dziećmi na temat zaistniałej sytuacji i domysłów oraz uświadamiamy im, że to dobrze, że w takich wypadkach towarzyszy nam strach, ponieważ dzięki temu postępujemy ostrożnie i nie otwieramy drzwi nieznajomym.
Zadanie 4-słuchanie wiersza „Nocne strachy” i rozmowa na temat jego treści. Nauka wiersza na pamięć (Katarzyna Szyngiera „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”)
Jest już późno, środek nocy.
Leżę w łóżku, na mnie kocyk,
na poduszce głowa leży,
a na głowie włos się jeży.
Bo wokoło jakieś dźwięki,
odgłos kroków, dziwne brzęki,
mysz chrobocze, zegar tyka –
dość upiorna to muzyka.
Muszę znaleźć jakiś sposób,
by się pozbyć tych odgłosów.
Hm… Nie zrobię z siebie tchórza,
co tam strachy, lęki, burza…
Wolę sobie smacznie spać,
zamiast się tak strasznie bać.
Dzieci uważnie słuchają utworu, a następnie odpowiadają na pytania.
Przykładowe pytania: Jakie dźwięki słyszał bohater wiersza? Dlaczego w nocy się boimy?
Czy ktoś z was miał kiedyś straszny sen? Jaki? Co wtedy zrobił? Jak jeszcze możemy pokonać nocne strachy? Rozmawiamy dziećmi o przyczynami występowania leków, odnosimy się do gier komputerowych czy nieodpowiednich dla dzieci filmów.
Dzieci uczą się przez cały tydzień wiersza na pamięć.
Zadanie 5-rozpoznawanie samopoczucia na podstawie mimiki, ćwiczenie w Karcie pracy cz.4 s.9 „Złe duchy czy dobre duszki?”
Prezentujemy różne miny i postawy ciała i prosimy dzieci o odgadywanie, jak dziś się czuje. Dzieci nazywają emocje i odczucia, które „odczytują” z mimiki i gestów. Następnie dzieci pokazują różne emocje i rodzaje samopoczucia. Na zakończenie dzieci oglądają duchy na ilustracji w kartach pracy i starają się nazwać ich emocje, samopoczucie. Następnie czytają wyrazy umieszczone nad tekstem i łączą je z duchami, do których pasują podane określenia. Pozostałe duchy opisują własnymi słowami.
Zadanie 6-słuchanie i odgadywanie źródeł dźwięku „W krainie dźwięków”
Gromadzimy na dywanie przedmioty wydające różne dźwięki np. telefon komórkowy, mikser, młotek, piszczącą zabawkę, budzik i inne dostępne w domu. Pokazujemy je dzieciom, a później chowamy np. do pudełka luba za siebie. Dziecko zamyka oczy, a my wydobywamy z nich dźwięki, z każdego osobno. Zdaniem dziecka jest nazwanie przedmiotów, których dźwięk usłyszały. Ważne: pytamy dziecko, jakie uczucia/emocje wywołał konkretny odgłos.
Zdanie 7-praca plastyczno-techniczna „Magiczna gwiazda”
Dawno temu ludzie sądzili, że gwiazda uchroni ich przed niepokojem i lękami, dlatego każdy chciał mieć gwiazdę w domu. Dzieci wykonują gwiazdę-opiekunkę z szablonu gwiazdy i np. folii aluminiowej, kolorowej bibuły, ruchowych oczek, świecących ozdób itp. Mogą zawiesić taką gwiazdę nad łóżkiem.
Dodatkowo:
-Domowy Teatr Na Kwarantannie „Bębenek” - spektakl „Strach ma wielkie oczy”
https://www.youtube.com/watch?v=d22jM36D6SQ
-audiobook „Hania czyta. O strachu” https://www.youtube.com/watch?v=BHBIdIKkvII
-bajka na dobranoc „Pokonać strach przed ciemnością” („Bajki terapeutyczne” M. Molicka),tekst prześlę zainteresowanym rodzicom
-dzisiaj obchodzimy DZIEŃ WETERYNARZA-zróbcie i prześlijcie zdjęcia swoich ukochanych zwierząt domowych (możecie być na nim razem), dołączcie kilka słów o zwierzątku (np. imię, gatunek, rasa, co lubi robić itp.)