Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Do odważnych świat należy”
Termin: 28 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-ćwiczy słuch fonematyczny
-poznaje dyscypliny sportowe wymagające odwagi oraz rozumie, że zawsze należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa
-odczuwa szczególny szacunek dla ludzi wykonujących niebezpieczne zawody
-wskazuje cechy charakteru niezbędne do wykonywania określonych zawodów
-poznaje zapis graficzny głoski „f”
-rozpoznaje literę „f” wśród innych liter
-pisze po śladzie
-dokonuje oceny przedstawionych sytuacji, dostrzegając związki przyczynowo-skutkowe i przewidując ewentualne następstwa zachowań
-zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i wie, kiedy szukać pomocy dorosłego
-kreśli po śladzie, przestrzegając podanego kierunku i zachowując ciągłość linii
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1- zabawa i nauka piosenki „Woogie Boogie”
https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc
Zadanie 2- rozmowa kierowana wykorzystaniem zdjęć „Zawody i dyscypliny sportu dla odważnych”
Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające osoby wykonujące trudne i niebezpieczne zawody oraz uprawiają ekstremalne i niebezpieczne dyscypliny sportowe. Nazywają je, odpowiadają na pytania: Jakie cechy powinna mieć osoba, która je wykonuje/uprawia? Który z zawodów/sportów wymaga największej odwagi? Który z tych zawodów/sportów wam się podoba?
Zadanie 3- poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery „Litera F”, ćwiczenia w Karcie pracy cz. 4, s. 11–12
a)Pokazujemy mapę fizyczną Polski. Dzieci wskazują morze, góry, większe jeziora, rzeki i miasta. Prosimy dzieci, żeby powiedziały, jakie są nasze narodowe barwy. Prezentujemy flagi różnych państw. Pytamy dzieci, jakie głoski słyszą w wyrazie flaga, i prosi o wskazanie, o której jeszcze się nie uczyły. Następnie prezentujemy na dużej kartce drukowane i pisane litery f i F. Zwracamy uwagę na wielkość i kierunek pisania. Dzieci na kartce A4 rysują, według własnego pomysłu, kontury wymyślonego państwa. Następnie projektują i wycinają z kolorowego papieru flagę. Podpowiadamy dzieciom, że flaga może składać się z elementów o różnych kształtach, nie tylko z pasków. Flagę przyklejają na prostokącie w lewym górnym rogu. Następnie dzieci wymyślają i układają z sylab nazwę swojego państwa. Każda nazwa musi zaczynać się od litery F. Dzieci samodzielnie wybierają z koszyka jedną z sylab: Fa, Fo, Fe, Fi, Fy lub Fu. Zwracamy uwagę, że nazwy państw piszemy wielką literą, dlatego ta sylaba będzie na początku. Następnie dzieci samodzielnie dobierają pozostałe sylaby, np.: ma, mo, me, na, ni, da, po, ry, sy, ka itp. Starają się, aby nazwy składały się co najmniej z 3 sylab. Sprawdzamy ułożone nazwy, a dzieci przyklejają je obok flagi.
Pomoce: po jednej sylabie (do wyboru) dla każdego dziecka (Fa, Fo, Fe, Fi, Fy, Fu) oraz pozostałe do ułożenia nazwy trzysylabowej, np.: ma, mo, me, na, ra, ry, so itp., kartka A4 (w poziomym ułożeniu) z narysowanym w lewym górnym rogu prostokątem o wymiarach 4 x 6 cm, kolorowy papier, nożyczki, klej, kredki,
b)Następnie na karcie pracy przyglądają się prezentowanym literom, potem kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery f. Następnie przyglądają się obrazkom, skreślają niewłaściwe sylaby, a zostawiają te, które utworzą nazwę, czytają powstałe wyrazy. Na kolejnej stronie czytają sylaby i wyrazy z literą f, czytają wyrazy i podkreślają te, które są nazwami obrazka oraz rysują szlaczek i kilkakrotnie piszą f i F, najpierw palcem po śladzie, a potem ołówkiem, zaczynając od kropki, zgodnie z podanym kierunkiem.
„Nauka czytania - słowa na literę F” https://www.youtube.com/watch?v=-xmhpUCU5NE
„Pisanie litery f” https://www.youtube.com/watch?v=74zd8Y9Ng_E
„Piosenka o literce F” https://www.youtube.com/watch?v=e5pRuzVeyYA
Zadanie 4 -przestawienie sytuacji problematycznych, swobodne wypowiedzi dzieci, dyskusja „Odważny czy lekkomyślny?”
Przedstawiamy dzieciom dwie sytuacje i prosimy o ocenę zachowań bohaterów.
Kasia bała się jeździć rowerem na dwóch kółkach. Rodzice uczyli ją, przekonywali, że jest już gotowa, że na pewno sobie poradzi, ale Kasię wciąż paraliżował strach. Któregoś dnia koleżanka Kasi, Ola, przyjechała na nowym rowerze. Był piękny, kolorowy, a siodełko miał mięciutkie jak poduszka. Kasia bardzo chciała przejechać się na rowerze Oli. Niestety, nie miał bocznych kółek, więc bała się na niego wsiąść. Jednak chęć jazdy i namowy Oli przekonały ją, żeby spróbować. Ruszyła niepewnie, zatrzymała się na chwilę, jeszcze raz odepchnęła się od ziemi i pojechała. A Ola stała, patrzyła z uśmiechem i biła Kasi brawo. Jaś wybrał się z kolegami na plac zabaw. Nudziło się im, więc postanowili urządzić zawody w skakaniu z drabinek. Wchodzili na coraz wyższe szczebelki i skakali. Jaś spróbował z pierwszego, drugiego i trzeciego szczebla, ale wyżej się bał. Kiedy spoglądał w dół i widział, jak daleko musi skoczyć, ogarniał go lęk. Myślał o tym, że może się przewrócić, rozbić kolana, a może nawet złamać nogę. Koledzy skakali i roześmiani namawiali Jasia. Chłopiec bardzo chciał być odważny. Mimo niebezpieczeństwa zdecydował się spróbować. Skoczył… i upadł na ziemię. Ręka tak go bolała, że miał łzy w oczach. Podniósł się i, nie żegnając się z nikim, smętnie poszedł do domu.
Dzieci własnymi słowami oceniają zachowania bohaterów.
Zadanie 5- ćwiczenia graficzne „Zamek księżniczki” w Karcie pracy cz. 4, s. 10
Dzieci rysują po śladzie zamek. Dorysowują brakujące dachówki i cegły. Zwracamy uwagę na kierunek prowadzonych linii.
Dodatkowo:
-karty pracy z literą „f”
-audiobook „Strach i Odwaga” https://www.youtube.com/watch?v=c9pTYyG8RJg
-utrwalamy wiersz „Nocne strachy” (z wczorajszych zajęć)