Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świat dla odważnych”
Temat zajęć: „Mali bohaterowie”
Termin: 29 kwietnia 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-dostrzega, jakie cechy charakteru, postawy i zachowania decydują o bohaterstwie człowieka
-potrafi wypowiedzieć się o ważnych sprawach, prawidłowo formułując zdania
-tworzy właściwe wzorce zachowań w sytuacjach odczuwania lęku
-buduje pozytywną samoocenę, dostrzegając swoje mocne strony i sukcesy
-porównuje ciężar przedmiotów
-wyznacza wynik odejmowania
-potrafi ciekawie rozplanować pracę na kartce papieru
-wykazuje zaangażowanie w planowanie i przygotowanie zabawy
-rozwija wyobraźnię twórczą
-przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabawy, odgrywa przyjęte role
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie1-zabawa rytmiczno-ruchowa na przebudzenie „Hop do góry” https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
Zadanie 2-opracowanie listy atrybutów „Kogo można nazwać bohaterem?”
Przedstawiamy dzieciom pacynkę o imieniu Agatka. Mówimy tajemniczo, że Agatka jest bohaterką… Następnie pytamy: Kogo możemy nazwać bohaterem? Jakie cechy powinien mieć bohater? Jakie czyny możemy przypisać bohaterom? Czy mieliście okazję zostać bohaterami? Dzieci udzielają odpowiedzi. Następnie zastanawiają się, co musiała zrobić Agatka, aby zostać bohaterką.
Zadanie3–opowiadania dzieci podstawie własnych przeżyć i doświadczeń .„Jestem odważna/odważny, ponieważ…”
Przypominamy dzieciom znaczenie pojęcia „odwaga” i opowiadamy o sytuacji, kiedy sami wykazaliśmy się odwagą. Następnie prosimy, aby dzieci opowiedziały o swoich przeżyciach i doświadczeniach wymagających odwagi lub narysowały taką sytuację.
Zadanie4–zabawa dydaktyczna „Ile to waży?”- ustalanie ciężaru zabawek, rozwiązywanie zadań z treścią z wykorzystaniem liczmanów w :Karcie pracy cz.4, s. 13;
Pokazujemy dzieciom wybraną zabawkę pluszową i pytamy, czy jest ciężka. Dzieci szacują wagę zabawki „na oko”. Następnie pokazujemy dużo mniejszą zabawkę, ale wykonaną z ciężkiego materiału. Dzieci dotykają obu zabawek, określają, która jest cięższa, same dochodzą do wniosku, że na wagę przedmiotu wpływa nie tylko jego wielkość, ale również to, z czego jest zrobiony. W drugim etapie pokazujemy, że można ważyć kilka rzeczy naraz. Wówczas dodaje się wagę przedmiotów. Ilustrujemy zadania z treścią przy pomocy zabawek, a dzieci dodają wagę przedmiotów, wykorzystując liczmany lub palce.
Przykład 1.: Jeden samochód waży kilogram, stawiamy na wadze trzy takie same samochody. Ile kilogramów ważą wszystkie samochody razem? Przykład 2.: Stawiamy na wadze dwa takie same klocki. Klocki ważą razem dwa kilogramy. Ile waży jeden klocek? Na koniec dzieci wykonują zadanie na karcie pracy: ustalają ciężar przedmiotów ustawionych na wagach i wklejają w okienka odpowiednie liczby.
Zadanie5-zabawa matematyczna „Żabki w stawie”, wprowadzenie znaku „−”, wyznaczanie wyniku odejmowania, Karta pracy cz.4, s.14
Układamy ze sznurka dużą pętlę. Będzie to staw. Następnie opowiadamy sytuacje, które dzieci ilustrują. Przykład: W stawie pływają 4 żabki (wkładamy wycięte żabki do środka pętli). Nagle żabki wystraszyły się czegoś. Dwie z nich wyskoczyły ze stawu na suchy ląd (dwie żabki wyjmujemy z pętli). Ile żabek zostało w stawie? Dzieci podają odpowiedź. Podsumowujemy zadanie: Były cztery żabki, wyskoczyły dwie, zostały w stawie dwie. Czyli cztery odjąć dwa równa się dwa. Po kilku przykładach dzieci rozwiązują zadanie na karcie pracy, ustalając wyniki odejmowania.
Zadanie 6-zabawa tematyczna „Pod piracką banderą” połączona z wykonaniem pracy plastycznej „Statek i wyspa piratów”
Dzieci wykonują rekwizyty: bandera na patyku, lornetka z rolek papierowych, opaska piracka na oko itp., potrzebne do zabawa w piratów. Organizują zabawę, rodzice wyznaczają zadania np. znajdź na wyspie 10 różnych kamień, odszukaj kwiat z pięcioma płatkami o tajemniczych właściwościach. Dzieci mogą też wykonać pracę plastyczną ”Statek i wyspa piratów” metodą kolażu lub inną wybraną przez dziecko.
Dodatkowo:
-wybrane zadania z wyznaczaniem wyniku odejmowania w kartach matemarycznych „Policzanki”
-ćwiczymy pisanie literki „f” w liniaturze, Karat pracy cz. 4 (na końcu ksiazki)
-bajka o odwadze „O Piotrusiu” https://www.youtube.com/watch?v=jSQo_anbWMU
-utrwalamy wiersz „Nocne strachy”
-dzisiaj jest DZIEŃ TAŃCA, poproście rodziców do tańca i nauczcie się wspólnie super prostego i fajnego układu https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM&list=PL4r90DVFiQ3H7iDQF0v9zXuuU9WutgWk_