Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Świat pod lupą”
Termin: 4 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-utrwala znajomość kolejnych etapów cyklu rozwojowego motyla
-potrafi wymienić rośliny i zwierzęta występujące na łące
-zapisuje nazwy zwierząt i roślin, dzieli je na sylaby, litery, wskazuje samogłoski i spółgłoski
-prawidłowo przelicza elementy na obrazku i przyporządkowuje im odpowiednią cyfrę
-porównuje liczebność zbiorów wykorzystując znaki matematyczne
-odtwarza treść opowiadania przez swobodną ekspresję ruchową
-usprawnia narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt łąkowych
-składa koła zgodnie z instrukcją
-eksperymentuje, dostrzegając czynniki wpływające na zdolność unoszenia się sylwet w powietrzu
-osłuchuje się z piosenką, poznaje melodię i tekst
-wykazuje umiejętność planowego rejestrowania wyników obserwacji
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa muzyczno-ruchowa „Hop do góry” https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
Zadanie 2 - zabawa dydaktyczna „Narodziny motyla” – oglądanie planszy lub albumów przyrodniczych ukazujących motyle oraz ich cykl rozwojowy . Dzieci przypominają sobie cykl rozwojowy motyla: jajo, gąsienica, poczwarka, motyl.
Zadanie 3 - omawianie ilustracji „Rośliny i zwierzęta na łące”. Pokazujemy dzieciom ilustracje przedstawiające rośliny i zwierzęta występujące na łąkach . Pytamy, co wiedzą o łąkach, co to za miejsce. Prosimy o nazwanie roślin i zwierząt na ilustracjach i uzupełniamy wiedzę dzieci. Dzieci czytają nazwy wybranych roślin lub zwierząt, zapisują wyraz, sylaby, litery, określają samogłoski i spółgłoski, układają wyraz z rozsypanki literowej (gotowe literki lub napisane na karteczkach).
Na zakończenie dzieci próbują określić korzyści dla człowieka wynikające z istnienia łąk.
Zobaczcie filmik „Rośliny na łące”, a dowiecie się, jak cenne dla człowieka są zioła rosnące na łące https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk
Zadanie 4 - wykonanie ćwiczenia „Łąka pełna życia” w Karcie pracy cz. 4, s. 16
Na karcie pracy dzieci nazywają i kolorują zwierzęta. Liczą koniki polne i biedronki oraz porównują ich liczbę. Pod obrazkiem kleją odpowiednie liczby i właściwy znak między nimi.
Zadanie 5 - opowieść ruchowa „Mieszkańcy łąki” z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Dzieci słuchają opowiadania i bawią się w naśladowanie zachowań i dźwięków wydawanych przez mieszkańców łąki. Treść:
„Na pięknej majowej łące stał bocian i rozglądał się dookoła. Stanął na jednej nodze i głośno zaklekotał… .Stanął na drugiej nodze i odezwał się ponownie….. Wnet ujrzał w trawie małego ślimaka, który dźwigał. na plecach swój domek, poruszał się powoli, omijając zręcznie przeszkody. Wtem usłyszał jakiś szelest. Przestraszył się i schował do skorupki. To żabka go przestraszyła. Skakała szybko, jakby przed kimś uciekała. Zwalała do swoich koleżanek ….. i wskoczyła do strumyka i zniknęła. Odezwały się inne żaby…… i też ukryły się pod wodą. Widziała to wszystko pszczoła, która siedziała na kwiatku. Słychać było wyraźnie jej glos…… Wzbiła się w powietrze i kołując, spoglądała na łąkę. Potem usiadła na najpiękniejszym kwiatku, jaki zobaczyła, zabzyczała radośnie i zabrała się do zbierania pyłku. A potem odleciała do ula.”. Zabawę można kontynuować, wprowadzając nowych bohaterów (np. z zadania 3).
Zadanie 6 - wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Motyl” z „Teczki małego artysty”.
Zadanie7 - eksperymenty z unoszeniem się papierowych motyli „W motylarni”, dekorowanie pokoju wykonanymi pracami. Pytamy dzieci, czy wykonane motyle mogą unosić się w powietrzu, a jeśli tak, to dlaczego. Zachęcamy dzieci to kilku prób (dzieci podrzucają motyle, biegnąc, ciągną je na nitce, puszczają z wysokości). Po doświadczeniach dzieci formułują wnioski (należy troszkę naprowadzić dziecko): motyle opadają powoli, przez chwilę unoszą się w powietrzu, bo są lekkie, mają dużą powierzchnię skrzydeł. Na zakończenie dzieci dekorują motylem swój pokój.
Zadanie 8 – osłuchanie z piosenką „Wiosna na łące”, zapoznanie z melodią i tekstem
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
Zadanie 9 - „Spacer małego badacza”, obserwacje przyrodnicze np. z wykorzystaniem lupy założenie karty obserwacyjnej. Dzieci rysują wcześniej na kartce tabelkę z czterema. W pierwszej kolumnie wpisują „Dzień tygodnia”, w drugiej rysują kwiatek, w trzeciej owada, czwarta kolumna pozostaje pusta. Codziennie, przez cały tydzień spacerują i szukają obserwują trawniki, ogródki i zapisują wyniki obserwacji w karcie (+ lub -), jeśli znajdą coś, czego nie ma w tabelce, dorysowują.
Dodatkowo:
-dzisiaj Strażacy obchodzą swoje święto, pobawcie się w domu w strażaków, przypomnijcie sobie numer alarmowy do straży pożarnej ,obejrzyjcie i włączcie się do fajnej zabawy „Strażak- zabawa w podskokach” https://www.youtube.com/watch?v=BKAw3y1HKuE,
Może wykonanie procę plastyczną na temat pracy strażaków albo zrobicie dla nich prezent?