Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Na tęczowej łące”
Termin: 5 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-wzbogaca swoje wiadomości o środowisku przyrodniczym łąki i jej mieszkańców
-rozumie pojęcie: ekosystem-łąka
-ogląda zdjęcia i film na temat roślin i zwierząt łąkowych, opisuje ich wygląd, kolorystykę, kształty, wielkość, dostrzega ich piękno
-doskonali spostrzegawczość, wyszukując zwierzęta ukryte na ilustracji
-wykonuje pracę plastyczną, oddającą wielobarwność łąki, poznaje nowe techniki plastyczne
-śpiewa piosenkę na temat wiosennej łąki, ćwiczy pamięć muzyczną i słowną
-doskonali sprawność ruchową i wyobraźnię poprzez naśladowanie zwierząt zamieszkujących łąkę
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie1 - „Fotogaleria łąkowa” – oglądanie zdjęć łąki oraz filmu „Wędrówki Skrzata Borówki. Łąka” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Dzieci oglądają zdjęcia roślin na łące i film, zapamiętują nazwy niektórych roślin i zwierząt łąkowych, opisują ich wygląd. Zwracają uwagę na wielobarwność, kształt, wielkość roślin i kwiatów. Wybierają te, które najbardziej im się podoba, opowiadają o nim, uzasadniają swój wybór.
Zadanie 2 - wykonanie zadania na Karcie Pracy cz.4, s.17
Zadanie 3 - wykonanie pracy plastycznej „Kolory wiosennej łąki” wybraną techniką, dziecko może wykorzystać pomysł plastyczny z filmu. Najważniejsze w pracy jest uchwycenie wielobarwności łąki, kwiatów i zwierząt. Oto kilka propozycji ciekawych technik plastycznych:
„Odbijanie z bibuły” https://www.youtube.com/watch?v=lLdg_OSnowc
„Łąka z gąbki” https://www.youtube.com/watch?v=ICweXmIaMYo
„Stemplowana łąka” https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc
„Łąka turlana” https://www.youtube.com/watch?v=q_gx6c-UNz0
Zadanie 4 - nauka piosenki „Wiosna na łące” (z wczorajszego dnia). https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw Tekst piosenki:
I Dziś na łąkę przyszła wiosna w kwiecistej sukience,
Budzi maki i stokrotki, jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
Świeci ciepłe słońce.
W rosie kąpią się biedronki,
Wiosna już na łące.
II Świerszcz zielone stroi skrzypce,
Da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
Żabki i chrabąszcze
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują….
III Tak się wszyscy cieszą wiosną,
Tańczą i śpiewają.
Nawet krecik wyszedł z norki,
Z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują…
Zadanie 5 - ćwiczenia gimnastyczne „Mieszkańcy łąki”
Dzieci mają stopy złączone, palce stóp podkurczone, ręce ułożone w „skrzydełka”. wprowadzamy dzieci do tematu, proponujemy spacer na łąkę, zachęcamy do wykorzystania wyobraźni w przeistaczaniu się w zwierzęta zamieszkujące łąkę
„Idziemy na łąkę” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Dzieci idą na „łąkę”. Uderzamy w tamburyn lub klaszczemy, określamy tempo i rodzaj kroku – od powolnego marszu, przez podskoki, do biegu. W momencie gdy przestajemy uderzać w tamburyn lub klaskać, dzieci się zatrzymują
„Zbieramy kwiatki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie oddechowe. Dzieci chodzą po „łące”, co kilka kroków kucają, naśladując zrywanie kwiatków. Kiedy zrobią duży bukiet, wąchają kwiatki
"Pszczoły” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Rozdajemy dzieciom szarfy w czterech kolorach oraz w jednym potem w innym tak aby oznaczyć pszczoły z różnych uli. Na obrzeżach pokoju rozkładamy cztery duże obręcze, sznurówki itp w kolorach szarf symbolizujące ule. Na hasło: Pszczoły fruwają po łące – dzieci biegają po sali, naśladując bzyczenie pszczół. Na hasło: Pszczoły zbierają nektar – kucają. Na hasło: Pszczoły wracają do swoich uli – dzieci biegną do obręczy w kolorze ich szarfy. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.
„Pszczoła, a sio!” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci we wspięciu na palcach maszerują po pokoju – „spacerują po łące”. Na hasło: Uwaga – pszczoła! – naśladujemy dźwięk wydawany przez pszczoły, a dzieci wykonują wymachy rąk w różne strony, jakby chciały odgonić pszczołę, mówiąc przy tym: A sio…!, a sio…! Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
„Uwaga, pokrzywy!” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Rozstawiamy cztery pary krzeseł zwróconych do siebie oparciami, o które zaczepiamy duże obręcze. Na hasło: Uwaga, pokrzywy! – dzieci, wysoko podnosząc kolana, przechodzą z obręczy do obręczy, tak aby nie dotknąć do żadnej z nich i nie „sparzyć się pokrzywą”.
„Pracowita dżdżownica” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Na hasło: Dżdżownice spulchniają ziemię – dzieci wczołgują się do pierwszej obręczy, wstają, a następnie, robiąc duży krok, wychodzą z obręczy i ponownie się kładą, pokonując w ten sposób całą trasę.
„Przemiana gąsienicy” – ćwiczenie stóp. Dzieci, stojąc, na przemian podkurczają palce raz prawej, raz lewej stopy i poruszają się w sposób zbliżony do gąsienicy. Kiedy dojdą do wyznaczonego przez nauczyciela miejsca, gąsienice przeobrażają się w motyle i, stojąc, machają rękoma niczym skrzydłami.
„Kto złapie motyla?” – zabawa bieżna z elementem podskoku. Najpierw my, a za kolejnym razem dziecko, biegnie po pokoju trzymając sznurek, na końcu którego znajduje się około 25-centymetrowy papierowy motyl. Na hasło: Kto złapie motyla? – biegnie za motylem i, podskakując, próbują go złapać. Następnie chwyta sznurek i ucieka z nim przed rodzicem, czy rodzeństwem
„Bocian i żabki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Bocian, czyli ktoś z domowników będzie chodził po „łące” i polował na „żabkę”. Dzieci („żabki”) kucają i skaczą po „łące”. Na hasło: Idzie bocian – „żabki” siadają w klęku podpartym z rękoma wyciągniętymi przed siebie (niska pozycja Klappa) i zamierają w bezruchu, aby nie dostrzegł ich „bocian”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zmieniając „bociana”
„Dmuchawce” – ćwiczenie oddechowe. Dzieci chwytają dłonią piórko i dmuchają na nie, jak na dmuchawce