Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Tworzymy łąkowy atlas”
Termin: 6 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-wzbogaca swoją wiedzę na temat roślin i ziół rosnących na łące
-poszerza słownictwo o nazwy wybranych roślin
-uważnie słucha czytanego wiersza i rozmawia na temat jego treści
-dostrzega piękno opisu poetyckiego
-poznaje zioła mające właściwości lecznicze
-wie, że niektóre rośliny mogą być trujące
-projektuje i wykonuje album
-wykazuje zainteresowanie czytaniem i pisaniem podczas wykonania okładki z nazwą albumu, imieniem i nazwiskiem autora, przyporządkowywaniem napisów do sylwet roślin
-dodaje i odejmuje w zakresie 10 na materiale konkretnym lub w pamięci
-rozwiązuje zadania tekstowe
-koloruje obrazek, kontynuując podany wzór
-zapamiętuje treść wiersza
-śpiewa piosenkę z repertuaru dziecięcego
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - utrwalanie piosenki „Wiosna na łące”
Zadanie 2 - słuchanie wiersza „Na łące” M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat jego treści, wzbogacenie wiedzy dotyczącej roślinności na łące.
Jest jasno i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa!
Na łące rosną babki i mięta,
i bławatki, powoje i podbiały,
i inne dyrdymały!
Tu motyl, a tam dzwonek,
stokrotka i skowronek,
wśród trawy pachnie ziółko,
a ja powtarzam w kółko:
Jest jasno i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa!
Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają nazwy roślin łąkowych, które pojawiają się w utworze (babka, mięta, bławatek, powój, podbiał, dzwonek, stokrotka) oraz zwierząt (motyl, skowronek). Podają przymiotniki określające nastrój wiersza (wesoły, pogodny, radosny). Dostrzegają humor w wierszu.
Zadanie 3 - nauka na pamięć wiersza „Na łące” oraz wykorzystywanie go do zabaw rytmicznych i wyliczanek. Dzieci, ucząc się tekstu, wyklaskują i wytupują rytm, mówią głośno i szeptem, kończą rozpoczęte przez nas wersy.
Zadanie 4 - „Apteka na łące” – pokaz wybranych gatunków roślin i ziół, jakie można spotkać na łące, poznanie ich właściwości leczniczych.
Prezentujemy dzieciom zdjęcia, atlasy, okazy ziół z łąki (co jest dostępne w domu, wysłane zdjęcia pokazują zioła w tej samej kolejności co wymienione w tekście). Dzieci starają się zapamiętać ich nazwy oraz właściwości lecznicze ziół, np. mięta łagodzi dolegliwości żołądkowe, jest używana jako dodatek do potraw, słodyczy, gum do żucia, past do zębów; rumianek łagodzi bóle brzucha, bóle głowy, działa uspokajająco, jest składnikiem kremów i maseczek na twarz (wygładza skórę), szamponów i odżywek do włosów (zmiękcza włosy i ułatwia układanie); babka – świeże liście stosuje się na rany i użądlenia pszczół, syrop z babki pomaga na ból gardła i kaszel; dziurawiec wzmacnia wątrobę, działa uspokajająco, jest używany na rany i oparzenia, mniszek podnosi odporność organizmu, wspomaga trawienie i odchudzanie. Ale uwaga na łące można spotkać rośliny, które wyglądają bardzo ładnie, ale są trujące, np. jaskier, tojad mocny, szalej jadowity, kieliszek zaroślowy. Nie wolno ich zrywać, a nawet dotykać, ponieważ mogą spowodować silne poparzenie. (zdjęcia w kolejności wymienienia).
Zadanie 5- założenie „Atlasu roślin łąkowych”. Dzieci tworzą atlas roślin, traw, kwiatów i ziół, jakie można spotkać na łące. Projektują okładkę (piszą tytuł, imię i nazwisko autora, wykonują rysunek dotyczący treści albumu) oraz umieszczają na każdej stronie inny gatunek wybranej przez siebie rośliny i piszą jej nazwę. Strony numerują cyframi. Rośliny można narysować, namalować, wykleić, wyciąć z gazety, wkleić zdjęcie, zebrać na łące i przykleić. itp. Następnie łączymy kartki (okładka i środkowe kartki: np. zszywamy, robimy dziurki i przeciągamy wstążkę, sznurek). Zadanie wykonujemy do końca tygodnia.
Zadanie 6- ćwiczenia matematyczne w Karcie pracy cz. 4 s. 20 –kolorowanie kwiatka zgodnie z podanym wzorem i skreślanie tyle, aby rysunek zgadzał się z zapisem działania.
Zadanie 7 - rozwiązywanie zadań tekstowych „Na łące” – odejmowanie i dodawanie w zakresie 10 na materiale konkretnym (np. klocki) lub w pamięci, zapisywanie działań.
1.Na łące rosło siedem maków, dziewczynka zerwała trzy. Ile maków zostało?
2.Nad kolorową łąką latało pięć motyli cytrynowych, trzy czerwone i jeden błękitny. Ile razem motyli latało nad łąką?
3.W ulu było dziesięć pszczół, cztery wyleciały na łąkę. Ile pszczół zostało w ulu?
4.W trawie ukryło się sześć komarów i dwie osy. Ile razem komarów i os siedziało w trawie?
5.Na łące skakało siedem żab. Nagle pojawił się bocian i trzy żaby wskoczyły do stawu. Ile żab zostało na łące?
6.Ania i Wojtek postanowili zrobić dla mamy bukiet. Ania zebrała pięć chabrów, a Wojtek dwa chabry i trzy rumianki. Z ilu kwiatów dzieci zrobiły bukiet?
7.Na łące zjawiło się osiem motyli i dwie biedronki. O ile więcej motyli od biedronek pojawiło się na łące?
Dodatkowo:
-rozwiązywanie zadania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z poziomu kl. „0” oraz zadania w zakresie 20, w tym zadania tekstowe (jeśli dziecko czuje się na siłach) na www.matzoo.pl