Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Łąka pełna życia”
Temat zajęć: „Przyroda na łące”
Termin: 8 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
-utrwala wiadomości o roślinach i zwierzętach łąkowych
-rozwiązuje zagadki słowne
-śpiewa piosenkę zachowując prawidłową linię melodyczną
-recytuje wiersz z pamięci
-wykonuje ćwiczenia graficzne
-uzupełnia ilustrację naklejkami
-kreśli znane litery na gładkiej kartce papieru
-wydziela głoskę w wygłosie
-układa zdania, w których wyrazy rozpoczynają się tą samą głoską
-liczy wyrazy w zdaniu
-utrwala znajomość cyfr od 1 do 10
-układa i rozwiązuje zadania na dodawanie i odejmowanie z użyciem liczmanów
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – zabawy dydaktyczne „Co wiem o wiosennej łące?”
-rozwiązywanie zagadek słownych „Zagadki z łąki”
-wykonanie zadania w Karcie pracy cz.4 , rozkładówka „Łąka latem”: dzieci nazywają zwierzęta na ilustracji i uzupełniają ją naklejkami (zwracamy uwagę na kwitnące rośliny i wyjaśniamy, że łubin, wrotycze, maki zakwitną pod koniec wiosny)
-recytacja wiersza „Na łące”
-zaśpiewanie piosenki „Wiosna na łące”
-uzupełnienie „Atlasu roślin łąkowych”
-uzupełnianie przyrodniczej karty obserwacyjnej
Zadanie 2 - słuchanie audiobooka „Jak Wróbelek Elemelek w szkole uczył się literek” https://www.youtube.com/watch?v=etuhu_VRPrE Dzieci w skupieniu słuchają opowiadania. Po wysłuchaniu dzielą się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami.
Zadanie 3 - zabawa dydaktyczna „Dyktando wróbelka Elemelka” - kreślenie znanych liter na gładkiej kartce papieru. Ciekawym dla dzieci rozwiązaniem jest kreślenie literek na mące/piasku wysypanych na tacy. Można tez rysować kredą na chodniku. Dzieci kreślą znane litery, które dyktuje im rodzic. Pamiętajmy o zachowaniu prawidłowego kierunku pisania: z góry na dół i z lewej do prawej strony, o literach wysokich np. k, t, niskich np. y, p, g. Pamiętajmy też, że kreślimy literami pisanymi, a nie drukowanymi. Literki drukowane służą do czytania. Każda udana próba jest chwalona przez rodzica.
Zadanie 4 - zabawy doskonalące spostrzeganie słuchowe:
- „Domino słuchowe” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
Rodzic podaje dowolne słowo / przedłużając wymowę ostatniej głoski/, dziecko szuka słowa na ostatnią głoskę z wyrazu podanego przez rodzica, potem rodzic podaje wyraz rozpoczynający się ostatnią głoską z wyrazu dziecka. I tak naprzemiennie. Np.: kura / pytamy: jaką głoską kończy się słowo kura? Poszukaj słowa na a/ aparat –traktor, -rolki, -igloo, -osa itd.
- „Układamy zdania” - zabawa słowna
Będziemy układać zaczarowane zdania, każde słowo w zdaniu musi rozpoczynać się na taką samą głoskę. Np.: Zuzia zbiera znaczki. Krysia koloruje kredkami komin. Ola ogląda ogromne ogórki. Mama maluje maki. Rysio rysuje rudego rumaka.
-„Liczymy wyrazy w zdaniu” - ćwiczenie na materiale z poprzedniej zabawy. Dziecko liczy ze słuchu wyrazy w zdaniu, może liczyć na palcach. Wypowiadamy zdania wyraźnie, ale w naturalny sposób, bez przesadnego zwalniania i pauz między słowami.
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczenia w Karcie pracy cz.4, s. 22 - rysowanie po śladzie części obrazka i połączenie kropek od 1 do 10 w celu dokończenia rysunku.
Zadanie 6 - ćwiczenie matematyczne „Kwiatowe zadanie”, ilustrowane sylwetami kwiatów/liczmanami i sylwetą wazonu. Dzieci ilustrują treść zadania i dokonują obliczeń. Treść zadania: Na rabatce rosną trzy kwiaty czerwone, dwa żółte i cztery niebieskie. Ile rośnie wszystkich kwiatów? Do wazonu biorę po jednym kwiatku w każdym kolorze. Ile kwiatów zostało na rabatce? Ile kwiatów jest w wazonie? Dokładam do wazonu jeszcze jeden kwiatek. Ile jest kwiatków w wazonie? Ile kwiatów zostało teraz na rabatce? Pozostałe na rabatce kwiaty zbieram do bukietu. A teraz ile kwiatów zostało na rabatce? Ile kwiatów jest w wazonie? Kiedy dzieci opanują już sposób działania, mogą same układać nowe zadania, nawet z większą ilością liczmanów.