Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Muzyka dawniej i dziś”
Termin: 11 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– poznaje rożne gatunki muzyki
– doskonali wrażliwość słuchową podczas rozpoznawania instrumentów po ich brzmieniu
– dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie instrumentów muzycznych
– dostrzega różnice w brzmieniu między utworami muzyki klasycznej a współczesną muzyką z udziałem instrumentów elektronicznych
– wyraża nastrój muzyki przez swobodną ekspresję ruchową
– zna podstawowe rodzaje instrumentów muzycznych (strunowe, dęte, perkusyjne) i potrafi je właściwie klasyfikować
– wykazuje umiejętności techniczne podczas montażu instrumentów
– ciekawie ozdabia instrumenty oraz porządkuje miejsce pracy
– bada efekty akustyczne i możliwości wygrywania różnych dźwięków na wykonanych instrumentach
– rozwija wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą podczas tworzenia własnej muzyki
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 – wesoła zabawa gimnastyczna na dzień dobry
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0
Zadanie 2 – oglądanie filmiku „Instrumenty muzyczne” - prezentacja perkusyjnych, dętych i strunowych instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg
Zadanie 3 – rozwiązywanie zagadek słuchowych „Jaki to instrument?”. Dzieci zamykają oczy lub odwracają się tyłem i próbują rozpoznać dźwięk instrumentów muzycznych. Weryfikujemy odpowiedź dziecka, sprawdzamy i pokazujemy zdjęcie instrumentu.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Jakie czasy, taka muzyka” – słuchanie fragmentów utworów muzycznych z różnych epok oraz swobodna ekspresja ruchowa. Odtwarzamy fragmenty utworów o różnym tempie i nastroju pochodzące z różnych epok. Dzieci uważnie słuchają i starają się tańczyć, dostosowując ruchy do rytmu i nastroju słuchanych utworów.
-Chorały z okresu średniowiecza https://www.youtube.com/watch?v=wMGSgsOUKtc
-Muzyka barokowa https://www.youtube.com/watch?v=jjnyeZLNb3E
-Muzyka z okresu romantyzmu https://www.youtube.com/watch?v=4Tr0otuiQuU&list=PLiEy6EBp-7vHP843rC0XurU0sluPelbrQ
-Menuet z XVII/XVIII wieku https://www.youtube.com/watch?v=x8VoKeuOzZQ
-„Walc” A. Chaczaturiana grany przez współczesną orkiestrę symfoniczną
https://www.youtube.com/watch?v=Y7JxLgf3wLM
-Muzyka poważna grana współcześnie „Zima” A. Vivaldiego połączona ze współczesnym utworem „Mam tę moc” https://www.youtube.com/watch?v=6Dakd7EIgBE&list=PLH3iJFyMkB7Tam6Mt0b5OeZzHhKlyYVId&index=6
-Współczesna muzyka rockowa https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI&list=PLwecpwn_N4gLXsUXgJXPvhw4YHAErsxJj&index=1
- Współczesna muzyka pop https://www.youtube.com/watch?v=Q91hydQRGyM&list=PL2MiU6VTSezliX7u1CeDcC6NlJB_C41K4
-Muzyka elektroniczna https://www.youtube.com/watch?v=33UrKEYJ1ck
Zadanie 5 - wykonanie zadanie w Karcie pracy cz.4, s. 23 – dzieci nazywają i grupują instrumenty na strunowe, perkusyjne, dęte
Zadanie 6 - wykonanie pracy technicznej „Konstruujemy instrumenty”. Dzieci wykonują instrumenty muzyczne. Napełniają puszki lub inne pojemniki kaszą, grochem, piaskiem, ziarnami. Otwory puszek zaklejają plasteliną, pudełek – zakrywają mocnym papierem i mocują gumką recepturką. Pojemniki ozdabiają według własnego pomysłu, oklejając samoprzylepnym papierem kolorowym.
Zadanie 7 - eksperymentowanie z wydobywaniem dźwięków „Nasze granie” z wykorzystaniem wykonanych instrumentów oraz swobodne improwizacje muzyczne.
Dzieci śpiewają znaną piosenkę i akompaniują sobie na wykonanych przez siebie instrumentach
Dodatkowo:
-na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy:
*sześć prostokątów o rożnej wielkości (można skorzystać z linijki, należy utrwalić wygląd figury : dwa dłuższe i dwa krótsze boki)
*kilka np.10 papierowych kwadratów tej samej wielkości w kolorach: białym, czerwonym i niebieskim (do oznaczania głosek, samogłosek i spółgłosek) oraz kartoniki z literkami
* piasek/bułkę tartą/kasze mannę oraz tackę/ talerzy, które posłużą do pisania literek