Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Muzyka w moim domu”
Termin: 12 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– porównuje i szereguje przedmioty według wielkości
– poznaje zasady kulturalnego słuchania muzyki w taki sposób, aby nie zakłócać spokoju innych osób
– rozumie, że głośne słuchanie muzyki może spowodować zaburzenia słuchu
– poznaje zapis graficzny głoski h
– rozpoznaje literę h wśród innych liter
– pisze litery po śladzie
– rozumie, że w domu każdy powinien szanować i respektować prawa pozostałych domowników
– ćwiczy pamięć i spostrzegawczość
– kształci umiejętność wykonywania ćwiczeń wymagających koordynacji wzrokowo-ruchowej
– potrafi zaprezentować muzykę, która jest chętnie słuchana w rodzinnym domu
– rozumie, że każdy człowiek ma prawo mieć własny gust i upodobania
– wykazuje się logicznym myśleniem oraz przestrzega reguł gry
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - ćwiczenia matematyczne „Coraz większe lub coraz mniejsze”. Prosimy dzieci, by znalazły w domu duże rzeczy i stanęły przy nich. Dzieci porównują wielkość znalezionych przedmiotów. Następnie prosimy, aby dzieci wyszukały małe rzeczy i przyniosły je na dywan. Wspólnie dokonujemy wyboru najmniejszej rzeczy. Dzieci wykorzystują pomoce wykonane wczoraj: sześć wyciętych z papieru prostokątów różnej wielkości, układają figury od najmniejszej do największej i odwrotnie.
Zadanie 2 - scenka sytuacyjna „Hałas czy muzyka?”. Włączamy głośno muzykę techno i rozpoczynamy rozmowę z dzieckiem na temat muzyki w naszym domu, np. kiedy nam towarzyszy, jakiej muzyki słuchamy, jaka muzykę lubimy itp. Pytamy dzieci o ich ocenę wydarzenia: czy łatwo było rozmawiać w hałasie?, co powodowało zakłócenia rozmowy?, dlaczego nie należy słuchać takich głośnych dźwięków? Podsumowujemy wypowiedzi dzieci
i podkreślamy, że słuchanie bardzo głośnej muzyki może powodować uszkodzenie słuchu i bywa uciążliwe dla sąsiadów i innych osób, które są zmuszone do jej słuchania wbrew własnej woli. Pytamy czy muzyka, której słuchaliście połączyła ze sobą ludzi czy raczej ich podzieliła. Dzieci odpowiadają na pytanie: Kiedy muzyka łączy, a kiedy dzieli? https://www.youtube.com/watch?v=ITQxfeT6alY
Zadanie 3 - rozmowa kierowana „Przyjazny dom”. Dzieci opowiadają o domowych odgłosach, które im przeszkadzają i których nie lubią. Pytamy, jakich odgłosów domowych najbardziej nie lubią dzieci, rodzice, rodzeństwo. Podsumowuje rozmowę, przypominamy o konieczności szanowania praw i odczuć innych domowników.
Zadanie 4 – swobodny taniec do ulubionej muzyki dzieci.
Zadanie 5 - oglądanie filmów dydaktycznych „Litera H” - poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery. Dzieci oglądają zajęcia wprowadzające literkę i wykonują zadania pokazane na filmach, wykorzystując pomoce przygotowane wczoraj (kolorowe kartoniki, piasek/kaszę mannę).
Poznajemy literę H https://www.youtube.com/watch?v=zgeHsq5Uy7Y
Pisanie litery H, h w liniaturze, wydzielanie głoski h w wyrazach https://www.youtube.com/watch?v=pXFlpHzp-Us
Zadanie 6 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz.4, s. 24-25. Dzieci przyglądają się prezentowanym literom na karcie pracy i kilka razy wodzą palcem po wzorze liter, dzielą na głoski nazwy obrazków oraz układają z naklejek podpisy pod obrazkami i otaczają pętlą wszystkie litery h. Następnie dzieci kolorują kratki według wzoru, tak żeby powstała litera H. Na kolejnej stronie czytają połączenia i wyrazy z literą h, przyglądają się obrazkom, czytają podpisy i dopasowują je do obrazków. Na zakończenie rysują szlaczek i kilkakrotnie piszą h i H, najpierw palcem po śladzie, a następnie ołówkiem, zaczynając od kropki i zgodnie z podanym kierunkiem.
Dodatkowo:
-na jutrzejsze zajęcia przygotowujemy po dwa kartoniki z cyframi od 0 do 10, w różnych kolorach
-karty pracy z literką „h”
-gra logiczna „Kółko i krzyżyk”