Dodał: anna Data: 11/05/2020 - 11:43:42
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

    Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”

     

     

    Temat zajęć: „Obrazy zapisane w muzyce

    Termin: 14 maja 2020 r.

     

    Cele zajęć, dziecko:

    – bada zależność między poziomem wody w butelce a wysokością dźwięków

    – ćwiczy spostrzegawczość słuchową, starając się szeregować butelki zgodnie z narastaniem wysokości dźwięków

    – porównuje ilość wody w naczyniach

    – szereguje naczynia zgodnie ze wzrastającą i malejącą ilością wody

    – formułuje wnioski z obserwacji doświadczeń

    – rozumie, że każdy może wyobrazić sobie własną treść i obraz do słuchanej muzyki

    – rozwija kreatywność i twórczą ekspresję słowną podczas tworzenia własnych piosenek

    – nabiera śmiałości w prezentowaniu własnych umiejętności oraz odczuwa satysfakcję i wiarę we własne możliwości

    – interpretuje treść utworów muzycznych przez ekspresję słowną i ruchową

    – potrafi opowiedzieć o własnych wyobrażeniach

    – przedstawia za pomocą swobodnej ekspresji plastycznej nastrój oraz wyobrażony obraz powstały pod wpływem słuchania muzyki klasycznej

    – operuje szeroką gamą kolorystyczną oraz stosuje prawidłową technikę malowania farbami

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

    Zadanie 1 - eksperymentowanie „Butelkowe granie” w celu wykonania instrumentu muzycznego z butelek napełnionych wodą. Jeśli istnieje taka możliwość przygotowujemy plastikowe butelki. Uderzamy w nie i zwracamy uwagę na uzyskiwane dźwięki. Następnie dzieci napełniają butelki wodą i szukają różnych dźwięków, których wysokość zależy od ilości wody. Dzieci grają na butelkach, próbują je ustawiać zgodnie z kolejnością dźwięków (w górę i w dół), wygrywają układane przez siebie rytmy.

     

    Zadanie 2 - wykonanie zadania w Karcie pracy cz.4, s. 27. Dzieci szeregują butelki zgodnie z malejącą ilością płynu oraz rysują płyn w wazonach od ilości najmniejszej do największej i odwrotnie.

     

    Zadanie 3 -– słuchanie opowiadania „O czym strumyk śpiewa?” i rozmowa na temat jego  treści. Treść opowiadania:

    W brzozowym gaju, wśród mchu zielonego, srebrzy się strumień. Płynie szybko, szemrze, wiruje i niesie na fali złote łódeczki – zeszłoroczne brzozowe liście. Przybiegł nad strumień zając. Nachylił się nad wodą, by przejrzeć się, czy ładnie wygląda w nowym, wiosennym futerku.

    Aż tu słyszy – strumyk coś mruczy. Jakąś piosenkę śpiewa. Postawił zając uszy, posłuchał.

    – Ojej, jaka to miła i wesoła piosenka! – krzyknął do siedzącej pod kamieniem żabki. – Chcesz, to ci ją zaśpiewam:

    I zaśpiewał:

    Plusk – plusk,

    plim – plum,

    plim – plam!

    Przynoszę wiosnę wam.

    Zakwitły pod płotem

    mleczu kwiaty złote

    i jaskier zakwita.

    Najesz się do syta,

    zajączku, plim, plum, plam…

    Zaciekawiła żabkę piosenka. Skoczyła nad wodę. Oczy złociste wytrzeszczyła, słucha, co woda szepce… Słucha, słucha – i w śmiech!

    – Co ty zmyślasz, szaraku! Strumyk przecież zupełnie inną piosenkę śpiewa. O, taką:

    Plusk – plusk,ajęć Maj

    plum – plum,

    plim – plim!...

    Przed boćkiem kryj się złym.

    W srebrzystym strumyku

    kamyków bez liku.

    Woda czysta, chłodna,

    Nurkuj, żabko, do dna!

    Plusk – plusk,

    plum – plum,

    plim – plim!...

    Obraził się zając. Co też ta żabka wygaduje! Zawołał tańczącą wśród leszczynowych gałązek wiewiórkę.

    – Chodź tu do nas, posłuchaj, co śpiewa strumyk.

    Przycupnęła wiewiórka na kamieniu, który z wody omszałą głowę wytknął, i słucha. Łepek to w tę, to w tę stronę przechyla. Rudą kitką wachluje się zadowolona.

    – Prześliczna piosenka!

    Słuchajcie:

    Plum – plum,

    plim – plam,

    plusk – plusk!

    Wiatr złoty pyłek niósł.

    Chwieją się na razie

    na leszczynie bazie,

    ale się jesienią

    w orzeszki zamienią.

    Plum – plum,

    plim – plam,

    plusk – plusk!...

    – Chyba żartujesz! – wykrzyknęli jednocześnie zając i żabka. – Przecież to całkiem, ale to całkiem inna piosenka!

    – Wcale nie żartuję. Posłuchajmy jeszcze raz.

    Nachylili się wszyscy troje nad szumiącą wodą. Słuchają. Słuchają pilnie. Ale każde tylko swoją piosenkę słyszy.

    A właśnie szedł nad strumykiem niedźwiedź Kudłacz.

    – Kudłaczu! Kudłaczu! – woła zając. – Pomóż nam rozstrzygnąć spór. Posłuchaj i powiedz, co śpiewa strumyk.

    Pochylił się niedźwiedź nad wodą. Posłuchał chwilę i uśmiechnął się od ucha do ucha.

    – Mądry ten strumień. Ho! Ho! A jaką ładną piosenkę umie!

    I miś grubym głosem zanucił:

    Plusk – plusk,

    plim – plim,

    plum – plum!

    Czy słyszysz brzęk i szum?

    To pszczoły bzykają,

    sok z kwiatów spijają.

    Będzie z soku kwiatków

    miodek dla niedźwiadków.

    Uhu! Plim – plam,

    plum – plum!...

    Popatrzyły zwierzęta na siebie. Dziwny ten strumień, dziwny. Każdemu śpiewa co innego, chociaż słuchają wszyscy razem. Może on zaczarowany?...

    A strumyk – figlarz płynie szybko, szemrze, wiruje, skacze z kamienia na kamień. Bąbelkami srebrnymi pryska. Śmieje się.

    Jeśli kiedy zawędrujecie nad leśny strumień, przystańcie, posłuchajcie. Strumyk zaśpiewa każdemu z was inną piosenkę. Taką waszą, własną.

    A zaczyna się ona tak:

    Plusk – plusk,

    plim – plum,

    plim – plam…

     

    Po wysłuchaniu opowiadania dzieci zastanawiają się, dlaczego każde zwierzątko słyszało inną piosenkę, dla kogo śpiewał strumyk?

     

    Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Moja strumykowa piosenka” - układanie własnych tekstów rytmizowanych i piosenek. Dzieci wymyślają swoje piosenki na wzór rymowanek z opowiadania. Każda piosenka zaczyna się od słów: Plim – plim, plusk – plusk, plam – plam...

     

    Zadanie 5 – zabawa muzyczno-taneczna „Moja muzyczna opowieść”- słuchanie muzyki, opowiadanie wyobrażonej treści oraz swobodna ekspresja ruchowa. Dzieci kładą się wygodnie na dywanie i słuchają wybranego utworu muzycznego („Walc kwiatów” P. Czajkowskiego albo „W grocie króla gór” E. Griega). Następnie dzielą się swoimi wrażeniami, opowiadają o swoich wyobrażeniach i skojarzeniach. Po ponownym wysłuchaniu utworu dzieci prezentują własny układ taneczny związany z opowieścią.

    „Walc kwiatów” P. Czajkowskiego https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

     „W grocie króla gór” E. Griega  https://www.youtube.com/watch?v=r__Dk4oWGJQ

     

    Zadanie 6 - wykonanie pracy malarskiej „Obrazy malowane muzyką” - malowanie farbami do wysłuchanej muzyki. Dzieci malują interpretację utworu muzycznego, wysłuchanego w poprzednim zadaniu. Prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę nie tylko na malowane elementy, lecz przede wszystkich na dobór barw zgodnych z charakterem utworu.

     

    Dodatkowo:

    -ćwiczenie grafomotoryczne w Karcie pracy cz. 4 (rysowanie po śladzie na końcu książki)

     

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy