Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Obrazy zapisane w muzyce”
Termin: 14 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– bada zależność między poziomem wody w butelce a wysokością dźwięków
– ćwiczy spostrzegawczość słuchową, starając się szeregować butelki zgodnie z narastaniem wysokości dźwięków
– porównuje ilość wody w naczyniach
– szereguje naczynia zgodnie ze wzrastającą i malejącą ilością wody
– formułuje wnioski z obserwacji doświadczeń
– rozumie, że każdy może wyobrazić sobie własną treść i obraz do słuchanej muzyki
– rozwija kreatywność i twórczą ekspresję słowną podczas tworzenia własnych piosenek
– nabiera śmiałości w prezentowaniu własnych umiejętności oraz odczuwa satysfakcję i wiarę we własne możliwości
– interpretuje treść utworów muzycznych przez ekspresję słowną i ruchową
– potrafi opowiedzieć o własnych wyobrażeniach
– przedstawia za pomocą swobodnej ekspresji plastycznej nastrój oraz wyobrażony obraz powstały pod wpływem słuchania muzyki klasycznej
– operuje szeroką gamą kolorystyczną oraz stosuje prawidłową technikę malowania farbami
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - eksperymentowanie „Butelkowe granie” w celu wykonania instrumentu muzycznego z butelek napełnionych wodą. Jeśli istnieje taka możliwość przygotowujemy plastikowe butelki. Uderzamy w nie i zwracamy uwagę na uzyskiwane dźwięki. Następnie dzieci napełniają butelki wodą i szukają różnych dźwięków, których wysokość zależy od ilości wody. Dzieci grają na butelkach, próbują je ustawiać zgodnie z kolejnością dźwięków (w górę i w dół), wygrywają układane przez siebie rytmy.
Zadanie 2 - wykonanie zadania w Karcie pracy cz.4, s. 27. Dzieci szeregują butelki zgodnie z malejącą ilością płynu oraz rysują płyn w wazonach od ilości najmniejszej do największej i odwrotnie.
Zadanie 3 -– słuchanie opowiadania „O czym strumyk śpiewa?” i rozmowa na temat jego treści. Treść opowiadania:
W brzozowym gaju, wśród mchu zielonego, srebrzy się strumień. Płynie szybko, szemrze, wiruje i niesie na fali złote łódeczki – zeszłoroczne brzozowe liście. Przybiegł nad strumień zając. Nachylił się nad wodą, by przejrzeć się, czy ładnie wygląda w nowym, wiosennym futerku.
Aż tu słyszy – strumyk coś mruczy. Jakąś piosenkę śpiewa. Postawił zając uszy, posłuchał.
– Ojej, jaka to miła i wesoła piosenka! – krzyknął do siedzącej pod kamieniem żabki. – Chcesz, to ci ją zaśpiewam:
I zaśpiewał:
Plusk – plusk,
plim – plum,
plim – plam!
Przynoszę wiosnę wam.
Zakwitły pod płotem
mleczu kwiaty złote
i jaskier zakwita.
Najesz się do syta,
zajączku, plim, plum, plam…
Zaciekawiła żabkę piosenka. Skoczyła nad wodę. Oczy złociste wytrzeszczyła, słucha, co woda szepce… Słucha, słucha – i w śmiech!
– Co ty zmyślasz, szaraku! Strumyk przecież zupełnie inną piosenkę śpiewa. O, taką:
Plusk – plusk,ajęć Maj
plum – plum,
plim – plim!...
Przed boćkiem kryj się złym.
W srebrzystym strumyku
kamyków bez liku.
Woda czysta, chłodna,
Nurkuj, żabko, do dna!
Plusk – plusk,
plum – plum,
plim – plim!...
Obraził się zając. Co też ta żabka wygaduje! Zawołał tańczącą wśród leszczynowych gałązek wiewiórkę.
– Chodź tu do nas, posłuchaj, co śpiewa strumyk.
Przycupnęła wiewiórka na kamieniu, który z wody omszałą głowę wytknął, i słucha. Łepek to w tę, to w tę stronę przechyla. Rudą kitką wachluje się zadowolona.
– Prześliczna piosenka!
Słuchajcie:
Plum – plum,
plim – plam,
plusk – plusk!
Wiatr złoty pyłek niósł.
Chwieją się na razie
na leszczynie bazie,
ale się jesienią
w orzeszki zamienią.
Plum – plum,
plim – plam,
plusk – plusk!...
– Chyba żartujesz! – wykrzyknęli jednocześnie zając i żabka. – Przecież to całkiem, ale to całkiem inna piosenka!
– Wcale nie żartuję. Posłuchajmy jeszcze raz.
Nachylili się wszyscy troje nad szumiącą wodą. Słuchają. Słuchają pilnie. Ale każde tylko swoją piosenkę słyszy.
A właśnie szedł nad strumykiem niedźwiedź Kudłacz.
– Kudłaczu! Kudłaczu! – woła zając. – Pomóż nam rozstrzygnąć spór. Posłuchaj i powiedz, co śpiewa strumyk.
Pochylił się niedźwiedź nad wodą. Posłuchał chwilę i uśmiechnął się od ucha do ucha.
– Mądry ten strumień. Ho! Ho! A jaką ładną piosenkę umie!
I miś grubym głosem zanucił:
Plusk – plusk,
plim – plim,
plum – plum!
Czy słyszysz brzęk i szum?
To pszczoły bzykają,
sok z kwiatów spijają.
Będzie z soku kwiatków
miodek dla niedźwiadków.
Uhu! Plim – plam,
plum – plum!...
Popatrzyły zwierzęta na siebie. Dziwny ten strumień, dziwny. Każdemu śpiewa co innego, chociaż słuchają wszyscy razem. Może on zaczarowany?...
A strumyk – figlarz płynie szybko, szemrze, wiruje, skacze z kamienia na kamień. Bąbelkami srebrnymi pryska. Śmieje się.
Jeśli kiedy zawędrujecie nad leśny strumień, przystańcie, posłuchajcie. Strumyk zaśpiewa każdemu z was inną piosenkę. Taką waszą, własną.
A zaczyna się ona tak:
Plusk – plusk,
plim – plum,
plim – plam…
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci zastanawiają się, dlaczego każde zwierzątko słyszało inną piosenkę, dla kogo śpiewał strumyk?
Zadanie 4 – zabawa dydaktyczna „Moja strumykowa piosenka” - układanie własnych tekstów rytmizowanych i piosenek. Dzieci wymyślają swoje piosenki na wzór rymowanek z opowiadania. Każda piosenka zaczyna się od słów: Plim – plim, plusk – plusk, plam – plam...
Zadanie 5 – zabawa muzyczno-taneczna „Moja muzyczna opowieść”- słuchanie muzyki, opowiadanie wyobrażonej treści oraz swobodna ekspresja ruchowa. Dzieci kładą się wygodnie na dywanie i słuchają wybranego utworu muzycznego („Walc kwiatów” P. Czajkowskiego albo „W grocie króla gór” E. Griega). Następnie dzielą się swoimi wrażeniami, opowiadają o swoich wyobrażeniach i skojarzeniach. Po ponownym wysłuchaniu utworu dzieci prezentują własny układ taneczny związany z opowieścią.
„Walc kwiatów” P. Czajkowskiego https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
„W grocie króla gór” E. Griega https://www.youtube.com/watch?v=r__Dk4oWGJQ
Zadanie 6 - wykonanie pracy malarskiej „Obrazy malowane muzyką” - malowanie farbami do wysłuchanej muzyki. Dzieci malują interpretację utworu muzycznego, wysłuchanego w poprzednim zadaniu. Prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę nie tylko na malowane elementy, lecz przede wszystkich na dobór barw zgodnych z charakterem utworu.
Dodatkowo:
-ćwiczenie grafomotoryczne w Karcie pracy cz. 4 (rysowanie po śladzie na końcu książki)