Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”
Temat zajęć: „Wesołe nutki”
Termin: 15 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– usprawnia narządy artykulacyjne
– dostrzega elementy humorystyczne w wierszu
– rozumie, że w orkiestrze, aby powstała muzyka, niezbędne są nuty i dyrygent
– rozumie symbolikę zapisu nutowego na pięciolinii
– dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie nut
– poznaje wartości rytmiczne nut i wyraża je ruchem
– współuczestniczy w tworzeniu ciekawych sekwencji rytmicznych
– poznaje afrykańskie instrumenty muzyczne
− koloruje według kodu
– śpiewa i gra gamę na dzwonkach
–wykonuje tematyczną pracę plastyczną wybraną techniką
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zabawa 1 - zabawa logopedyczna „Muzykalna buzia”. Zabawę trzeba poprzedzić rozmową na temat tego, jakie dźwięki można wydawać buzią, nic przy tym nie mówiąc:
– parskanie wargami – motocykl (albo samochód)
– kląskanie językiem – konik
– całuski
– „strzelanie” wargami
– otwieranie butelki
– naciskanie palcami nadętych policzków – pękające baloniki
– przedłużona artykulacja „u” połączona z przesuwaniem palca po wargach w pionie – „paplanina” bobaska.
Zadanie 2 - słuchanie wiersza ”Trąba” W. Chotomskiej oraz odpowiadanie na pytania dotyczące jego treści. Treść wiersza:
W amatorskiej orkiestrze w dni powszednie i w święta
przez trzy takty trąbiła trąba pana rejenta.
Przez rok cały z przejęciem i z bezbrzeżną tęsknotą
grała swoje: – Tra-ta-ta! – i nic więcej, tylko to.
A że była ogromna i nadęta ogromnie,
pomyślała raz: – Każdy rad by słuchać tylko mnie!
I huknęła od razu, głośno niby armata,
triumfalnie: – TRA-TA-TA! TRA-TA-TA-TA! TRA-TA-TA!
Ledwie bęben usłyszał ryki trąby ponure,
mruknął: – Sen to czy jawa? – i uszczypnął się w skórę.
Stanął dęba fortepian i wyszczerzył klawisze.
– Trąbo! Przestań w tej chwili! Trąbo! Proszę o ciszę!
Wszystkie skrzypce załkały: – Grać w tym zgiełku nie sposób!
Trąbo, skończ to trąbienie nas dopuść do głosu!
Ale trąba ryczała pełna pychy i buty,
aż ze sceny zdmuchnęła dyrygenta i nuty.
Z tego ryku i świstu wiatr się zrobił na sali
i widzowie z krzesłami wnet w powietrzu latali.
Wzniósł się w górę fortepian z łopotaniem i zgrzytem,
czarne skrzydło rozwinął pod wysokim sufitem.
Skrzypce, ile ich było, z wielkim łkaniem i płaczem
wyleciały przez okno niby klucz dzikich kaczek.
W stu trzydziestu koziołkach bęben uciekł z tej sali,
wpadł do straży pożarnej, głośno w bęben się walił
i przysięgał na wszystko, że tam straż jest konieczna,
bo się z trąby zrobiła STRRRASZNA TRRRĄBA POWIETRZNA!
Po wysłuchaniu wiersza wyjaśniamy dzieciom związki wyrazowe: „stanąć dęba”, „dopuścić do głosu”. Dzieci odpowiadają na pytania, np. Jakie instrumenty grały w orkiestrze? Co zrobił fortepian? Co się stało ze skrzypcami? Gdzie i po co pobiegł bęben? Co jest potrzebne, aby wszytki instrumenty zagrały razem, zgodnie jeden utwór muzyczny?(nuty)
Zadanie 3 – zabawa dydaktyczna „Zabawa z nutkami”, prezentacja i omówienie zapisu nutowego na pięciolinii:
-pięciolinia służy do zapisywania nut i innych znaków muzycznych
-klucz wiolinowy to specjalny znak graficzny, który otwiera nam drogę do czytania nut. Jest rodzajem hasła, dzięki któremu wiemy gdzie leżą konkretne dźwięki, jak się nazywają i jak możemy je zagrać na instrumencie lub zaśpiewać
-nuty to znaki graficzne dźwięków, które mają rożne długość trwania, może je zagrać albo wyrazić w ruchu.
Zapis nutowy jest również zapisem gamy na pięciolinii, który będziemy wykorzystywać w zadaniu 5.
Zadanie 4 - oglądanie filmiku „Wartości rytmiczne w podskokach” https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U. Dzieci poznają nuty, porównują je, wskazują podobieństwa i różnice między nimi, poznają ich wartości rytmiczne oraz pauzy muzyczne i wykonują pokazane ćwiczenia.
Zadanie 5 - pokaz zapisu gamy na pięciolinii, wskazywanie nut i próby zagrania gamy na cymbałkach/dzwonkach (wykorzystujemy czerwone napisy na zapisie nutowym z zadania 3).
Zadanie 6 - wykonanie pracy plastycznej „Pięciolinia i jej mieszkańcy” wybraną techniką plastyczną.
Zadanie 7 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz.4, s. 28-29:
- dzieci nazywają i kolorują instrumenty, w ćwiczeniu drugim czytają wyrazy i podkreślają te, które są nazwami instrumentów muzycznych
- dzieci kolorują marakasy i afrykańską maskę, zmieniając kolory według kodu