Dodał: anna Data: 14/05/2020 - 03:34:57
Grupa 4

    Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców 

    (propozycje wspólnych działań na cały dzień)

    grupa IV

    przygotowała: Anita Stanisławska

    Tematyka tygodniowa: „Muzyka, która łączy”

     

     

    Temat zajęć: „Wesołe nutki

    Termin: 15 maja 2020 r.

     

    Cele zajęć, dziecko:

    –  usprawnia narządy artykulacyjne

    – dostrzega elementy humorystyczne w wierszu

    – rozumie, że w orkiestrze, aby powstała muzyka, niezbędne są nuty i dyrygent

    – rozumie symbolikę zapisu nutowego na pięciolinii

    – dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie nut

    – poznaje wartości rytmiczne nut  i wyraża je ruchem

    – współuczestniczy w tworzeniu ciekawych sekwencji rytmicznych

    – poznaje afrykańskie instrumenty muzyczne

    − koloruje według kodu

    – śpiewa i gra gamę na dzwonkach

    –wykonuje tematyczną pracę plastyczną wybraną techniką

     

    Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na  Messenger grupy IV.

     

    Zabawa 1 - zabawa logopedyczna  „Muzykalna buzia”. Zabawę trzeba poprzedzić rozmową na temat tego, jakie dźwięki można wydawać buzią, nic przy tym nie mówiąc:

    – parskanie wargami – motocykl (albo samochód)

    – kląskanie językiem – konik

    – całuski

    – „strzelanie” wargami

    – otwieranie butelki

    – naciskanie palcami nadętych policzków – pękające baloniki

    – przedłużona artykulacja „u” połączona z przesuwaniem palca po wargach w pionie – „paplanina” bobaska.

     

    Zadanie 2 - słuchanie wiersza ”Trąba” W. Chotomskiej oraz odpowiadanie na pytania dotyczące jego treści. Treść wiersza:

    W amatorskiej orkiestrze w dni powszednie i w święta

    przez trzy takty trąbiła trąba pana rejenta.

    Przez rok cały z przejęciem i z bezbrzeżną tęsknotą

    grała swoje: – Tra-ta-ta! – i nic więcej, tylko to.

    A że była ogromna i nadęta ogromnie,

    pomyślała raz: – Każdy rad by słuchać tylko mnie!

    I huknęła od razu, głośno niby armata,

    triumfalnie: – TRA-TA-TA! TRA-TA-TA-TA! TRA-TA-TA!

    Ledwie bęben usłyszał ryki trąby ponure,

    mruknął: – Sen to czy jawa? – i uszczypnął się w skórę.

    Stanął dęba fortepian i wyszczerzył klawisze.

    – Trąbo! Przestań w tej chwili! Trąbo! Proszę o ciszę!

    Wszystkie skrzypce załkały: – Grać w tym zgiełku nie sposób!

    Trąbo, skończ to trąbienie nas dopuść do głosu!

    Ale trąba ryczała pełna pychy i buty,

    aż ze sceny zdmuchnęła dyrygenta i nuty.

    Z tego ryku i świstu wiatr się zrobił na sali

    i widzowie z krzesłami wnet w powietrzu latali.

    Wzniósł się w górę fortepian z łopotaniem i zgrzytem,

    czarne skrzydło rozwinął pod wysokim sufitem.

    Skrzypce, ile ich było, z wielkim łkaniem i płaczem

    wyleciały przez okno niby klucz dzikich kaczek.

    W stu trzydziestu koziołkach bęben uciekł z tej sali,

    wpadł do straży pożarnej, głośno w bęben się walił

    i przysięgał na wszystko, że tam straż jest konieczna,

    bo się z trąby zrobiła STRRRASZNA TRRRĄBA POWIETRZNA!

     

    Po wysłuchaniu wiersza wyjaśniamy dzieciom związki wyrazowe: „stanąć dęba”, „dopuścić do głosu”. Dzieci odpowiadają na pytania, np. Jakie instrumenty grały w orkiestrze? Co zrobił fortepian? Co się stało ze skrzypcami? Gdzie i po co pobiegł bęben? Co jest potrzebne, aby wszytki instrumenty zagrały razem, zgodnie jeden utwór muzyczny?(nuty)

     

     

    Zadanie 3 – zabawa dydaktyczna „Zabawa z nutkami”, prezentacja i omówienie zapisu nutowego na pięciolinii:

    -pięciolinia służy do zapisywania nut i innych znaków muzycznych

    -klucz wiolinowy to specjalny znak graficzny, który otwiera nam drogę do czytania nut. Jest rodzajem hasła, dzięki któremu wiemy gdzie leżą konkretne dźwięki, jak się nazywają i jak możemy je zagrać na instrumencie lub zaśpiewać

    -nuty to znaki graficzne dźwięków, które mają rożne długość trwania, może je zagrać albo wyrazić w ruchu.

    Zapis nutowy jest również zapisem gamy na pięciolinii, który będziemy wykorzystywać w zadaniu 5.

     

    Zadanie 4 - oglądanie filmiku „Wartości rytmiczne w podskokachhttps://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U.  Dzieci poznają nuty, porównują je, wskazują podobieństwa i różnice między nimi, poznają ich wartości rytmiczne oraz pauzy muzyczne i wykonują pokazane ćwiczenia.

     

    Zadanie 5 -  pokaz zapisu gamy na pięciolinii, wskazywanie nut i próby zagrania gamy na cymbałkach/dzwonkach (wykorzystujemy czerwone napisy na zapisie nutowym z zadania 3).

     

    Zadanie 6 - wykonanie pracy plastycznej „Pięciolinia i jej mieszkańcy” wybraną techniką plastyczną.

     

    Zadanie 7 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz.4, s. 28-29:

    - dzieci nazywają i kolorują instrumenty, w ćwiczeniu drugim czytają wyrazy i podkreślają te, które są nazwami instrumentów muzycznych

    - dzieci kolorują marakasy i afrykańską maskę, zmieniając kolory według kodu

     

     

     

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy