Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Uczciwość na co dzień”
Temat zajęć: „Gram uczciwie”
Termin: 21 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– dostrzega nieprawidłowości w sposobie zachowania misia i potrafi wyrazić sprzeciw wobec przejawów nieuczciwości
– rozumie, że w grze najważniejsza jest zabawa, a wygrana często ma charakter losowy
– uczestniczy w formułowaniu prawidłowych zasad gry i rozumie konieczność ich respektowania
– wypracowuje prawidłowe wzorce zachowań w sytuacji przegranej
– zna nazwy kolejnych dni tygodnia i wymienia we właściwej kolejności
– odczuwa satysfakcję z posiadanej wiedzy
– wykazuje zainteresowanie czytaniem, rozpoznając zapis globalny kolejnych dni tygodnia
– dostrzega cechy łączące przedmioty
– umie śpiewać piosenkę
– doskonali umiejętność poprawnego liczenia
– ćwiczy słuch fonematyczny, szukając wyrazów rozpoczynających się daną głoską
– zgodnie gra, przestrzegając ustalonych reguł, oraz prawidłowo reaguje w sytuacji przegranej
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - zabawa taneczna na rozgrzewkę „Baby Shark”
https://www.youtube.com/watch?v=DMsT7BXqo7s
Zadanie 2 – scenka z udziałem dziecka i pluszowej zabawki „Nieuczciwy miś”. Kładziemy na dywanie planszę do prostej gry planszowej. Przy planszy ustawiamy misia, dziecko gra z misiem w grę. Miś wyraźnie oszukuje: nie przestrzega kolejności rzutów i wyrywa kostkę, kładzie kostkę zamiast turlać i przesuwa pionek o większą liczbę pól, niż wskazała kostka. Kiedy dziecko zareaguje sprzeciwem na zachowanie misia, ten demonstracyjnie obraża się i odchodzi od gry. Omawiamy z dziećmi całą sytuację. Chwalimy dziecko, że zareagowało na nieuczciwość misia. Przypomina, że w grze ważniejsza jest wspólna zabawa niż wygrana.
Zadanie3 – zabawa dydaktyczna „Zasady uczciwej gry”- opracowanie zasad metodą „promyczkowego uszeregowania”. Na środku kartki dziecko rysuje sylwetę kostki do gry i wokół niej dorysowuje promienie (tak jak w słoneczku). Następnie prosimy dziecko, aby zastanowiło się nad prawidłowymi zasadami gry. Dobre wypowiedzi zapisujemy na samoprzylepnych kartkach i przyczepiamy na końcach promieni. Przykładowe zasady: każdy gracz ma równe szanse, każdy czeka na swoją kolej, nie wolno oszukiwać, należy podziękować za grę, niezależnie od wyniku nie można złościć się lub obrażać z powodu porażki, nie można się wyśmiewać z pomyłek, przegranej. Podsumowujemy zabawę: dziecko wymienia zapisane zasady, których należy przestrzegać, aby gra była uczciwa.
Zadanie 4 - zabawa dydaktyczna „Dni tygodnia”. Dziecko otrzymuje kartoniki z nazwami dni tygodnia oraz cyframi od 1 do 7. Następnie wydajemy polecenia: Ułóż kartoniki z cyframi od 1 do 7. Jak nazywa się pierwszy dzień tygodnia? Poszukaj nazwy „poniedziałek” i ułóż ją przy kartoniku z numerem 1. itd. Wymień dni tygodnia od ostatniego do pierwszego. Jaki dzień jest w środku tygodnia? Nazwy których dni zaczynają się taką samą literą?
Zadanie 5 - wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy cz. 4, s. 34- 35:
-ćwiczenie pamięci i uwagi: dzieci numerują dni tygodnia na karcie pracy, przyklejając naklejki z numerami od 1 do 7. Możemy podpowiedzieć, że naklejki z numerami są w tych samych kolorach co ramki z nazwami dni tygodnia
-ćwiczenia logicznego myślenia „Dopasuj i połącz”: dzieci oglądają i nazywają przedmioty umieszczone w ramkach, następnie łączą każdy z nich z pasującym obrazkiem: piłka – bramka, zapałki – ognisko, balsam do opalania – kobieta na leżaku, wkrętak – śruba w desce, siekiera – drewno, młotek – obrazek na ścianie.
Zadanie 6 - słuchanie i nauka piosenki „Moja mama wszystko umie”. Dzieci poznają melodię i słowa piosenki, powtarzają najpierw krótsze, a następnie dłuższe fragmenty. https://www.youtube.com/watch?v=UWKLegK7rtQ. Będziemy uczyć się piosenki przez cały następny tydzień.
Zadanie 7 - „Gramy uczciwie” - rozegranie wybranej gry planszowej z rodzicem albo rodzeństwem z przestrzeganiem ustalonych „zasad uczciwej gry”.
105
Na jutrzejsze zajęcia potrzebujemy:
-list w zaadresowanej kopercie ze znaczkiem (który przyszedł kiedyś pocztą)
-czystą kopertę