Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Uczciwość na co dzień”
Temat zajęć: „Male kłamstwa to duży problem”
Termin: 22 maja 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– układa i odczytuje wyrazy
– uważnie słucha treści wiersza, zwracając uwagę na intonację głosu
– dokonuje oceny postępowania chłopca
– rozumie potrzebę budowania właściwych relacji społecznych opartych na uczciwości
– przewiduje skutki przejawów nieuczciwości i kłamstwa
– prawidłowo formułuje dłuższe wypowiedzi
− wykazuje się pomysłowością
− doskonali logiczne myślenie
– zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania
– wie, komu może podawać informacje na swój temat
– odczuwa przyjemność z przygotowywania listu niespodzianki oraz zwraca uwagę na estetykę wykonania
– wie, jaka jest droga listu od nadawcy do adresata
– potrafi odtworzyć kształt koperty z papieru
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - taneczna rozgrzewka „Aram sam sam”
https://www.youtube.com/watch?v=XdZ5R0Ixmlg
Zadanie 2 – zabawa dydaktyczna „Układam i czytam sam”.
Dzieci samodzielnie układają z rozsypanki literowej wyrazy lub zdania i odczytują je.
Zadanie 3 - słuchanie wiersza „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” J. Tuwima oraz rozmowa na temat postępowania bohatera utworu. Treść wiersza:
– Wrzuciłeś, Grzesiu, list do skrzynki, jak prosiłam?
– List, proszę cioci? List? Wrzuciłem, ciociu miła!
– Nie kłamiesz, Grzesiu? Lepiej przyznaj się, kochanie!
– Jak ciocię kocham, proszę cioci, że nie kłamię!
– Oj, Grzesiu, kłamiesz! Lepiej powiedz po dobroci!
– Ja miałbym kłamać? Niemożliwe, proszę cioci!
– Wuj Leon czeka na ten list, więc daj mi słowo.
– No, słowo daję! I pamiętam szczegółowo:
List był do wuja Leona,
A skrzynka była czerwona,
A koperta... no, taka... tego...
Nic takiego nadzwyczajnego,
A na kopercie – nazwisko
I Łódź... i ta ulica z numerem,
I pamiętam wszystko:
Że znaczek był z Belwederem,
A jak wrzucałem list do skrzynki,
To przechodził tatuś Halinki,
I jeden oficer też wrzucał,
Wysoki – wysoki,
Taki wysoki, że jak wrzucał, to kucał,
I jechała taksówka... i powóz…
I krowę prowadzili… i trąbił autobus,
I szły jakieś trzy dziewczynki,
Jak wrzucałem ten list do skrzynki...
Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
– Oj, Grzesiu, Grzesiu!
Przecież ja ci wcale nie dałam
Żadnego listu do wrzucenia!...
Zadajmy pytania: Czy Grześ powiedział prawdę? Skąd ciocia wiedziała, że Grześ nie powiedział prawdy? Dlaczego Grześ skłamał?
Zadanie 4 - rozmowa kierowana oraz analiza słuszności stwierdzenia „Kłamstwo ma krótkie nogi”. Wyjaśniamy, że historia Grzesia to dobry przykład ilustrujący stwierdzenie „Kłamstwo ma krótkie nogi” i pytamy ,co według dzieci oznacza to stwierdzenie i czy jest słuszne. Proponujemy zastanowić się, co można zyskać na kłamaniu, a co stracić, czyli – jakie są plusy i minusy kłamania (pozorny plus – kara odroczona na pewien czas; minusy – wstyd, większa kara, utrata zaufania, utrata przyjaciela).
Zadanie 5 – wykonanie ćwiczenia „Kształty” w Karcie pracy cz. 4, s. 36. Dzieci nazywają figury geometryczne i zastanawiają się, jaką część samochodu mogą przedstawiać. Następnie rysują dowolny samochód, wykorzystując jak najwięcej pokazanych figur i kolorują rysunek.
Zadanie 6 - zabawa dydaktyczna „Jak adresujemy listy?” - pokaz zaadresowanej koperty i utrwalenie znajomości adresów zamieszkania. Pokazujemy dzieciom zaadresowany list. Wyjaśniamy, w którym miejscu piszemy adres odbiorcy, z jakich elementów składa się adres, w którym miejscu przyklejamy znaczek, dlaczego ważne jest, aby nie pomylić się w adresie, dlaczego na kopercie powinno się napisać również adres nadawcy. Następnie pytamy, komu można podawać informacje na swój temat (nauczyciel, policjant, lekarz) i tłumaczy, dlaczego znajomość swojego adresu jest taka ważna. Na zakończenie dzieci dokonują prezentacji – przedstawiają się i podają swój adres zamieszkania.
Zadanie 7 - przygotowanie listów do koleżanek i kolegów „Listy niespodzianki”, składanie koperty z papieru. Dzieci otrzymują kartki do rysowania i materiały piśmiennicze. Następnie przygotowują list niespodziankę do wybranego kolegi/koleżanki z grupy. Piszą i rysują w nim wszystko, co chciałyby mu powiedzieć, ale teraz nie mogą z powodu rozłąki. Pokazujemy kopertę, omawiamy jej kształt. Pomagamy dziecku wykonać kopertę z papieru (pokaz na filmiku) https://www.youtube.com/watch?v=yUehw0Q4hOE Dzieci adresują kopertę, pamiętając też o adresie nadawcy, rysują znaczek w odpowiednim miejscu, wkładają list do koperty. Dzieci przekażą listy kolegom, kiedy już będą mogli się spotkać np. w przedszkolu. Druga wersja zabawy: możecie pójść na pocztę, kupić znaczek i wysłać list pocztą. Wtedy na pewno będzie niespodzianka!
Na następne zajęcia potrzebujemy:
- fotografie rodziny, portretowe zdjęcia własne i bliskich