Scenariusz zajęć zdalnych dla dzieci i rodziców
(propozycje wspólnych działań na cały dzień)
grupa IV
przygotowała: Anita Stanisławska
Tematyka tygodniowa: „Świętujemy razem Dzień Dziecka”
Temat zajęć: „Jesteśmy z różnych stron świata”
Termin: 2 czerwca 2020 r.
Cele zajęć, dziecko:
– zdobywa podstawową orientację na globusie/mapie
– wie, że ludzie z różnych stron świata mają odmienne warunki życia, kulturę i zwyczaje
– dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie dzieci różnych narodowości
– podejmuje próbę odczytywania wyrazów
– kształtuje tolerancję i życzliwość wobec innych dzieci bez względu na ich wygląd i pochodzenie
– doskonali sprawność manualną, rysując drogi w labiryncie
– uczy się uściślania podawanych informacji oraz definiowania pojęć, wskazując istotne szczegóły
– odgaduje zagadki słowne
– rozwija umiejętności wokalne, pamięć i koncentrację uwagi
– doskonali technikę i precyzję wycinania nożyczkami
– porównuje i określa długość węży, stosując adekwatne określenia
– wykonuje estetyczną pracę plastyczną
Wszystkie pomoce do zajęć przesłane są na Messenger grupy IV.
Zadanie 1 - „Zobacz, skąd jestem” – praca z globusem, mapą, encyklopedią, albumami (tym, co jest w domu). Dzieci wskazują państwa w różnych częściach świata, podają ich nazwy, opowiadamy dzieciom na temat ludzi żyjących w różnych częściach świata, ich odmiennej kultury, języka, zwyczajów, architektury, strojów i pokazujemy ilustracje w książkach, zdjęcia.
Zadanie 2 - oglądanie filmu „My dzieci świata” https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 oraz zdjęć „Dzieci z różnych stron świata”. Pokazujemy zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Dzieci odgadują, skąd pochodzą te dzieci. Wskazują na mapie/globusie, gdzie one mieszkają, opisują ich wygląd, kolor skóry.
Zadanie 3 – wykonanie ćwiczenia w Karcie Pracy cz. 4, s. 45-46.
Dzieci wykreślają powtarzające się litery pod każdym obrazkiem. Wspólnie odczytują powstałe napisy i rysują flagę Polski. Następnie próbują nazwać kraje, z których pochodzą dzieci i wskazać ich domy (Indianin – dom na palach, Afrykanin – dom z gliny kryty słomą, Japonka – dom azjatycki, Europejka – dom jednorodzinny). Kolorują stroje dzieci i rysują ich drogi do domów, każdą innym kolorem.
Zadanie 4 - układanie i rozwiązywanie zagadek słownych „Zgadnij, o kim mówię”. Mówimy zagadki, dzieci odgadują, np.:
1. Mieszkają w kraju, gdzie jest ciepło, mają sjestę i biorą udział w walkach z bykami. Mężczyźni czasem noszą sombrero, kobiety tańczą, grając na kastanietach (Hiszpanie)
2.Zamieszkują krainę zimna. Jeżdżą saniami ciągniętymi przez psy rasy haski. Noszą na sobie ciepłe ubrania zrobione z futra foki (Inuici-trudne!)
3.Mają ciemną skórę. Tam, gdzie mieszkają, jest zawsze ciepło, rosną tam palmy, a na nich ananasy, banany (Afrykanie)
4.Tam, gdzie mieszkają, są niepowtarzalne budowle z kamienia – piramidy. Żyją tam też wielbłądy.(Egipcjanie)
5.Mieszkańcy tego kraju mają jasną cerę. Mieszkają tam, gdzie są cztery pory roku, na północy jest morze, a na południu góry (Polacy).
Zadanie 5 - nauka piosenki „Jesteśmy dziećmi”. https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Zadanie 6 - zabawa manualna „Egzotyczne węże” – wycinanie nożyczkami i ćwiczenie w porównywaniu długości. Dzieci siedzą przy stolikach, na których leżą koła z kolorowego papieru (z gazet, papieru do pakowania prezentów) i nożyczki. Pokazujemy, jak wykonać węża. Należy ciąć koło spiralnie po obwodzie, zaczynając ok. 0,5 cm od brzegu. Gotowe prace dzieci przypinają klamerkami do bielizny do zamocowanej w sali żyłki lub sznurka. Następnie porównują długości swoich węży.
Zadanie 7 – wykonanie pracy plastycznej „Kolega z Afryki”. Dzieci wykonują portret małego Afrykańczyka (jak na zdjęciu).Do zrobienia pracy wykorzystujemy brązowy papier, płatki kosmetyczne/białe kółka na oczy, kulki z czarne/brązowej bibuły albo płatki/kulki czekoladowe albo kawę w ziarnach na włosy, koraliki/plastelinę na naszyjnik.
Dodatkowo:
-zabawa „Dzieci z rożnych stron świata, ich domy i zabawy”
https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM. Sprawdź swoją wiedzę! A może pobawisz się w którąś z zabaw dzieci z innego kraju?