02.06.2020 (wtorek)
Temat dnia : DZIECI Z CAŁEGO ŚWIATA
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
• „Imię do imienia” – zabawa z wykorzystaniem piłki.
Dzieci siedzą w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę.
Przed rzutem osoba trzymająca piłkę mówi, jak ma na imię i do kogo rzuca, np. Ania do Zosi. Zabawa trwa do momentu, aż każde dziecko z grupy będzie miało okazję rzucić do kogoś piłkę.
• „Na całym świecie są dzieci” – słuchanie krótkich fragmentów wypowiedzi w obcych językach.
Dzieci słuchają krótkich nagrań mowy lub piosenek w językach z różnych kontynentów. Jeśli słowa są proste, mogą spróbować je powtórzyć.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
• „Wycieczka” – słuchanie i omówienie treści piosenki, nauka piosenki na zasadzie „echa”, zabawa ruchowa przy piosence. Dzieci dobierają się w pary i ustawiają w kole. Podczas pierwszej zwrotki maszerują para za parą po obwodzie koła. Na refren zatrzymują się, podają obie ręce i chodzą w małych kółeczkach. Podczas drugiej
zwrotki dzieci tworzą duże koło wiązane i maszerują w prawą stronę. Refren jest sygnałem do ponownego połączenia się z osobą ze swojej pary i poruszania się w kółeczku.
• „Przyjaciele” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem „Wycinanek-składanek”.
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Oglądają sylwety, a następnie patrzą na nauczyciela demonstrującego, w jaki sposób należy wypchnąć
postacie dzieci z różnych kontynentów oraz połączyć je rękami za pomocą gotowych nacięć. Po wykonaniu pracy dzieci siadają na dywanie. Nadają wymyślone imiona dzieciom z sylwet. Opisują je. Nauczyciel zadaje
pytania pomocnicze dotyczące koloru włosów, skóry i oczu. Pomaga zaznaczyć na mapie świata kontynenty, z których pochodzą dzieci z sylwet, czyli Afrykę, Azję i Europę. Jednocześnie pokazuje kilka ilustracji przedstawiających charakterystyczne krajobrazy tych kontynentów.
„Wycinanki-składanki” – Przyjaciele 1 2
• „Jak miło Cię widzieć” – scenki dramowe z wykorzystaniem sylwet z „Wycinanek-składanek”.
Nauczyciel pyta dzieci, o czym mogłyby porozmawiać ze sobą dzieci z różnych stron świata, gdyby się spotkały i znały wspólny język lub w co mogłyby się pobawić. Namawia dzieci do przedstawienia krótkich scenek z użyciem sylwet (wcześniej należy je rozłączyć). Aranżuje miejsce do odgrywania scenek. Zachęca również do zabawy w porozumiewanie się „językiem jumbo, jumbo” bazującym na wskazanych dwóch słowach oraz mimice.
sylwety z „Wycinanek-składanek”
• „Afrykański taniec” – improwizacja ruchowa w kole przy akompaniamencie bębenka.
Przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel opowiada dzieciom o tańcach plemiennych często wykonywanych dookoła ogniska. Dzieci tworzą duże koło. Nauczyciel porusza się po okręgu, gra na bębenku dowolny rytm, do którego improwizuje taniec afrykański. Dzieci naśladują ruchy prowadzącego i wydają krótkie okrzyki. Po pewnym czasie wszyscy
zatrzymują się i siadają w kole na podłodze. Nauczyciel zachęca dzieci do indywidualnych występów, do zaprezentowania swojego tańca w środku koła. Wszystkie popisy są nagradzane brawami.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
• „Zgadnij, o kim opowiadam” – zabawa rozwijająca myślenie. Nauczyciel zaprasza dzieci na dywan. Każde ma przed sobą sylwety dzieci z różnych kontynentów. Prowadzący opisuje jedno dziecko z sylwety. Zaczyna od cech najogólniejszych, potem przechodzi do najbardziej szczegółowych, jasno precyzujących, o kim mówi. Co chwilę pyta, czy dzieci z grupy wiedzą, o kim opowiada. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, kogo opisuje, i podniesienie właściwej sylwety.
Uwaga! Kiedy dzieci będą wiedziały, na czym polega zabawa, same mogą ją poprowadzić.
sylwety z „Wycinanek-składanek”
• „Dzieci” – zabawa logorytmiczna.
Nauczyciel recytuje rymowankę w równym rytmie:
Żółte, białe i brązowe:
buzie ładne, kolorowe.
Nauczyciel narzuca kilka pierwszych schematów rytmicznych recytowania rymowanki (np. dwie ósemki i dwie ćwierćnuty, dwie ćwierćnuty i dwie ósemki, cztery ósemki i cztery ćwierćnuty). Następnie zachęca dzieci do wymyślania własnych rytmów.
• „Kto ma to, co ja?” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci poruszają się po kole w tempie nadawanym przez bębenek. Na pauzę zwracają się twarzami do środka koła.
Nauczyciel porusza lalką i mówi:
Kto ma spódniczkę taką jak ja, niech wejdzie do koła lub:
Kto ma ciemne włosy tak jak ja, niech wejdzie do koła.
Na dźwięk bębenka dzieci poruszają się aż do pauzy i następnego wywołania.
mapa 1
kontynenty
europa
dzieci
Azja
Azja ludzie 1 2
zwierzęta
Afryka ludzie