Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:08:29
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 03.06.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

    Temat dnia: ,,Podróż po krajach Europy Południowej”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    mapa Europy, ilustracje, zdjęcia zabytków Włoch, Grecji i budowli klasycystycznych, pacynka Pinokia, oliwki, suszone pomidory, ciemne winogrona, kozi ser (do degustacji), surowy makaron spaghetti, placki do pizzy i składniki do dekoracji ciasta, ewentualnie papierowe talerze, papier kolorowy, nożyczki, klej, worek, zwinięte w rulonik kartki z zapisanymi złotymi myślami, figi, daktyle, granaty, ser feta, pita, grecki jogurt

     

    4-latek:

    Mapa Włoch i Grecji do kolorowania w załączniku, kredki,

    Szablon wazy w załączniku

     

    5-latek:

    „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”

    „Karty pracy. Powietrze” s. 42, kredki

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – docenia piękno zabytkowej architektury, sztuki, dostrzegając charakterystyczne elementy,

    – wykazuje zainteresowanie poznawaniem nowych smaków,

    – doskonali umiejętność porównywania długości i szeregowania elementów od najkrótszego do najdłuższego z zastosowaniem określeń stopniujących,

    – przygotowuje włoską potrawę,

    – rozumie dawne mądrości, wypowiada się na ich temat,

    – wykazuje się spostrzegawczością wzrokową, łącząc w pary przedmioty o takim samym wyglądzie.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Południe Europy” – rozmowa kierowana, zapoznanie z zabytkami Grecji i Włoch.

     

    Rodzic prezentuje na mapie Europy Włochy, które kształtem przypominają but. Dziecko  wodzi palcem po mapie, „rysując” zarys kraju. Następnie ogląda zdjęcia (Koloseum, Łuk Konstantyna Wielkiego, Fontanna di Trevi, Canal Grande, Krzywa Wieża, Panteon) i wypowiadają się na ich temat. Rodzic podkreśla piękno architektury

    i odległy czas powstania budowli. Dziecko 5-latnie wyszukuje w „Pomocach dydaktycznych” flagę i symbole Włoch i wypowiadają się na ich temat. Dziecko 4-letnie koloruje flagę Włoch, która znajduje się w załączniku. Podobnie Rodzic prezentuje dziecku Grecję i jej zabytki (Akropol, Partenon, Pałac w Knossos), a dziecko 5-latnie wyszukuje w „Pomocach…” flagę i symbole Grecji, dziecko 4-latnie koloruje flagę Grecji dostępną w załączniku.  Rodzic opowiada, że wiele budowli wzniesionych setki lat później nawiązuje wyglądem do starożytnych (np. Teatr Wielki w Warszawie, Brama Brandenburska w Berlinie, Panteon w Paryżu, pałac w Śmiełowie) i prezentuje ich fotografie. Dziecko

    wskazują wspólne elementy budowli współczesnych i starożytnych.

     

    Pomoce: mapa Europy, ilustracje, zdjęcia zabytków Włoch, Grecji i budowli klasycystycznych:  1  2  3   4  5  6  7  8

     

     

    • „W poszukiwaniu smaków i piękna” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbudzanie zainteresowania poznawaniem kuchni i smaków z innych regionów Europy.

    – „Włochy – kraj pizzy i makaronu”.

     

    Rodzic zabiera dziecko w podróż do Włoch. Przedstawia dziecku pacynkę Pinokia, który wita się słowami: Boun giorno i opowiada o swoim kraju, który słynie ze znakomitej kuchni. Zaprasza dziecko do degustacji oliwek, suszonych pomidorów, ciemnych winogron, koziego sera. Dziecko opowiada o jadanych w  domu potrawach włoskich. Kiedy dziecko wymieni spaghetti, dostaje kilka sztuk suchego makaronu różnej długości i układa od najkrótszego do najdłuższego, stosując określenia stopniujące. Następnie myją ręce, zakłada fartuszek i siada do stołu, na którym przygotowane są placki do pizzy oraz różnorodne składniki. Dziecko dekorują pizzę według własnych pomysłów i gustu. Upieczoną pizze może zjeść na obiad

    lub podwieczorek. Zamiast prawdziwej pizzy dziecko może przyklejać na papierowym talerzyku wycięte z papieru kolorowego składniki. Na zakończenie zajęć żegn się z Pinokiem, wołając: Arrivederci.

     

    Pomoce: pacynka Pinokia, oliwki, suszone pomidory, ciemne winogrona, kozi ser (do degustacji), surowy makaron spaghetti, placki do pizzy i składniki do dekoracji ciasta, ewentualnie papierowe talerze, papier kolorowy, nożyczki, klej

     

    – „Grecja – kraj starożytnych mądrości”. Rodzic zaprasza dziecko do podróży do Grecji, w poszukiwaniu mądrości. Dziecko trzyma w rękach worek, w którym są

    kartki z zapisanymi złotymi myślami. Każda kartka zwinięta jest w rulon i zawiązana wstążką. Rodzic opowiada dziecku, że w Grecji żyło wielu pisarzy, mędrców, naukowców, których myśli przetrwały do dziś. Dziecko losuje z worka kartki, Rodzic odczytuje myśli, a dziecko wyjaśniają ich znaczenie. Przykładowe napisy: „Kto z kim przystaje, takim się staje” (Ezop), „Uczyć się na błędach” (Hezjod), „Miej oczy i uszy otwarte” (Sokrates), „Śpiesz się powoli” (Pitagoras), „Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe” (Sokrates), „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” (Ezop), „Nie rzucaj słów na wiatr” (Homer), „Kropla drąży

    skałę” (Tales z Miletu). Na zakończenie dziecko degustuje greckie przysmaki: figi, daktyle, granaty, ser feta, pitę (placki do wypełniania gyrosem), grecki jogurt i żegna się słowami: Adio.

     

    Pomoce: worek, zwinięte w rulonik kartki z zapisanymi złotymi myślami, figi, daktyle, granaty, ser feta, pita, grecki jogurt

     

    • „Greckie wazy i naczynia ozdobne” – zapoznanie ze sztuką starożytną, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej (karta pracy).

     

    4-latek: obrazki waz i naczyń dostępne w załączniku

    Dziecko ogląda greckie naczynia i opisują je. Zwracają uwagę na przedstawione postacie i zwierzęta, podziwiają artyzm i kunszt wykonania. Rodzic opowiada o greckich wazach, które były wykorzystywane do przechowywania, chłodzenia, nalewania i picia – w zależności od kształtu. Rysunki na naczyniach dostarczają nam informacji o starożytnych zwyczajach, uzbrojeniu, prowadzonych wojnach, sposobach walki czy polowań. Następnie dziecko koloruje kredkami szablon wazy

     

     

    5-latek: Pomoce: „Karty pracy. Powietrze” s. 42, kredki

     

    Dziecko ogląda w „Karcie pracy” greckie naczynia i opisują je. Zwracają uwagę

    na przedstawione postacie i zwierzęta, podziwiają artyzm i kunszt wykonania. Rodzic opowiada o greckich wazach, które były wykorzystywane do przechowywania, chłodzenia, nalewania i picia – w zależności od kształtu. Rysunki na naczyniach dostarczają nam informacji o starożytnych zwyczajach, uzbrojeniu, prowadzonych wojnach, sposobach walki czy polowań. Następnie dziecko łączy w pary identyczne naczynia.
    wazy  wazy1

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy