Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:35:09
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 05.06.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

    Temat dnia: ,,Japonia-w poszukiwaniu piękna”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    mapa świata, zdjęcia japońskich miast, obrazki różnych przedmiotów i tkanin z motywami kwitnącej wiśni, zdjęcia kwitnących drzew wiśni, kompozycji kwiatowych, drzew bonsai, japońskich ogrodów, zdjęcia potraw japońskich, waga szalkowa, różne gatunki surowego ryżu, gotowany ryż w miseczkach, pałeczki, ozdoby wykonane techniką origami lub ich zdjęcia, kwadratowe arkusze papieru kolorowego, zdjęcia japońskiej architektury, pisma, tradycyjnych strojów, ceramiki, aktorów teatru kabuki i lalek z teatru bunraku, Wachlarze, zdjęcie samuraja

     

    5-latek:

    „Karty pracy. Powietrze” s. 44, kredki

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – rozumie, że położenie geograficzne kraju ma wpływ na klimat i lokalne warunki życia,

    – dostrzega wyjątkowość kultury i zwyczajów panujących w Japonii,

    – odczuwa szacunek i podziw dla dbałości Japończyków o estetykę otoczenia,

    – poznaje potrawy japońskie,

    – wzbogaca doświadczenia w zakresie porównywania ciężaru z wykorzystaniem wagi szalkowej,

    – doskonali orientację na kartce podczas składania wzorów techniką origami,

    – uważnie słucha wiersza,

    – wykonuje zadanie na podstawie wysłuchanego utworu,

    – doskonali estetyczny sposób poruszania się i dopasowuje ruch do muzyki.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Japonia – kraj wysp” – rozmowa kierowana przy mapie i ilustracjach, uświadomienie odmienności położenia Japonii i związanych z tym charakterystycznych zjawisk.

     

    Rodzic prezentuje mapę i wyjaśnia, że Japonia to wyspy i wysepki u wybrzeży Azji. Dziecko z pomocą Rodzica wskazuje cztery największe wyspy: Hokkaido, Honsiu, Sikoku i Kiusiu. Dowiaduje się, że na terenie Japonii znajduje się ok. 80 czynnych wulkanów.

    Odszukuje na mapie Fudżi – czynny wulkan, najwyższy szczyt Japonii. Rodzic informuje także, że w Japonii bardzo często dochodzi do trzęsień ziemi oraz tsunami – powstawania wysokich do 50 m fal morskich, wywołanych podwodnych trzęsieniami ziemi. Rodzic podkreśla, że nie wszystkie trzęsienia są silne i groźne, a mieszkańcy Japonii, także małe dzieci, są specjalnie szkoleni i wiedzą, jak zachować się w razie niebezpieczeństwa.

    Wysokie budynki w dużych miastach są tworzone tak, aby nie zawalały się w czasie trzęsień.

    Na zakończenie demonstruje zdjęcia japońskich miast.

     

    Pomoce: mapa świata, zdjęcia japońskich miast: 1  2  3  4

    102Szkice zajęć Czerwiec

    • „Spotkanie ze sztuką Japonii” – zintegrowane działania edukacyjne, rozwijanie wrażliwości na piękno sztuki japońskiej, wzbogacenie wiedzy na temat życia mieszkańców.

     

    Rodzic opowiada, że Japonia słynie z wyjątkowej kultury i tradycji oraz wrażliwości na otaczający świat i jego piękno. Widać to wszystko w japońskiej sztuce. – „Kraj kwitnącej wiśni”. Rodzic prezentuje charakterystyczne dla sztuki japońskiej motywy kwitnącej

    wiśni (obrazy, wachlarz, tkaniny). Wyjaśnia, że nie są to takie drzewa jak w Polsce, ponieważ sakura to odmiana ozdobna, niewytwarzająca smacznych owoców. Japończycy gromadzą się w parkach, sadach i gajach w celu oglądania malowniczych kwiatów. Motywy kwitnącej wiśni zdobią przedmioty codziennego użytku, tkaniny, meble. Japonia jest nazywana „Krajem Kwitnącej Wiśni”. Rodzic tłumaczy, że Japończycy przywiązują ogromną uwagę do wyglądu i swojego otoczenia, starając się wszystkiemu nadawać piękne formy nawet wtedy,

    jeżeli można je podziwiać tylko przez moment, np. kwiatowe kompozycje czy potrawy. Rodzicl przybliża japońską sztukę układania kwiatów (ikebana) i formowania drzewek bonsai, piękno japońskich ogrodów.

     

    Pomoce: obrazki różnych przedmiotów i tkanin z motywami kwitnącej wiśni, zdjęcia kwitnących drzew wiśni, kompozycji kwiatowych, drzew bonsai, japońskich ogrodów

     

     

    – „Japońska sztuka kulinarna”. Rodzic pokazuje zdjęcia potraw, zwracając uwagę na estetykę podania, kolorystykę, pracochłonność wykonania. Podkreśla, że chociaż dania są podziwiane tylko prze chwilę, Japończycy uważają, że warto nadawać im niepowtarzalną formę. Jednym z podstawowych składników japońskich potraw jest ryż. Rodzic inicjuje zabawę dydaktyczną, sprzyjającą wzbogaceniu doświadczeń w zakresie porównywania ciężaru. Wykorzystuje dostępną wagę szalkową lub konstruuje prostą wagę z jednorazowych plastikowych miseczek, patyka i sznurka. Dziecko wsypuje ryż do miseczek, starając się doprowadzić szale

    do równowagi. Do zabawy można wykorzystać różne gatunki ryżu. Następnie dziecko, klęcząc na podłodze przy niskim stoliku, próbuje nabrać gotowany ryż z miseczki za pomocą pałeczek.

     

    Pomoce: zdjęcia potraw japońskich, waga szalkowa, różne gatunki surowego ryżu, gotowany ryż w miseczkach, pałeczki

     

    – „Origami – sztuka składania papieru”.

     

    Rodzic prezentuje ozdoby wykonane techniką origami. Podkreśla, że ich wykonanie wymaga precyzji i cierpliwości. Dziecko pod kierunkiem Rodzica stara się składać kwadrat

    z papieru zgodnie z instrukcją. Nazywa otrzymane kształty geometryczne lub przez kojarzenie określa, do czego dana forma jest podobna. Dziecko może też wykonać proste formy z papieru, np. domek lub lampion.

     

    Pomoce: ozdoby wykonane techniką origami lub ich zdjęcia, kwadratowe arkusze papieru kolorowego

     

    – „Piękno na co dzień”. Rodzic prezentuje zdjęcia, przedstawiające japońską architekturę, pismo, tradycyjne stroje, ceramikę. Wspomina o ceremonii parzenia herbaty – sado. Podkreśla wpływ kultury Japonii na kulturę innych krajów (jedzenie sushi, komiksy, sudoku, ogrody japońskie, sztuki walki – karate, kenjutsu, sumo). Dziecko oglądaj też aktorów z teatru kabuki i ich wyszukaną charakteryzację oraz lalki z teatru bunraku. Na zakończenie

    Dziecko może zainscenizować pokaz tańca z wachlarzami przy muzyce lub postawy ze sztuk walki.

    Pomoce: zdjęcia japońskiej architektury, pisma, tradycyjnych strojów, ceramiki, aktorów teatru kabuki i lalek z teatru bunraku, Wachlarze

     

    • „Spotkanie z samurajem” – słuchanie wiersza Ł. Dębskiego, wdrażanie do uważnego słuchania treści i zapamiętywania istotnych informacji (karta pracy).

     

    Rodzic wyjaśnia dzieciom pojęcie „samuraj”, które oznacza dawnego japońskiego wojownika. Pokazuje ilustrację samuraja, a dzieci opisują jego wygląd. Następnie Rodzic

    prosi o uważne wysłuchanie wiersza i zwrócenie uwagi na zwyczaje, miejsca, za którymi tęsknił samuraj.

     

    Japonia

    W tłoku, lecz z mieczem u boku,

    drepczę po wyspie Sikoku,

    i w koło jest wiosna i śnię,

    że wszędzie zakwitły wiśnie.

    Tęsknisz do kraju,

    panie samuraju?

    Herbatę zaparzam żonie,

    zasiadam obok w kimonie

    i nikt z nas już nic nie musi,

    więc jem pałeczkami sushi.

    Tęsknisz do kraju,

    panie samuraju?

    Och, tak! Do uprzejmych ludzi,

    do gór i wulkanu Fudżi,

    komiksów, gier i sudoku.

    Czas wracać.

    – Gdzie?

    – Na Sikoku.

    Łukasz Dębski

     

    Dziecko wymienia miejsca, przedmioty, za którymi tęsknił samuraj. Rodzicwyjaśnia niezrozumiałe pojęcia.

     

    5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 44, kredki

    Na zakończenie dziecko na karcie pracy łączy postać samuraja z elementami wymienionymi w wierszu. Rodzic pomaga nazwać wszystkie obrazki (gałązka kwitnącej wiśni, pałeczki i sushi, postać z mangi – japońskiego komiksu, torii – brama prowadząca do świątyń shinto, czarka i czajniczek do herbaty, ogi – wachlarz, żuraw z origami).

     

    Pomoce: zdjęcia samuraja

     

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy