Scenariusz zajęć online dla grupy III – 30.03.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Liczenie pisanek’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Pisanki o różnych wzorach, w tym kilka par takich samych, obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich, kolorowanka wodna – Pisanka, pędzelek, kubeczek z wodą.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
-liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,
- wie, że pisanki mogą być różnie ozdabiane,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1.
Ćwiczenia z pisankami.
•Oglądanie różnych pisanek. Wskazywanie takich samych.
Pomoce: Pisanki o różnych wzorach, w tym kilka par takich samych.
Dziecko ogląda pisanki. Omawia znajdujące się na nich wzory. Wskazuje pary takich samych pisanek.
•Ćwiczenia z pisankami.
Pomoce:Obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich.
Na dywanie Rodzic rozkłada sylwety dwóch koszyczków, a w nich obrazki pisanek.
• Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.
−Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).
−Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).
• Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach
5-latek:
•Liczenie za pomocą liczmanów.
a)Pierwszy koszyczek
-Do 6 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 10 pisanek.
b)Drugi koszyczek
Do 5 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 9 pisanek.
•Porównywanie liczebności pisanek.
Dziecko łączy w pary pisanki z pierwszego koszyczka z pisankami z drugiego koszyczka.
Wniosek: w pierwszym koszyczku jest o jedną pisankę więcej niż w drugim (została bez pary).
6-latek:
•Układanie zapisów matematycznych.
a) Pierwszy koszyczek
6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek
b) Drugi koszyczek
5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek
•Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach.
10 > 9
•Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 62–63.
( Liczenie figur po lewej stronie i po prawej stronie. Porównywanie ich liczby, wpisywanie odpowiednich liczb i znaków. Wykonywanie działań samodzielnie lub z pomocą Rodzica. Wpisywanie odpowiednich liczb.)
•Zabawa ruchowa – Pokaż pisankę
Dziecko porusza się po sali. Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymują się i pokazuje na niby trzymaną w dłoniach pisankę. Dziecko opowiada o swojej pisance.
Zajęcia 2.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 15
Rozwijanie świadomości własnego ciała:
•Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
•Chowamy się – w siadzie, dziecko przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej.
•Gorąca podłoga – dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan.
•Na szczudłach – dziecko chodzi na sztywnych nogach.
•Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, dziecko wciska wszystkie części ciała w podłogę.
Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie:
•Przesuwamy partnera – Rodzic leży przodem, dziecko– poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
•Leżenie tyłem; dziecko chwyta partnera za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami
.•Prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, Rodzic staje zwrócony twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
•Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.
•Wstajemy razem – dziecko siedzi tyłem do Rodzica, złączeni plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
Ćwiczenia kreatywne:
•Ilustrujemy muzykę ruchem – dziecko improwizuje ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.
Zajęcia 3
Wykonanie kolorowanki wodnej - ,,Pisanka’’
Pomoce: wyprawka, kolorowanka wodna – Pisanka, pędzelek, kubeczek z wodą.
Dziecko dostaje kartę z wyprawki (karta znajduje się w teczce). Maluje ją wodą przy użyciu pędzli. Określa kolory pisanki.