Dodał: anna Data: 30/11/2020 - 03:49:48
Grupa 1

    TEMAT TYGODNIOWY: Idzie zima ze śniegiem

     TEMAT DNIA:  Roztańczony bałwanek

    DATA: 01.12.2020

    karty pracy zostały przekazane rodzicom dzieci na komunikatorze

    Cele ogólne:

     • rozwijanie mowy,

    • poznawanie instrumentu perkusyjnego – grzechotki,

     • rozwijanie umiejętności wokalnych

    Cele operacyjne Dziecko:

     • prawidłowo wymawia głoskę s,

    • gra akompaniament na grzechotce lub kołatce,

    • śpiewa refren piosenki.

     Przebieg dnia I

    • Ćwiczenia słownikowe

    Jaki jest śnieg?

    Rodzic zadaje pytanie: Jaki jest śnieg? Prosi dziecko, aby go opisało własnymi słowami (np. zimny, mokry, puszysty, lekki, miękki, biały). Następnie dziecko wyszukuje porównania do każdego z tych słów, np.: zimny jak… mokry jak…. miękki jak… Dzieci szukają określeń tego, co robi śnieg (pada, sypie, skrzy się, leci, skrzypi, rozpuszcza się).

    • Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie śnieżynek na podkładzie z kaszy manny.

    Potrzebne: Obrazki śnieżynek umieszczam w zdjęciach, tacki z kaszą manną.

    Rodzic rozkłada tacki z kaszą manną, przypomina, że każda śnieżynka ma troszkę inny kształt. Zadaniem dzieci jest narysowanie na tackach różnych wymyślonych wzorów śnieżynek.

     • Wierszyk logopedyczny – utrwalenie głoski s.

     Lusterko dla dziecka. Rodzic  prezentuje prawidłowy sposób artykulacji głoski s – język oparty na dole, za zębami, zęby zwarte, a wargi szeroko rozciągnięte. Dzieci patrzą w lusterka i syczą jak wąż: ssssss, pilnując, aby język nie wychodził przed zęby.

    Rodzic  recytuje cały wiersz B. Szelągowskiej ,,Sypie śnieg”, a potem jego poszczególne wersy, które dzieci powtarzają za nim, patrząc w lusterka i sprawdzając, czy język jest za zębami.

     Sypie śnieg.

    Syp się, śniegu, sypu, syp!

     Lećcie płatki z nieba!

    Sanki suną po ścieżce.

    Więcej śniegu trzeba!

     Syp się, śniegu, sypu, syp!

    Tańcuj z nami w koło.

    „Sanna! Sanna!” – woła ktoś,

     ale nam wesoło!

    Syp się, śniegu, sypu, syp!

    Konik ciągnie sanie.

     Jak dojedzie do swej stajni,

    sianka snop dostanie.

     • Zabawa ruchowa z zestawu zabaw ruchowych nr 14  

    Zabawa ruchowa ,,Zabawy na śniegu”.

     Tamburyn.

     Dzieci biegają swobodnie po pokoju, gdy Rodzic gra na tamburynie. Na hasło Pada śnieg, unoszą dłonie do góry i poruszają palcami – naśladując spadające płatki śniegu. Następnie naśladują zabawy na śniegu: jazdę na nartach, na sankach i na łyżwach, toczenie kuli, lepienie bałwanka, rzucanie śnieżkami do celu.

    • Ćwiczenia słuchowe Jaki to odgłos?

    Grzechotka, kołatka. Rodzic prezentuje dzieciom grzechotkę (jej dźwięk, nazwę i wygląd). Zapoznaje ze sposobem gry na niej. Prosi dzieci, aby odwróciły się tyłem i wysłuchały głosu jednego z instrumentów – grzechotki lub kołatki, a następnie podały jego nazwę.

    Zachęcam do zrobienia z dzieckiem grzechotki, wystarczy do butelki plastikowej lub pudełka po zapałkach wsypać np. kaszę, groch, ryż.

     

    • Osłuchanie się z tekstem i melodią piosenki Zima (sł. i muz. B. Forma).

    Nagranie piosenki ,,Zima” umieszczam w załączniku.

    1.Lecą kule śniegowe,

    Julka mknie na sankach,

     lepią dzieci ze śniegu pięknego bałwanka.

    Ref.: Zatańczymy, bałwanku,

     baw się razem z nami,

    teraz biegać będziemy

     pomiędzy drzewami. (2 x)

    2. Wyszedł z lasu zajączek

     i sarenka mała,

    bo bałwanka ze śniegu

     jeszcze nie widziała.

     Ref.: Zatańczymy…

    3. Nasz bałwanek się cieszy:

    jak tu pięknie w lesie,

     śmiech wesoły daleko

    echo leśne niesie.

    Ref.: Zatańczymy…

     

    • Rozmowa na temat tekstu piosenki.

     Rodzic  zadaje pytania dotyczące tekstu piosenki:

    -Co robiły dzieci?

     − Do czego zaprosiły bałwanka?

     − Jakie zwierzęta przypatrywały się bałwankowi?

    − Z czego cieszył się bałwanek?

    •Zabawa ruchowa  do piosenki ,,Zima”

     Dzieci naśladują tańczące śnieżynki, obracając się wokół własnej osi i tańcząc według własnych pomysłów. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

     • Ćwiczenia sensoryczne ,,Śniegowe bąbelki”.

    Folia bąbelkowa dla każdego dziecka. Rodzic daje dziecku kawałek folii bąbelkowej. Dzieci dotykają jej powierzchni obiema rękami z dwóch stron, określają różnice między nimi (jedna strona jest gładka, a druga – wypukła). Następnie Rodzic  zaprasza do złapania jak największej liczby śniegowych płatków przez mocne naciskanie wypustek na folii.

    • Ćwiczenia oddechowe Śnieżynki.

     Śnieżynki wycięte z papieru i zawieszone na  włóczce . Rodzic rozdaje papierowe śnieżynki i prosi dzieci, aby – trzymając je przed sobą – wciągały powietrze nosem i wypuszczały ustami, wprowadzając śnieżynki w ruch, tak jak robi to wiejący wiatr.

    •Wielozmysłowe poznawanie gałązki drzewa iglastego

    Gałązki drzewa iglastego, biała farba na talerzykach, niebieskie kartki papieru, kredki.

    Dzieci:

    − oglądają gałązki drzewa iglastego, dotykają ich z zamkniętymi oczami i je wąchają,

    − moczą w białej farbie górną część gałązki i odbijają ją na niebieskiej kartce papieru.

     

    Karty pracy, cz. 1, nr 46, 47 (4latki)

     

    Dzieci:

     − mówią, co dzieje się na obrazku,

    − odszukują na nim wybrane przedmioty,

     − posługują się określeniami: duże, małe,

    − dorysowują choinkę według określonego rytmu.

     szablony śnieżynek: 1 2 3

    Dodał: anna Data: 30/11/2020 - 08:43:16
    Grupa 1

      30.11.2020  (poniedziałek)

       

      Krąg tematyczny: Idzie zima ze śniegiem.

      Temat dnia : ZIMA, ZIMA

      Wszystkie pomoce do zajęć zostały przesłane  rodzicom na grupę.

      PRZEBIEG DNI

       

      1. I.        ZAJĘCIA PORANNE

       

       

      • Oglądanie wspólnie z rodzicami albumów, obrazków/zdjęć przedstawiających krajobraz zimowy.

      Dzieci wraz z rodzicami oglądają albumy/książki związane z zimą. Rodzic prosi, aby dziecko opowiedziało o tym, co widzą na zdjęciach. Mama/Tata pyta dziecko, czy wiedzą, jaka to pora roku, po czym poznały, że jest to zima. Omawia charakterystyczne cechy zimy.

      https://www.youtube.com/watch?v=tcDocaYgq2c

       

      • Ćwiczenia oddechowe Burza śnieżna”.

      Rodzic rozdaje dziecku woreczki strunowe i prosi, aby namalowały na nich flamastrami permanentny­mi bałwanka. Następnie dzieci przekładają do woreczków kuleczki styropianu. Rodzic szczelnie zamyka woreczki strunowe, robi małą dziurkę w rogu każdego z nich, wkłada tam słomkę. Zadanie dziecka polega na zrobieniu burzy śniegowej: dzieci wciągają powietrze nosem, a potem wydmuchują powie­trze do woreczków, powodując ruch kuleczek styropianowych, czyli śniegu.

       

      • Ćwiczenia logopedyczne.

      Rodzic daje dziecku lusterko, demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokład­nego ich wykonania przez dziecko.

      „Koniki”dziecko przykleja szeroko rozłożony język do podniebienia, a następnie napina język i moc­nym ruchem opuszcza go w dół, naśladując dźwięki wydawane przez konie ciągnące sanie. Do ruchu języka dodaje równocześnie ruch warg: rozciąganie i ściąganie w dziubek. Ruch ten wykonuje naprzemiennie, z naśladowaniem odgłosów dzwoneczków u sań: dzyń, dzyń, dzyń.

      „Powitanie śnieżynek”szeroki język unosi do góry, w stronę nosa, naśladuje łapanie śnieżynek spa­dających z nieba.

      „Odgarnianie szyby samochodowej ze śniegu” przesuwa język po górnej wardze, w prawo i w lewo.

      „Zmarznięte dłonie”rozgrzewa zmarznięte dłonie, chuchając na nie i je rozcierając.

      „Śniegowe kule” – dziecko wykonuje okrężne ruchy językiem po dolnej i po górnej wardze, naśladuje toczenie śniegowej kuli.

      „Z górki na sankach” – dziecko czubek języka opiera za dolnymi zębami, a środkową część języka unosi do góry, tworząc górkę do zjeżdżania na sankach.

       

      • Zestaw zabaw ruchowych nr 14
      • Zabawa ruchowa – „Zabawy na śniegu”.

      Dzieci biega swobodnie po pokoju, gdy rodzic gra na tamburynie. Na hasło Pada śnieg, unosi dłonie do góry i porusza palcami – naśladując spadające płatki śniegu. Następnie naśladuje zabawy na śniegu: jazdę na nartach, na sankach i na łyżwach, toczenie kuli, lepienie bałwanka, rzucanie śnieżkami do celu.

       

      • Zabawa z zatrzymaniem ruchu –Lodowe figurki”.

      Rodzice puszczają rytmiczną muzykę, dziecko chodzi po pokoju i wykonuje dziwne kroki. Gdy muzyka przestaje grać, zatrzymuje ruch – zamienia się w figurę lodową. Rodzice powtarzają zabawę, biją brawa gdy dziecko zrobi fajną figurę lodową.

       

       

      1. II.          ZAJĘCIA GŁÓWNE

       

       

      • Oglądanie bryłki śniegu pod lupą.

      Rodzic używa do tego sztucznego śniegu, psika nim na talerz. Prosi dziecko, aby je obejrzało pod lupą, powiedziało, jak wy­glądają i co się z nimi dzieje pod wpływem ciepła. Doprowadza dziecko do wyciągnięcia wniosku że: śnieg topi się pod wpływem ciepła i zamienia się w wodę.

       

      • Eksperyment – „Czy śnieg jest czysty?”

      Dziecko ustawia talerzyk ze śniegiem w najcieplejszym miejscu w pokoju i określa, czy śnieg jest czysty. Wraca do tego doświadczenia po całkowitym rozpuszczeniu się śniegu, aby sprawdzić, czy woda, która powstała ze śniegu, też jest całkowicie czysta. Rodzic ukierunkowuje spostrzeżenia dziecka, doprowa­dzając je do wniosku, że nie należy jeść śniegu.

      https://www.youtube.com/watch?v=-uD0Z2lrb8Y

       

       

      • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Śnieg.

      Dziecko siadają na dywanie. N. rozdaje książki i zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opo­wiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

      Przedszkolaki wyglądały przez okno i obserwowały spadające na ziemię płatki śniegu. Karuzele, huśtawki i piaskownica w mgnieniu oka pokryły się białą pierzynką.

      – Może ulepimy bałwana? – zaproponowała pani.

      – Tak! Chcemy wyjść na dwór! – ucieszyły się dzieci.

      Po chwili grupa Ady i grupa Olka spotkały się w przedszkolnym ogródku. Wszyscy byli ciepło ubrani, mieli założone czapki, szaliki i rękawiczki. Pani posmarowała dzieciom noski specjalnym kremem, który chronił przed szczypiącym mrozem. Lepienie bałwanka polegało na utoczeniu śniegowych kul, które trzeba było ustawić jedna na drugiej. Biały stworek miał oczy zrobione z kamyczków, a nos – z korzenia pietruszki.

      – Taki biały? – zdziwiła się Ada.

      – Nos robi się z marchewki – stwierdził Tomek.

      – Biały bałwan powinien mieć biały nos. Chcesz, żeby wyglądał jak bocian z czerwonym dziobem? – od­powiedział Olek.

      Pani zawiązała bałwankowi czerwoną kokardę. Trzeba przyznać, że wyglądał bardzo elegancko. Dzie­ci nazwały go Król Bałwan Drugi, bo pierwszy rozpuścił się rok wcześniej. Śniegowe płatki stawały się coraz większe, a mróz namalował na buziach dzieci czerwone jabłuszka. Jak przyjemnie było wrócić do przedszkola i zjeść pyszny obiad! Ada jednak była smutna i obserwowała przez okno siedzące w karmniku ptaszki.

      – Szkoda, że nie chodzą z nami do przedszkola. Na pewno jest im zimno – powiedziała.

      – I sarenkom też – odezwała się Kasia. – Zaniesiemy im swoje czapki i szaliki?

      – Tak. I skarpetki na kopytka.

      Pod koniec dnia pani wywiesiła na korytarzu rysunki robione przez dzieci. Przedstawiały zabawę na san­kach, na nartach i na łyżwach. Ola narysowała ptaszki w karmniku, a Tomek – bałwanki. Tylko kartka Olka pozostała biała.

      – Dlaczego nic nie narysowałeś, Olusiu? – zapytała pani.

           – Narysowałem, ale wszystko zasypał śnieg – odparł chłopiec.

      Okazało się, że miał rację. Tego dnia śnieg zasypał drogi i większość rodziców spóźniła się do przedszkola. Na ulicach leżały śnieżne zaspy i trzeba było czekać na pomoc drogową. W kilku mniejszych miastach doszło do awarii prądu, a w domach przestało działać ogrzewanie. Tata powiedział, że z powodu śnieżycy odwołano loty samolotów. Ach, ta zima! Potrafi pięknie przyozdobić szronem wszystkie drzewa i namalo­wać na szybach obrazki, ale sprawia też dużo kłopotów ludziom i zwierzętom.

      Późnym wieczorem, gdy Ada i Olek leżeli w ciepłych łóżkach, dziewczynka powiedziała:

      – Zima jest za zimna.

      – Masz rację. Niech te bociany wreszcie przylecą, bo wtedy będzie już wiosna.

      Książka (s. 30–31)

       

       

      • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

      Rodzic zadaje pytania:

      • Co obserwowały przedszkolaki przez okno?
        • Jaka jest zima?
        • Jak należy się ubrać, wychodząc zimą na dwór?
        • Z czego dzieci zrobiły bałwankowi nos? Jaki miał on kolor?
        • Jak nazwały dzieci bałwanka, którego ulepiły?
        • Czy ptakom są potrzebne czapki i szaliki? Dlaczego?
        • Jak możemy im pomóc, by łatwiej przetrwały zimę?

       

      • Rytmizowanie zdania Zima jest zimna.

      Rodzic zaprasza dziecko do rytmizowania zdania Zima jest zimna, połączonego z jednoczesnym porusza­niem rękami: klaskaniem w dłonie, uderzaniem dłońmi o uda, uderzaniem palcami o podłogę. Dziecko może wymyślać również własny sposób rytmizowania.

       

      • Zabawa ruchowa – „Zabawy na śniegu”.

      Dzieci biega swobodnie po pokoju, gdy rodzic gra na tamburynie. Na hasło Pada śnieg, unosi dłonie do góry i porusza palcami – naśladując spadające płatki śniegu. Następnie naśladuje zabawy na śniegu: jazdę na nartach, na sankach i na łyżwach, toczenie kuli, lepienie bałwanka, rzucanie śnieżkami do celu.

       

      • Zabawy na świeżym powietrzu
      • Wspólne lepienie bałwana.

      Garnek, pietruszka lub marchewka, szalik.

      Dzieci wraz z rodzicami lepią trzy duże kule, różnej wielkości, ustawiają je jedna na drugiej od największej do najmniejszej, by powstał bałwan. Dodają takie akcesoria, jak: garnek na głowę, nos z marchewki, guziki z węgla, ręce z gałęzi, miotłę, szalik.

      • Rzuty śnieżkami do celu.

      Dziecko lepi śnieżki z papieru i rzuca nimi do celu, np. do drzewa. Rodzic przypomina zasady bezpiecznej zabawy na powietrzu.

       

       

      1. III.       ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

       

      • Nauka prawidłowego zakładania rękawiczek, szalika i czapki.

      Rodzic wraz z dzieckiem idzie po rękawiczki wszystkich członków rodziny, czapki i szaliki i przynoszą do pokoju. Dziecko rozkłada rękawiczki na dywanie, a następnie łączą w pary. Dziecko dobiera się w pary i porów­nuje długości szalików; określa, który szalik jest dłuższy, a który krótszy, który szerszy, a który węż­szy. Rodzic przypomina kolejność zakładania ubrań zimowych, prezentuje je. Następnie dziecko w sposób szybki i dokładny zakładają czapkę, szalik i rękawiczki.

       

      • Omówienie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu.

      Rodzic prosi dziecko, aby opowiedziało, w jaki sposób można bawić się bezpiecznie na śniegu, oraz wska­zało, czego nie można robić podczas zabaw zimowych. Uzupełnia wypowiedź dziecka, przypominając zasady bezpiecznej zabawy na śniegu, np. nie można rzucać śnieżkami w głowę kolegi albo koleżanki, zjeżdżać na sankach blisko ulicy, przypinać sanek do samochodu, chodzić w przemoczonym ubraniu, ślizgać się na zamarzniętym jeziorze, jeść śniegu itp.

      Karta pracy, cz. 1, nr16 – 3latki

      Omówienie obrazków przedstawiających zabawy na śniegu. Wskazywanie dwóch takich samych obrazków.

       

      Karta pracy, cz. 1, nr44 – 4latki

      Słuchanie zadań, rysowanie po śladzie i według wskazanego wzoru.

       

      • Zabawa ruchowa w parach – „Saneczki”.

      Dziecko dobiera się w pary wraz z rodzicem, stają jedno za drugim i podają sobie ręce, zawijając palce w haczyki – jed­no jest koniem, a drugie – saneczkami. Biegają po pokoju. Dziecko podczas przerwy w grze zamienia się miejscami z rodzicem.

      Wszystkie karty pracy i materiały dodatkowe będą umieszczone na grupie.                                                                                              

      Dodał: anna Data: 27/11/2020 - 11:19:52
      Grupa 1
        Dodał: anna Data: 27/11/2020 - 08:01:30
        Grupa 1

          TEMAT TYGODNIOWY: Moje zdrowie i bezpieczeństwo

           TEMAT DNIA:  Wiem, jak dbać o swoje zdrowie

          DATA: 27.11.2020

          Cele ogólne:

           • utrwalanie wiedzy dotyczącej dbania o zdrowie,

          • rozwijanie mowy,

          • rozwijanie zdolności manualnych.

           Cele operacyjne Dziecko:

           • określa, co sprzyja zdrowiu, a co mu nie sprzyja,

           • odpowiada na pytania dotyczące wiersza,

           • kreśli wzory grafomotoryczne.

          Przebieg dnia I

          • Zabawa dydaktyczna

          Dokończ zdanie.

          Zadaniem dzieci jest dokończyć zdania (z piosenek dotyczących dbania o zdrowie której uczyliśmy się w tym tygodniu) tak, aby się one rymowały.

          Zdania do dokończenia przez dzieci:

           Wszyscy mamy dziarskie minki, bo zjadamy... (witaminki) (autor słów A. M. Grabowski) Witaminki, witaminki dla chłopczyka i... (dziewczynki) (autor słów A. M. Grabowski)

           Myję zęby, bo wiem dobrze o tym: kto ich nie myje, ten ma... (kłopoty) (autor słów E. Chotomska)

          Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby... (mieć) (autor słów E. Chotomska)

          Mydło wszystko umyje, nawet uszy i... (szyję) (autor słów E. Chotomska)

          • Kreślenie wzorów grafomotorycznych.

           Wzory grafomotoryczne (kropki lub szare linie) przedstawiające owoce, kredki. Dzieci kreślą wzory grafomotoryczne. Po wykonaniu prac dzieci mówią, jaki owoc przedstawia rysunek i starannie go kolorują. (karta pracy w zdjęciach).

          • Zabawa ruchowa z zestawu zabaw ruchowych nr 12

          Ćwiczenia wyciszające i rozluźniające:

           − obroty nadgarstków,

           − wykonanie kociego grzbietu w przysiadzie podpartym,

           − leżenie na boku,

          − siad skrzyżny.

          • Quiz dydaktyczny Prawda czy fałsz?

          Rodzic wymawia kolejne zdania. Zadaniem dzieci jest odpowiedzieć, czy są one prawdziwe (dobre/właściwe), czy fałszywe (niezgodne z tym, czego się nauczyły). Można poprosić dzieci o uzasadnienie swoich odpowiedzi lub dobrą radę, jeśli uważają, że zdanie mówi o niewłaściwym zachowaniu.

          Zdania do przeczytania dzieciom:

          -Myję zęby tylko wtedy, kiedy ma przyjść do mnie babcia.

          -Ubieram się odpowiednio do pogody.

          -Kiedy są ciekawe bajki, bardzo długo oglądam telewizję.

          -Nie uprawiam żadnego sportu, bo wolę jeść chipsy.

          -Jem warzywa i owoce.

          -Kąpię się tylko w sobotę.

           • Słuchanie wiersza M. Witewskiej ,,W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa”.

           Chomik Pucuś dba o zdrowie,

           teraz o tym wam opowie:

           zjada jabłko i marchewkę,

          groszek, gruszkę, kalarepkę.

          Bo w owocach i warzywach

          samo zdrowie się ukrywa.

           Przed jedzeniem łapki myje,

           szklankę mleka rano pije.

          I dentysty się nie boi.

          Nie ma czego, mili moi!

          • Rozmowa na podstawie wysłuchanego wiersza. Rodzic zadaje następujące pytania:

          − Jak chomik Pucuś dba o zdrowie?

          − Co robi chomik przed jedzeniem?

          − Dlaczego Pucuś nie boi się dentysty?

          − Kto z was był kiedyś u dentysty?

          Jak wygląda taka wizyta?

           • Praca plastyczna

           Rysunek marchewki, pomarańczowa plastelina, kredki.

          Dzieci: − wyklejają rysunek marchewki plasteliną lub  kolorują.

          Szablon marchewki umieszczam w zdjęciach.

          . • Zabawa bieżna Zbieramy witaminki.

          Obrazki przedstawiające zdrowe jedzenie i niezdrowe jedzenie. Rodzic umieszcza w różnych miejscach obrazki przedstawiające zdrowe jedzenie i niezdrowe jedzenie. Na klaśnięcie Rodzica dzieci muszą jak najszybciej zebrać tylko symbole zdrowych produktów i wrócić z nimi do Rodzica.

          Obrazki ze zdrową i niezdrową żywnością umieszczam w zdjęciach.

          Karta pracy, cz. 1, nr 40 ( dzieci 4-letnie)

          Dzieci: − mówią, do czego służy ręcznik, − ozdabiają ręcznik według własnych pomysłów, − nazywają przedmioty przedstawione na rysunkach, − kolorują rysunki.

          . •Karta pracy, cz. 1, nr 41 ( dzieci 4-letnie)

          Dzieci: − uzupełniają słowami tekst czytany przez Rodzica, − odbijają dłoń maczaną w farbie, − skreślają obrazki niezdrowych pokarmów.

          Karty pracy umieszczam w zdjęciach.

           karta pracy : 1  2
          grafomotoryka: 1  2  3
          ilustracje z żywnością: 1  2  3 4
          szablon marchewki

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy