Dzień dobry
16.04.2021 (piątek)
Krąg tematyczny: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
Temat dnia : MOJE NAJBLIŻSZE OTOCZENIE
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Burza mózgów: W mojej miejscowości.
Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: W mojej miejscowości... Jeśli jest to za trudne, można zdanie rozwinąć,
np. W mojej miejscowości lubię/nie lubię...
- Zabawa matematyczna Co najpierw? Co później?
Rodzic prosi, aby dziecko spojrzało na to, co robi. Może to być np. podejście do lalek i wożenie lalki wózkiem, otworzenie książki i udawanie, że się ją czyta. Zadaniem dziecka jest określenie, co było wcześniej, a co później. Rodzic może opisywać swoje działania.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Jesteśmy dla siebie mili.
Rodzic prezentuje ukłon i pyta, czy jest to miły sposób powitania. Pokazuje także przybicie piątki, podanie ręki itp. i pyta, czy dziecku kojarzy się to w miły sposób. Następnie włącza nagranie znanej dziecku piosenki – wówczas dziecko spaceruje swobodnie po pokoju. Na przerwę w muzyce wita się z pozostałymi domownikami w dowolnie wybrany, miły sposób.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Moja miejscowość.
Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Kiedy Rodzic klaśnie i wypowie nazwę miejscowości, w której mieszka, przedszkolak podskakuje, a kiedy wypowie inną nazwę – kuca.
- Słuchanie wiersza L. J. Kerna Nasze podwórko.
Nasze podwórko to miejsce,
które najlepiej znamy.
Wszyscy,
bez żadnych wyjątków,
takie podwórko mamy!
Nasze podwórko to teren
najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
a w lecie się trawa zieleni.
Gdy słońce świeci na niebie,
wesołe jest nasze podwórko,
smutnieje zaś, gdy się zjawi
pan deszcz
z ponurą córką chmurką.
Czasami z naszego podwórka,
na którym się co dzień bawimy,
widać wieże kopalni
lub wielkiej huty kominy.
I czy to będzie w Gliwicach,
w Toruniu,
w Łomży,
czy w Krośnie,
gdy spojrzysz na nasze podwórko,
to stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
to tylko, co jest blisko,
ale i traktor w polu,
i stadion,
i lotnisko,
i jakiś stary zamek,
i lasy na pagórkach,
i Wisła, która płynie
środkiem Naszego Podwórka.
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Ø Co to jest nasze podwórko?
- Ø Czy naszym podwórkiem można nazwać plac zabaw w przedszkolu albo teren wokół przedszkola?
- Ø Jak myślicie, kiedy podwórko się cieszy, a kiedy smuci?
- Ø Co widać z naszego podwórka w przedszkolu, a co z waszych domów?
- Zabawa językowa Symbole mojej miejscowości.
Rodzic prezentuje obrazek z herbem i pyta dziecko, czy widzi, co on przedstawia. Następnie prosi, aby dziecko go opisało i powiedziało, dlaczego to znajduje się w herbie.
Jest to dobry czas, aby przedstawić miejscową legendę o Kutnie.
v Karta pracy: układanie puzzli przedstawiających Kutno – 3latki
Dziecko:
- Opisuje obrazek przedstawiający miasto Kutno, w którym mieszka,
- patrząc na wzór, próbuje ułożyć widok obrazka pociętego na 3–4 części,
- prawidłowo ułożony obrazek przykleja na kartce w całości obok wzoru.
v Karta pracy: układanie puzzli przedstawiających Kutno – 4latki
Dziecko:
- Opisuje obrazek przedstawiający miasto Kutno,
- mówi jego nazwę,
- patrząc na wzór, próbuje ułożyć widok obrazka pociętego na 5–6 części,
- prawidłowo ułożony obrazek przykleja na kartce w całości obok wzoru.
- Zabawa językowa Co widzisz wokół siebie?
Rodzic prosi, aby dziecko usiadło w różnych miejscach w pokoju, aby się rozejrzało wokół siebie i powiedziało, co widzi. Zadanie można utrudnić, jeśli powiemy
np. Co widzisz, kiedy spojrzysz w górę, w dół itp.?
- Zabawa ruchowa Podaj do mnie.
Rodzic prosi, aby dziecko stanęło po drugiej stronie pokoju. Następnie podają sobie piłkę w wybrany sposób, np. kopiąc lekko nogą, rzucając lub turlając do siebie.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- Quiz dydaktyczny Moja miejscowość/mój region.
Dziecko potwierdza prawdziwość zdań/informacji przez głośne wypowiedzenie słowa Tak, a nieprawdę poprzez głośne wypowiedzenie słowa Nie.
Rodzic modyfikuje zdania zgodnie z zamieszkiwanym przez dziecko regionem/zamieszkiwaną miejscowością.
Zamieszczone informacje dotyczą Kutna.
- Rzeka, która przepływa przez nasze miasto, to….. (OCHNIA)
- Osoba, która rządzi naszym miastem, to….. (PREZYNENT)
- Herbem naszego miasta są….. (DWA LWY)
- Deptak w naszym mieście to ul. …. (KRÓLEWSKA)
- Zabytkowy i najstarszy kościół w mieście to….. (KOŚCIÓŁ ŚW. WAWRZYŃCA)
- Gdzie znajduje się Willa dra Antoniego Toczewskiego….. (URZĄD STANU CYWILNEGO)
- Co znaczy skrót KDK (KUTNOWSKI DOM KULTURY)
- Śpiewanie piosenki Przepraszam, dziękuję.
Dziecko głośno i wyraźnie śpiewa poznaną piosenkę.