Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:35:09
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 05.06.2020r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

    Grupa: III (4 i 5 –latki)

    Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

    Temat dnia: ,,Japonia-w poszukiwaniu piękna”

    Czas trwania: 45 minut

    Pomoce dydaktyczne:

    mapa świata, zdjęcia japońskich miast, obrazki różnych przedmiotów i tkanin z motywami kwitnącej wiśni, zdjęcia kwitnących drzew wiśni, kompozycji kwiatowych, drzew bonsai, japońskich ogrodów, zdjęcia potraw japońskich, waga szalkowa, różne gatunki surowego ryżu, gotowany ryż w miseczkach, pałeczki, ozdoby wykonane techniką origami lub ich zdjęcia, kwadratowe arkusze papieru kolorowego, zdjęcia japońskiej architektury, pisma, tradycyjnych strojów, ceramiki, aktorów teatru kabuki i lalek z teatru bunraku, Wachlarze, zdjęcie samuraja

     

    5-latek:

    „Karty pracy. Powietrze” s. 44, kredki

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    – rozumie, że położenie geograficzne kraju ma wpływ na klimat i lokalne warunki życia,

    – dostrzega wyjątkowość kultury i zwyczajów panujących w Japonii,

    – odczuwa szacunek i podziw dla dbałości Japończyków o estetykę otoczenia,

    – poznaje potrawy japońskie,

    – wzbogaca doświadczenia w zakresie porównywania ciężaru z wykorzystaniem wagi szalkowej,

    – doskonali orientację na kartce podczas składania wzorów techniką origami,

    – uważnie słucha wiersza,

    – wykonuje zadanie na podstawie wysłuchanego utworu,

    – doskonali estetyczny sposób poruszania się i dopasowuje ruch do muzyki.

     

    Przebieg zajęć głównych:

    • „Japonia – kraj wysp” – rozmowa kierowana przy mapie i ilustracjach, uświadomienie odmienności położenia Japonii i związanych z tym charakterystycznych zjawisk.

     

    Rodzic prezentuje mapę i wyjaśnia, że Japonia to wyspy i wysepki u wybrzeży Azji. Dziecko z pomocą Rodzica wskazuje cztery największe wyspy: Hokkaido, Honsiu, Sikoku i Kiusiu. Dowiaduje się, że na terenie Japonii znajduje się ok. 80 czynnych wulkanów.

    Odszukuje na mapie Fudżi – czynny wulkan, najwyższy szczyt Japonii. Rodzic informuje także, że w Japonii bardzo często dochodzi do trzęsień ziemi oraz tsunami – powstawania wysokich do 50 m fal morskich, wywołanych podwodnych trzęsieniami ziemi. Rodzic podkreśla, że nie wszystkie trzęsienia są silne i groźne, a mieszkańcy Japonii, także małe dzieci, są specjalnie szkoleni i wiedzą, jak zachować się w razie niebezpieczeństwa.

    Wysokie budynki w dużych miastach są tworzone tak, aby nie zawalały się w czasie trzęsień.

    Na zakończenie demonstruje zdjęcia japońskich miast.

     

    Pomoce: mapa świata, zdjęcia japońskich miast: 1  2  3  4

    102Szkice zajęć Czerwiec

    • „Spotkanie ze sztuką Japonii” – zintegrowane działania edukacyjne, rozwijanie wrażliwości na piękno sztuki japońskiej, wzbogacenie wiedzy na temat życia mieszkańców.

     

    Rodzic opowiada, że Japonia słynie z wyjątkowej kultury i tradycji oraz wrażliwości na otaczający świat i jego piękno. Widać to wszystko w japońskiej sztuce. – „Kraj kwitnącej wiśni”. Rodzic prezentuje charakterystyczne dla sztuki japońskiej motywy kwitnącej

    wiśni (obrazy, wachlarz, tkaniny). Wyjaśnia, że nie są to takie drzewa jak w Polsce, ponieważ sakura to odmiana ozdobna, niewytwarzająca smacznych owoców. Japończycy gromadzą się w parkach, sadach i gajach w celu oglądania malowniczych kwiatów. Motywy kwitnącej wiśni zdobią przedmioty codziennego użytku, tkaniny, meble. Japonia jest nazywana „Krajem Kwitnącej Wiśni”. Rodzic tłumaczy, że Japończycy przywiązują ogromną uwagę do wyglądu i swojego otoczenia, starając się wszystkiemu nadawać piękne formy nawet wtedy,

    jeżeli można je podziwiać tylko przez moment, np. kwiatowe kompozycje czy potrawy. Rodzicl przybliża japońską sztukę układania kwiatów (ikebana) i formowania drzewek bonsai, piękno japońskich ogrodów.

     

    Pomoce: obrazki różnych przedmiotów i tkanin z motywami kwitnącej wiśni, zdjęcia kwitnących drzew wiśni, kompozycji kwiatowych, drzew bonsai, japońskich ogrodów

     

     

    – „Japońska sztuka kulinarna”. Rodzic pokazuje zdjęcia potraw, zwracając uwagę na estetykę podania, kolorystykę, pracochłonność wykonania. Podkreśla, że chociaż dania są podziwiane tylko prze chwilę, Japończycy uważają, że warto nadawać im niepowtarzalną formę. Jednym z podstawowych składników japońskich potraw jest ryż. Rodzic inicjuje zabawę dydaktyczną, sprzyjającą wzbogaceniu doświadczeń w zakresie porównywania ciężaru. Wykorzystuje dostępną wagę szalkową lub konstruuje prostą wagę z jednorazowych plastikowych miseczek, patyka i sznurka. Dziecko wsypuje ryż do miseczek, starając się doprowadzić szale

    do równowagi. Do zabawy można wykorzystać różne gatunki ryżu. Następnie dziecko, klęcząc na podłodze przy niskim stoliku, próbuje nabrać gotowany ryż z miseczki za pomocą pałeczek.

     

    Pomoce: zdjęcia potraw japońskich, waga szalkowa, różne gatunki surowego ryżu, gotowany ryż w miseczkach, pałeczki

     

    – „Origami – sztuka składania papieru”.

     

    Rodzic prezentuje ozdoby wykonane techniką origami. Podkreśla, że ich wykonanie wymaga precyzji i cierpliwości. Dziecko pod kierunkiem Rodzica stara się składać kwadrat

    z papieru zgodnie z instrukcją. Nazywa otrzymane kształty geometryczne lub przez kojarzenie określa, do czego dana forma jest podobna. Dziecko może też wykonać proste formy z papieru, np. domek lub lampion.

     

    Pomoce: ozdoby wykonane techniką origami lub ich zdjęcia, kwadratowe arkusze papieru kolorowego

     

    – „Piękno na co dzień”. Rodzic prezentuje zdjęcia, przedstawiające japońską architekturę, pismo, tradycyjne stroje, ceramikę. Wspomina o ceremonii parzenia herbaty – sado. Podkreśla wpływ kultury Japonii na kulturę innych krajów (jedzenie sushi, komiksy, sudoku, ogrody japońskie, sztuki walki – karate, kenjutsu, sumo). Dziecko oglądaj też aktorów z teatru kabuki i ich wyszukaną charakteryzację oraz lalki z teatru bunraku. Na zakończenie

    Dziecko może zainscenizować pokaz tańca z wachlarzami przy muzyce lub postawy ze sztuk walki.

    Pomoce: zdjęcia japońskiej architektury, pisma, tradycyjnych strojów, ceramiki, aktorów teatru kabuki i lalek z teatru bunraku, Wachlarze

     

    • „Spotkanie z samurajem” – słuchanie wiersza Ł. Dębskiego, wdrażanie do uważnego słuchania treści i zapamiętywania istotnych informacji (karta pracy).

     

    Rodzic wyjaśnia dzieciom pojęcie „samuraj”, które oznacza dawnego japońskiego wojownika. Pokazuje ilustrację samuraja, a dzieci opisują jego wygląd. Następnie Rodzic

    prosi o uważne wysłuchanie wiersza i zwrócenie uwagi na zwyczaje, miejsca, za którymi tęsknił samuraj.

     

    Japonia

    W tłoku, lecz z mieczem u boku,

    drepczę po wyspie Sikoku,

    i w koło jest wiosna i śnię,

    że wszędzie zakwitły wiśnie.

    Tęsknisz do kraju,

    panie samuraju?

    Herbatę zaparzam żonie,

    zasiadam obok w kimonie

    i nikt z nas już nic nie musi,

    więc jem pałeczkami sushi.

    Tęsknisz do kraju,

    panie samuraju?

    Och, tak! Do uprzejmych ludzi,

    do gór i wulkanu Fudżi,

    komiksów, gier i sudoku.

    Czas wracać.

    – Gdzie?

    – Na Sikoku.

    Łukasz Dębski

     

    Dziecko wymienia miejsca, przedmioty, za którymi tęsknił samuraj. Rodzicwyjaśnia niezrozumiałe pojęcia.

     

    5-latek: „Karty pracy. Powietrze” s. 44, kredki

    Na zakończenie dziecko na karcie pracy łączy postać samuraja z elementami wymienionymi w wierszu. Rodzic pomaga nazwać wszystkie obrazki (gałązka kwitnącej wiśni, pałeczki i sushi, postać z mangi – japońskiego komiksu, torii – brama prowadząca do świątyń shinto, czarka i czajniczek do herbaty, ogi – wachlarz, żuraw z origami).

     

    Pomoce: zdjęcia samuraja

     

     

    Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:18:44
    Grupa 3

      Scenariusz zajęć online dla grupy III –04.06.2020r.

       

       

      Opracowała: Anna Frankowska

      Grupa: III (4 i 5 –latki)

      Krąg tematyczny: Dzieci świata

      Temat dnia: Magiczne Indie

      Przewidywane osiągnięcia:

       – dostrzega cechy charakterystyczne wyglądu i strojów mieszkańców Indii,

      – współpracuje podczas zabaw i działań z innymi dziećmi,

      – poznaje aromaty indyjskich przypraw, określając własne preferencje,

       – wie, jakie zwierzęta żyją w Indiach,

      – dostrzega piękno wzornictwa w wytworach związanych z kulturą Indii,

      – poznaje mandalę i jej symbolikę,

       – starannie wykonuje pracę plastyczną.

      Przebieg zajęć głównych:

       „Spotkanie z Mitali” – prezentacja zdjęć, poznanie mieszkańców Indii. Rodzic prezentuje postać hinduskiej tancerki, ubranej w tradycyjne sari, z namalowaną kropką na czole. Informuje dzieci, że tancerka ma  na imię Mitali, co oznacza „przyjazna”. Kropka na jej czole – bindi – według wierzeń hinduskich chroni kobietę przed wszelkim złem. Dzieci opisują wygląd tancerki, zwracają uwagę na kolor jej skóry, włosów, kształt i barwę oczu, strój. Na kolejnych zdjęciach dzieci oglądają mieszkańców Indii w tradycyjnych strojach, podczas codziennych czynności i świąt. Tancerka Mitali zaprasza dzieci do Indii.

      Pomoce: umieszczam zdjęcie hinduskiej tancerki i mieszkańców Indii w tradycyjnych strojach

       

        „Podróż na latającym dywanie” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbogacanie wiedzy na temat życia ludzi na innych kontynentach, szanowanie odmienności zwyczajów i kultury. Dzieci siadają  na kocu, który w zabawie zamienia się w latający dywan. Rodzic na mapie świata pokazuje Indie, otaczający je Ocean Indyjski i Himalaje – najwyższe góry świata. Następnie zaprasza dzieci do zabawy. – „Spotkanie z zaklinaczem węży”. Rodzic opowiada krótko, że dla Hindusów wąż jest symbolem nieśmiertelności i wieczności. Podczas świąt zaklinacze węży grają na fletach, a węże „tańczą” do muzyki. Zaprasza dzieci do zabawy w zaklinaczy. Dziecko – wąż – zakłada na rękę podkolanówkę z narysowanymi oczami i wzorami, przypominającymi skórę węża, „wąż” kołysze się do muzyki.

      Podaję link do tradycyjnej muzyki hinduskiej:

      https://www.youtube.com/watch?v=ZRY_mf5XFJo

       

      „Indyjskie aromaty”- poznawanie aromatów indyjskich przypraw. Rodzic prezentuje woreczki z przyprawami. W woreczkach powinny się znaleźć: kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, kardamon, szafran oraz skórka z cytryny, czosnek, kminek. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie przypraw. Po wykonaniu zadania dzieci wypowiadają się na temat aromatów, określają ich intensywność, podają kojarzące się z nimi potrawy, wskazują te, które najbardziej im się podobają.

      Pomoce: woreczki z przyprawami (kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma, kardamon, szafran, skórka z cytryny, czosnek, kminek).

       

      „Zwierzęta Indii”- poznawanie zwierząt żyjących w Indiach. Dzieci oglądają zdjęcia tygrysa, lamparta, nosorożca indyjskiego, niedźwiedzia himalajskiego i słonia indyjskiego. Rodzic wyjaśnia, że tygrysy w Indiach objęte są szczególną ochroną, ponieważ są zagrożone wyginięciem. Słonie obdarzane są szacunkiem i opieką. Podczas świąt słonie udekorowane kolorowymi narzutami i ozdobami noszą na grzbietach posągi hinduskich bogów. W niektórych miastach można przejechać się na słoniu i skorzystać ze „słoniowego prysznica” – czyli zostać oblanym wodą z jego trąby.

      Pomoce: zdjęcia zwierząt (tygrys, lampart, nosorożec indyjski, niedźwiedź himalajski, słoń indyjski) oraz udekorowanych świątecznie słoni

       

      Karta pracy Pięciolatki- dzieci wykonują ćwiczenie na karcie pracy – rysują i kolorują ozdobne okrycie słonia i strój tancerki.

      „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki  s. 43

       

      Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia rikszarzy i ich pojazdów. Wyjaśnia, że to najpopularniejszy sposób poruszania się po mieście. Łatwo poruszać się rikszą między samochodami, wśród zatłoczonych ulic. Trzeba tylko uważać na krowy, które spacerują swobodnie po ulicach. Hindusi otaczają je opieką, gdyż dają mleko i są karmicielkami człowieka. Rodzic zaprasza do zabawy w rikszarzy. Dzieci wraz z rodzicem podają sobie ręce. W rytm muzyki poruszają się po sali. Na hasło: Święta krowa zatrzymują się.

      Pomoce: zdjęcia riksz i krów na ulicach Indii

       

       „Indyjskie mandale” – praca plastyczna, zrozumienie symboliki kształtu mandali („Teczka małego artysty”). Dzieci wypychają z „Teczki małego artysty” mandalę. Rodzic pokazuje zdjęcia ilustrujące wykonane różnymi technikami mandale i wyjaśnia, że symbolizują nieskończoność świata, powtarzalność. Centralny punkt to Słońce – dawca życia i światła. Następnie dzieci przy stolikach ozdabiają swoje mandale dowolnymi materiałami (kolorowy piasek, nasiona, przyprawy, kasza manna). Rodzic zwraca uwagę na zachowanie powtarzalności faktur i kolorów.

      Pięciolatki „Teczka małego artysty” – Mandala, do wyboru: kolorowy piasek, nasiona, przyprawy, kasza manna, klej introligatorski

       

      Labirynt- kształtowanie percepcji wzrokowej, na karcie pracy dzieci prowadzą  przez labirynt Japonkę do wachlarza a Indianina drogą z piór.

      Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s.15

      Dodał: anna Data: 03/06/2020 - 07:08:29
      Grupa 3

        Scenariusz zajęć online dla grupy III – 03.06.2020r.

         

        Opracowała: mgr Justyna Anielak

        Grupa: III (4 i 5 –latki)

        Krąg tematyczny: ,, Dzieci świata’’

        Temat dnia: ,,Podróż po krajach Europy Południowej”

        Czas trwania: 45 minut

        Pomoce dydaktyczne:

        mapa Europy, ilustracje, zdjęcia zabytków Włoch, Grecji i budowli klasycystycznych, pacynka Pinokia, oliwki, suszone pomidory, ciemne winogrona, kozi ser (do degustacji), surowy makaron spaghetti, placki do pizzy i składniki do dekoracji ciasta, ewentualnie papierowe talerze, papier kolorowy, nożyczki, klej, worek, zwinięte w rulonik kartki z zapisanymi złotymi myślami, figi, daktyle, granaty, ser feta, pita, grecki jogurt

         

        4-latek:

        Mapa Włoch i Grecji do kolorowania w załączniku, kredki,

        Szablon wazy w załączniku

         

        5-latek:

        „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”

        „Karty pracy. Powietrze” s. 42, kredki

         

        Przewidywane osiągnięcia:

        Dziecko:

        – docenia piękno zabytkowej architektury, sztuki, dostrzegając charakterystyczne elementy,

        – wykazuje zainteresowanie poznawaniem nowych smaków,

        – doskonali umiejętność porównywania długości i szeregowania elementów od najkrótszego do najdłuższego z zastosowaniem określeń stopniujących,

        – przygotowuje włoską potrawę,

        – rozumie dawne mądrości, wypowiada się na ich temat,

        – wykazuje się spostrzegawczością wzrokową, łącząc w pary przedmioty o takim samym wyglądzie.

         

        Przebieg zajęć głównych:

        • „Południe Europy” – rozmowa kierowana, zapoznanie z zabytkami Grecji i Włoch.

         

        Rodzic prezentuje na mapie Europy Włochy, które kształtem przypominają but. Dziecko  wodzi palcem po mapie, „rysując” zarys kraju. Następnie ogląda zdjęcia (Koloseum, Łuk Konstantyna Wielkiego, Fontanna di Trevi, Canal Grande, Krzywa Wieża, Panteon) i wypowiadają się na ich temat. Rodzic podkreśla piękno architektury

        i odległy czas powstania budowli. Dziecko 5-latnie wyszukuje w „Pomocach dydaktycznych” flagę i symbole Włoch i wypowiadają się na ich temat. Dziecko 4-letnie koloruje flagę Włoch, która znajduje się w załączniku. Podobnie Rodzic prezentuje dziecku Grecję i jej zabytki (Akropol, Partenon, Pałac w Knossos), a dziecko 5-latnie wyszukuje w „Pomocach…” flagę i symbole Grecji, dziecko 4-latnie koloruje flagę Grecji dostępną w załączniku.  Rodzic opowiada, że wiele budowli wzniesionych setki lat później nawiązuje wyglądem do starożytnych (np. Teatr Wielki w Warszawie, Brama Brandenburska w Berlinie, Panteon w Paryżu, pałac w Śmiełowie) i prezentuje ich fotografie. Dziecko

        wskazują wspólne elementy budowli współczesnych i starożytnych.

         

        Pomoce: mapa Europy, ilustracje, zdjęcia zabytków Włoch, Grecji i budowli klasycystycznych:  1  2  3   4  5  6  7  8

         

         

        • „W poszukiwaniu smaków i piękna” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbudzanie zainteresowania poznawaniem kuchni i smaków z innych regionów Europy.

        – „Włochy – kraj pizzy i makaronu”.

         

        Rodzic zabiera dziecko w podróż do Włoch. Przedstawia dziecku pacynkę Pinokia, który wita się słowami: Boun giorno i opowiada o swoim kraju, który słynie ze znakomitej kuchni. Zaprasza dziecko do degustacji oliwek, suszonych pomidorów, ciemnych winogron, koziego sera. Dziecko opowiada o jadanych w  domu potrawach włoskich. Kiedy dziecko wymieni spaghetti, dostaje kilka sztuk suchego makaronu różnej długości i układa od najkrótszego do najdłuższego, stosując określenia stopniujące. Następnie myją ręce, zakłada fartuszek i siada do stołu, na którym przygotowane są placki do pizzy oraz różnorodne składniki. Dziecko dekorują pizzę według własnych pomysłów i gustu. Upieczoną pizze może zjeść na obiad

        lub podwieczorek. Zamiast prawdziwej pizzy dziecko może przyklejać na papierowym talerzyku wycięte z papieru kolorowego składniki. Na zakończenie zajęć żegn się z Pinokiem, wołając: Arrivederci.

         

        Pomoce: pacynka Pinokia, oliwki, suszone pomidory, ciemne winogrona, kozi ser (do degustacji), surowy makaron spaghetti, placki do pizzy i składniki do dekoracji ciasta, ewentualnie papierowe talerze, papier kolorowy, nożyczki, klej

         

        – „Grecja – kraj starożytnych mądrości”. Rodzic zaprasza dziecko do podróży do Grecji, w poszukiwaniu mądrości. Dziecko trzyma w rękach worek, w którym są

        kartki z zapisanymi złotymi myślami. Każda kartka zwinięta jest w rulon i zawiązana wstążką. Rodzic opowiada dziecku, że w Grecji żyło wielu pisarzy, mędrców, naukowców, których myśli przetrwały do dziś. Dziecko losuje z worka kartki, Rodzic odczytuje myśli, a dziecko wyjaśniają ich znaczenie. Przykładowe napisy: „Kto z kim przystaje, takim się staje” (Ezop), „Uczyć się na błędach” (Hezjod), „Miej oczy i uszy otwarte” (Sokrates), „Śpiesz się powoli” (Pitagoras), „Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe” (Sokrates), „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” (Ezop), „Nie rzucaj słów na wiatr” (Homer), „Kropla drąży

        skałę” (Tales z Miletu). Na zakończenie dziecko degustuje greckie przysmaki: figi, daktyle, granaty, ser feta, pitę (placki do wypełniania gyrosem), grecki jogurt i żegna się słowami: Adio.

         

        Pomoce: worek, zwinięte w rulonik kartki z zapisanymi złotymi myślami, figi, daktyle, granaty, ser feta, pita, grecki jogurt

         

        • „Greckie wazy i naczynia ozdobne” – zapoznanie ze sztuką starożytną, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej (karta pracy).

         

        4-latek: obrazki waz i naczyń dostępne w załączniku

        Dziecko ogląda greckie naczynia i opisują je. Zwracają uwagę na przedstawione postacie i zwierzęta, podziwiają artyzm i kunszt wykonania. Rodzic opowiada o greckich wazach, które były wykorzystywane do przechowywania, chłodzenia, nalewania i picia – w zależności od kształtu. Rysunki na naczyniach dostarczają nam informacji o starożytnych zwyczajach, uzbrojeniu, prowadzonych wojnach, sposobach walki czy polowań. Następnie dziecko koloruje kredkami szablon wazy

         

         

        5-latek: Pomoce: „Karty pracy. Powietrze” s. 42, kredki

         

        Dziecko ogląda w „Karcie pracy” greckie naczynia i opisują je. Zwracają uwagę

        na przedstawione postacie i zwierzęta, podziwiają artyzm i kunszt wykonania. Rodzic opowiada o greckich wazach, które były wykorzystywane do przechowywania, chłodzenia, nalewania i picia – w zależności od kształtu. Rysunki na naczyniach dostarczają nam informacji o starożytnych zwyczajach, uzbrojeniu, prowadzonych wojnach, sposobach walki czy polowań. Następnie dziecko łączy w pary identyczne naczynia.
        wazy  wazy1

        Dodał: anna Data: 01/06/2020 - 02:38:55
        Grupa 3

          Scenariusz zajęć online dla grupy III –02.06.2020r.

           

           

          Opracowała: Anna Frankowska

          Grupa: III (4 i 5 –latki)

          Krąg tematyczny: Dzieci świata

          Temat dnia: Podróż po krajach Europy Zachodniej

          Przewidywane osiągnięcia:

           – wzbogaca wiedzę na temat krajów Unii Europejskiej,

          – dostrzega różnorodność kulturową poznawanych krajów,

          – docenia piękno kultury i sztuki podczas oglądania zdjęć obiektów architektonicznych, dzieł malarskich i rekwizytów,

          – poznaje symbole narodowe wybranych krajów oraz dostrzega odmienność językową,

           – poznaje różne możliwości podróżowania po Europie,

           – doskonali sprawność manualną,

          – rozwija poczucie rytmu, orientację w przestrzeni i współdziałanie w grupie.

          Przebieg zajęć głównych:

           „Plan podróży” – omawianie planu podróży z wykorzystaniem mapy Europy, rozbudzanie zainteresowania Unią Europejską, przybliżenie rozumienia symboliki mapy. Prezentujemy dziecku mapę Europy i przybliżamy plan podróży, wskazując kierunek zachodni od Polski. Dzieci podają nazwy znanych krajów, z pomocą rodzica wyszukują w „Pomocach dydaktycznych”(dla młodszych dzieci zdjęcia flag w załączniku) ich flagi. Zastanawiają się, jakimi środkami lokomocji mogą dotrzeć do poszczególnych krajów. Następnie pokazują na mapie granice państw, rzeki, jeziora

          Pomoce: mapa Europy i flag w zdjęciach,

          „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka” (Pięciolatki)

           

           „Zapraszamy do podróży” – zintegrowane działania edukacyjne, wzbogacenie wiedzy na temat charakterystycznych cech i symboli wybranych państw Unii Europejskiej, kształtowanie świadomości bycia Polakiem i Europejczykiem. Rodzic zaprasza do podróży po krajach europejskich. Każde dziecko ma na stoliku przygotowany zestaw z „Pomocy dydaktycznych” – „Państwa Europy – loteryjka”.

           Przykładowe zabawy:

           – „Berlin – stolica Niemiec”. Dzieci naśladują wsiadanie do samolotu na Lotnisku Chopina w Warszawie, lot samolotu i lądowanie w Berlinie. „Na lotnisku” dzieci witają się ze sobą, podają rękę i mówią: Guten Tag.Rodzic pokazuje flagę Niemiec, dzieci wyszukują odpowiedni kartonik z loteryjki i dobierają zdjęcia (Brama Brandenburska i samochód). Na mapie Europy rodzic zaznacza trasę podróży wstążką, a przy Berlinie umieszcza flagę Niemiec. Porównują wielkości powierzchni państw w stosunku do Polski. Wyjaśnia dzieciom, że Brama Brandenburska symbolizuje pokój i wolność, zwraca uwagę na piękno architektoniczne obiektu. Na zakończenie rodzic może wspomnieć o znanych Niemcach, np. braciach Grimm, Albercie Einsteinie. Dzieci żegnają się, podając sobie ręce i mówiąc: Auf Wiedersehn.

           Następnie odgrywają podróż autokarem do Holandii.

           Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Niemiec, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka” – „Holandia – kraj tulipanów”.

          Rodzic pokazuje na mapie Holandię oraz zaznacza kolejny etap podróży i umieszcza przy Amsterdamie flagę Holandii. Dzieci witają się po niderlandzku: Goedemorgen. Dzieci odnajdują w loteryjce flagę holenderską i symbole tego kraju (wiatraki i tulipany). Rodzic wyjaśnia, że większość wiatraków służyła do osuszania lądu i obrony przed zlaniem terenu przez morze, a nie do mielenia ziaren zbóż na mąkę. Pokazuje sylwety kolorowych tulipanów, które dzieci przeliczają i klasyfikują ze względu na kolor. Opowiada, że Holandia słynie z hodowli tulipanów, i że właśnie w Holandii powstało najwięcej nowych odmian tych roślin. Na zakończenie rodzic prezentuje reprodukcje obrazów wielkich malarzy holenderskich,

           np. Rembrandta i van Gogha. Dzieci żegnają się, mówiąc po niderlandzku „do zobaczenia”: Dag!

          Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Holandii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, kolorowe sylwety tulipanów, reprodukcje obrazów malarzy holenderskich – „Bruksela – siedziba Parlamentu Europejskiego”

           Dzieci naśladują podróż samochodem do Belgii. Rodzic zaznacza na mapie trasę i przypina flagę przy Brukseli. Dzieci najpierw witają się, mówią: Goedemorgen, a następnie odnajdują w loteryjce odpowiednią flagę i symbole (Parlament Europejski, czekoladki). Powitanie brzmi tak samo jak w Holandii, ponieważ w Belgii większość mieszkańców mówi po niderlandzku. Rodzic wyjaśnia, że wiele krajów Europy, między innymi Polska, połączyło się, tworząc Unię Europejską, a przedstawiciele tych krajów spotykają się w Brukseli i ustalają wspólne prawa, np. swobodne podróżowanie, możliwość pracy za granicą.

          Rodzic prezentuje flagę Unii Europejskiej i wyjaśnia znaczenie gwiazdek (jest ich 12, to liczba miesięcy, godzin na zegarze, znaków zodiaku, symbol solidarności i harmonii między krajami). Dzieci żegnają się słowem: Dag!

          Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Belgii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, flaga Unii Europejskiej– „Paryż – stolica Francji”.

           Dzieci naśladują przejazd autokarem do Paryża. Witają się, mówiąc po francusku „dzień dobry”: Bonjour. Rodzic zaznacza na mapie kolejny etap podróży. Prezentuje flagę Francji, a dzieci w loteryjce odszukują odpowiednie kartoniki (flagę, wieżę Eiffla, rogaliki croissanty). Następnie rodzic opowiada ciekawostki związane z Paryżem. Przybliża symbole architektoniczne miasta (wieża Eiffla, Luwr) i atrakcje turystyczne, np. park zabaw Asteriksa. Nawiązuje do postaci francuskiego pisarza René Goscinnego, autora komiksu o przygodach Asteriksa i Obeliksa oraz cyklu książek opisujących „Przygody Mikołajka”. Dzieci oglądają reprodukcje obrazów malarzy francuskich (Degas, Cèzanne, Toulouse-Lautrec). Na zakończenie dzieci mogą pobawić się w pokaz mody przy muzyce, wykorzystując dostępne rekwizyty. Następnie dzieci żegnają się, mówiąc: Aur revoir, „wsiadają” do szybkiej kolei TGV i jadą do Londynu.

           Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Francji, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, reprodukcje obrazów malarzy francuskich , rekwizyty do pokazu mody – „Londyn – stolica Wielkiej Brytanii”.

           Dzieci witają się, mówiąc po angielsku: Good morning. Rodzic zaznacza na mapie kolejny etap podróży, zwracając uwagę, że tory pociągu prowadzą przez tunel pod kanałem La Manche. Dzieci wyszukują w loteryjce flagę Wielkiej Brytanii i zdjęcia Big Bena oraz piętrowego autobusu. Rodzic przybliża ciekawostki związane z Wielką Brytanią: postacie literackie (Piotruś Pan, Harry Potter, Sherlock Holmes), królową brytyjską Elżbietę II, Pałac Buckingham, który jest jej siedzibą, charakterystyczny wygląd straży pałacowej. Opowiada o zegarze Big Ben, którego dłuższa wskazówka mierzy cztery metry. Rodzic opowiada, że kiedy zegar wskazuje piątą po południu, dla wielu Brytyjczyków to pora tzw. five o´clock, czyli zwyczaj picia tradycyjnej herbaty z mlekiem i cukrem. Jeśli jest taka możliwość, dzieci próbują herbaty po angielsku. Na zakończenie żegnają się słowami: Good bye!

           Pomoce: mapa Europy, wstążka, flaga Wielkiej Brytanii, „Pomoce dydaktyczne” – „Państwa Europy – loteryjka”, ilustracje Piotrusia Pana, Harry’ego Pottera, Sherlocka Holmesa, Pałacu Buckingham, królowej brytyjskiej, ewentualnie herbata z mlekiem do degustacji

           „Z jakiego kraju?” – utrwalenie wiadomości na temat wybranych krajów europejskich, doskonalenie sprawności manualnej. Dzieci oglądają ilustracje na karcie pracy i dzielą się wiedzą na temat Francji i Wielkiej Brytanii. Następnie rysują po śladzie symbole krajów i łączą je z odpowiednią flagą.

           „Karty pracy. Powietrze” Pięciolatki s. 41

           

           „Korrida” – zabawa ruchowa przy muzyce, odpowiednie reagowanie ruchem na zmianę charakterystycznych melodii w utworze. Rodzic wciela się w rolę torreadora a dziecko w rolę byka ( póżniej następuje zmiana ról). „Torreador” otrzymuje chustkę, którą chwytają za dwa rogi i umieszcza z prawej strony ciała, podobnie jak to robią torreadorzy z  płachtą na korridzie. „Byk” ustawia się pod ścianą, a „torreador” pod przeciwległą. Wraz z początkiem utworu „byk” układa palce wskazujące po obu stronach głowy jak rogi i wykonują osiem kroków w stronę „torreadora” zgodnie z pulsem muzyki. Następnie ośmioma krokami cofa się na poprzednie miejsce. Ten układ kroków powtarza się. Podczas powtórzenia tematu marsza „torreador” wykonuje osiem kroków w stronę „byka” i cofa się ośmioma krokami. Następnie wykonuje osiem kroków w przód. Pozostaje w miejscu i, robi osiem kroków, obracają się wokół własnej osi, jednocześnie prezentując płachtę (chustki). Na początku drugiego tematu (0:30) „byk” tupie rytmicznie prawą nogą, naśladując tupanie kopytem. Wraz z narastaniem dynamiki utworu (0:38) każdy „byk” biegnie w stronę „torreadora” stojącego naprzeciw i naśladuje atak rogami na chustę. „Torreadorz” prowokuje byka i wykonuje obroty lub przenosi chustę z jednej strony na drugą. Podczas zabawy „byk” nie powinien dotknąć „torreadora”, może „atakować” jedynie jego chustę. Kiedy wraca pierwszy temat (0:47), „byki” i „torreadorzy” biorą się za ręce i maszerują w parze. „Torreador” zwycięsko macha chustką nad głową.

           „Marsz torreadorów” G. Bizeta nr 25, umieszczam link do utworu:

          https://www.youtube.com/watch?v=8nmk-76DFsU

           

          Wychowywanie przez sztukę- utrwalanie wiadomości o malarzach francuskich, oglądanie obrazu ,,Rodzina w ogrodzie” N. Lancreta, doskonalenie sprawności manualnej. Na karcie pracy dzieci oglądają reprodukcję obrazu rodziny sprzed lat i rysują obraz własnej rodziny.

          Karta pracy. Powietrze. Czterolatki s. 13

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy