Scenariusz zajęć online dla grupy III – 14.04.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Na podwórku”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Dowolne instrumenty muzyczne, tamburyn, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
• reaguje ustalonymi ruchami na podane sygnały,
• stosuje różne metrum podczas rytmizowania tekstu,
• maluje sceny realne,
• stosuje nową technikę – malowania na porowatym podłożu.
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1
•• Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich
śladami. Czytanie z Rodzicem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach.
Zajęcia 1. Zabawy przy piosence Na podwórku.
•• Ćwiczenia aparatu ruchu.
Pomoce: dowolny instrument muzyczny.
W rytmie akompaniamentu na wybranym instrumencie dziecko maszeruje za Rodzicem, przeskakuje z nogi na nogę, wykonuje cwał boczny, chód na piętach, zatrzymuje się na hasło: Stop, podskakuje obunóż. Maszeruje z równoczesnym taktowaniem na 2/4, w rytmie piosenki
Na podwórku.
•• Instrumentacja piosenki Na podwórku (można wykorzystać dowolne instrumenty muzyczne, które można zrobić z dzieckiem)
Zwrotka I
Na podwórku na wsi (Dziecko gra na bębenku w rytm ćwierćnut)
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni (Dziecko gra na marakasach w rytm ćwierćnut)
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,( dziecko gra na trójkątach – tremolo)
i indyki, i indyczki.( dziecko gra na drewienkach, w rytmie ósemek)
Jest tu kwoka z kurczętami,( dziecko gra na marakasach – tremolo)
mama kaczka z kaczętami.(dziecko gra na kastanietach, w rytmie ósemek)
Piękny kogut Kukuryk (dziecko gra na pudełku akustycznym, w rytmie ćwierćnut)
i kot Mruczek, (dziecko gra na czynelach)
i pies Bryś.(dziecko gra na bębenku)
Więc od rana słychać wszędzie: (dziecko gra na trójkątach – tremolo)
kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,( dziecko gra na drewienkach, w rytmie ósemek)
hau, hau, (dwa uderzenia w bębenek)
miau, miau, (na czynelach)
gul, gul, gul – (na kastanietach,)
podwórkowy chór.(wszystkie razem)
II zwrotka
Koń kasztanek w stajni, (dziecko gra na drewienkach, w rytmie ósemek)
a w oborze krowa, (dziecko gra na tamburynie, w rytmie ósemek)
tam w zagrodzie owce (dziecko gra na kastanietach, w rytmie ćwierćnut)
i brodata koza.( dziecko gra na bębenku, w rytmie ćwierćnut)
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
III zwrotka
A tu są króliki: (dziecko gra na bębenku, w rytmie ćwierćnut)
i duże, i małe, (dziecko gra na czynelach)
łaciate i szare, (dziecko gra na bębenku, w rytmie ćwierćnut)
i czarne, i białe. (dziecko gra na czynelach)
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
Piosenki szukamy na stronie:
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
•• Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki.
Dziecko słucha zagadek Bożeny Formy, które recytuje Rodzic.
Powtarza kilka razy za Rodzicem kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym przez Rodzica rytmie. Rodzic recytuje zagadki, dziecko rytmicznie wykonuje ustalone gesty.
Dziecko recytuje, równocześnie wykonując ustalone gesty:
- 1. Lubi głośno gdakać,
kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
(kura)
(dziecko naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana przez całą zagadkę)
- 2. Zakręcony ogonek,
śmieszny ryjek ma
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
(świnka)
(dziecko wykonuje naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi o podłogę, cztery razy klaszcze przez całą zagadkę)
- 3. Na przykład łaciate, (dziecko przechodzi do pozycji stojącej)
w oborze mieszkają. (dziecko wykonuje cztery uderzenia o kolana)
Pasą się na łąkach, (dziecko wykonuje obrót wokół siebie)
zdrowe mleko dają. (dziecko wykonuje cztery klaśnięcia)
(krowy)
- 4. Nie pieje, nie gdacze, (dziecko maszeruje w miejscu)
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. (dziecko wykonuje ruchy naśladujące pływanie)
Jak się nazywa?
(kaczka)
Zadanie wymaga wcześniejszych ćwiczeń.
•• Zabawa wyrabiająca szybki refleks – Zwierzęta i gospodarz.
Pomoce: tamburyn.
Rodzic wyznacza linię, na której dziecko – zwierzę z wiejskiej zagrody – ustawia się podczas
przerwy w muzyce. Gospodarz zajmuje miejsce pod ścianą, tyłem do linii.
Dziecko swobodnie maszeruje w określonym kierunku, w rytmie tamburynu. Naśladuje dowolne zwierzę mieszkające w wiejskiej zagrodzie. Na sygnał, głośny dźwięk tamburynu,
przechodzi na wyznaczoną linię. Gospodarz, odwrócony tyłem do dziecka, wypowiada słowa:
Raz, dwa, trzy, gospodarz patrzy. Dziecko idzie dużymi krokami w jego stronę. Kiedy gospodarz się odwróci, zatrzymuje się, pozostając w bezruchu.
Gospodarz chodzi i obserwuje, czy dziecko się nie rusza. Jeśli się poruszy, wraca
na wyznaczoną linię.
Zajęcia 2. Zwierzęta z wiejskiego podwórka – malowanie farbami na porowatym podłożu.
•• Podział nazw zwierząt na sylaby lub na głoski.
Pomoce: zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka (kura, kogut, owca, baran, krowa, byk, kot, koza)
Rodzic przygotował zdjęcia/obrazki zwierząt. Dziecko je losuje. Nazywa przedstawione na nich zwierzęta. Dzieli ich nazwy na sylaby (5-latki) lub na głoski (6-latki).
•• Zabawa Co to za zwierzę?
Określanie przez dziecko cech danego zwierzęcia, bez podawania jego nazwy. Odgadywanie
nazw zwierząt przez Rodzica. Np. To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś) To zwierzę pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)
•• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Pomoce: kartka, białe serwetki, klej, farby plakatowe, pędzel.
• Przyklejanie na kartkach pogniecionych białych serwetek, wypełnianie nimi całej powierzchni kartki.
• Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej fakturze zwierząt wybranych przez
dziecko
• Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
• Wykonanie pracy przez dziecko
• Oglądanie powstałej pracy: rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych na nich zwierząt.
Wypowiedź autora, dlaczego właśnie te zwierzęta znalazły się na jego obrazku.
• Porządkowanie miejsca pracy.
Zajęcia 3:
5-latek:
•• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 69.
Rysowanie drogi kury do kurcząt.
6-latek:
••Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 69.
Czytanie zadań. Wpisywanie odpowiednich liczb.