Scenariusz zajęć online dla grupy III – 15.04.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Makieta wiejskiego podwórka’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
pięć obręczy, obrazki: kury, owcy, krowy, pszczół, gęsi, jajek, miodu, jogurtu, sera, wełny, pióra, poduszki, produkty pochodzące od zwierząt, apaszka, obrazki domów zwierząt: budy, ula, stajni, obory, obrazki zwierząt: koni, krów, pszczół, psów, tamburyn, kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
• wymienia produkty otrzymywane od zwierząt z wiejskiego podwórka,
• rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka,
• wspólnie wykonuje makietę wiejskiego podwórka,
• wykonuje pracę wspólnie z Rodzicem.
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1. Po co hodujemy zwierzęta – ćwiczenia i zabawy.
•• Zabawa Co nam dają zwierzęta?
Pomoce: pięć obręczy, obrazki: kury, owcy, krowy, pszczół, gęsi, jajek, miodu, jogurtu, sera, wełny, pióra, poduszki.
Rodzic układa na dywanie pięć obręczy, w każdej z nich umieszcza zasłonięty obrazek zwierzęcia z wiejskiego podwórka (kury, owcy, krowy, gęsi, pszczół). Podchodzi z dzieckiem do poszczególnych obręczy i odsłania obrazki. Dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta i zastanawia się, co one dają człowiekowi. Rodzic pokazuje drugą grupę obrazków (jajka, miód, mleko, jogurt, ser, wełna, pióra, poduszka). Dziecko nazywa produkty pochodzące od zwierząt i umieszczają obrazki w obręczach, przy zdjęciach odpowiednich zwierząt.
•• Zabawa Smakujemy i dotykamy.
Pomoce: produkty pochodzące od zwierząt, apaszka.
Rodzic pokazuje dziecku produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód,
mleko, wełna, pióra. Następnie dziecko ma zasłonięte oczy, a Rodzic podaje
do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dziecko podaje nazwy produktów, a po
odsłonięciu oczu nazywa zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i wskazuje je na
obrazkach (ćwiczenie poprzednie).
•• Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi, do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt… , pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…
•• Zabawa ruchowa – Gdzie kto mieszka.
Pomoce: obrazki domów zwierząt: budy, ula, stajni, obory, obrazki zwierząt: koni, krów, pszczół, psów, tamburyn.
Rodzic odsłania, umieszczone w różnych miejscach pokoju, obrazki domów zwierząt. Rodzic
daje dziecku obrazki zwierząt. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach tamburynu,
naśladując sposób poruszania się wybranego przez siebie zwierzęcia (znajdującego się na obrazku). Na przerwę w grze odszukuje dom zwierzęcia, którym jest, i siada w jego pobliżu; przypominają, jak ten dom się nazywa. Potem bierze kolejny obrazek i zabawa trwa dalej.
Zajęcia 2. Wspólne wykonanie makiety wiejskiego podwórka.
•• Omówienie przez dziecko wyglądu wiejskiego podwórka.
−− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
−− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
•• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Pomoce: kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
• Dziecko wycina z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na
wiejskim podwórku (lub je rysuje).
• Dziecko przykleja obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowuje je plasteliną do tekturowych
podstawek.
• Rodzic przygotowuje prostokątny kawałek styropianu (0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
• Dziecko okleja pudełka kolorowym papierem – otrzymuje zabudowania gospodarcze,
dom gospodarza.
• Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi
z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
•• Wykonanie pracy.
•• Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
•• Umieszczenie makiety w kąciku dziecka.
•• Porządkowanie miejsc pracy.