Scenariusz zajęć online dla grupy III – 13.04.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Tyle stóp, tyle kroków”
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
osiem skakanek w dwóch różnych kolorach, mały dywan, linijka, szarfa, gazety, tamburyn, gwizdek, karty pracy
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
• dostrzega, że – mimo różnic w ułożeniu – drogi są nadal tej samej długości,
• mierzy dywan stopa za stopą, krokami,
• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1. Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
•• Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
Pomoce: osiem skakanek w dwóch różnych kolorach.
Rodzic układa ze skakanek dwie drogi (każda składa się z czterech skakanek w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).
• Dwie drogi równoległe.
Rodzic pyta:
−− Czy obie drogi mają taką samą długość?
Jedna z dróg zakręca.
−− Czy teraz drogi mają taką samą długość?
−− Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?
Rodzic wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.
−− Czy drogi mają taką samą długość?
−− Dlaczego tak uważacie?
Jedna z dróg zakręca.
−− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
−− Jak można udowodnić, że są tej samej długości?
(Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).
•• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Pomoce: mały dywan.
Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy
dotykają pięty drugiej stopy) i głośno liczy. To samo robi Rodzic.
−− Dlaczego wyszły nam rożne wyniki?
−− Czy nasze stopy są jednakowej długości?
•• Mierzenie długości dywanu krokami.
Pomoce: mały dywan.
Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy. Rodzic robi to samo.
−− Dlaczego wyszły nam rożne wyniki?
−− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).
•• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.
Pomoce: linijka, mały dywan.
Rodzic mierzy linijką długość małego dywanu.
•• Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego
kurczęcia, licząc od prawej strony.
•• Zabawa bieżna Jaskółki
Pomoce: szarfa
Na ziemi leży szarfa. W kółeczku (gniazdku) stoi dziecko (jaskółka). Na sygnał jaskółka wylatuje z gniazda i krąży w różnych kierunkach. Na zawołanie: Burza – jaskółka wraca do swojego gniazda.
Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 16.
Pomoce: gazety, tamburyn, gwizdek.
Część wstępna.
•• Czynności organizacyjno-porządkowe.
Dziecko wchodzi do pokoju i porusza się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi
gazetami. Na polecenie Rodzica zatrzymuje się i podnosi gazetę.
•• Zabawa ożywiająca.
Dziecko biega z wymijaniem się i potrząsaniem gazetą trzymaną oburącz w górze. Na
mocne uderzenie w tamburyn i zapowiedź: Burza, zatrzymuje się i – przyjmując dowolną
pozycję – chroni się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.
Część główna.
•• Staje w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód wymachuje gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostuje się i potrząsa gazetą w górze.
•• Wykonuje klęk podparty, dłonie ma na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz – przy
zgiętych w łokciach rękach opada tułowiem w przód, dotyka gazety brodą i powraca
do pozycji wyjściowej.
•• W leżeniu przodem – unosi gazetę trzymaną za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach,
skierowane w bok), dmucha na gazetę i wprowadza ją w ruch.
•• Kładzie gazetę na podłodze, zwija ją po przekątnej w rulonik i przeskakuje przez nią bokiem z jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego
•• W staniu, rulonik trzyma za końce, z przodu – przekłada nogę przez rulonik, wytrzymuje
w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonać prawą nogą i lewą nogą, na zmianę).
•• Odtwarzanie figur geometrycznych.
Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał (jeden gwizdek) bierze gazety układa z nich 3 ruloniki i układa je w ten sposób, żeby utworzył się trójkąt
•• Ugniata gazety tak, aby powstały kulki (piłki) – rzuca kulkami i chwyta je w miejscu,
w chodzie, w biegu; rzuca i chwyta, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem
wykonuje klaśnięcie, dotyka ręką podłogi, robi rękami młynek, wykonuje obrót itp.
•• W leżeniu przodem – przetacza kulki z ręki do ręki, podrzuca kulki oburącz, jednorącz.
Część końcowa.
•• Ćwiczenia korektywne i uspokajające.
Dziecko maszeruje we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzi do siadu skrzyżnego.
• W siadzie skrzyżnym – wykonuje skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.
• W siadzie podpartym, kolana ma rozchylone, kulkę położoną między stopami – podrzuca
kulkę stopami, chwyta rękami.
• W marszu, kulki trzymane w dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe – wykonuje
wdech nosem i próbuje zdmuchiwać kulkę z dłoni.
•• Czynności porządkowe: odkłada kulkę na wyznaczone miejsce, omawia zajęcia. Rodzic ocenia aktywność i inicjatywę twórczą dziecka
Zajęcia 3:
Karta pracy, cz. 4, s. 8.
Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam
i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub
samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.