Dodał: anna Data: 29/03/2021 - 10:24:05
Grupa 1

    29.03.2021  (poniedziałek)

     

    Krąg tematyczny: WIELKANOC

    Temat dnia : Koszyczek wielkanocny

     

    PRZEBIEG DNIA

     

    1. I.          ZAJĘCIA PORANNE

     

     

    • Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

    Jajko ugotowane na twardo, czarodziejskie pudełko.

    Rodzic wkłada do czarodziejskiego pudełka jajka ugotowane na twardo (kurze, gęsie, przepiórcze). Dzieci mają za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku.

                             

                             

    Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

    • Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.

    Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta:

    Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże?

    Prosi dziecko, aby włożyły do każdej szklanki po jednym jajku i ob­serwowały, co się z nimi dzieje.

    Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo?

    Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

     

    • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowyjęzyk, wargi, żuchwę.

    Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

    - Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

    - Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

    - Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza­ją kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

    - Rogi baranka baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

    - Baranki na hali baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

    - Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

                             

                    Zestaw zabaw ruchowych nr 30

     

    • Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.

    Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.

    • Zabawa grupowa „Pisanka”.

    Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.

     

     

    1. II.            ZAJĘCIA GŁÓWNE

     

     

    Zajęcia 1 

    • Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Koszyczek”.

    Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania. Dziecko mówi swoje rozwiązanie.

    To w nim leżą na serwetce

    jajka malowane,

    a pośrodku, obok chlebka,

    spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

     

    • Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

    Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość.

    Dziecko nazywa znajdujące się w nim przed­mioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.

    Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i po­myślność.

    Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

    Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

    Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

    Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszycz­ka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

    Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

     

    • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.

     

    Dziecko siada wygodnie na dywanie lub łóżku. Rodzic pokazuje ilustracje i zaprasza do wysłuchania wiersza

    – Kurko, proszę, znieś jajeczka,

    śnieżnobiałe lub brązowe,

    ja z nich zrobię na Wielkanoc

    cud-pisanki kolorowe.

    Do koszyczka je powkładam,

    z chlebkiem, babką lukrowaną,

    potem pójdę je poświęcić

    z bratem, siostrą, tatą, mamą.

    Przy śniadaniu wielkanocnym

    podzielimy się święconką

    i buziaka dam mamusi,

    zajączkowi i kurczątkom.

    „Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

    tatę wodą popryskamy,

    mama będzie zmokłą kurką,

    bo to poniedziałek lany!

    Książka (s. 58–59)

     

    • Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

    Rodzic zadaje pytania:

    • Z czego robi się pisanki?
    • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
    • Co robimy w lany poniedziałek?
    • Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

     

    • Zabawa ruchowa „Kura i jajka”.

    Rodzic pełni rolę kury, a dziecko jest jajkiem – kuca np. w obręczy. Kura dotyka jajek. Wy­chodzi z nich kurczątko, naśladuje ruchy swojej mamy i wędruje za nią. Na koniec następuje zmiana w roli kury.

    Zajęcia 2.

    v Karta pracy, cz. 2, nr28 – 4latki

    Dziecko:

                            - rysują koszyk po śladzie,

                            - koloruje koszyk i jajka,

                            - naklejają naklejki,

                            - nazywają kolory pisanek.

                             

                            Pokaz jaj różnej wielkości.

    Rodzic pokazuje jajka różnej wielkości (lub ich zdjęcia) i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Zada­niem dzieci jest obejrzenie jajek, porównanie ich wielkości, przyporządkowanie do zdjęć właściwych zwierząt.

     

    • Wykonanie masy solnej przez Rodzicem

    Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.

    Rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.:

    1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto zało­żyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

     

    • Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

    Dziecko otrzymuje masę solną i lepi z niej jajka różnej wielkości. Wskazuje największe jajko i najmniej­sze jajko. Odstawia jajka w pobliżu kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce w pokoju, aby wyschły.

     

    Zabawy na świeżym powietrzu

    ü    Zabawa ruchowa Jajecznica.

    Dziecko podaje ręce rodzicom i tworzą koło, stając bardzo blisko siebie. Robią krok w tył, przeliczają jajka wbite do jajecznicy: pierwszy krok – pierwsze jajko, drugi krok – drugie jajko itd. Na hasło: Jajecznica – wszyscy kucają, starając się nie rozerwać koła.

    ü Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej Jajka na łyżce.

    Rodzic za pomocą skakanek wyznacza miejsca startu i mety. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

     

    1. III.        ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

     

    • Stemplowanie pisankami z ziemniaków.

    Farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, małe karteczki.

    Dziecko maluje farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbija dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.

    v Karta pracy, Ćwiczenia spostrzegawczości Pisanki– 3latki

    Dziecko:

    - Dzieci dobierają do pary obrazki o tym samym wzorze,

    - Omawiają wzór i kolor pisanki.

     

    v Karta pracy, Ćwiczenia spostrzegawczości Pisanki – 4latki

    Dziecko:

    - Dzieci dobierają jednakowe obrazki pisanek w pary.

    - Następnie grają nimi w memory z mamą lub tatą. Odwracają obrazki na drugą stronę, a następnie losują dwa z nich. Jeśli będzie to para, zabiera ją. Na koniec liczy ile ma par. Wygrywa osoba, która ma ich najwięcej.

     

     

    • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”.

    Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica , związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.

     

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy