Scenariusz zajęć online dla grupy III – 31.03.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Koszyczek dobrych życzeń’’
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
szablon baranka, słomka, skrawki białego papieru, tamburyn, obrazek pisanki, obrazek koszyczka, nagranie piosenki Koszyczek dobrych życzeń (https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY), odtwarzacz CD, instrumenty perkusyjne (mogą być zrobione przez dziecko, 4 dowolne), przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu, pisanki, obrazki baranków w różnych pozycjach i ich cienie, wyprawka, karta 3, klej, nożyczki, piórka.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
• porusza się rytmicznie przy muzyce,
• wykonuje akompaniament do zwrotek piosenki,
• wykonuje papierowy koszyczek wielkanocny,
• składa i zagina papier według instrukcji.
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1
•Karta pracy, cz. 3, s. 73.
Rysowanie po śladach rysunków drugich połówek pisanek. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie.
Zajęcia 2
Zabawy przy piosence Koszyczek dobrych życzeń.
•Ćwiczenia ruchowe przy akompaniamencie dowolnego instrumentu. Marsz, skoki obunóż, utrwalanie kroków walczyka.
•Ćwiczenie oddechowe – Baranek.
Pomoce: szablon baranka, słomka, skrawki białego papieru.
Przed dzieckiem znajduje się szablon baranka. Obok baranka zostają umieszczone małe kawałki białego papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka. Nie pomaga sobie rękami.
•Zabawa rozwijająca reakcję na zmiany tempa – Kolorowe pisanki.
Pomoce: Tamburyn, obrazek pisanki.
Rodzic stuka w tamburyn w umiarkowanym tempie. Dziecko trzyma pisankę przed sobą, blisko ciała i maszeruje. Rodzic stuka w tamburyn w szybkim tempie. Dziecko wyciąga przed siebie ręce, w których trzyma pisanki, i biegnie drobnymi krokami po okręgu. Rodzic stuka w tamburyn w wolnym tempie. Dziecko unosi ręce w górę, trzyma pisankę nad głową i stawia duże kroki w dowolnym kierunku. Rodzic potrząsa tamburynem. Dziecko umieszcza szablon pisanki na podłodze – przed sobą.
•Zabawa przy piosence Koszyczek dobrych życzeń, połączona z grą na instrumentach.
Pomoce: obrazek koszyczka, nagranie piosenki Koszyczek dobrych życzeń (https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY), odtwarzacz CD, instrumenty perkusyjne (mogą być zrobione przez dziecko, 4 dowolne)
Zwrotka I – instrumentacja.
Siedzi biały, cukrowy baranek (dziecko gra na drewienkach w rytm melodii)
w wielkanocnym koszyku, (dziecko gra na marakasach w rytm melodii)
a z barankiem gromada pisanek (dziecko gra na drewienkach w rytm ósemek)
– dużo śmiech i krzyku. (marakasach tremolo)
Dwie kiełbaski pachnące są, (kastanietach w rytm melodii)
sól i pieprz, by był pyszny smak. (marakasach w rytm melodii)
Dziwi się biały baranek: O! (tamburynie-tremolo)
Kto to wszystko będzie jadł?? (tamburynie-tremolo)
Refren-element ruchu do piosenki:
Mama, tata, siostra, brat
– każdy coś z koszyczka zjadł, (dziecko maszeruje wokół koszyczka w lewą stronę)
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń. (dziecko maszeruje wokół koszyczka w prawą stronę)
Gdy marzenia spełnić chcesz, (powoli przechodzi do przysiadu, koszyczek trzyma w dłoniach)
coś z koszyczka szybko bierz! (powoli unosi koszyczek przed sobą, na wysokość głowy)
I życz szczęścia, pomyślności, (powoli przechodzi do pozycji stojącej)
a na święta dużo gości! (powoli przechodzi do przysiadu, stawia koszyczek przed sobą, na słowo ,,gości’’ wykonuje wyprost z równoczesnym uniesieniem rąk w górę)
II i III zwrotka tak samo jak podczas zwrotki pierwszej.Refren tak samo jak za pierwszym razem.
- Zabawa ruchowa – Pokaż pisankę (zabawa taka jak 30.03.2021)
Zajęcia 3
Wykonanie koszyczka wielkanocnego.
•Zagadki dotykowe – Co ukryłam w pudełku?
Pomoce:Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu.
Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgaduje, co otrzymuje do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę.
•Ćwiczenie spostrzegawczości – Ukryte pisanki.
Pomoce:Pisanki.
Dziecko szuka pisanek ukrytych przez Rodzica. Kiedy je znajdzie, określa, w jakich miejscach były one schowane. Stosuje odpowiednie przyimki. Liczy, ile pisanek zostało ukrytych.
•Ćwiczenie klasyfikacyjne – Baranki i ich cienie.
Pomoce: Obrazki baranków w różnych pozycjach i ich cienie.
Dziecko tworzy pary obrazków pasujących do siebie: baranki w różnych pozycjach i ich cienie.
•Wypowiedzi dzieci, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć.
Pomoce:Rekwizyty, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym, i inne, które nie powinny się tam znaleźć.
Dziecko wybiera spośród zgromadzonych na stoliku rekwizytów te, które powinny zostać włożone do koszyczka. Wyjaśnia swój wybór. Z pomocą Rodzica wypełnia nimi przygotowany koszyczek, który stawia na parapecie w domu.
•Wykonanie pracy Koszyczek wielkanocny.
Pomoce:: wyprawka, karta 3, klej, nożyczki, piórka.
• Wypychanie z karty pracy formy koszyczka i uchwytu.
• Składanie i sklejanie koszyczka według instrukcji.
• Doklejanie we właściwym miejscu uchwytu.
• Doklejanie kurczakom piórek na czubkach głów.Do gotowego koszyczka można włożyć pisankę.
• Porządkowanie miejsca pracy
Zajęcia 4
-Karta pracy, cz. 3, s. 74.
Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań. Słuchanie zagadek. Rozwiązywanie ich.
- Karta pracy, cz. 3, s. 75.
Zaznaczanie kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek) kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki. Kończenie rysowania kurczątek według wzoru.
koszyczek
baranek szablon
pisanka