Dzień dobry
30.03.2021 (wtorek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Kraszanki, pisanki
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Rozmowa na temat: Jakie są jajka? (z wykorzystaniem okazów).
Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie (okazy).
rodzic rozbija na spodeczku jajko. Pokazuje dziecku żółtko i białko. Dziecko rozmawiają o tym, jakie zwierzę może wykluwać się z jajka (np.: kurczątko, bocian itp.).
- Rozmowa na temat: Moja ulubiona... (na podstawie obrazków).
Obrazki przedstawiające pisanki/kraszanki.
Dziecko ogląda obrazki i opowiada, które pisanki/kraszanki podobają mu się najbardziej oraz dlaczego.
- Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?
Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y).
Zestaw zabaw ruchowych nr 30
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica , związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.
- Zabawa grupowa „Pisanka”.
Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
Zajęcia 1
- Rozmowa o pisankach i kraszankach.
Obrazki z I części dnia lub kraszanki i pisanki.
Rodzic dzieli obrazki na dwie grupy. Pyta dziecko, czy widzi, czym się różnią. Wskazując na jedną grupę, mówi: To są kraszanki.
Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Rodzic wskazuje na drugą grupę i mówi: Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
https://www.youtube.com/watch?v=GxyHrdgTxQs
- Słuchanie piosenki Pisanki (sł. i muz. B. Forma).
1. Pisanki, kraszanki,
piękne, kolorowe,
czerwone, niebieskie,
żółte i brązowe.
Ref.: Święta, święta, święta,
jajka malowane,
każdy do koszyczka
pisankę dostanie.
2. Dziś na nich malują
dzieci kogucika,
który się wygrzewa
w słoneczka promykach.
Ref.: Święta…
3. Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.
Ref.: Święta…
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Rodzic zadaje pytania:
- Ø Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
- Ø Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
- Ø Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
- Ø Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
- Ø Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?
- Ø Nauka refrenu piosenki Pisanki fragmentami, metodą ze słuchu.
- Ø Akompaniament muzyczny do piosenki Pisanki.
- Dziecko słucha melodii piosenki, a następnie samodzielnie dobiera przedmioty (lub instrumenty) potrzebne do akompaniamentu. Rodzic zwraca uwagę na tempo utworu i jego nastrój.
Zajęcia 2.
- Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dziecko układa delikatnie watę na spodkach, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodki z nasionami na parapecie okna. Hodowlę można założyć dla całej grupy. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.
Zabawy na świeżym powietrzu
ü Spacer w pobliżu domu – oglądanie udekorowanych wystaw.
Podczas spaceru dziecko obserwuje wystawy sklepowe i dekoracje innych domów. Próbuje odszukać, wskazać i opisać, po czym można poznać, że jest to dekoracja wielkanocna.
- Zabawa sprawnościowa Uwaga! Pisanki!
Rodzic, wręcza łyżkę z jajkiem dziecku. Zadaniem jest dotarcie z nim do umówionego miejsca (np.:Rodzic, drzewa, huśtawki). Zabawa kończy się, kiedy zawodnik dotrze ponownie do miejsca startu.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- „Kolorowe jajka” – pokaz, doświadczenie.
Rodzic przygotowuje ugotowane na twardo jajka, farbki do jajek, słoik, wrzątek, ocet , łyżki, ręcznik papierowy. Rodzic pokazuje dziecku, w jaki sposób farbuje się jajka przy użyciu barwników. Pod okiem rodzica dziecko farbuje jajka i odkłada je na ręcznik papierowy do ostygnięcia.
v Karta pracy, cz. 2, nr11 – 3latki
Dziecko:
- łączy liniami rysunki pisanek od najmniejszej do największej,
- koloruje rysunek największej pisanki,
- wskazuje dwie takie same pisanki.
v Karta pracy, cz. 2, nr29 – 4latki
Dziecko:
- łączy liniami rysunki pisanek od najmniejszej do największej,
- koloruje rysunek największej pisanki,
- koloruje rysunki jajek według określonego rytmu.
- Utrwalanie refrenu piosenki
Dziecko ponownie śpiewają refren piosenki. Może przy tym dowolnie pląsać.
- · Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.
Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.
Dzień dobry
30.03.2021 (wtorek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Kraszanki, pisanki
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Rozmowa na temat: Jakie są jajka? (z wykorzystaniem okazów).
Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie (okazy).
rodzic rozbija na spodeczku jajko. Pokazuje dziecku żółtko i białko. Dziecko rozmawiają o tym, jakie zwierzę może wykluwać się z jajka (np.: kurczątko, bocian itp.).
- Rozmowa na temat: Moja ulubiona... (na podstawie obrazków).
Obrazki przedstawiające pisanki/kraszanki.
Dziecko ogląda obrazki i opowiada, które pisanki/kraszanki podobają mu się najbardziej oraz dlaczego.
- Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?
Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y).
Zestaw zabaw ruchowych nr 30
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przedświąteczne porządki”.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica , związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.
- Zabawa grupowa „Pisanka”.
Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
Zajęcia 1
- Rozmowa o pisankach i kraszankach.
Obrazki z I części dnia lub kraszanki i pisanki.
Rodzic dzieli obrazki na dwie grupy. Pyta dziecko, czy widzi, czym się różnią. Wskazując na jedną grupę, mówi: To są kraszanki.
Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Rodzic wskazuje na drugą grupę i mówi: Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
https://www.youtube.com/watch?v=GxyHrdgTxQs
- Słuchanie piosenki Pisanki (sł. i muz. B. Forma).
1. Pisanki, kraszanki,
piękne, kolorowe,
czerwone, niebieskie,
żółte i brązowe.
Ref.: Święta, święta, święta,
jajka malowane,
każdy do koszyczka
pisankę dostanie.
2. Dziś na nich malują
dzieci kogucika,
który się wygrzewa
w słoneczka promykach.
Ref.: Święta…
3. Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.
Ref.: Święta…
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Rodzic zadaje pytania:
- Ø Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
- Ø Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
- Ø Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
- Ø Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
- Ø Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?
- Ø Nauka refrenu piosenki Pisanki fragmentami, metodą ze słuchu.
- Ø Akompaniament muzyczny do piosenki Pisanki.
- Dziecko słucha melodii piosenki, a następnie samodzielnie dobiera przedmioty (lub instrumenty) potrzebne do akompaniamentu. Rodzic zwraca uwagę na tempo utworu i jego nastrój.
Zajęcia 2.
- Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dziecko układa delikatnie watę na spodkach, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodki z nasionami na parapecie okna. Hodowlę można założyć dla całej grupy. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.
Zabawy na świeżym powietrzu
ü Spacer w pobliżu domu – oglądanie udekorowanych wystaw.
Podczas spaceru dziecko obserwuje wystawy sklepowe i dekoracje innych domów. Próbuje odszukać, wskazać i opisać, po czym można poznać, że jest to dekoracja wielkanocna.
- Zabawa sprawnościowa Uwaga! Pisanki!
Rodzic, wręcza łyżkę z jajkiem dziecku. Zadaniem jest dotarcie z nim do umówionego miejsca (np.:Rodzic, drzewa, huśtawki). Zabawa kończy się, kiedy zawodnik dotrze ponownie do miejsca startu.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- „Kolorowe jajka” – pokaz, doświadczenie.
Rodzic przygotowuje ugotowane na twardo jajka, farbki do jajek, słoik, wrzątek, ocet , łyżki, ręcznik papierowy. Rodzic pokazuje dziecku, w jaki sposób farbuje się jajka przy użyciu barwników. Pod okiem rodzica dziecko farbuje jajka i odkłada je na ręcznik papierowy do ostygnięcia.
v Karta pracy, cz. 2, nr11 – 3latki
Dziecko:
- łączy liniami rysunki pisanek od najmniejszej do największej,
- koloruje rysunek największej pisanki,
- wskazuje dwie takie same pisanki.
v Karta pracy, cz. 2, nr29 – 4latki
Dziecko:
- łączy liniami rysunki pisanek od najmniejszej do największej,
- koloruje rysunek największej pisanki,
- koloruje rysunki jajek według określonego rytmu.
- Utrwalanie refrenu piosenki
Dziecko ponownie śpiewają refren piosenki. Może przy tym dowolnie pląsać.
- · Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.
Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.