Dodał: anna Data: 30/03/2021 - 08:29:24
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 01.04.2021r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

     

    Grupa: III (5 i 6 –latki)

     

    Temat dnia: ,,Potrawy z jajek’’

     

    Czas trwania: 45 minut

     

    Pomoce dydaktyczne:

    Karty pracy, jajka: kurze, przepiórcze, strusie (mogą być też obrazki jajek) , dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe , szklane naczynia, sól, łyżka, lupa, miska, zielony groszek konserwowy, majonez, szczypiorek, jajka, śmietana, sól, bułki

     

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    -wymienia, z czego zbudowane jest jajko;

    -wie, jak można odróżnić jajko surowe od jajka ugotowanego,

    - wie, jak bawiono się pisankami; do czego ich używano,

    - wymienia, do czego używa się jajek,

    -wykonuje proste potrawy z jajek.

     

    Przebieg zajęć głównych:

     

    Zajęcia 1

    Karta pracy, cz. 3, s. 76.

    Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek). Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

     

    Zajęcia 2

    Zabawy badawcze – Wokół jajka.

    •Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.

    Pomoce:Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

    Dziecko ogląda jajka pnaszykowane przez Rodzica (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację.Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

     

    •Zabawa badawcza – Jajka i woda.

    Pomoce:Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

    Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

    • Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

     

    •Poznanie ciekawostek na temat pisanek.

    Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo--marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

     

     

     

     

    •Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki.

    Dziecko jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

     

    Zajęcia 3

     Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?

    •Oglądanie skorupki jajka przez lupę.

    Pomoce:Lupy.

    •Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.

    Pomoce:Jajka – surowe i ugotowane.

    •Wypowiadanie się dziecka na temat: Co można zrobić z jajek?

    Pomalować, ugotować, usmażyć itp.

    •Wymyślanie przez dziecko przepisów na potrawy z jajek.Nadawanie im nazw.

    •Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo. Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna.

    Dziecko, po umyciu rąk i włożeniu fartuszka, staje przy stole. Dzieli jajka na połowy, wkłada do miseczki, dodaje odcedzony zielony groszek konserwowy, kładzie na wierzchu majonez i posypuje całość pokrojonym przez Rodzica szczypiorkiem lub kroi drobno jajka, wkłada je do miseczki, wrzuca pokrojony przez Rodzica szczypiorek, dodaje odrobinę śmietany i majonezu, trochę soli i miesza. Przygotowuje też kromki bułki, smarując je masłem. •Porządkowanie miejsca pracy

     

    Zajęcia 4

    Karta pracy, cz. 3, s. 77.

    Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadajacą liczbie sylab (lub głosek).
    jajka

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy