Dodał: anna Data: 01/04/2021 - 10:10:12
Grupa 3

    Scenariusz zajęć online dla grupy III – 02.04.2021r.

     

    Opracowała: mgr Justyna Anielak

     

    Grupa: III (5 i 6 –latki)

     

    Temat dnia: ,,Śmigus-dyngus

     

    Czas trwania: 45 minut

     

    Pomoce dydaktyczne:

    Karty pracy, sylwety wiaderek w różne wzorki i znajdujące się na nich litery.

     

     

    Przewidywane osiągnięcia:

    Dziecko:

    -wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,

    -wie, na czym polega zwyczaj oblewania się wodą w drugi dzień świąt,

    -aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

     

    Przebieg zajęć głównych:

     

    Zajęcia 1

    Karta pracy, cz. 3, s. 78.

    Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek

     

    Zajęcia 2

    Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus

    •Wypowiadanie się dziecka na temat:

    Jakie zwyczaje kojarzą się ze świętami? Wypowiedzi dziecka; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.

     

    •Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

     

     

    Śmigus! Dyngus!  Na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!

    Jak nie kubła, to ze dzbana,śmigus-dyngus dziś od rana!

    Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał,gdy w Wielkanoc, w drugie święto,będziesz kurtkę miała zmokniętą.

     

    •Rozmowa na temat wiersza.

    −Co to jest śmigus-dyngus?

    −Co to znaczy staropolski obyczaj?

    −Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

     

    •Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.

    Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

     

    •Ćwiczenia klasyfikacyjne – Kto oblewał się w lany poniedziałek?

    Pomoce: Sylwety wiaderek w różne wzorki i znajdujące się na nich litery.

    Rodzic układa przed dzieckiem sylwety wiaderek w różne wzorki. Na każdym wiaderku znajduje się inna litera – odczytują je 6-latki. Dziecko segreguje wiaderka według rodzaju wzorów, jakie się na nich znajdują – osobno wiaderka w serduszka, w kwiatki, w trójkąty itd.W ramach każdej grupy wiaderek dziecko kładzie je według wzrastającej lub malejącej liczby wzorków (mówi to Rodzic), od 1 do..., np. wiaderka w trójkąty, od 1 do 5 trójkątów – litery na tych wiaderkach, czytane kolejno przez 6-latki, utworzą imię dziecka, które oblewało się wodą w lany poniedziałek, np. Marek. Podobnie postępujemy z innymi wiaderkami.

     

    •Zabawa ruchowa – Śmigus-dyngus.

    Dziecko maszeruje po obwodzie koła z bratem lub innym członkiem rodziny, podczas recytacji przez Rodzica wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Na słowo: Śmigus – klaszczą w ręce, a na słowo: Dyngus – tupią. Po skończonej recytacji naśladują w parach polewanie się wodą.

     

    Zajęcia 3

    Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 15

     

    Rozwijanie świadomości własnego ciała:

    •Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.

    •Chowamy się – w siadzie, dziecko przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej.

    •Gorąca podłoga – dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan.

    •Na szczudłach – dziecko chodzi na sztywnych nogach.

    •Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, dziecko wciska wszystkie części ciała w podłogę.

     

     

    Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie:

     

    •Przesuwamy partnera –  Rodzic leży przodem, dziecko– poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami.

    •Leżenie tyłem;  dziecko  chwyta partnera za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami

    .•Prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, Rodzic staje zwrócony twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.

    •Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.

    •Wstajemy razem – dziecko siedzi tyłem do Rodzica, złączeni plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.

     

    Ćwiczenia kreatywne:

    •Ilustrujemy muzykę ruchem – dziecko improwizuje ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.

     

     

     

     

     

    Zajęcia 4

    -Karta pracy, cz. 3, s. 79.

    Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

    -Karta pracy, cz. 3, s. 80.

    Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali

     

    Dokumenty - rekrutacji

       

    Galeria

    

    Polecamy