Scenariusz zajęć online dla grupy III – 02.04.2021r.
Opracowała: mgr Justyna Anielak
Grupa: III (5 i 6 –latki)
Temat dnia: ,,Śmigus-dyngus
Czas trwania: 45 minut
Pomoce dydaktyczne:
Karty pracy, sylwety wiaderek w różne wzorki i znajdujące się na nich litery.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
-wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
-wie, na czym polega zwyczaj oblewania się wodą w drugi dzień świąt,
-aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Przebieg zajęć głównych:
Zajęcia 1
Karta pracy, cz. 3, s. 78.
Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek
Zajęcia 2
Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus
•Wypowiadanie się dziecka na temat:
Jakie zwyczaje kojarzą się ze świętami? Wypowiedzi dziecka; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.
•Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał,gdy w Wielkanoc, w drugie święto,będziesz kurtkę miała zmokniętą.
•Rozmowa na temat wiersza.
−Co to jest śmigus-dyngus?
−Co to znaczy staropolski obyczaj?
−Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
•Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
•Ćwiczenia klasyfikacyjne – Kto oblewał się w lany poniedziałek?
Pomoce: Sylwety wiaderek w różne wzorki i znajdujące się na nich litery.
Rodzic układa przed dzieckiem sylwety wiaderek w różne wzorki. Na każdym wiaderku znajduje się inna litera – odczytują je 6-latki. Dziecko segreguje wiaderka według rodzaju wzorów, jakie się na nich znajdują – osobno wiaderka w serduszka, w kwiatki, w trójkąty itd.W ramach każdej grupy wiaderek dziecko kładzie je według wzrastającej lub malejącej liczby wzorków (mówi to Rodzic), od 1 do..., np. wiaderka w trójkąty, od 1 do 5 trójkątów – litery na tych wiaderkach, czytane kolejno przez 6-latki, utworzą imię dziecka, które oblewało się wodą w lany poniedziałek, np. Marek. Podobnie postępujemy z innymi wiaderkami.
•Zabawa ruchowa – Śmigus-dyngus.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła z bratem lub innym członkiem rodziny, podczas recytacji przez Rodzica wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Na słowo: Śmigus – klaszczą w ręce, a na słowo: Dyngus – tupią. Po skończonej recytacji naśladują w parach polewanie się wodą.
Zajęcia 3
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 15
Rozwijanie świadomości własnego ciała:
•Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
•Chowamy się – w siadzie, dziecko przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej.
•Gorąca podłoga – dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan.
•Na szczudłach – dziecko chodzi na sztywnych nogach.
•Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, dziecko wciska wszystkie części ciała w podłogę.
Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie:
•Przesuwamy partnera – Rodzic leży przodem, dziecko– poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
•Leżenie tyłem; dziecko chwyta partnera za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami
.•Prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, Rodzic staje zwrócony twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
•Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.
•Wstajemy razem – dziecko siedzi tyłem do Rodzica, złączeni plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
Ćwiczenia kreatywne:
•Ilustrujemy muzykę ruchem – dziecko improwizuje ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.
Zajęcia 4
-Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
-Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali