Dzień dobry
1.04.2021 (czwartek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Motywy wielkanocne
PRZEBIEG DNIA
ZABAWY PORANNE
1.Zabawa na powitanie – Moje ręce (według M. Bogdanowicz, z książki W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańska).
Moje ręce klaszczą tak,
moje nogi tupią tak,
a mój palec wskazuje,
kto za chwilę zatańcuje.
2.Masażyk Pisanka.
Zabawa dla dziecka i Rodzica. Jedno z nich (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, drugie siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach rysuje wzory zgodnie z poleceniami :paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się miejscami.
3.Nauka trzeciej zwrotki piosenki Pisanki.
Rodzic rytmicznie recytuje słowa trzeciej zwrotki piosenki, przykrywa stolik białym obrusem i wykłada kurczaczka, baranka i pisankę. Następnie dzieci podchodzą do stolika, powtarzają słowa trzeciej zwrotki i wskazują zwierzęta zgodnie ze słowami piosenki.
Na stole świątecznym
kurczątka, baranki,
na białym obrusie
są nasze pisanki.
Na zakończenie dzieci chodzą dookoła stolika i śpiewają zwrotki piosenki, a podczas refrenu zatrzymują się i rytmicznie klaszczą.
ZAJĘCIA GŁÓWNE
1.Zabawa grupowa Pisanka.
Dzieci, ustawione w kole z Rodzicami lub naprzeciw Rodzica, przekazują sobie pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła im z rąk i się nie uszkodziła.
2.Praca plastyczna Wielkanocne motywy
Wyprawka plastyczna, karta 8, 3latki, dowolne farby w pastelowych kolorach, chusteczki.
Dzieci:
− malują palcami kolorowe szlaczki na rysunkach jajek,
− kończą malować jajka, które już są częściowo pokolorowane,
− malują kropki, paski i inne wzory tak, jak pokazano na przykładzie
Wyprawka plastyczna, karta 9, 4latki, piórka, klej, nożyczki.
Dzieci:
− wypychają obrazek kurczątka, składają go i sklejają według instrukcji,
− wypychają nacięte skrzydła i przyklejają w odpowiednich miejscach,
− przyklejają pióra w odpowiednim miejscu (np. z tyłu).
3.Ilustracja ruchowa piosenki Pisanki
Dzieci śpiewają refren z jednoczesnym klaskaniem. Po kolejnych zwrotkach zmieniają głośność śpiewu zgodnie ze wskazaniem : ręce szeroko rozłożone – głośny śpiew, ręce zbliżone – śpiew cichy
4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
5.Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.
Rodzic recytuje wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby.
Gospodyni razem z dziećmi święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho! O-ho, ho, ho, jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko. Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
6.Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku.
Ćwiczenia fonacyjne Kury na podwórku.
Dzieci powtarzają za Rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.
7.Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
Dzieci otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Mają za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładą słomkę na papierowym jajku, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenoszą je do koszyka.
ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
1.Ćwiczenia słownikowe Jakie może być jajko?
Dzieci podają określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.: duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.
2.Ćwiczenia grafomotoryczne Jajko.
Dzieci najpierw rysują kształt jajka w powietrzu, na stoliku, na dywanie, na plecach Rodzica. Rodzic demonstruje właściwy kierunek rysowania (od góry, z prawej strony ku lewej).
Dzieci rysują jajka na kartkach i kolorują je według własnych pomysłów.