Dzień dobry
02.04.2021 (piątek)
Krąg tematyczny: WIELKANOC
Temat dnia : Wielkanocne świętowanie
PRZEBIEG DNIA
- I. ZAJĘCIA PORANNE
- Układanie puzzli o tematyce świątecznej.
Dzieci układają obrazki indywidualnie, w parach lub w małych grupach, a następnie opowiadają, co przedstawia ich układanka.
- Zabawa oddechowa „Już czuć święta”.
Rodzic proponuje dzieciom, żeby poczuły zapach zbliżających się świąt. Prosi, aby wciągnęły powietrze nosem, na chwilę je zatrzymały i wykonały wydech ustami.
- Różne palmy wielkanocne.
Rodzic pokazuje dzieciom różne palmy i rozmawia na temat ich wyglądu. Tłumaczy, że tradycyjnie miały one chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony.
Zestaw zabaw ruchowych nr 30
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Kwoka”.
Rodzic w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na instrumencie, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy rodzic wygrywa wolny rytm, kurczątko ustawia się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parze, pod ścianą itp.
- Zabawa grupowa „Pisanka”.
Dziecko, przekazuje pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła mu z rąk i się nie uszkodziła.
- II. ZAJĘCIA GŁÓWNE
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół”.
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
- Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.
Rodzic zadaje pytania:
- Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
- Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
- Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
- Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
- Zabawa ruchowa „Kraszanki”.
Dziecko otrzymuje kolorowe koła, które oznaczają kolory kraszanek. Rodzic ustala z dzieckiem zasady zabawy, każdy kolor znaczy inne zadanie. I tak np. kolor:
– niebieskie kraszanki – skacze w miejscu,
– żółte kraszanki – robi pajacyki,
– czerwone kraszanki – kiwaj się na boki,
– zielone kraszanki – kręci się wokół własnej osi.
Rodzic włącza nagranie piosenki, a wtedy dziecko spaceruje. Kiedy piosenka cichnie, rodzic podnosi tarczę w wybranym kolorze i wtedy polecenie wykonuje dziecko.
- Zabawa dydaktyczna „Co jest związane z Wielkanocą?”
Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty. Wspólnie ustala, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co nie pasuje. Dzieciko uzasadnia swój wybór.
v Karta pracy, kolorowanie obrazka palmy– 3latki
Dziecko:
- koloruje obrazek według wzoru.
v Karta pracy, cz. 2, nr30 – 4latki
Dziecko:
- czyta z osoba dorosłą tekst dotyczących świat wielkanocnych (osoba dorosła czyta, dziecko wypowiada nazwy obrazków znajdujących się w tekście).
- nazywa ciasta (na podstawie obrazków).
Zabawy na świeżym powietrzu
ü Zabawa ruchowa „Kwoka i kurczaki”.
Gdy Rodzic (kwoka) wyklaskuje rytm, dziecko (kurczak) spacerują po podwórku, grzebie nóżką w ziemi. Gdy przestaje wyklaskiwać rytm, kurczak szybko idą do kwoki. Następnie rodzic może Zamienic się rolą z dzieckiem, które przejmie rolę kwoki.
- III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE
- Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?
Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)
Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)
W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)
Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)
Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)
Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)
v Karta pracy, kolorowe pisanki– 3latki
Dziecko:
- koloruje i ozdabia rysunki jajka,
- tworzy pisanki
v Karta pracy, cz. 2, nr31 – 4latki
Dziecko:
- ozdabiają rysunki jajek tak samo jak wyglądają rysunki pisanek,
- rysuje po śladach rysunków laseczek.
- Zabawa dydaktyczna „Szukamy jajek”.
Jajka zostają umieszczone przez Rodzica w różnych miejscach w domu (muszą być przynajmniej częściowo widoczne). Dziecko próbuje określić położenie jajek i dopiero wówczas podejść po nie. Po uzbieraniu wszystkich okazów można je przeliczyć.
- Śpiewanie piosenki „Pisanki”.
Dziecko głośnio i wyraźnie śpiewają poznaną piosenkę.